Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikett: sajten
Läst 1683 ggr
[helenal]
0

Honkatt 8 mån avlivningsotad

hej! En tjej ringde mig igår och frågade om jag. Ville köpa hennes katt. Hon köpte katten för en månad sen. Den är tillgiven o jätte go men problemet är att hon kissar inne därför vill hon inte ha kvar henne o tänker avliva henne om inget hem hittas! Hon är okastrerad… Jag kan inte ta emot henne då jag hyr andra hand möblerad o vill inte riskera att katten kissar i någon annans soffa… Hjälp behövs…

ANM: Det är inte tillåtet med omplaceringsannonser för katter som har en ägare och/eller med avlivningshot som framförs av ägaren eller för ägarens räkning. //Lena - Sajtvärd.

PS! Låter tråden vara öppen utifrån dess rådgivande karaktär. Vad gör man när man blir utsatt för liknande hot samt problemet katter som inte är rumsrena.

[helenal]
0

Hej,jag behöver ha ett svar nu.jag har beställt tid för avlivning kl.16. Så jag behöver veta. Känns som det är kört:(

pillsRgood
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

ge mer information om katten..

hur gammal är den?

vart finns den?

har den några sjukdomar? (katter kan börja kissa inne för att visa att den är sjuk)

hur ser den ut?

med mera. detta kan hjälpa den som eventuellt kan bli hem åt stackarn.

tuska
0

Har ni gjort allt för att komma tillrätta med kissproblemet ?  mera kisslådor i hemmet, samma kattsand som hon hadde hos uppfödaren, kollat så hon inte har en enkel urinvägsinfektion.

Hon bör kastreras istället för avlivas, eftersom hon med stor  sannolikhet är på väg att bli könsmogen. 

Att hålla katten i ett rum tills hon är säker på att hitta sin toalåda.

[helenal]
0

Hon mmsade en liten video snutt men man ser otydligt. Den är svart vitt iallafall och heter missy. Jag har sagt till henne att hon borde laserats den men hon kan inte vänta till den 13 april då den skulle kastreras för situationen är ohållbar. Hon är innekatt, jätte gosig och kärleksfull. MOV00010.3gp är videosnutten, vet inte hur man lägger in. Inga sjukdomar som hon vet. Finns i göteborg. Hon vill ringa mig men jag vet inte vad jag ska göra:( kan inte ta katten…

[helenal]
0

Jag känner inte denna tjejen. Jag har gett henne råd men hon säger att hon Inte kan vänta… Känns som hon inte vet så mycket om katter.

[helenal]
0

Ingen v er som kan prata med henne? Känns som ni vet lite mer.

Alexej
0

Bara för att den kissar inne nu betyder det inteatt hon alltid kissar inne. Ta katten och kastrerar den.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

[helenal]
0

Jag kan som sagt inte ta den o har inte råd att kastrera den. Vill inte riskera att den kissar inne på möbler som inte är mina.. Jag har sagt detta till ägaren att hon får kastrera den.

[helenal]
0

Finns det någon möjlighet att någon av er kan prata med henne? Jag ligger på sjukhus fram till i eftermiddag o har hemska smärtor emellanåt så jag kommer ha svårt att koncentrera mig annars kommer katten avlivas idag kl 16

[eskils]
0

Förstår inte varför tjejen ringde till dig, helenal. Du känner henne inte, skriver du. Hade hon läst här på sajten att du vill hjälpa till? I så fall kan hon väl skriva här själv, så kan hon få goda råd.

Jag tycker hon borde försöka lösa problemet själv. Först och främst kastrera katten! Håll den i ett rum med toalådor med olika parfymfri sand i, så den får välja. Sedan ta den till veterinär för undersökning om problemen kvarstår. Sedan försöka hitta ett nytt hem till den, fråga föräldrar och vänner, uppfödaren hon köpte den från, katthem.

Hoppas du har tillgång till dator på sjukhuset!

