Katt har flyttat in i vår bod
Den senaste tiden har vi sett en svart katt stryka omkring här i området, och den har mer eller mindre flyttat in i vår bod som står på tomten. Den sover där i princip varje natt.
Där den har valt att sova är en liggplats som våra tidigare katter har använt, och det är mysigt bäddat och vi har försökt se till så att det inte blåser in kall luft.
När min mammas man åker till jobbet på morgonen så springer katten iväg fort som attan, då den blir mycket rädd när han sätter på bilen. Jag har försökt få tag på katten, men har inte lyckats då den verkar mycket skygg.
Så, det jag undrar är bara, vad ska jag göra? Jag har ingen aning om katten har ett hem eller inte. Jag förstår ju att det första jag borde göra är att fånga in katten och se om jag ser någon synbar märkning, och i andra hand försöka kolla om den har ett chip. Fast vad gör jag om den inte har någon märkning? Jag funderar på om jag ska sätta på den ett halsband i så fall, och på så sätt upplysa den eventuella ägaren om att katten spenderar nätterna hos oss.
Skulle också gärna ta emot tips om hur jag ska fånga in den. Som sagt så sover den hos oss, så att gå ut riktigt tidigt på morgonen (runt kl 4) verkar vara det bästa. Jag funderar på om jag ska sätta en transportbur framför hålet där den springer in och ut, eller om jag ska trycka igen hålet när katten är där och sedan öppna dörren till boden… Men då är risken stor att katten smiter förbi mig när jag öppnar.
Katten finns på Kämpegatan i Uddevalla.
Med vänlig hälsning
Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
putt