Kungen av Norje - Kompostgaller
Hur har ni gjort när ni satt upp ex.vis kompostgaller? Hoppar de inte över? Hur har ni fäst gallren? Tror inte att hyresvärden gillar om vi spikar i väggarna. Jag vet att detta är dumma frågor för er som kan, men vi är tacksamma för alla tips så att allt blir så bra som det bara går.
Vi hoppas naturligtvis att Sotis och Sara ska kunna acceptera varandra. De ska få tid på sig.
Sotis spinner, buffar och är så in i norden kelig. Helst skulle han nog vilja att vi satt hos honom hela dagen.

Vi satte ihop två galler på höjden med buntband. För att fästa i ena sidan satte jag små krokar i dörrfodret (eller vid sidan om dörrfodrat) där jag "häktade" på gallret (blev som små gångjärn ungefär).
Jag satte gallret så att det öppnas inåt (mot katten). För att fästa så det inte går upp satte jag även ett par krokar i andra sidan av dörrposten (i väggen) där jag fäste några snören.
Det är naturligtvis lite pyssel om man har en hyresvärd. Vi har ju "eget" så vi snickrar ju lite som vi vill
Jag slänger med en dålig ritning gjord i all hast. Skall se när jag kommer hem om jag kan montera vårat och ta en bild också.
----------------------------------------------------------------------
Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

Duschstänger är underskattade. Finns billigt på IKEA. Sen fäster man gallrena med buntband. De flesta byggvarihus har även reglar som man på liknande sätt "bygger" nya väggar med i lägenheter där man inte får spika. Inte så hemskt dyrt

#2 Jaha du menar att klämma i dörrposten? Håller det när 6 kg katt börjar klättra?
Säkert finns en del att titta på hos byggvaruhusen. Det är ju ofta man inte får göra åverkan i lägenheter.

Dörrpost eller tack/golv
Men trästommelösningen byggvaruhusen har är betydligt stabilare. I dem kan man sen sätta gallret mellan stommarna med skuv, spik eller buntband. O inte ett märke på golv o tak när man tar ner dem. Finurlig lösning för den som vill dela av ett rum till två men bor i hyresrätt
chanel, vad kallas de trästommelösningar du pratar om?
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Gå in på ett större byggvaruhus o fråga så fixar de fram det åt dig. Med bror o 2 brorsöner i branschen har jag fått höra till leda om den lösningen… Men aldrig att jag minns vad de hette. Sen har de använt dem ett antal ggr i tv-inredningsprogra. Fråga bara efter såna där reglar som är justeringsbara som man kan använda för att bygga mellanväggar i hyrsehus där man inte får spika o borra o golv, väggar eller tak.
ok… expanderane reglar alltså..
HUr går det för kära Sotis?
Puttar också för gallerdörr. Suveränt då katterna kan lukta och se varandra utan att behöva ta till ställning till eventuellt "bråk" ;-)
Bra tips ovan - finns bilder etc under Kattstatus artikelbank också.
Här hemma snickrades en träram i ungefär brösthöjd (med en extra tvärslå i mitten) och på den fästes hönsnät - grönt, det blir snyggt - med häftpistol. Ramen lirkades sen in i köksdörröppningen och hölls emot med en vridbar träslå. // Usch det var uselt beskrivet. Min sambo som tillverkade, kan be om bättre info ikväll. I alla fall görs på detta sätt ingen åverkan alls på hyreslägenheten. (Vi t o m lånade ut nätdörren till behövande grannar en tid senare. Lgh har ju samma mått.) //
Katterna trivdes gott med detta. Lillhittisen och den redan inbodda fick byta plats ngn gång, så att de kunde nosa ordentligt, plus gå lösa under uppsikt till en början. Inga allvarliga försök till hopp eller klätter förrän vi vaknade en söndag och någon hade lyckats lirka upp konstruktionen - vi misstänker att det var den företagsamma lilla hittetjejen. Då tyckte de väl helt enkelt att det fick vara nog med fånerierna. Och sen har det varit lugnt.
Mer eller mindre! 
Nospussar till stilige Sotis och vackra (verkligen!!) Sara/Saga (glömt namnet fr tidigare tråd, förlåt missan!)
vill höra hur det går för den lille
Sotis har varit hos vet idag och fått den sista sprutan + att vet klippte naglarna (gratis!) men han frågade först om Sotis var utekatt, för i så fall hade han inte klippt naglarna! Det gillar vi, för då bryr han sig om djuren. Det gick bra alltihop och han var jättehungrig och trött när han kom hem.
Han spinner så det dånar och vill kela, kela hela tiden. Idag fick han gräddfil på mitt finger och det var smaskens när han väl kom sig för att smaka.
Han äter inte fullt så glupskt nu som han gjorde de två första dagarna - han var väl inte säker på att han skulle få mer. Sotis har världens tjockaste och finaste päls. Stig har kammat och borstat så denär så himla blank och fin.
Han är försäkrad. På dagarna tycker han om att ligga i fönstret och kolla, men en tupplur tar man gärna i stolen vid datorn. Vi har t o.m. trängts i samma fåtölj - ja det var inte mitt förslag!
Nu ska vi se om det går att skicka en liten bild också!