Låt katten leva!!!

emjon
0

Blir så oerhört trött på alla oansvariga kattägare Skrikandes Varför skaffa katt när den inte betyder ett dyft och ansvar fullkomligt fattasObestämd

Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

[helenal]
0

Jag har dator via mobilen. Jag satte ut en anno s på blocket att jag sökte katt o hon ringde mig igår. Därför har vi fått kontakt. Hag har massa problem med mig själv att tänka på just idag och jag är sömnig o har smärtor emellanåt. Jag håller med er o Haf sagt det till henne men hon verkar inte lyssna

kattarina
0

Så kl 16 ska missen avlivas? Men finns det ingen här som kan hjälpa stackarn?

Vad vore livet utan en katt,,,Inget liv alls,
Myse missar

Alexej
0

Det funkar inte så. Tjejen är grovt oansvarigt och i mina ögon en kattmördare, oavsett omkatten avlivas genom veterinär eller annat. Man skaffar inte bara en katt och låter den avliva när det inte funkar.

Hon borde har gett katten en chans genom kastrering och annonsering. Ska hon också avliva sina barn när de kissar i sängen??

Hoppas någon kan rädda katten.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

kattarina
0

14 Håller med dig, Men stackars misse nån får ju försöka hjälpa stackarn.

Myse missar

kattarina
0

Får ju försöka rädda katten,Tiden går ju,,Har pmat ts

Myse missar

Alexej
0

Det finns också 2 katter i Borås som hotas av döden genom hemlösheten….

kattarina
0

Jag pma dig härom dagen men fick inget svar. Ang det hem i gbg som ville hjälpa. Trodde det löst sig med dom missarna i borås.

Myse missar

Hawknestgrove
0

ja klockan är ett. Sanslöst, jag blir bara så fruktansvärt ledsen. Kattarina, kunde du hjälpa? du bor ju inte så långt från Göteborg, du kunde ju åka upp och hämta den i så fall? Eller om den som ska avliva katten kör ner den till dig?

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

kattarina
0

Jag kommer ingen vart för jag ligger sjuk. Iså fall om hon kommer med katten.

Myse missar

Gronstedt
0

#20: Se till att få telefonnumret at TS och ring och säg det! Det är ingen idé att skriva här, den som har katten läser inte här.

kattarina
0

Jag har pmat ts. Hoppas hon ser det.

Myse missar

Hawknestgrove
0

ja, smart råd.

kattarina
0

Har pmat mitt nummer, Jag ska iväg strax till läkarn. Kommer in igen när jag är tillbaka.

Myse missar

[helenal]
0

Okej ger ditt nummer till henne med detsamma!!

tervmatte
0

Jag är 100% säker på att om kattan kastreras så kommer hon att sluta kissa inne omedelbart!

Det är tjejens ansvar att se till att det blir gjort. Denna stackars katt kan inte ro för det att den blev könsmogen!

Det är rena mordet om kattan avlivas

[helenal]
0

JAg skrev det till henne att den bara är könsmogen antagligen därför den kissar r inn. Men inget svar…

[helenal]
0

Jag har skrivit hennes nummer till Katarina o en en till som ville ha det. Kopplas på det bästa! Mindre än två timmar kvar

Hawknestgrove
0

Hur kan man bara….. och så bråttom det verkatr… Jag menar den har ju inte börjat kissa inne på studs va? det är ju en lång tid troligen.

[helenal]
0

Hon har haft den en Månad. Hon köpte den av en annan familj som i te vill ha tillbaka henne. Den kissade i hennes nya soffa igår o det var droppen tydligen. Katten fick sova i köket inatt

Hawknestgrove
0

ja det är inte ditt fel. MEn att hiobnmite förstår att det beteendet är ju på grund av könsmognad….jaja, tiden rinner ut för kissen. en timma kvar ca.

annebeate
0

Nu bara drygt en timme kvarGråter

Snälla, har någon haft kontakt med ägaren på telefon?

Är avlivningen stoppad? Det brådskar!

kattarina
0

Jag ska prata med ägaren klockan 15.00. Jag kommer tillbaka när jag gjort detta.

Myse missar

Hawknestgrove
0

ok toppen.

