Köper ni djurtestade produkter?
Köper ni djurtestade produkter eller försöker ni att tänka på djur när ni handlar t.e.x smink och hårprodukter? Jag brukar använda Mary Kays o Body Shops produkter och Lanza och Paul Mitchell till håret, men tyvärr är dom sååå dyra! 
/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis
Du har rätt, tyvärr så är de himla dyra. Men jag ser att många fler med vettiga priser låter bli att testa på djur. Yves Rocher t ex
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Jag köper oxå från Yves Rocher och även från bodyshop!
Jag köper INGET som är djurtestat!
Jag försöker alltid tänka på att det inte ska vara testat på djur. Fast det händer att jag missar det någon gång. Ska dock skärpa till mig.
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Köper inte heller djurtestade produkter.

Jag köper INGA djurtestade produkter.

Hur hårda är ni när ni menar att ni inte köper något djurtestat? Även bodyshops produkter är ju ibland testade, men deras policy handlar väl främst om att inte testa själva slutprodukten. Att klara sig undan allt djurtestat är ju minst sagt ett heltidsjobb och det är ju inte helt lätt att få korrekt information. Sen är det ju alltid trevligt när man får reda på att något man inte väntat sig ska vara "otestat" är det.

Jag köper Qlinique produkter eftersom jag vill tro att företaget är svenskt och relativt seriöst. Tidigare fanns det något som heter Louise Willmer som var garanterat djurtestfria produkter. Dom finns inte längre.

Godkända märken finner ni här, och varför just de företagen är godkända….! http://www.djurensratt.se/portal/page?_pageid=33,36353&_dad=portal&_schema=PORTAL src="http://insidan.ifokus.se/Images/Buttons/linkArrow.png" alt="Länken öppnas i nytt fönster" />
#8 Bra lista Engla! / Lena
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Jag försöker undvika produkter som är testade på djur men det är inte lätt. Tack för en bra lista Engla, den underlättar .)
//RolfH

Så skriver Djurens Rätt om djurtestade produkter:
Fråga: Kosmetikaföretaget jag har kontaktat säger att de inte testar på djur. Varför är de då inte med på er lista?
Svar: Det kan finnas flera orsaker. Ett skäl kan tyvärr vara att de inte kan garantera att ingen av deras underleverantörer använder djurtester; idag är det vanligare att man testar själva ingredienserna än den slutliga produkten. Och för att vara med på vår lista måste man alltså kunna garantera att det inte förekommit djurtester i något led av produktionen. Källa: Djurens Rätt.

Och så här säger The Body Shop om sina produkter…. http://www.thebodyshop.se/se/varavarderingar/againstanimaltesting/
Jag försöker att inte köpa, såg just att Lush som jag trodde inte testade på djur är borttagna från Djurens Rätt-listan så nu är det färdighandlat från dom 

Jag köper inte djurtestade produkter så långt det går. I bland när man ska köpa ex handtvål så kan det vara svårt att veta vad som är djurtestad å inte. Köper det mesta på Bodyshop som varken testar ingredienserna eller slutprodukten, men det kan bli lite dyrt att köpa dushcreme och handtvål där. Men allt smink och ansiktsprodukter köper jag där. Köper oxå smink i bland från ID som inte heller testar på djur, men det är så dyrt.
Det skulle behöva bli lagstiftning på området så att test på djur bara förekom där inget annat fungerar. För hygien och skönhetsprodukter t.ex. skulle det var förbud.
//Lena

Det tycker jag också, Lena. Är det någon som vet varför icke djurtestade produkter kostar så mkt?
jag har tyvärr inte råd att handla för dyra produkter som inte är djurtestat, men hittar jag ngt i min ekonomi handlar jag givetvis det.

Klippotekets produkter är inte djurtestade och de är riktigt billiga och man kan köpa dem i vanliga mataffärerna. De har hårvårdsprodukter.
Bodyshops smink är inte så jätte dyrt heller.

Det jag köper är med största sannolikhet testat på djur, tyvärr. Köpte icke djurtestat, men blev ruskigt allergisk mot det. Vilket också är ett fett tyvärr. Skäms och ställer mig i skamvrån.
Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.
Jag tror att en av anledningarna till att produkter som inte är testade på djur är så dyra, eller varför ekologiskt, kravmärkt etc är dyrare än icke testade produkter. Marknaden är inte tillräckligt stor tyvärr - dvs vi konsumenter favoriserar billiga produkter. Det är dyrt att tillverka produkter, i form av fasta kostnader. Ta exempelvis en liter mjölk, ekologisk mjölk kostar ca 0,5 - 1 kr mer än vanlig mjölk. Ok ingen big deal men procentuellt så blir det mycket (ca 15-20 procent) och denna procentsats släpar med i alla led. Men om vi konsumenter efterfrågar produkterna blir det "billigare" för producenter osv.
När det gäller konsumentprodukter har vi konsumeter all makt - men denna makt består i volymer och efterfrågan.
mvh Helene

Djurtestade produkter. Ja det var ett brett begrepp det. Och eftersom det är så brett så måste jag svara ja.
Jag använder läkemed som är testade på djur. Jag använder smink ytterst sällan, det är inte testat på djur.
Hur det är med mitt schampo vet jag inte. Finns dock bara ett schampo som fungerar på mig utan att ge klåda så jag använder det i alla fall.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Paul Mitchels hårprodukter är inte testade på djur, men de är sååå himla dyra.

