Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikett: kastrering-idmärkning-vaccination
Läst 5699 ggr
imsuchadiva
0

hjälp med att kastrera? pengar..

Har en hittekatt hemma, har varit hos oss i en månad nu tror jag.
En okastrerad hane. Som alltså behöver kastreras. Men som arbetslös så har jag inte råd att lägga ut en så stor summa pengar.
Finns det någon fond eller liknande som man kan söka bidrag oss?

Här står det att läsa om katten samt bild

Hawknestgrove
0

det första du ska göra, är att kolla hos polisen att den inte är ägd av någon annan. Sen kan du alltid söka hos Chickas minnesfond om kastreringshjälp. OCh oavsett vart du vänder dig, så kommer du att få ersättning i efterskott. Du måste alltså visa upp kvitto på kastreringen. KAstrering av en hankatt kostar inte så mycket. Runt femhundringen. Du kan stä'lla dig på kö hos Gubbens Kulpåse här inne också. OCh vi har ett litet katreringslotteri varje månad, där man kan köpalotter just för kastreringar också.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

martdat
0

Djurensvänner betalar alltid om det e en hittekatt här i allfal,

de har även skrivit i sin medlemstidning att de betalar halva kastreringen för privatpersoner,

har du kollat så han verkligen är hemlös. polisen, ? blocket?? lapp på affären?

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

imsuchadiva
0

Har pratat med polisen och den finns inte i deras register. Har även varit till veterinären med den och kollat ifall den var märkt, vilken den inte var.

Okej tack, ska läsa runt lite grann när jag sitter vid en dator som itne är såå seg som den här.

Lena
0

I den här artikeln kan du läsa om olika fonder där man kan söka bidrag. Man får i regel sökta pengar i efterskott sedan man visat upp kvitto på att det man sökt pengar för har genomförts.

Sedan finns föreningen Billyhittekattsförening där man kan söka pengar för kastrering.

Vi har även ett insamlingskonto här på sajten: Svenska Huskattens Hjälpkonto **
**

Samma regler gäller även här, dvs att kvitton måste visas upp innan bidrag betalas ut.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Hawknestgrove
0

ja just nu så är Svenska Huskattens konto rätt så lovande……Vad jag vet, så är det bara en kisse som står på tur där. ORca…

Jourhemmet
0

Men har du råd att ha honom kvar?

imsuchadiva
0

Ska läsa igenom artikeln och kolla in alla sidor senare:)

#6 Ja varför skulle jag inte ha de?

Jourhemmet
0

Jag tänkte eftersom du inte har råd med en kastrering på 450-500:-

imsuchadiva
0

Lite skillnad o punga ut runt 500 huxflux eller någon hundring då o då för käk o sånt. Men visst, jag kan skicka ut honom igen om de känns bättre för dig då?

pip89
0

#9jag tycker iaf att det är jättebra att du tar hand om katten om han inte har nått hem :) en stor guldstjärna får du av mig Skrattande

imsuchadiva
0

#10 Tack så mycket :)

Hawknestgrove
0

ja, så länge, så kan du väl kanske sälja något på tradera elelr nåt? Kläder brukar faktiskt gå rätt så bra!

Marad
0

Vad händer om katten blir sjuk och behöver veterinärvård? har du ekonomi till det?

pip89
0

det ordnar sig väll då.. det är väll bättre att hon tar hand om den en att bara skita i den.. min åsikt

Hawknestgrove
0

Ok, nu ska man väl inte vara så himla negativ……Nummer ett, TS har tagit hand om en hemlös katt, som troligen hade frusit ihjäl  i kylan som varit. TS tänker redan i banorna kastrera. Bara det är ju faktiskt två bedrifter. Alla kan ju inte vara så perfekta . Ok, jag har mina katter kastrerade försäkrade, vaccinerade och idmärkta, men man kanske ska ta en sak i taget, elelr är det i så fall bättre  att h*n hystar ut katten i kylan igen?

pip89
0

#15 håller fullständigt med

Marad
0

Jag tycker att det är oansvarligt att resonera så. Har man inte ekonomin att ta hand om en katt så ska man inte göra det!

Marad
0

Perfekta? förstår inte vad du menar med det?

imsuchadiva
0

#17 Då skickar jag ut honom på gatan igen då om de är så himla mycket bättre!

pip89
0

#17 okey, nu vet jag vad du tycker..

Hawknestgrove
0

TS. bry dig inte…… Nog för att jag kan vara en elak f*n ibland, men detta var  ju botten, Marad!!!!!!Du borde skämmas.

imsuchadiva
0

Närå, klart han ska få stanna kvar :)

Känns som Marad bara är en sån som vill bråka, inte aktiverat sin profil, ingen bild osv.

Sherwood
0

Är man en riktig djurvän, så brukar det alltid ordna upp sig på ett eller annat sätt. Jag själv tyckte att allt gick som på rälls, med min första katt tills den insjuknade och vetten gav mig en saftig räkning på ett par tusen, men som väl var hade jag ett jobb, så det ordnade sig. En kattförsäkring hos t.ex  Agria är att rekommendera, som många nya kattägare inte tänker på.

pip89
0

#19 det du gör är jättebra!Gladdu hjälper en stackars katt som inte har nått hem och behöver din hjälpKyss. så bry dig inte om vad hon säger, hon snackar bara skit..