[helenal]
0

Jag smsade ägaren o frågade hur det gått o hon skulle ringa upp Katarina nu. Håller tummarna

kattarina
0

Jag har pratat med ägaren nu. Hon hadde ingen bil men hon skulle återkomma med besked ang detta, Sen så fråga jag henne lite ang

katten. Sen kissar ingen katt i soffan för den vill ut

Myse missar

Hawknestgrove
0

nej, det gör den inte. Den vill markera  för sitt kön, alternativt att den har UVI. protestkissa för att den vill ut, då  brukar det ske på allehanda platser

[helenal]
0

Ok men vad sa hon om avlivningen? Nej hon sa det igår också att den kanske ville ut men den har ju varit innekatt hela livet.

[eskils]
0

#36 Har ägaren avbokat avlivningen nu???

Tack kattarina för att du hjälper till!

kattarina
0

Jag sa till henne att avboka tiden hos vetrinären, Sen skulle hon höra med en som kanske skulle köra missen.

Myse missar

kattarina
0

Sen kan jag inte ha katten permanent, Så katten får ju omplaceras sen,

Myse missar

[helenal]
0

Skickade Mess till henne o frågade Hir det gick kvavaste hon gav va inte så bra:(

Gronstedt
0

#42: Vad menar du?

[helenal]
0

Vet inte.hon ville att jag skulle åka dig me henne 7 mil o dessutom betala vaccination.o d tycker jag inte e ett ok krav när hon får katten. Hennes svar. Mitt svar: Men hon kastreras ju din katt det kostar över tusen lappen. Kostar ju pengar att avliva din katt också. Hellre det än den dör.

kattarina
0

42 vad menar du??

Myse missar

[helenal]
0

Vet inte.hon ville att jag skulle åka dig me henne 7 mil o dessutom betala vaccination.o d tycker jag inte e ett ok krav när hon får katten. Hennes svar. Mitt svar: Men hon kastreras ju din katt det kostar över tusen lappen. Kostar ju pengar att avliva din katt också. Hellre det än den dör. Jag ville hjälpa dig o nu har du en tjej som kan ta din katt. Det krävs tyvärr vissa uppoffringar men hellre det än avliva en frisk katt. Jag har försökt hela dagen att hjälpa dig så tycker du ska avboka avlivningen o köra katten till henne. Gör det för kattens skull.:)

[helenal]
0

Jag har ingen bil. Tack för din hjälp ha de bra. Hennes svar

wendel83
0

Amen vilken människa.Hon känner väl någon som har en bil.Hur tar hon katten till veterinär? Finns väl bussar och tåg då.Tyvärr vill många ha allt serverat på ett silverfat och helst inte göra ett smack själv.Ger man handen så tar de hela armen el vad man säger.

kattarina
0

Jag sa till henne att jag ligger i 39 feber. Jag orkar inte ta mig till göteborg.

Myse missar

[eskils]
0

Vet man vilken veterinär som var bokad för avlivningen? Då kan man ringa och säga att den ska avbokas om ägaren inte gjort det, att det blivit ett missförstånd för katten har fått ett stödhem.

Kanske någon på forumet som bor i Göteborg kan skjutsa katten till kattarina i Varberg.

[helenal]
0

Hon svarar inte mer

kattarina
0

Jag ringde henne nu men telefon svarare på. Mycket märklig människa måsste jag säga.

Myse missar

kattarina
0

OJOJ Vad säger man? Helt j-vla otroligt, Bara man fick veta vilken vetrinär

Myse missar

Jourhemmet
0

Hur j***vla svårt är det och kastrera katten? Tänk om detta också kunde ha varit ett aprilskämt Rynkar på näsanJag fattar inte varför man skaffar djur när man inte har råd.

[helenal]
0

Ingen aning :( hon svarar inte mig mer

[helenal]
0

Katarina vet du vart hon bor i Göteborg?

kattarina
0

Jag får otrevliga sms från henneGråterGråter

Myse missar

pillsRgood
0

vad skriver hon?

Josefa
0

Hon kanske inte har någon katt över huvud taget, utan bara velat göra TS upprörd när hon svarade på hennes Blocketannons.