En sån fantastiskt ståtlig och vacker katt! Det verkar som både han och ni har vunnit högsta vinsten :)
Lycka till med en underbart fin katt!
12 Har du tappat orden på vägen?
Vad vore livet utan en katt,,,Inget liv alls,
Myse missar
verkligen fina bilder!!!!
Så söt han är
Myse missar

Vad roligt att det gick bra hos veterinären och att han har myst in sig i ert hem. Det syns att han är så tacksam för att fick en plats hos er.
Visst är han tjusig med sin tjocka och goa päls.
Mycket trevliga bilder!

Finns bara en sak att säga
KUNGEN ÄR HEMMA!

Precis! Kungen är hemma! Han har verkligen fått det hem han är värd! Han ser ut att må så gott! Vackra Kungen! Ni ser ut att trivas att trängas tillsammans i fåtöljen också! 
-> Kastrera och id-märk <- \>^..^< CatCrazyLady
gud sånna fina bilder på en otroligt fin katt….
Jag hoppas att han får förbli innekatt. Han ser verkligen ut av att njuta av tillvaron inne.
Kan bara instämma i den glada kören. Kungen är hemma! 
Härligt! han så rackarns fin Kungen. Roligt att allt flyter på och att han känner sig hemma nu.
Tack Siv för paket idag, exakt rätt färg passar perfekt.
Marie-Helene
>^..^<

Sotis…vilken finkisse han är! Man ser såväl hur gott han trivs hos dej:-)

Gosevännen, så fin han är!
Måste också säga tack för paketet som kom igår, jättefina saker och min ena dotter snodde halsduken direkt av mig. Hon tyckte jag skulle ta hennes gamla istället! 

Å, så fin han är gosegubben! En riktig nallebjörn!
Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna
#10 Vilka fina bilder ni bjuder oss på! Han är underbar den kattkillen! Det syns att han har fått det bra! :)
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

En riktig gosekisse. 

Det är så underbart att Sotis
fått det så bra hos er, och redan en knäkatt.

Så sant.
Visst har han hittat hem. Kanske en sväng till Kristianstad i helgen. Då kommer vi inom o pussar honom på nosen. Hör av oss först förståss.
Nalle o Lasse

Men titta vilken sötis sara är
Hon gömde ju sig bestämt under täcket senast…

#29 Ja visst vilken liten go tjej! Nej henne såg inte vi heller så mycket av när vi var och lämnade Sotis. En liten skugga som kilade snabbt undan när man kikade på henne. En blyg liten skönhet.

Ja Sotis har hittat hem! Det är så sant så! Vi får inte glömma söta lilla Sara. Sotis' fästmö! Hon måste få komma in här och visa hur vacker hon är! Puss på nosen Sara! Din prins har återvänt!
hoppas de kommer sams så smånigom
#34 ja just. Underbar Sotis och supergoa bilder! Igen!" 
Men trådfrågan gällde alltså galler/nätdörr för att underlätta för Sara och Sotis. Eller hur. Därav inläggen 1 t o m 8. Några kommentarer eller synpunkter vad gäller den saken?
ja helt klart tror jag på det.och gör man den av kompostgaller, så ser den ju trevlig ut. Man behöver väl bara två galler, men de säljs i fyrpack,men de är ju rätt billiga…
Tack för alla förslag till avskärmning. Vi löste det så att Sotis fick vara i band hos oss några ggr om dagen. Sedan tre dagar går han som han vill här och det går alldeles utmärkt. De hade ju träffats tidigare och som vi sagt så är Sotis en himla smart gosse så vi tror att han räknat ut att det gällde att sköta sig!
Han är en snackegubbe den saken är klar.
Det var så mysigt häromkvällen när vi var alla fyra i samma rum. Stig o jag satt och läste, Sotis låg på golvet och sov och Sara på ryggstödet på min (Sivs) fåtölj. Det ser faktiskt ut som om den här sagan ska få ett lyckligt slut.
Lycka till nu med kungen,svarten, Han ser ut som en nallebjörn kram go
Myse missar
Vad roligt jag tvivlade aldrig på att Sara och Sotis skulle bli vänner.
Jätte Tack för bilder det är så jätte kul att få titta på.
Marei-Helene
Otroligt att det kan gå så snabbt ibland för ett par katter att bli dom bästa vänner. Att Sotis som vi engagerade oss för en längre tid har fått det riktigt bra på gamla dar, värmer riktigt gott.
Det brukar nästan alltid gå bra det där att sammanföra två nya katter med varandra. Särskilt när båda väl är kastrerade. Första veckan/veckorna kan det uppstå lite morr och fräs, men det brukar avta sedan. Här verkar det ju gått som på räls. :)
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Denna tråd gör en verkligen glad.
Underbart att se dessa nytagna bilder.

