hjälp denna söta kille?
Hej mitt namn är caroline och jag har en hemlös katt som skulle behöva komma till vetrinären innan han får flytta till stödhemmet. Då jag själv inte har råd med veterinär kostnad ber jag er snälla människor där ute om hjälp? Denna insamling görs genom Svenska Huskattens konto. Kontonummer finns här under godkända insamlingar
ni hittar Gubbens kulpåse här. eller Svenska Huskattens hjälpkonto som den heter. Jag har lovat att utbetala 1000 kr om det behövs från denna kassa till den här lille kissen. Just nu, så är alltså 1000 kr öronmärkta för denna kisse, och 405 kr för en annan, sen är kontot tömt. Så det kan behövas mer, och redovisning sker här inne och inne på Svenska Huskatten!
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
just det. vad jag föstår, så finns ingen förening bakom denna katt.
Ok lite uppdatering här. Denna lessna kisse ska fortast möjligt vad jag fått höra till HAga djurklinik. Så betalningen kommer jag att utföra direkt dit, om inte Carlzone lägger ut ur egen ficka. Vi får se och höras vidare när kisse varit hos vet. Han är inte sjuk, troligen fått sig en törn av en bil. Men hopp finns för livet!!!!!
Det var goda nyheter, att han har ett stödhem! Mindre goda att han inte mår så bra, men hoppas det inte är något allvarligt!!
ja, vi kan förhoppningvis andas ut lite i alla fall….

Ja, det är ledsamt när katterna lever ute, och kan bli skadade av både månniskor och bilar.
Bäst att ha misarna inomhus eller med inhägnad utevistelse.

ångrade mig, tar detta i pm istället
Nu hänger jag inte riktigt med? Haga ska han till med stödhemmet och kastreras..Jag ska med honom imorgon till åhus/kristianstad kliniken 14.30

Sätter in kosing/kulor till kulpåsen imorgon då lönen kommit. Använd det till valfri kisse! Bara det används till nåt bra så är jag nöjd!
Carlzone, min missuppfattning. JAg har fått allt klart för mig……OCh det blir ditt kvitto som jag vill se. Från Kristianstadskliniken.
Toppen=) Nu håller jag tummarna att fler vill hjälpa till så kassan räcker till fler behövande kissar
ja förlåt virrpannan Gunilla… Men som sagt i går visste vi ju inte detta snabba glädjande besked…..

Vad skönt att han har fått ett stödhem, lille godingen! Så håller jag tummarna för att han får hjälp att krya på sig också!
Men lille vännen…… ja det kan inte hjälpas…..Du får tänka så här, det var i alla fall tur att kisse fick sina sista dagar i lugn och ro och värme……. JAg tycker du är värd slantarna ändå för att du hjälpte kissen. Att medicinera och trixa i ett sånt här läge, det förlänger bara pinan.Pma mig ditt kontonummer, så får du i alla fall det som finns på kontot nu…..
Jag är verkligen ledsen och beklagar sorgen för den lille ledsna kissen. Ändå var det rätt som du gjorde, att ta honom till veterinären och få beskedet att det inta fanns så mycket att göra.
ja, jag hoppas att ingen är arg för att det gick som det gick…Ok så mycket finns inte på kontot, men du får det som är……
jag har pmat dig =)
Ok, allt klart. OCh snälla Carlzone har meddelat mig, att hon och hennes mamma står för 702 kr själva, så att lilla kontot inte blir helt tömt. Således så har jag fört över 500 kr till Carlzone nu
Omgående *************** till kisse 500,00
Tillgängligt belopp 575,00
lägger en skärmdump inne på Svenska Huskatten.
tusen tack! så fort jag får pengar över så kommer jag stödja svenska huskatten med peng då och då
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
lille vännen. Han som som jag nu kan avslöja, hade ett lugnt och fint permanenthem som väntade…..MEn nu är han inte ledsen längre. Han tackar nog för att han slapp dö i snö och kyla, bortglömd som tyvärr så många andra……
åh men bubben då…:(
ja, så sorgligt……men som jag säger så många gånger, det är inte döden som är det värsta. det kan många gånger vara vägen dit, som är mycket värre……Han tackar nog oss alla för hjälpen han fick där uppifrån han är nu…..Han fick värme, mat och kärlek i slutet. Många katter får inte det…….