Hawknestgrove
0

och som sagt, bidrag finns att söka. och helt säkert kan du få det också… MEn som sagt, kruxet är, att du måste visa upp ett kvitto att kastreringen är gjord. Löftet om ersättning kan  du säkert få här,  vi är pålitliga.

imsuchadiva
0

Har inga problem med att lägga ut pengarna, därimot att få de att gå runt i fortsättningen efter att ligga ca 500 minus.

Men ska läsa runt lite sen om vad jag ska välja :)

Hur går man tillväga för att få hjälp här ifrån?
(vet att jag fått mass länkar men datorn är så seg.)

Hawknestgrove
0

Du ansöker bara tex via Svenska huskattens hjälpkonto. det krävs en sak, och det är att du lägger denna sajt som din favorit. och villkoren kommer LEna att lägga ut. Sen om du kollar här så ser du vilka insamlingar som är godkända här inne. där står även Billyfonden…..

http://hittekatter.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=8f55abe5-c9a7-4e3b-88db-58de9e9c9fe9&GroupType=Se.iFokus.Community.Board.ForumGroup

Hawknestgrove
0

här har du Billys sida…

http://www.billyhittekatt.se/ansoka.html

Alexej
0

Tar man hand om en katt borde man också kunna står för en kastrering! Klarar man inte av det borde man letar efter ett nytt hem för katten.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Hawknestgrove
0

sen är det tyvärr inte så lätt att hitta nytt hem åt en okastrerad kisse…..Gråter

imsuchadiva
0

#29 Kan du ta honom då?

xray
0

Ge er nu! Tjejen försöker ju iaf!!

Amorell
0

# 29 

Men om hon får hjälp från någon fond just ang. kastrering så kan man ju göra som mig och min sambo sen som lever studentlivet, lägga undan varje månad så man har råd med oförutsedda utgifter. Glad

Det kommer nog bli bra, det är mycket fint av henne att rädda den lilla från kylan, många hade bara matat eller struntat i det överhuvudtaget Glad

~ Ysmn

Hawknestgrove
0

ja, för om det inte fanns såna här fall, så hade vi ju inte behövt vare sig Billy Hittkeattsfond eller Svenska Huskattens hjälpkonto. nu vet jag itne hur det står till ekoniomiskt inne på Billys kassa, men  Svenska Huskatten har ju i allafall 925 kr. OCh även om ORca får 500 kr, så finns det således kvar 425 kr till denna katt i så fall. Nu får vi bhoppas, att det inte blir några käppar i hjulet när det gäller en annan katt här….

Alexej
0

Jag tycker att en hankastrering kostar inte så mycket. Jag är sjukpensionär och har inte heller mycket pengar men pengar till en han kastrering finns alltid. Jag lever mycket på Kupankläder och kort-datummat, då funkar det. Vill man, då går det! Hur ska du klarar nya veterinärräkningar om du inte klarar kastreringen?

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Puma77
0

Vi vet inte hur TS ekonomi ser ut framöver så det gäller att inte sitta och spekulera bara för att hon ber om hjälp där man kan söka om bidrag just nu för kastrering.

Kastreras katten och hon känner själv framöver att det inte funkar är det lättare att omplacera men det är inte upp till oss att sätta oss in i hennes ekonomi hur den kommer se ut i framtiden.

//Pia

imsuchadiva
0

Skippar o kastrera katten ist då :)

Hawknestgrove
0

#37 snälla gör inte det. Som sagt vi har två fonder här inne att söka ur. OCh de är ju till för privatpersoner utan förening i ryggen. Som jag ser det, så ska du  väl kunna få hjälp ur Svenska HUskattens konto om inte Billys Hitekattsfond har. Puma är ju styrelseledamot i Billys, så hon har ju lite insikt hur det är där.Var bor du? ring runt och kolla var du kan få det biligast.  i värsta fall, jag säger värsta, så ställer i så fall vår förening upp. Kattkedjan. Så du ska inte känna att loppet är kört. Din katt kan bli kastrerad innan månaden är slut, det kan jag lova.

Jourhemmet
0

Jag känner faktiskt också att pengarna som finns ska gå till katterna som alla duktiga människor här inne räddar. Annars kan ju vem som helst gå in här och skriva om alla sina katter dom hittat, denna katt har ju redan ett hem.

Hawknestgrove
0

#39 nu finns faktiskt reglerna för Svenska Huskattens krav att läsa inne på Svenska Huskatten. OCh att säga att denna katt har ju redan ett hem, det är ju lite fel att säga. För som jag sa förut,  i så fall hade väl vi kunnat avveckla båda dessa hjälpkassor? För de andra har ju föreningar bakom sig. OCh varfrö är inte denna person duktig? hon har räddat en katt från att frysa ihjäl. Good.

imsuchadiva
0

#39 Om du inte missat de så är de en hittekatt jag valt att ta hand om. Är det någon skillnad om man tar en hittekatt via ett katthem eller?

