Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketterkattsjukdomarkattens-beteende
Läst 4350 ggr
Hawknestgrove
0

Kan EN katt få öronskabb?

i morgon så åker jag ner med Arne till vet. HAr behandlat honom med Frontline nu tre gånger och han har fortfarande kaffesump i örat.  Luktar inte illa, som öronskabb brukar göra. Men geggigt och brunt. Har även gjort rent med olja och bomull. HAn kliar sig inte och verkar inte lida av det, men jag undrar en sak. HUR kan bara han ha det???  Han har ju inte varit ute på flera år, endast i rastgården. Han är visserligen den enda katt som hade öronskabb som liten, men herrejisses, det är ju 12 år sen. Då behandlade vi med Sulfiram. OCh jag vill dra mig till minnes,att han hade brunt i öronen för ett år sen, det tog jag väck med matolja och sen var det bra, ända tills nu för ca 6 veckor sedan. Finns det något annat, som det kan vara? Ok, inflammation, ja, men man kan ju undra av vadå?

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Jourhemmet
0

Det kan dom tydligen få efter en rejäl skabbinvasion bla. Jag fick ett kanonmedel av veterinären som heter Surolan. Be att få testa det.

Hawknestgrove
0

Ok tack för tipset. MEn ingen av mina andra har något alls i öronen. OCh nu skakar lilleman på huvet förstås, för jag har ju plågat honom idag med bomull och olja. OCh Arne får INTE sövas. Jag är livrädd för det, för han är ju njursvag och jag är  alldeles för orolig för det.

tuska
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Svamp kan växa till sej i kattöron, låter konstigt om det skulle vara skabb på Arne.

Hawknestgrove
0

hittade det via Google

Jourhemmet
0

Den tar både svamp och inflammationer. Skulle katten även ha lite skabb kvar så dör dessa också. Ingen av dom andra katterna hade något i öronen. 10 dgr en skvätt i örat två ggr om dagen och öronen blev som nya Skrattande

Josefa
0

Vissa katter får ökad vaxproduktion i öronen ett tag efter att de behandlats med Frontline. Spola öronen med några dagars mellanrum och pilla annars inte i dem, så lugnar det ner sig. Skabben är med stor sannolikhet döda.

Hawknestgrove
0

Josefa, jag som vanlig person, kan jag spola öronen och i så fall med vad?? OCh som sagt, varför bara skabb hos en av fyra? HAr gått över de tre damerna med hököga. INte en tillstymmelse till kaffesump där, rosa och fina öron på alla tre.

Jourhemmet
0

Jag tror på svamp så kör med Surolan så får du bort det.

Lena
0

Hur länge sedan är det som Arne hade aktiv skabb i öronen? Om han haft det nyligen och behandlats med fronline kan det vara skräp kvar som behöver rengöras. När man ger frontline, vilket man inte ska göra hur som helst utan bara efter veterinärs anvisning, så ska man inte rengöra örongångarna under de 4 veckor som medlet gör verkan. Har man varit där och rengjort under den tiden har man förstört effekten av medlet.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Hawknestgrove
0

enligt de råden jag fick av vet förut med Fronline, så skulle man  ta en pipett och dela den till två öron, vilket jag gjorde coh upprepa proceduren efter 10 dagar två veckor max tre ggr. Det har jag gjort nu. OCh Arne hade skabb för  12 år sen… alltså när han kom…..sen fritt i alla år tills förra året, då jag körde med matolja, sen inga problem och först nu så blev det  så igen. och  ett öra mer än det andra. Så det är nog bäst att jag låter vet kolla det. Har skrivit upp Surolan på en lapp och ska be om det, då det även tar eventuell infektion eller svamp. Bättre ett vetbesök för mycket än ett för lite.

Lena
0

Det ska räcka med en gång förutsatt att man gör det riktigt.

"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Hawknestgrove
0

ja, nu borde det ju i så fall ha hjälpt, då jag gjort det tre ggr direkt på varandra. Hur som helst, bättre att veten får kolla det ordentligt nu, så har jag i alla fall rent samvete.

UlrikaD
0

Hade jag varit du så hade jag skippat Frontline helt och hållet och gått direkt på Stronghold som du droppar i nacken.

Eller på injektioner som du får hos veterinären.

Vet folk som behandlat i evighet med Frontline och det kommer ändå tillbaka.

Grejen är att du kan se symptom på bara en katt, men det betyder inte att de andra inte har det. Så ifall den första katten blir behandlad och botad så kan det hinna bryta ut på resten om man har otur.

Så man bör behandla alla djuren samtidigt med Stronghold.

Jag har haft illrar som t.ex bara två har visat tecken på öronskabb (får det lätt på illerträffar osv.) då har jag behandlat allihopa plus katterna och då försvinner det helt.