Undrar hur veterinären kunde säga att katten hade lever/njurproblem och hade max tre månader att leva utan att ta blodprov på katten? Enligt kvittot är inte ens en undersökning utförd
I mina ögon verkar det lite märkligt.
Lille söte kisse, läste precis om dig i andra tråden och nu död.
Jag reagerade också över att det inte står om någon undersökning enligt kvittot. Dessutom anges åldern till 05? inte 10-15 år.
jag reagerade också på det saknade innehållet på kvittot, är ju ofta hos veterinären och om han hade varit undersökt samma tidpunkt hade ju det synts på kvittot. Katter som levt ute kan se äldre ut än de egentligen är, och om han "bara" var uttorkad är det lätt åtgärdad. en veterinär kan aldrig säga att en katt har njur/leverproblem utan att först ta prover.
Jag hoppas det bara är ett missförstånd, för jag är starkt emot att man avlivar så lättvindigt.
men usch hoppas han verkligen har undersökt katten ordentligt men bra att ni är kritisk i erat sätt att tänka för det kan vara bra fler gånger att tänka på…

Bara att ringa veterinären och fråga. Känns som att detta var planen från allra första början. Att få pengar till avlivning.
£29 Ja nu är det försent för denna kisse men det kan få framtida upphittare att tänka till innan snabb avlivning.
Alltså vad tror ni om folk? sitter ni här inne för o kritisera andra? o speciellt julafton…Hon sa att mycket tydde på det. Han var kastrerad med ändå kissade inne.han var uttorkad. Jag trodde hans ålder var 5 men vetrinären vet ju bättre. Hans muskulatur sa hon något om som jag inte minns. Sen hade han en gulaktig nyans i öronen. Tror ni jag tycker det är kul att avliva katter? Djur är det bästa jag vet men det finns gränser..Han skulle få ett hem efter denna undersökning . hälsningar en DJURVÄN
snabb avlivning? jag hade han över 1 månad och han har kissat ner hela huset. orgel.väggar heltäckningsmattor sängar m,m ni tror inte att jag skulle avlivat han redan då? om det var det jag var ute efter. Jag gillade denna katt väldigt mycket och det var jag som fick sitta där med gråten i halsen och lugna ner honom hos vetrinären..Jag klarar inte av människor som sitter på andra sidan datan och kritiserar när dem inte ens har varit här och sett hur han mådde ellervar med hos vetrinären

Nu kan jag inte låta bli att trampa vissa på tårna här! ni kallar er djurvänner? jag har jobbat på katthem i 6 år, kämpat i ur o skur för de hemlösa och sjuka. Jag har avlivat ca 6 katter totalt på dessa år, dom har varit så sjuka, så de inte gått att rädda enl vet, eller så har de plågats så till den grad, att jag valt att skona deras plåga, helt enl vet, samtliga har fått somna i mina armar, trots att det är det värsta jag vet. Jag var själv med igår när kissen fick somna, han somnade i mina armar, jag var med och bidrog till räkningen. Tror ni att jag gjorde det för att vi tyckte det var skönt att bli av med honom? vi är båda fattiga, och kunde ha gjort nåt mycket trevligare för pengarna, för han hade fått ett underbart hem, om det gått och räddat honom. Att sitta och skriva nåt så j dumt, att inte nån undersökning inte gjorts, är bara skit! tror och hoppas inte någon vet gör det, min egen vet, skulle aldrig avliva ett friskt djur, bara för att någon vill bli av med det, denna kisse hade ett hem som väntade!!!!!!!!!!!!!!
Skärp er, och bete er som djurvänner, istället för att tro det värsta om andra
Kerstin Carlzon S*Youngun`s
Medarbetare på Norsk Skogkatt iFokus