Jourhemmet
0

Jag har min åsikt.

[eskils]
0

Om du TS beskriver var och när du hittade katten och hur den ser ut, gärna med foto, så finns det en liten chans att någon här kanske vet vems katt det är. Det är rätt mycket folk som läser dessa trådar.

För du vill väl egentligen att den ska tillbaka till sitt hem, eller?

I vilket fall tycker jag det var bra av dig att ta in katten från vinterkylan och ge den mat!

Hawknestgrove
0

vi kan väl nästan med 100 procent inse, att ingen bryr sig om denna kisse. Okastrerad och utslängd. och nu vill jag än en gång förtydliga, att Billy Hittekatt och Gubbens kulpåse är till för just privata personer, som har det lite knackigt ekonomiskt i vård eller upphittande av en hittad katt. jourkatten, du har förening bakom ryggen. Och jag kan i så fall lova, att skulle det skita sig, så får väl lilla Kattkedjan ta och ställa sig bakom denna lilla kisse. Eftersom ingen annan gör det. Givetvis med krav att kvitto uppvisas.

[eskils]
0

Jag tycker förstås också att det är väldigt bra att TS vill se till att katten blir kastrerad, det är ju verkligen inte så många människor som bryr sig om sådana saker! Bra att det finns fonder för detta!

Tänkte bara att det skadar aldrig med mer information, plötsligt kanske det dyker upp någon ledtråd eller hjälpande hand.

Hawknestgrove
0

ja, man säger så här, TS bör kolla med polisen att katten inte är efterlyst INNAN hon/han kastrerar den. det är ett måste. Om de inte orkar lyfta på sin feta a**n så har TS gjort vad som krävs. Så heder åt TS som har tagit in en kisse i denna kyla som har varit och som har som första tanke att kastrera den. Inte många som tänker så.

catfoot
0

Men nu är det en person här som har tagit hand om en hemlös katt, ja ni läste rätt Hemlös….Å varför hoppa på den personen å fråga om den har råd…Jag jublar för kattens skull, den har fått ett hem. Men  menar några   här att personen skulle ha struntat att ta in katten för att hon inte hade dom pengarna..Näää, f*n….Det är sånt här som får mig att lessna..Vi kämpar alla för att hemlösa ska få komma in…Jag ger gärna 100;- till att katten kastreras…

Bra gjort TS…Kämpa på..

Ditt hem är där din katt är.Kyss

OT/Snyggt ....

Hawknestgrove
0

puss på dig catfoot!!!!!

sagan
0

Det bästa är att ringa igen om inte första polisen är villig att hjälpa. Tyvärr är det så att inte alla är lika hjälpsamma. Så ringer man igen kan man ha tur o stöta på en polis som tycker om djur.  Jag har vid några tillfällen ringt antingen dagen efter eller några dagar efter och då pratat med någon annan som hjälpt till.

Hawknestgrove
0

rättelse här, TS måste till och med kolla med poilsen om katten är saknad. Se kan hon/han inte göra mer. Blir svaret innehållslöst, då är det ju inte fel från TS sida. OCh som sagt,  jag skulle kunna sätta en trisslott på att ingen annan känns vid denna kisse. TS, en bild???? på kisse? Snälla…..

tessa
0

Jag hänger inte riktigt med i tankegången kring begreppet "hittekatt". Hade det varit skillnad om TS hade skrivit denna tråd precis då hon hittade katten? Den var ju rimligtvis hemlös, med tanke på att den saknar id-märkning och inte finns i register. Bra är ju om TS annonserar efter ägaren och kollar efterlysnings-annonser. Men vad mer kan man göra? En kattägare som mister sin katt, har ju ändå ett ansvar att aktivt efterlysa sin katt hos polis och dyl.

Kan man då inte anse att denna katt har blivit räddad och på så vis förtjänar hjälp, lika mycket som andra hittekatter?

Grundar detta inlägg på #39.

Hawknestgrove
0

ja och alla hittar ju inte hit det första de gör……nu har det dessutom varit både jul och nyår och trettondag, då  datorn kommer lite i skymundan….Varför jag säger att  TS måste säkra upp sig är ju för kissens skull och även TS. Det är ju himla trist OM det nu skulle vara så att någon ägare dyker upp och TS har lagt ut pengar som  hon/han inte kan få igen.

graniskatt
0

Tycker det är bra att TS gör nått för den hemlösa katten. 

Hoppas hon får hjälp med pengar till kastreringen? Det är hon värd tycker jag.

Hawknestgrove
0

ja då, det ska hon få.  Oavsett.

tessa
0

#54: Grymt bra! Oavsett om TS behåller katten eller inte, så är det ju jättebra om han kan bli kastrerad så snart som möjligt.

Pengafrågan är en viktig del i sitt djurägande, i synnerhet om/då det händer djuret något i form av sjukdom eller skada. Men oavsett, så har ju TS gjort en jättefin insats som tagit hand om katten, och alla katter bör ju vara kastrerade.

Hawknestgrove
0

ja det är ju liksom det första. Sen får man ta tag i allt det övriga.

kosta
0

47

Håller med dig , ibland förstår jag mig inte på den här sajten.