Josefa
0

Hon kanske inte har någon katt över huvud taget, utan bara velat göra TS upprörd när hon svarade på hennes Blocketannons.

kattarina
0

Jag sa till henne att hon får komma med katten till mig, Hon svara att ja ska kolla detta så ringer jag dig tillbaka, Hon skriver att det inte är

hennes ansvar att vac katten, Jag förklara för henne att har man djur så har man ett ansvar som ägare, Jag tycker synd om katten att den stackarn ska få dö för att matte inte förstår att man har ett ansvar.

Myse missar

kattarina
0

Jag sa till henne att hon får komma med katten till mig, Hon svara att ja ska kolla detta så ringer jag dig tillbaka, Hon skriver att det inte är

hennes ansvar att vac katten, Jag förklara för henne att har man djur så har man ett ansvar som ägare, Jag tycker synd om katten att den stackarn ska få dö för att matte inte förstår att man har ett ansvar.

Myse missar

kattarina
0

Men att lägga 4 tusen på en soffa det kan hon göra,,

Myse missar

[helenal]
0

Tror inte hon hittar på då hon video filmade katten o skickade till mig men man vet aldrig. Då har hon inte avlivat katten iaf? Hon nämnde igår ngt om att hon gett katten fisk i en vecka då katten vägrat äta… Ja hennes soffa för fyra tusen va hon rädd om. Hur mkt kostar en vaccination?

Hawknestgrove
0

suck, vilka folk…. Nu är väl i sådana fall katten borta, tyvärr…..

[helenal]
0

Jag tycker faktiskt allt verkar skumt på ngt sätt… Hon ringde mig 22:30 igår berättade att hon hade en katt o hon hann inte säga mer förrän hon kom in på kattens problem. Hon hade varken kastreras katten eller ens lagt ut en annons att den skulle säljas utan hon började prata om avlivning direkt.. Jag sa att jag får se hur jag ska göra o får återkomma imorn o hon forsades prata sen i morse fick jag det smset att den ska avlivas 16 idag…

sagan
0

#56 Går det att kolla upp nummret på hitta eller eniro? Ni kan ju ha tur att det finns med. Då ser ni vart hon bor. Och kanske kan ta kissen därifrån tillfälligt tills den kommer till Kattarina?

tuska
0

Klockan är över 16 nu så då har väl kattstackaren avlivats då, fattar inte riktigt varför en vaccination va viktigt i ett sånt här läge Rynkar på näsan

Det är många som inte skulle ha djurSkrikandes

Sherwood
0

Jag får en känsla att hon kommer att kontakta dig fler gånger och blir det så  får vi hämta upp katten av någon där eller dess närhet. Tyvär finns det gott om sådana här oansvarigt fo9lk.

[helenal]
0

Hon verkar inte ha alla chips i påsen.. Kändes som hon va 14 i huvudet gällande ansvar trots att hon hade en son så äldre än så är hon ju. Har sökt men de namnet som kommer upp på numret är inte hennes…

[helenal]
0

Hon verkar inte ha alla chips i påsen.. Kändes som hon va 14 i huvudet gällande ansvar trots att hon hade en son så äldre än så är hon ju. Har sökt men de namnet som kommer upp på numret är inte hennes…

sagan
0

#70 Hon kan ha lånat telefonen. Och jag skulle ta mig till adressen nummret tillhör och prata med dem som bor där. För någon koppling bör dem ju ha. Och då kanske man kan få veta var kissen befinner sig isf.

sagan
0

kattarina
0

Jag har fått väldigt spydiga sms av henne, Det angår inte mig om hon avlivar katten, Efter samtalet med henne så blev jag väldigt fundersam,

Myse missar

kattarina
0

Katten lever vad jag förstår

Myse missar

[helenal]
0

Vet adressen men kan inte ta mig dit idag då jag nyss genomgått en abort och har smärtor när jag går. Kan åka dit förs imorn bitti.