Jag tycker det var fint att ta in katten från allra första början. Det är inte många som skulle göra det, och bara det är guld värt! Alla här inne skulle säkereligen göra det men gemene man skulle nog inte göra det. Inte heller låta en katt värma sig inomhus fastän han kissar och stökar ner. Hur många skulle ens kosta på sig besväret för att ta en katt till veterinär som inte är deras? Vi här inne älskar katter och skulle väl gå över eld och vatten, så varför ifrågasätta en människa som är god? Hon letade ju efter sin egna katt men kunde inte lämna denna fina kisse åt sitt öde. Han mår säkerligen mycket bättre uppe hos skaparkatten nu än han hade mått om inte TS hade öppnat sitt hjärta och hem för honom ett litet tag.
Vi har väl alla fått ta det jobbiga beslutet att låta en liten vän vandra vidare, inte blir det väl lättare om folk ifrågasätter beslutet? En del har satt sin gräns högt för hur långt det ska få gå innan katterna får vandra vidare, en del har väldigt låg gräns. Men viktigast av allt är väl att man har kattens bästa för ögonen? För vi kan ju inte alla tycka lika om hur och när det är dags? Hade inte TS tagit in honom hade han ju självdött och det är det väl ingen som vill, hoppas jag!
Efter att ha läst båda trådarna har vi alla rätt att ställa frågor, särskilt som avlivning diskuterades helt nyligen i andra tråden av TS då det inte var känt att han skulle vara sjuk.