Ts tack för att du tagit in kissen.

sagan
0

#26 Ett litet tips på vägen. Ser katten ut att vara i gott skick så försäkra den. Det är 20 dagars karens. Det kostar inte allt för mycket per månad. Och blir misse kvar hos dig behöver det inte bli så dyrt om något skulle hända. Sen kan det vara bra att lägga unden lite pengar varje månad så att man har en buffert till framtida ev utgifter.  Hittar katten ett nytt hem så kan man överlåta försäkringen på denne. Det tror jag säkert kommer att uppskattas av nästkommande ägare om inte annat Skrattande Hoppas dock att ägaren blir hittad och att misse får komma hem igen.

Till alla som tycker att TS borde ha pengar att kastrera katten hon tagit in, det är sådana komenterer som är otroligt onödiga. Alla har inte pengar tyvärr. Nästa gång kommer folk inte att ta in någon hemlös skadad katt då dem vet att veterinärkostnaderna är ganska höga utan försäkring. Så då går dem bara förbi o låter katten/djuret lida i enamhet. Så tänk efter vad det är för krav ni ställer på en människa som försöker hjälpa en hemlös. Det är inte hon som skaffat sig denna misse från början. Och låt människor som hjälper ha rätten att ta stöd från fonder utan komentarer.

tessa
0

#58: Jättebra tips! Jag visste inte att det är så enkelt att ändra/avsluta en kattförsäkring, som det är. Nu är mina busar försäkrade men hade försäkrat hela kullen bums, om jag vetat att det är så enkelt att göra ägarbyte /kostnadsfritt) eller avsluta försäkringen. Man har inget att förlora på att försäkra katten direkt - per autogiro kostar inte en vet.vårdsförsäkring många slantar, men är guld värd! Ju tidigare man försäkrar, desto snabbare "försvinner" ju karensdagarna under den tid man har katten. Det är ju kanon om katten omplaceras med en aktiv försäkring, som den "nya" ägaren själv kan bestämma hur h*n vill göra med.

I övrigt bra synpunkter. Det borde stå alla fritt att söka stöd från fonder! Det finns ju personer som ansvarar för dessa fonder och ansökningar, och de flesta av osshär tillhör inte den gruppen. Har man åsikter om vilka som borde få söka från fonder, är ju det bästa att man kontaktar de ansvariga för fonderna, och framför sina åsikter där.

Josefa
0

Jag tror att de som motsätter sig ersättning till kastreringen, menar att då kan ju vem som helst skriva in här och säga att de tagit in enh hemlösing och behöver hjälp till kastreringen. Fast det kanske egentligen är en kattunge de skaffade sig i somras, och som de nu inte vill lägga ner pengar på en kastrering till, om de inte behöver. Det är ju ingen här inne som egentligen vet något om varken TS eller kattens bakgrund.

Detta blev krångligt, hoppas ni förstår vad jag menar.

tessa
0

#60: Men är det inte upp till de ansvariga för fonderna, att göra den bedömningen/granskningen huruvida katten uppfyller de "krav" som finns för ekonomiskt stöd?

Vilka är vi att sitta här och kommentera/kritisera i en tråd, där en person ber om råd och tips till en hemlösing?

Vi vet ju egentligen ingenting om TS eller katten, men ska TS behöva "bevisa" den aktuella situationen för oss? Vet inte ens hur man skulle kunna göra det..

Josefa
0

Nä precis. Och jag säger inte att det är fel att TS får hjälp med kastreringen. Men det innebär också att då kan tex min snåle granne också skriva en tråd här inne och be om kastreringspengar till sin katt som han eller hon haft sedan den var kattunge och nu börjar bli könsmogen. En historia är ju inte så svår att skriva ihop.

sagan
0

#62 Det vet man aldrig. Men fonder kan man söka upp utan att behöva skapa en tråd om hjälp på hittekatter. Det är väl påhoppen man kan låta bli. Och varken du eller jag kan avgöra vem som är ärlig eller inte. Du kanske heller inte är den du utger dig för att vara. Det är bara du som vet egentligen. Och där får man helt enkelt hoppas att samvetet styr det man gör.  Sen är det ju ingen här som behöver skänka eller ge denna person pengar ändå.

xray
0

Men nu får ni väl ge er!!! Här frågar TS om var hon kan ansöka om bidrag från fonder, och berättar för okända människor att hon inte har råd att kastrera katten annars. Vad händer?….. Jo, hon får skit för att hon har dåligt med pengar, ( vem har inte suttit i den situationen?) och sedan börjar det ifrågasättas om hon ljugit ihop en snyfthistoria……. Istället för att kasta skit och spekulera om sånt ni inte vet, ge beröm för att hon tagit hand om en hemlös. Det är väl det vi kämpar för, eller?…..

Pälsbollarna i Höganäs

Puma77
0

Som en del skriver får man nästan känslan av att det endast må vara kända hittekattsfolk som har rätt att fråga om kastreringsbidrag här inne för dem känner man ju till och i största fall är sanningsenliga.