Vad härligt de har det! 
Det bästa man har sätter man på bordet verkar Sotis ha hört o lade sig på glasbordet! 
Sara tänkte väl att det var bästa tt hålla sig framme när det kommer mysiga krypin! Lägga en kattsäng ovanpå buren så har ni en tvåvåningssäng till katterna! 
Min gamla gubbe har en igloo som han gärna ligger i…

#38 Vad härligt att se de båda avslappnade tillsammans i samma rum och så nära. Det bådar gott tycker jag!!
Här har vi också sammanfört katter "pö om pö" (som det säkert inte stavas…är väl nåt franskt;-) vilket har fungerat bra efter hand. I bland går det snabbt och ibland behövs lite mer tid. Exempelvis Ludde (långhårig) och Baffe (storkatt) bråkade rätt friskt i början. Ludde var ung och oförskämd vilket inte åldermannen uppskattade. Men nu är det så goa vänner.

Jag blir alldeles tårögd av bilderna, både av saknad och lycka över att se våran underbara Kung slappa så njutningsfullt. Ge honom en massa stora pussar från oss! 

Det har varit en lång väntan, på denna glädjetårarnas tråd, puss på nosen Sotis
och på alla som gjorde detta möjligt

så underbart att Svarten äntligen fick ett eget hem…..

#48 Avundsjuk!! 

Killen är helt underbar.
Denna kompaktkatt som skulle lätt fixa att vara vaken 24 timmar om någon bara kelade med honom hela tiden.
Han går numera sina lovor i koppel och umgås fritt med blyga syrran. Kunde inte låta bli att pussa honom både på örona o nosen 2 ggr. Den ena nospussen var ju från Kattatassen som jag lovade så det vet han om.
Han har det hur bra som helst hos goa matte o husse Siv o Stig och vi har lovat att hälsa på flera gånger när vi åker förbi.
Tack för allt idag Bur o kaffe o kladdkaka o grytlappar och ett par trevliga timmar.
Nalle o Lasse
Åhhh lille svarten,Han har kommit i paradiset ju
Myse missar

#53 Härlig läsning. Det ser hur trevligt ut som helst. Och det vet jag att det är hos "Kungafamiljen". Underbar gästfrihet!
Ja han skulle lätt kunna gosa dygnet runt tror jag. Helmysig.
Alldeles alldeles underbart! Att Sotis hittat hem, och att lilla blyga vackra Sara är nöjd med det också. Solsken till sist. Oj så det behövs i hittekattsvärlden. Tack!
vilken underbar läsning, och så klart det löste sig med kompostgaller och avskärmning, det insåg Sotis snabbt, liten blyg tjej Sara, får ta det lugnt, och se, det gick hur bra som helst,så roligt att få se bilder på båda
kram Maggan47

Hur mår vår Konung nu för tiden? 
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Har pratat med Siv idag!
Kunga killen mår som en kung. Sover i sängen, i soffan ligger han o jäser o myser, äter som häst. Saga gillar han för det mesta, en och annan smäll får han ta emot med aldrig blodvite. Ute gård har dom fått som dom kan gå in och ut som dom vill till, men ibland vill han ut och traska på bygden med Siv i kopplet….
Det kan inte bli bättre än så här för vår Kung!!
Marie-Helene
härligt att det går så bra för Kungen av Norje, tvivlade aldrig på det, hoppas få se bilder så småningom igen
Maggan47
En härlig historia att få höra….

#59 Å vad härligt att få läsa detta! Har funderat en hel del på vår lille Kung nu under våren.
Nospuss till Sotis!

Härlig läsning

Underbart
Härlig läsning att höra det gått så bra för Kungen av Norje. Det är så här vi vill att alla hittekatter ska få det!