#32 Nej jag tror inte att det är kul att avliva en katt…oavsett anledning. Men eftersom avlivning var på tapeten även innan katten hade visat några symtom så blir jag väldigt skeptisk när så skett utan en ordentlig undersökning.
Kanske tog du helt rätt beslut, kanske var katten verkligen sjuk och i så fall har han det bättre nu!
#34 Hur mycket du har jobbat på katthem och hur många katter du varit med och avlivat har inte med saken att göra.
Har det gjorts en undersökning på den här katten (eftersom du säger att det är fel att påstå att det inte gjorts någon)? Var är kvittot på den? Vad visade blodprovssvaren? Jag har aldrig påstått att ingen undersökning gjorts, jag frågade eftersom det inte framgår av kvittot att så gjorts och för att veterinärer brukar ta betalt för det de gör.
#30 Veterinären har tystnadsplikt och får inte säga något till någon annan än ägaren.
ja jag efterlyste också bara undersökningskvitton och blodprovssvar, då det inte framgick samt underströk att det förhoppningsvis är ett missförstånd och att undersökningskvittot lätt kan visas upp. Jag har också avlivat sjuka katter och kommer avliva sjuka katter, men jag ser till att ha rejält under fötterna först så att jag vet att det är rätt beslut, samt kan uppvisa alla kvitton som behövs för de snälla människor som skänkt pengar.
jag har också jobbat inom kattvärlden i många år, och har sett hur lättvindigt folk avlivar katter såfort det inte passar…Katten har rätt till sitt eget liv, och hur skulle det vara om inga brydde sig om att ställa frågor till en så öppen tråd som denna och förra? ville ni inte ha åsikter skulle ni hållt tyst från början.
Detta är ett diskussionsforum så ni får finna er i att folk stället frågor och vill veta mer.
Det är inte förbjudet att ställa frågor om en veterinärundersökning för en kisse som varit aktuell här på sajten och som får hjälp genom ett konto där flera varit med och bidragit. Helt okey bara det görs på ett städat och respektfullt sätt. Och jag kan inte se att någon har brutit mot våra regler på dessa punkter.
Avlivning är alltid ett stort och svårt beslut att ta. Det kan vi väl alla vara överens om. Eller hur? Ibland finns det inget annat att göra och då är det naturligtvis en välgärning.
Gula ögonvitor tyder på leverskador. Att katten fått gulsot av att levern inte funger som den skulle. Något som hemlösa katter kan få av långvarig svält och uttorkning. En kisse med så svåra leverskador brukar dock varken äta och dricka som den ska. De mår ofta illa och kräks upp det de äter, om de överhuvudtaget äter något. Det brukar med andra ord inte ha gått spårlöst förbi. Nedsatt njurfunktion går ofta att behandla framgångsrikt med dietfoder. Det kan göra att kissen ifråga kan leva vidare i flera år.
Kan också tycka att det är konstigt att det inte finns med något om själva undersökningen på kvittot. Tog veterinären bara betalt för själva avlivningen och kremeringen?
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Ok, nu sitter jag här på julafton och blir sur…. HUR kan ni????????
ja, nu har ju jag haft lite kontakt med TS via Pm. För det första, så verkade kissen skadad innan den kom till vet, som ni vet. Telefonkontakt togs med Hagakliniken när kissen blödde ur nosen och såg illa däran ut och då kunde inget annat sägas än att han troligen, vi säger troligen var trafikskadad(telefondiagnos från HAga). Det första var, att ******* skulle ha den tills h*n hittat ett hem till den. MEn inann h*n ens hittat ett stödhem, så lyckades hon uppbringa ett permanent hem åt kissen. Så han skulle inte ens behöva mellanlanda hos henne/honom, utan första vetkontrollen skulle alltså göras på Kliniken i Kristianstad och sedan skulle han till HAga för att kastreras och den kastreringen skulle det permanenta hemmet stå för.
Nu blev det inte så. Kissens ålder uppskattades till mellan 10-15 år och hela notan finns att se inne på Svenska Huskatten. Ok jag kan hålla med om att det var lite dyrt, om vi tex jämför med kremeringen av en stor hund, så var kostnaden lika hög. OCh faktiskt, bara genom att känna över en katt och kolla njurarna, så kan en erfaren vet faktiskt säga tämligen säkert vad som är ungefärligt inom rimliga gränser. OCh här hade vi väldigt små gränser.Vem skulle betala de dyra proverna???? Då kommer vi till saken, hur mycket ska vi be om att folk ställer upp med? en fortsatt vetvård på denna kisse hade kanske gått på 10 000 kr för ska vi säga en tidsperiod på 3-6 månader i livet. HEla notan gick ju på 1220 kr. 720 kr står ju Carlzone för själv. Så vad är det som anses skumt? Vi kan inte rädda alla…. så är det bara. OCh har lilla Huskattens kassa hjälpt en kisse över bron på ett sätt som är fan så mycket bättre än att frysa ihjäl och det är fel, då vet jag inte vad som är fel här i världen och vad som är rätt. OCh mysko, inte en käft har sagt något inne på Svenska HUskatten? För jag misstror inte för en sekund Carlzone. hon hade ju inget att vinna på detta och har alltså lagt ut 720 kr ur egen ficka på en liten bortslängd katt som ingen tycker om…..Ni som letar efter massa prover, då hade väl ni kunnat slanta upp för detta själva! JAg kan inte….