//Pia

[ingvarisbjorn]
0

TS: Jag kikade inne på din hemsida och såg att du bodde i trakterna kring Örebro, du kanske kan kontakta Djurskyddet Örebro?  Glad

På den här sidan: http://www.djurskyddet.se/orebro/kontakt kan du hitta telefonnummer och mailadress till de ansvariga så ring eller maila och fråga så får du nog hjälp ska du se!

Lycka till med katten!

Alexej
0

Vi har haft folk här som bara var ute efter pengar! Som inte redovisade utan bara försvann. Det är därför insamlingar nu ligger under en låst tråd och behöver tillstånd från Lena. Jag ber om ursäkt om det inte är så nu. Men om det kommer in ett nytt medlem och bara frågar efter pengar utan någon beskrivning av situationen och katten då blir jag skeptisk.

Puma77
0

Fast nu frågar ju TS efter fonder där hon kan söka. Det är inte frågan om en insamling här på hittis.

//Pia

Alexej
0

Men hon blev lovat hjälp-pengar direkt.

kosta
0

69

Om du läser igenom trådarna , så kan du se att det inte stämmer.

De otrevliga inläggen startade först , läs igenom tråden och läs vad som står och inte vad du tror står .

Puma77
0

Om folk erbjuder pengar är väl upp till dem i så fall men TS ville ha förslag på fonder det var det tråden gick ut på.

//Pia

Hawknestgrove
0

JAg kan inte svara för Billyfonden. OCh Svenska huskatten där står katten Orca som nummer 1 i prioritet. Sen finns det ju faktiskt utrymme för en kastrering till och om det gäller denna katt, eller någon annan, det är ju oväsentligt, så länge kriterierna uppfylls? OCh krav nummer 1 är ju här, att personen som söker ska lägga denna sajt som favorit, dvs bli medlem. Vill lägga in en passus här, jag är INTE medlem själv här… Krav nummer 2 är att ingen ersättning utgår i förskott, utan i efterskott och mot uppvisande av kvitto på genomförd kastrering.Reglerna för Gubbens Kulpåse(SVenska huskattens hjälpkonto) finns att läsa nyligen upparbetade av LEna. OCh som sagt, inte bara gamla rävar här inne ska ha rätt att söka. Det var väl det som syftades på den förra lycksökaren, jag vet precis vem som åsyftas. Sen att jag i så fall ilsknade till och sa, vilket jag står för, att i så fall, så kan lilla KAttkedjan stå för detta, om det ska vara så sk*tnödigt. Söta Catfoot har redan öronmärkt en slant och nu hoppas jag, att TS söker sig runt efter en vet som är moderat med sina priser. MEn nu kanske det har lyckats med att TS har blivit så ledsen så hon vänt sig ifrån sajten och låter allt fall. Vems fel är i så fall det?

Denna kommentar har tagits bort.
Alexej
0

Hallo, skulle det vara mitt fel om TS inte svarar mer här? Så funkar det inte. Rubriken är: hjälp med att kastrera? pengar…

För mig är arbetslösheten inte anledning att inte kunna betala en kastrering. Alla som jobbar med hemlösa katter vet att det kostar och alla betalar mycket av sina egna pengar. Tar man in en katt och vill behålla den kan man få ihop pengar till en kastrering. Tycker jag. Insamlingar och bidrag borde gå till de som redan är hård belastade. Kommer ihåg när kusten tom sålde sin säng för att kunna betala kastreringar.

Vi alla måste bidra, det funkar inte om bara några betalar hela tiden. Skulle någon ringa mig och säger att han/hon har tagit in en hemlös katt som personen vill behålla men är arbetslös då skulle jag svara att då måste du spara ihop några pengar. En kastrering kostar inte mycket jämförd med tex nya jeans.

Det är min mening men jag bestämmer inte över den här tråden.

Hawknestgrove
0

Det kan ju faktist vara så att själva formuleringen av trådens rubrik är lite fel och  jag understryker en gång till, Billy Hittekatt och Svenska huskattens hjälpkonton är ju till för privatpersoner, som just i detta fall behöver hjälp med en kastrering eller vetkostnader. I annat fall så kan vi ju skrota ner båda dessa privata alternativ till hjälp. Så gäller ju även för de större fonderna, eller hur? Det står ingenstans att de ska ha varit här inne i X antal år/månader för att få ånjuta fördelarna. För mig är en kastrerad hankatt tusentals kattungar mindre oavsett vems katten är och jag vill se det ur det perspektivet. OCh alla jobbar inte med hemlösingar. Det är lätt för oss att bli hemmablinda. Se det ur en vanlig persons perspektiv. OCh när en person tänker i rätta banor så pass snabbt, att katten  bör kastreras, då är det ju en eloge enligt mina värderingar. MEn som sagt, alla papper på bordet, det ska vara klargjort att det är en hemlös katt som någon tagit hand om.

Alexej
0

Ok, ger mig:)

Camillhe
0

Problemet för många är väl att folk HAR lurats och fått pengar utan att redovisa. Så visst kan jag förstå att många är skeptiska men här är en katt som redan har fått ett hem och det är få hittisar förunnat.