#21# Vad det gäller andra djurtestade produkter så använder jag givetvis medicin, och skulle förmodligen inte leva som jag gör idag om jag inte gjorde det. Frågan är om jag ens skulle leva.
#20# Jag handlar ofta dyrare produkter i livsmedelsvärlden just för att jag inte tror på massprodukter. JAg blev så fruktansvärt upprörd när jag hörde att t ex fisk till fiskpinnar åker från vår del av världen till Kina för att rensas och tillverkas för att sedan åka tillbaka hit. Efter det köper jag knappt sådant. Ibland så glömmer jag i hetsen. Jag köper mat som jag kan se exakt vilken gård det kommer ifrån med mera och inte rest över hela världen innan det kommer hem till mig.
Vartenda extra öre är värt det, hellre mindre mat på tallriken men bättre ur djurmässig och ekologisk hållning.
Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.
#23 När det gäller mediciner måste man se det annorlunda. Men skönhetsprodukter, hygienprodukter etc. är ju annorlunda. Det borde vara en restriktivare hållning mot vad det är idag.
Vi försöker tänka på vad vi handlar och vad vi äter. Fast vi skulle kunna bli ändå bättre på det.
//Lena
Yves Rocher liksom många andra kedjor skyltar med att de inte djurtestar sina produkter, detta stämmer tyvärr inte riktigt. det är endast SLUTprodukten som inte är djurtestad. de märken som är med på djurensrätt listan är inte djurtestade ngnstans i råvaru kedjan, det är dock yves produkter.
#25 Lurigt det där - det gäller att ha koll på läget. Inte mycket värt om de ädå testat under kedjans gång så att säga.
//Lena
Jaha då var det sluthandlat från yves roches, trodde faktiskt att de var så klok och inte djurtestade sina produkter. Får prova att handla hos Bodyshop istället.

Hanita: Du har rätt. Har för mig att det står på Djurens Rätts hemsida.
Om djurtestade produkter så försöker jag att inte köpa djurtestat, men ofta visar det sig att företaget har testat ingredienserna…
Men från 2008 ska det blir förbjutet att sälja djurtestat kosmetics innom EU, men förmodligen gäller det bara slutprodukten men jag vet inte…

Ja, hur ska det bli 2008, egentligen? Är det någon som vet? Är det bara slutprodukten eller hela ledet?
Får nog skärper mig, köper allt på ÖB eller Yves Rocher. Men jag använder så lite, att det får blir min ursäkt. Var mycket radikalare förr, total vegetarier, mycket kravodlat, bara icke-djur testade produkter. Var lättare i Tyskland, för där är krav-livsmedel mycket vanligare och helt självklara för många "Svenssons". Sedan finns det överallt hampashops som erbjuder en massa saker tillverkad av hampa från shampoo till kläder. Tom hampaöl och läsk, smakar bra. Fattar inte varför man här i Sverige är rädd för att folk blir högt av hampaprodukter.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Tyvärr är ju icke djurtestade på produkter väldigt dyra, enligt mig. Body Shop tex är ju dyra om man jämför med tex Nivea, Rimmel m.fl.

Ja måste jag tyvärr svara,det är så svårt att få veta om det som sägs i reklam är sant,dessutom måste man ju hitta produkter som passar.Ska genast titta på listan på Djurens Rätt och hoppas verkligen att de har aktuell info.
Kravodlad mat är annorlunda och det köper jag alltid då det finns än hellre rättvisemärkt också,det hittar man lättare och likaså miljömärkta tvätt- och rengöringsproduktet.Det viktigaste av allt tror jag ändå är att använda så lite som möjligt av det mesta så räcker resurserna längre (både jordens och mina egna!).

Jag måste skämma jag med, jag köper det jag inte trodde var djurtestat som var djurtestat nu som jag fick reda på nu när ja läste detta. Det står att det är kliniskt testat och vi har frågat i affären om det är testat på djur och de sa nej, även handsalva som jag använder sa de att inget led var djurtestat, köper även Aloe veras produkter, men de har tydligen också testat i något led? Åh fyy vad jobbigt! Alla de märkena som är med på djurens rätts lista är ju tyvärr inte så vanliga…jag har inte sett ett endaste märke i Oskarshamn av de…
Så jag får väl köpa smink och det när jag är i Kalmar, men det var bara så att jag inte kan ha smink som inte var djurtestat för jag blev tyvärr "allergisk" :/
MEn jag får väl prova en gång till, annars så får jag lita på att det de säger i affären är rätt…
Jag har också medecin, tabletter och salva mot klåda, för annars kliar det så att jag kliar så att det börjar blöda hela tiden och jag kan inte göra någonting på grund av klådan, och det är ju också djurtestat :/ Men det är ngt jag msåte ha för annars kliar jag nästan ihjäl mig, hur dumt det en låter!,
I läkemedelts väg tycker jag att det är okej att testa med djur, men djuren ska då givetvist ha bedövning eller ha smärtstillande eller sova så att de inte känner något!
Det där om lagen 2008, det visste jag inget om, men jag hoppas verkligen att det blir det i alla led!
Och vi köper ABSOLUT eller jag då ekologisk mjölk! Och så köper jag kött från frigående grisar och ägg från frigående höns, och där jag köper kött och ägg ifrån det kan man verkligen lita på att de har det bra!
Sedan så köper jag alltid mat till farmors katter, Mjau och det fraktas ju inte långt. Men tyvärr så måste min katt Sverker äta foder från Canada eftersom han har problem med urinsten…
Oj det blev ett ganska långt inlägg märkte jag

De produkter på Djurens Rätt sida är ju inte helt lätta att få tag i om man bor i en mindre stad. Tyvärr. Mary Kay är ju svindyra…sucka, men bra produkter.

Nej de är ju inte det :/