Snacka går ju, men snacka så det går, det går inte……Vi får sluta vara så jäkla rädda för döden!!!! En god död när man har ett eländigt liv är inte farligt!!!!
#40 Att ställa frågor tycker jag inte ska vara förbjudet. Det brukar ju göras i den här typen av fall: katter som många har engagerat sig i. Varför blir det så laddat denna gång?
Ingen behöver gripas av panik eller gå i försvar för att det ställs några frågor. Finns ingen anledning alls. Att våra medlemmar vill veta, tyder på stort engagemang för den här kissen.
Meningen med veterinärbesöket var ju att kissen ifråga skulle undersökas. Eller hur? Därför blev det för mig lite underligt att det inget finns med på kvittot om själva undersökningen, medan såväl avlivning som kremering var noga specifierade. Förstår inte hur veterinären tänkte där? Var undersökningen inbakad i de andra posterna? Kan ju i så fall förklara det höga arvodet för kremeringen. Men det är ju mera en formsak.
Om det var leverskador som gett symtom i form av gula ögonvitor är det oftast en dålig prognos. Katter brukar tyvärr inte svara så bra på behandling vid leverproblem. Hade katten dessutom njurpoblem förbättrar det ju inte prognosen. Att kissen inte var rumsren kan i sin tur beror på dessa sjukdomar. Sjukdom är en vanlig orsak till att en katt inte är rumsren. Behandlar man symtomen, brukar de bli rumsrena igen. Men det krävs ju föståss att det går att behandla.
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Då kommer vi till den eviga frågan… Vem skulle stått för de dyra Stradivariusarna?
precis fått info om, att de personer som smutskastas här, har anknytning till en mycket seriös och inom denna sajt välaktad förening för hemlösa kissar.
Det är lätt att döma bakefter men varför är där ingen som erbjöd sig att hjälpa när Caroline nämnde ordet avlivning i andra tråden som den enda utväg hon såg för Jonny då hon inte kunde behålla honom. Jag vet att där var någon i Eskilstuna som erbjöd hjälp men det fanns ingen transport.
Jag beundrar Caroline som ändå gjorde vad hon kunde och lät honom vara inne på nätterna och dom sista dagarna hela tiden trots att han kissade ner allting hos henne så hennes stödhemskatter har börjat kissa på samma ställen.
Jag har pratat med Caroline ett par gånger och fått uppfattningen att hon är en seriös kattvän med båda fötterna på jorden. När Jonny inte ville äta eller dricka och det kom blod ur näsan på honom så ringde hon veterinären och fick en tid och om veterinären bedömde att han var så dålig så hade det varit djurplågeri att ta hem honom igen.
Jag skulle få hit Jonny och ta honom till Haga för kastrering var det bestämt men nu vet vi att han var kastrerad redan. Jag hade ordnat ett permanent hem till Jonny hos en dam som har haft 4 katter men har bara en kvar som är 13 år då dom andra har dött av ålerdom, 23, 20 och 18 år. Damen är personlig assistent till min granne och hon bad mig att leta efter någon katt gärna 2 som på något sätt är i nöd då hon vill hjälpa någon katt som är i behov av ett hem. Hon har ingen dator så därför bad hon mig om hjälp.
Jag har hittat en annan katt här på Hittis vars upphittare jag har kontaktat så jag hoppas det går bättre med den katten för damen blev ledsen när hon hörde vad som hände med Jonny för hon liksom jag fastnade för honom med en gång vi såg fotot och hon såg med spänning och glädje fram emot att bli Jonnys nya matte.
Till Caroline
Om andra tvivlar så gör inte jag det. Jag vet att du tyckte mycket om Jonny och när vi pratade på telefon så satt han samtidigt i ditt knä och kelade så det kan inte ha varit lätt för dig. Tack för att du brydde dig och tog in honom när ingen annan ville. En God Jul till dig och de dina.
En God Jul till er andra
Crisse
# 44 Bara för att det ska vara korrekt, var det så att katten skulle ha fått komma till ett hem i Eskilstuna. Det fanns inte transport just på dagen, men det skulle säkert gå att ordna senare. Men Carlzone ville inte att han skulle dit. Carlzone ville också avliva honom innan någon sjukdom hade konstaterats.
Det är väl inte så konstigt att det uppstår frågor.
tycker inte att det nå konstigt alls att det uppstår frågor, bättre att fråga rätt ut än att inte fråga alls, det är så det blir skitsnack.