Imsuchadiva: Kan du inte göra en tråd där du berättar om katten, hur du hittade den osv gärna med foto? Berättar du lite mer så tror jag att folk känner sig tryggare att hjälpa till med kastreringen.

Hawknestgrove
0

ja som Camillhe säger,  det är en bra ide. Och som sagt, krav nummer ETT från mig och säkert många andra, är att katten är anmäld till polisen som upphittad. OCh även det vill i alla fall jag se bevis på. För annars så kan ju som sagt vem som helst, ta grannens katt tex och kastrera den. OCh det är ju inte lagligt att göra ens.

sagan
0

Läste lite för snabbt. Insåg att jag svarade på något som inte stod.. Så tog bort inlägget Tyst

Hawknestgrove
0

ja det blir lätt moment 22 av det hela i så fall.

Josefa
0

Men Gunilla, för några veckor sedan så skrev du här inne  att det fanns en del pengar i kulpåsen och frågade om någon behövde. Jag svarade då att jag precis hade haft iväg 11 kattungar på kastrering, så jag kunde behöva lite pengar. Då svarade du att det inte var sådant dessa pengar var avsedda för, utan för katter som gick ute och riskerade att bli utan vet vård. Och visst, mina kattungar gick inte ute längre och de hade blivit kastrerade, så kastreringarna kunde ju inte göras ogjorda. Men jag betalar allt till katterna ur egen ficka. Jag får se till att dra ner på annat istället. Fick bl a strunta i att köpa vinterskor, så jag har klafsat runt i mina läckande höstskor i klabbet här. Och det har gått bra, har ändå inte haft tid att pulsa runt i snön några längre rundor.

Så tydligen tittar man på behovet av pengar på lite olika sätt, beroende på vem som behöver dem.

Tizzla
0

TS: Handlar denna tråd om den här missen?

Måste även tipsa dig om att kontakta Mison här på iFokus…hon bor i Arboga och kanske kan hjälpa dig praktiskt med tips och råd om efterlysning av ägare.

Camillhe
0

Josefa: Finns det ingen pågående insamling till dig? Annars borde väl en sådan kunna startas, har sett dig ta hand om massor av kattungar under min ganska korta tid å sajten.

Tizzla, Vad bra att du hittade den tråden. Det är ju precis en sådan tråd som behövs för att ge ut bidrag.

Alexej
0

Missade den andra tråden…Då kan jag också ge lite till kastreringen.

Josefa har nog tagit han om fler katter än vad jag kan räkna till;) så hon borde absolut ha hjälp!!

Gronstedt
0

Då får väl Josefa göra formella ansökningar hos lämpliga fonder/kassor?

Alexej
0

#85 Du menar hos Lena?? En insamling på sajten.

Gronstedt
0

#86: Nej, jag menade att Josefa måste uppfylla kriterierna för att kunna ansöka om bidrag från Billy-fonden, Gubbens kulpåse och allt vad det finns för olika fonder och liknande. Men då måste hon skicka en formell ansökan till just den fonden.

En insamling här på forumet är ju en annan sak.

Hawknestgrove
0

Josefa, förlåt, men går dina katter inte under KKS, en del av dem? och Tizzla tack för att du hittade tråden tiden stämmer ju också med denna katt. Och jag är ingen som enväldigt bestämmer över vem pengarna ska gå till på Svenska Huskattens hjälpkonto. MEn som jag förstår, så tar Josefa hand om småkissar kontinueligt. OCh placerar ut sedan. JAg tror knappast att du skänker bort dem, Josefa, utan du tar en blygsam summa som täcker något.  i det här fallet om det är samma katt, så har ju verkligen  någon brytt sig om katten, tagit den till vet och fått den omskött och ämnar vad jag förstår inte placera om den. MEn då säger vi så, att Svenska HUskattens insamling INTE får gå till denna katt? Om det finns öronmärkta pengar för denna kisse, så är det väl ingen som säger något, men i så fall så tar jag och låter KAttkedjan stå för denna kastrering, så blir det lugnt i ledet. OCh Huskattens Konto har man tre dagar på sig, att protestera mot ett förslag under förutsättning att man är medlem där. Basta.

Hawknestgrove
0

och Mison får du i så fall pma. hon skriver inte här.

Marad
0

Helt ärligt så förstår jag inte hur en del av er resonerar.

Jätte bra av Ts som har tagit hand om katten, men varför sätter man sig i en situation där man inte kan rent ekonomiskt kan ta hand om katten?
Det kostar pengar att ha djur, varför är det så laddat att prata om pengar?

Väldigt moget av dig TS att se problemet svart/vit, det är ditt beslut att ta hand om katten. 
Att "hota" att slänga ut katten när du får en fråga som du anser är obekväm visar verkligen att du inte är lämplig att vara djurägare.

Ditt agerande i tråden är lika oansvarligt som alla som hotar att avliva djuret om inte någon köper det.

Hawknestgrove
0

MArad, till och med elaka Gunilla (jag ) förstod cynismen i den kommentaren. Men nu kan gnöandet sluta. Svenska Huskattens Hjälpkonto kommer INTE att ställa upp för denna katt. UTan det gör vi i Strömstad, KAttkedjan.