Hawknestgrove
0

ja, och då är ju vetbesök ända tvång. Injektioner? det låter bra, finns det med? det som är underligt, är ju att det är bara han som har haft det överhuvudtaget av alla min fyra hittisar. Vi körde frontline på nordby- och kosterkatterna, men de var ju aldrig  hos mig. Och där funkade det.

UlrikaD
0

Om du har någon bra veterinär som du står på god fot med, så kan du få stronghold på recept över telefonen. Det krävs ju egentligen besök, men vissa veterinärer gör undantag ifall de känner en väl och vet vad man håller på med.

Det finns ivomec-injektioner som tas med någon tids intervall. Har aldrig behövt göra det själv, men vet folk som gjort det. Tydligen väldigt effektivt. För mig har det räckt med stronghold.

Även på omplaceringen Molle som kom hit som var så full med skabb att det verkligen ramlade ur öronen på honom räckte det med en omgång med Stronghold så var det borta.

Han var jag säker på att han skulle på svamp, öroninflammation och bli döv på kuppen, så illa såg han ut när han kom:(

Hawknestgrove
0

ja, jag har bra kontakt med veten. MEn åker gärna ner ändå….

UlrikaD
0

#16 Självklart är det alltid bäst. Hoppas det löser sig.

Hawknestgrove
0

Ok tack ska ta och skriva upp det där med Ivomec också

Hawknestgrove
0

ja jag är så arg för att det enda verksamma och enkla medlet inte finns längre. För ca 25-30 år sen, så fanns det ett preparat som hette Shirley´s Canker Powder. Shirley´s gjorde ju mjölkersättning till djur bl a. Och de hade i detta medel i små plastflaskor, enkelt att ge och  tydligen väldigt svalkande för öronen. Jag hade inte problem med skabb på nåra katter, emn väl på mina Newfoundlandshundar, som åkte på det varje sommar.  Då var detta preparat helt suveränt. Ett pulver som man bara duschade in i örat.  Inga sura miner heller.

Jourhemmet
0

Jag tycker också att Frontline bara är att plåga katten och plånboken i onödan. Lika bra att gå på Stronghold direkt.

Hawknestgrove
0

ja man lär sig av misstagen, sa igelkotten, klev av rotborsten. Men som sagt, det hade funkat väldigt bra på de små förra året…För framtida behov, så har jag beställt följande…

http://www.pawprints-catshop.com/otodex-ear-drops--14ml-26-p.asp

Hawknestgrove
0

ja men nu verkar det, som om  även ni tippar, att det inte är skabb, utan svamp. så det blir nog bäst i så fall med surolan. För hur i alla världen  skulle en katt, som inte varit ute på 5-6 år kunna få skabb?

Lena
0

Frontline är bra om man gör det på rätt sätt. Men det är ganska knivigt och lätt ett det blir fel = att det inte verkar som det ska.

Dels ska man ha rätt mängd vilket baseras på kattens vikt och sedan ska man massera utanpå örongångarna i några minuter så att det sprider sig ordentligt i alla skrymslen och vrår i örat. Därefter lämna öronen ifred i 4 veckor innan man gör rent. Behandlingen är egenligen inget som får göras av lekmän utan något veterinärer behandlar med på licens.

Många katter har brunaktigt öronvax. Inte helt ovantligt. Det har ett par av våra katter. Veterinären har för säkerhets skull kontrollerat i microskåp men det är ingen öronskabb i det.

Hawknestgrove
0

ja och jag har ju fått den beskrivningen jag har kört efter från en vet i Dalarna. Fick tipset för länge sen. Nåja, nu väntar jag bara på att klockan ska bli 12, då ska jag ringa Riese för att få komma ner med  Arnebarnet. Ringde i morse, men då blev jag ombedd att ringa om klockan 12

Hawknestgrove
0

har fått tid kl 16.00

Hawknestgrove
0

kom hem vid 5. INGEN skabb!!!! HNUrra. Veten tog ett sånt där öronmikroskop och kollade. kopplat till datorn. Och ok, brunt grums, men ingen rodnad och inga krälande skabbdjur. vidare så tyckte han att det inte är någon bra metod med Frontline alls, bättre då att använda Stronghold. MEn nu slapp jag det, fick med mig ett recept på Canaural, tror jag det står och ska använda det om jag tycker att det blir för grisigt. Så inget fel på lelle Arne.Skönt.

Jourhemmet
0

Vad bra. Det medlet har samma effekt som Surolan.

Hawknestgrove
0

Och som grädde på moset, så tog han inget betalt…

Jourhemmet
0

FörvånadSkrattande

Hawknestgrove
0

nä…… han vet ju att vi kommer med våra kissar jämt…..Får väl ta och slinka ner en vinflaska i brevlådan occh önska glad påsk