#43 skriver precis fått info om, att de personer som smutskastas här, har anknytning till en mycket seriös och inom denna sajt välaktad förening för hemlösa kissar.
Jag ser ingen smutskastning. Och det där får mig att undra varför inte den kattföreningen hjälpte katten och varför inte situationen hanterades annorlunda från början. Att ta hem en katt för att sen inte ta hand om den eller ha råd att ta den till veterinär är aldrig ok.
#42 Förstår inte frågan?
#47 Alla vet väl att kattföreningar har fullt upp och har dåligt med pengar så enkelt är det.
så det är okej för vissa tanter att skrika såfort de inte får sin vilja igenom och någon gör något de inte håller med om, men vi får inte ställa några frågor på våra funderingar?

#49 Så det är ok för kattföreningar att söka pengar härinne?
Sådana här situationer med massa frågetecken är farligt för det gör att folk drar sig för att skänka pengar. Jag kan förstå om man inte bedömde det lönt att ta massa prover som skulle kostat skjortan MEN enligt kvittot har det beställts tid för avlivning. INTE undersökning och det är det som är det stora problemet.
Och överenskommelsen var att katten skulle få en tid för undersökning och det skulle hittekatter gå in och sponsra.
Men detta är egentligen enkelt att reda ut, bara ringa veterinären och fråga. Man behöver inte fråga om det specifika fallet utan hur de skriver ett kvitto när man beställer tid för undersökning. Jag tänkte ringa dom på måndag.
Min mamma som var med mig bor i örebro och det är hon som varit med i kattföreningar. Alltså ingen förening var inblandad i denna katt. Jag vet inte varför det inte står på kvittot men jag beställde tid för undersökning ..Hon tog inga prover men lyssnade hjärta kollade mun ögon öron muskulaturen pälsen o allt det. Frågor får man alltid ställa men jag gillar verkligen inte inlägg 30 det tycker jag är påhopp! Tack crisse för allt hjälp och stöd! Jag vet och känner i hjärtat att jag gjorde rätt för katten och det vet jag du med tycker så jag struntar i vad alla andra tror. Han skulle få ett hem så varför skulle jag avliva? God jul

Jag fångade in en katt för några år sedan som jag såg inte mådde bra. Tog katten till veterinären för undersökning. Det visade sig att det bästa för katten var att få somna in vilket den fick göra. Stod inget på kvittot om undersökningen.
#52 Problemet som ligger till grund för vissa missuppfattningar är väl helt enkelt att du själv var inne på avlivning i den andra tråden, innan någon sjukdom var konstaterad. Om jag förstod det rätt var det för att han inte var rumsren som du hade dessa tankar.
På den här sajten har vi en mycket hög moral när det handlar om avlivning utan att en katt är sjuk. Något du också lär ha märkt på de svar som du fick i den tråden. När det sedan handlar om pengar utifrån en insamling hamnar det i ett ändå känsligare läge. Det skulle bli hemskt fel om katten blivit avlivad utan att vara sjuk för insamlade medel.
Jag hoppas därför att du förstår varför vi ställer frågor när nu kvittot var skrivet som det var och du själv pratat om avlivning tidigare i tråden. Det allra bästa i det här läget vore om du själv kunde be veterinären skriva ett intyg om att katten hade de sjukdomar som du nämner, som du sedan kan visa upp här i tråden. Då slipper vi spekulationer och funderingar.
Jag kan bara instämma i vad Lena nu skrev sist. I detta fallet är det på inget sätt konstigt att flera här på forumet, inklusive mig själv, anser att här finns frågor att ställa. Det är dessutom sorgligt hur vi som haft funderingar bemötts från vissa medlemmar.
Efter att veterinären gjort undersökningen av katten och anser att katten är i så dåligt tillstånd att avlivning är det bästa, katten va ju gul i huden då behövdes det ingen provtagning av ett levervärde, det är ju då synligt med blotta ögat. Ett njurfunktionsprov skulle ha visat åt fanders om levern va slut.
Vi som jobbar i vården ser ju när det är slutet för en gammal människa, då ser väl en veterinär när inte djuret har lång tid kvar att leva och kan förkorta djurets lidande. Katten va ju 10-15 år.
Varför ska det specifiseras på kvittot undersökningen som veterinären gjorde innan han fick somna in ?
Förstår inte varför det ska tas en massa prover när ögat kan tala.
#56 Vi talar inte om prover här. Bara någon form av utlåtande från veterinären om att en undersökning har skett som visade på dessa fynd. Det gör vi utifrån att katten ifråga fick bidrag för just detta - alltså en undersökning. Det är med andra ord inget konstigt alls.
Ett kommentar som inte har med tråden att göra. Du skriver att njurvärdena också är åt fanders när levern är slut. Så behöver det inte vara. Hade själv en katt med leverskador som inte kunde räddas då den inte svarade på behandling. Levervärdena var dock ua.
Då kanske en journalkopia skulle behövas där veterinären skriver sin bedömning i stället för ett kvitto, av undersökningen han gjorde.
Men det är inte alla veterinärer som för journaler, djursjukhusen gör det.
Vätskebristen som blir till kroppens muskulatur och organ, vid leversjukdom skadar även njurarna. mej veterligt.
Att sen kissen fick somna in är även jag med att bidrar ekonomiskt till och det känns inte fel, när katten visade allvarlig leversjukdom. Att bli gul i huden och ögonen går på ett dygn.
Calzone. Få veterinären att skriva en journal över veterinär besöket du gjorde med den sjuka kissen.
Allt skrivs inte på ett kvitto.
jag ska ringa dit på måndag
#60 Se där…. då blir det säkerligen rätt.
#60 Det blir jättebra!
#58 Jag tror inte någon har något att invända mot att kissen fick somna in om han var så svårt sjuk.
#58 Angående vår lite sidan om diskussion. Vätskebrist påverkar alla kroppens organ på sikt. Detsamma gäller om katten inte äter. Vad jag menar är att dåliga levervärden inte med automatik behöver innebära dåliga njurvärden.
# 58 Då är vi överens
känner ju också Kerstin sedan många år, personligen, precis som Essut har jag ju varit där och hämtat Timjan, och hon är ingen som avlivar i onödan, kan jag säga, hon var ju dessutom med till veterinären, och även som lekman i området måste jag säga, att veterinär med vanlig palpering av kroppen, kan ställa diagnos, sorry, menar såklart vanlig känning med händerna, kan känna lever, njurar, förstorat hjärta, kan man lyssna till, och gulaktiga ögon, leverskador, detta står ju inte på intyget såklart. mina veterinärer har alltid ställt diagnos, med händerna först, och sedan fått rätt med provsvar, som kostar, Sagas prover gick på sammanlagt 5.000, nu hade hon försäkring, och jag fick rabatt, och dessutom ungkatt som hon var, ville jag ju göra allt för henne, trodde såklart att det var behandlingsbart. det är ju så att pengar styr, och jag vill inte försvara en avlivning, men jag vet att Kerstin är extremt noga med alla djur, och tagit sina sista pengar till veterinärbesök för hemlösa. När hon ger upp,ser hon slutet för kissen, som barmhärtigast,
Maggan47