Gronstedt
0

#90: Varför svarar inte du på TS legitima fråga om ifall du anser att hon borde kasta ut katten?

imsuchadiva
0

Tack alla som varit så snälla och vill bidra med pengar.
En medlem har PMa och säger att hon betalar kastreringen åt mig. Är ni flera som vill hjälpa till att dela på summan så går de givetvis mycket bra.
Kvitto kommer scannas och läggas upp här i en tråd så fort katten är kastrerad så ni inte tror att jag lurar er på pengar.

Ska även vaccinera honom och mamma pratar om att de finns någon spruta för avmaskning.

Så nu lämnar jag denna tråd, vill någon hjälpa till eller har något att säga så får ni PMa mig. Orkar inte med allt tjaffs som blivit här.

Tack ni som stöttar!

Josefa
0

# Gunilla

En kull med fyra 2-veckors kattungar har varit KKS-katter i år. Övriga har det inte verit någon förening bakom.

Visst jag ger inte bort kattungarna, men hur mycket täcker de få hundralappar jag får in på dem, de kostnader jag har haft för dem? Speciellt när många av kattungarna är uppfödda med flaska, andra har haft behov av både antibiotika och ögonsalva och avskabbning, avmaskning och gud vet allt. Så tjo vad mycket jag tjänar på dem.

Anledningen till att jag kunnat ta hand om katterna är att jag för ett par år sedan ärvde en del tusingar efter min far. Och visst känns det lite surt att alla pengarna har gått åt till katterna. Men den skattgömman har sjunkit undan rejält nu, och när de pengarna är slut så är min hjälp till katterna också slut. Eftersom jag själv lever på sjukbidrag. Och tigga om hjälp är inte riktigt min grej.

Vad jag menade med mitt förra inlägg var att om man vill hjälpa en hemlös katt och tom behålla den, så får man nog i de flesta fall vara beredd på att man får avstå från något annat. De flesta människor badar trots allt inte i pengar. Tycker det är lite konstigt att folk inte ska kunna skrapa ihop till en enda kastrering, med samtidigt har de råd med nya jeans, ny mobil, utekväll på puben eller vad det nu är,

Jourhemmet
0

Oj, ska ni ifrågasätta Josefas inkomster för ungarna hon säljer??? Då är ni väl ändå ute och cyklar? Det var inga som helst problem att slänga upp cash till en tjej som tagit hand om EN katt.

Hawknestgrove
0

Ok, men då anser jag, att ÄVEn Josefa är värd att hamna med sina kissar under godkända insamlingar. För på lilla hjälpkontot är det ju alltid bara små små summor. För någon enstaka  katt. Du hjälper ju kontinueligt många katter och  om vi tex håller oss till vad som gäller på Billy Hittekatt, så är det ju även där begränsat till 3 tillfällen per  år….OCh jag vet precis lika väl som du att de småsummorna man får in på katterna långt ifrån täcker ens en tredjedel, i synnerhet, då vi kastrerar våra små också. MEn som man kan läsa i reglerna inne på Svenska Huskatten, så gäller deta enstaka katter hos helt privata folk. Så varken du eller någon annan som har detta som ett kall, har rätt till hjälp därifrån.

Gronstedt
0

#94: VET du att TS brukar sitta på puben i nya jeans och prata i mobil? Eller antar du bara?

Hawknestgrove
0

jourhemmet, nu är väl du i så fall ute och cyklar. Läs vad jag skriver……Var så snäll och gå in på HUskatten och läs reglerna för att söka!!!!! Tyvärr, så faller Josefa utanför dessa ramar,då denna hjälpkassa är till för ENSTAKA katter hos en ägare som inet ska placera om. och det är inte jag som författat reglerna. Då får du i så fall halshugga sjtvärden här inne.

Josefa
0

Hehe, nä det vet jag inte. Men det räcker att h*n gör en av sakerna, så är pengarna till en hankastrering insparad.

Gronstedt
0

#99: Då tycker jag du är alldeles ovanligt långt ute över gränserna för hyfs och hut med dina antydningar. Varför förutsätter du inte i stället att personen - precis som du framhåller att du gör - redan har avstått från allt som går att avstå från?

catfoot
0

Har i varje fall satt in en slant för kastrering av denna kisse..Gunilla ser till att dom kommer TS, när kissen är kastrerad…

Ditt hem är där din katt är.Kyss

OT/Snyggt ....

Hawknestgrove
0

#101, då ska jag ta det med den som lovat att betala det och skicka slanten till den personen…..Tyst

Camillhe
0

Åh snälla, måste allt urarta. Hade TS skrivit i sin första tråd och bett om hjälp med kastrering hade ingen reagerat. Visst måste TS kunna klara av vidare utgifter sedan men det klarar hon nog att lösa då.

Detta är ett ganska solklart fall och precis ett sådant fall hittekatter finns till för?

Ang Josefa och alla kattungar hon räddar livet på så tycker jag absolut att hon borde kunna få ha en insamling men det bestämmer ju inte jag. Dock har jag sett i många trådar där det varit extremt akut med kattungar att Josefa väldigt ofta ryckt in och det är ju guld värt.