[helenal]
0

Katarina: vad skriver hon? Mig svarar hon inte på… Jag kan be få katten hit imorgon eller om jag hämtar den i värsta fall så kanske du kan hämta henne när du är frisk? Vet inte vad man ska göra i detta läget. Hon borde vara tacksam för hjälpen.. Vad blev du fundersam över? Pma mig privat om det är personligt då båda har pratat med henne

kattarina
0

Det va flera nummer på hitta, kanske man ska ringa och kolla om dom vet vem hon är?

Myse missar

[helenal]
0

Flera nummer kopplat till hennes namn?

Sherwood
0

#74.   Men vad är det för en, hon har möjligheten att släppa katten helt gratis och istället väljar att betala 700 kr för avlivning, är hon helt frisk.

sagan
0

#76 Det var tråkigt att höra. Hoppas det gör mindre ont snart. I morgon kanske går bra det också.

kattarina
0

Nej det nummer jag fick står inte på henne utan nån annan. Men där står andra nummer ochså

Myse missar

[helenal]
0

Jag smsade henne nu o frågade vart hon bor o att jag kan hämta katten imorn om hon har en kattbur att låna mig ispfall.. Jag ska egentligen ta en annan katt i veckan också men får lösa de me katten ett par Dgr hos mig.

Jourhemmet
0

Hon kanske inte ens avlivar den när hon får reda på vad det kostar och släpper ut den Gråter

[helenal]
0

Jag smsade henne nu o frågade vart hon bor o att jag kan hämta katten imorn om hon har en kattbur att låna mig ispfall.. Jag ska egentligen ta en annan katt i veckan också men får lösa de me katten ett par Dgr hos mig.

kattarina
0

jag får sms av henne,,Jag kan inte släppa denna misse

Myse missar

Alexej
0

Tänk om alla hemlösa också skulle få så mycket hjälp. Men jag säger som alltid, alla katter i nöd ska få hjälp. Allas liv är värda lika mycket.

Hawknestgrove
0

vore ju toppen……

Gronstedt
0

Ja, egentligen är väl denna tråd i strid med sajtens regler?

[helenal]
0

Katarina vill hon behålla katten nu?

Ankie
0

ja tänk va lättvindigt gjort…. åker väl å avlivar kissen då för att hon kissar inne…..ja du jag säger då det… vad är detta???

kattarina
0

Jag fattar inget helt ärligt

Myse missar

Hawknestgrove
0

ni som är engagerade lite mer än här inne, håll kontakten sinsemellan. För det är ju tyvärr vad jag vet, inte tillåtet att diskutera ägda katters avlivningar….Gråter

Lena
0

Vill först och främst informera om att det är emot Hittekatter iFokus sajtregler både med avlivningshot och med omplaceringsannonser av katter som har en ägare. Det här är Sveriges enda sajt som är vikt för hemlösa katter. Då vill vi inte att den här typen av ärenden ska ta utrymmer från de hemlösa katter som inte har någon alls som sörjer för dem.

Det är djupt oansvarigt av en kattägare att hota med avlivning på det här sättet. Det tycker jag kan ses som rena rama utpressningen, ett fult trick från lata kattägare som försöker få andra att ta det ansvar de själva inte orkar/vill ta.

Jag låter tråden ligga kvar men utifrån dess rådgivande karaktär. Vad kan man göra närman utsetts för liknande hot samt problemet när katter inte är rumsrena. Ber alla hålla sig till den inriktningen och lämna omplaceringen till ägaren.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

pillsRgood
0

vad hände med katten?

kattarina
0

Har lämnat ts mitt nummer men har ännu inget hört.

Myse missar

Hawknestgrove
0

ok vi får hoppas på dt bästa. ingen här kan ju  hjälpa vad andra gör, så ingen ska känna skuld

[helenal]
0

Står error när jag ska svara på mail. Jag har inte hört något och åkte till den adressen i förmiddags som stod på hitta men ingen var hemma så jag lämnade en lapp. Erbjöd mig igår till ägaren att jag kunde ta katten till mig idag utan svar av henne så mer kan man ej göra.

Hawknestgrove
0

Nä. du har verkligen gjort allt som står i din makt. Du kan inte göra mer….

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.