Men ser ingen anledning till att det ska bråkas, det finns ju olika konton vikta till olika saker och hittills tycker jag vi här på sajten är duktiga på att skramla ihop och hjälpa till.

Camillhe
0

Gunilla, ge mig kontonumret så sätter jag in en 100lapp också till hjälp.

Josefa
0

Du jag tycker nog att du går över gränsen vad gäller hyfs och hut. För jag har inte någonstans anklagat just TS för att göra dessa saker. Men så pass länge har jag varit med, att jag vet att många som inte anser sig ha råd med en kastrering ändå har råd med andra utsvävningar. Men du tolkar ju alltid mina inlägg som det passar dig bäst. Jag vet vad du tycker om mig, men jag kan säga att jag tycker ungefär det samma om dig.

Jourhemmet
0

#98 Det var inte reglerna jag ifrågasatte utan att du ens tog upp att hon får ju in pengar när hon säljer katterna.

Hawknestgrove
0

Camillhe jag pmar dig….Flört

Amorell
0

Jag förstår Josefa mycket väl, om man arbetar mycket med katter så tror jag att man får anledning att vara skeptisk. Hon menade väll mest att man skulle se till att det handlade om en hittekatt och ingen som ville utnyttja pengakassan? 
Hon påstod väll ingenstans att det var så i just detta fallet, och det tror jag även att TS förstod? Glad

De inläggen var väll mest ett uttryck för väl befogad skepsis, ska man kritisera något inlägg bör det kanske vara de som innehöll påhopp på TS person.

~ Ysmn

ChanelBM
0

Eftersom jag jobbar med arbetslösa så kan jag berätta hur verkligheten ser ut.

Jag har en man som i slutet på månaden går in till djuraffärerna o frågar om de har mat med passerat bäst före datum till hans katt. Han prioriterar sin katt o anser att den först skall ha mat o annat. När han hade det som värst en period gav jag honom en stor påse med enkel Mjau torrisar o nåra burkar blötfoder. Han grät av tacksamhet. Hade jag gett honom mat eller pengar till honom själv hade jag kränkt hans värdighet o självkänsla! (Vill inte ens berätta hur mycket jag grät av att se hans reaktion)

Många av de jag träffar väljer varje dag om de skall äta lunch eller middag idag. Både och är omöjligt. De tackar gudarna för skoldagar för då får barnen iallafall lunch o då läggs matkontot på middag istället. Lunch till de vuxna blir det inte då.

En sån lite kostnad som en kastrering finns det inte utrymme för. Så ser det ut i dagens Sverige!

Åter igen, tänk innan ni skriver!!!!

Sherwood
0

Gunilla ger mig också kontonr- Jag är också med och sätter en sådan slant för ändamålet.

Hawknestgrove
0

utdrag ur reglerna för Gubbens Kulpåse…

Följande vilkor gäller:

* Bidraget ska gå till en nödlidande katt som inte står under en förenings beskydd. (Hemlös katt, vanvårdsärende, dödsbokatt eller liknande där det inte finns någon ägare som kan ansvara för den).
* Den som söker bidrag ska vara medlem på Hittekatter iFokus.
* Bidraget lämnas i efterhand sedan kvitton har uppvisats och sedan ärendet godkänts av Svenska Huskatten och Kontoansvariga på Hittekatter iFokus.
* På kvittot ska tydligt framgå vilken veterinärinsats som har utförts. Insatsen ska överenstämma med den insats som medlemmen sökt pengar för. Alternativt kan kvittot kompleterats med ett journalutdrag.
* Bidrag lämnas inte för avlivning av friska katter.

kattassen
0

#109 Och framför allt kan det vara just kissen som får denne man att faktiskt komma till dig på utsatta tider, komma upp på morgonen och ha någon som sällskap när dagarna blir långa. Det får inte förglömmas att hans vardag kanske hade varit betydligt annorlunda åt det negativa hållet om inte kisse funnits i hans liv.

Fint av dig att stötta liteGlad

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

ChanelBM
0

Jotack hans katt är solen i hans liv. Nu blev det så lyckligt att han fick jobb efter många svåra år. Så nu lever kisse i sus o dus. Men hans berättelse är bara en bland många, gissa varför jag kör igång med ett projekt inriktat just på hemlösa katter i GBG.

Josefa
0

Så då menar du alltså att "mina" katter var mindre "nödlidande" än TS katt. Det förtroendet får jag väl ändå tacka för. Men jag har både honor och hanar, tänk på det, så de hade kunnat bli mer "nödlidande" om de inte blivit kastrerade.

Nä, men eftersom jag aldrig satt in några pengar i Gubbens påse så kan jag ju naturligtvis inte förvänta mig att få några pengar därifrån heller.

Hawknestgrove
0

kan vi ta och stänga denna råd nu? Kastreringen blir betald av privatperson och jag har ju skrivit utdrag ur regelrna för Gubbens Kulpåse….

F*n j***a tjafs……Skrikandes

kattarina
0

Regler är regler

Vad vore livet utan en katt,,,Inget liv alls,
Myse missar

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.
Inlägget är låst för nya kommentarer