Men det enda som begärs är att det står på veterinärutlåtandet att katten fick tid för undersökning och att tiden inte bokades för avlivning.
Bokades tid för undersökning borde det stå på fakturan. Om fakturan skrevs efter avlivningen borde det inte stå att katten var 5? år utan då 10-15 eftersom veterinären konstaterade det.
När jag bokat tider hos vet är fakturan alltid specialiserad och skulle jag få en faktura som Carlzone hos min vet skulle det betyda att jag bokat tid för avlivning redan från början då ingen poliklinikavgift togs ut. Därför behöver det klaras ut. Det är väldigt enkelt att kontrollera på måndag så vi kan väl ta det lugnt tills dess.

kollade på mina fakturor hur de ser ut, och dagnosen står ihop med kontaktuppgifterna på mina o inte ihop med specifiseringen, Och på endel står faktsikt ingen diagnos alls utan finns i juornalerna, minns att när jag var inne med en njursjuk katt så skrevs en hel radda av prover o annat men sen såg jag ingen diagnos alls på fakturan, så det behöver inte betyda något att jusst det inte är med,
just undersökningen utan provtagnngen med händerna gör min vette alltid, av vilken anledning jag än är där. och det står aldrig med,
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.
Sedan kan jag komma in med en passus här, och det var när vår vet hade avlivat en trafikskadad katt, som vi fick på oss ansvaret av.(visserligen fel, men vi har lärt oss av skadan) HAn skrev inte koden avlivning ens på kvittot. Varför det undrar säkert ni… Jo för att ska han använda den priskoden, så blir det mycket dyrare, än om han skriver intravenös injektion. Den här veten har säkert gjort mer än vad som stå på detta kvitto. OCh jag upprepar återigen, det fanns INGEN förening bakom denna kisse. I så fall hade det aldrig varit frågan om att lilla HUSkattens Hjälpkonto skulle trätt in.OCh så trevligt att ni gått in och kommenterat där inne. Där är det inte en käft som skrivit något.Sen alla ni som kräver bevis här som det värsta korsförhör har ni tänkt på hur värdefullt det är att ha en bra veterinär, som tar detta obejktivt? Fortfarande ingen som kan tala om, VEM som skulle stått för dessa filoler?MEd dyra prover, mediciner och allt som hör till för att denan fina kisse skulle fått en medioker tid på några månader till? Det var det jag menade med Stradivarius=Världens dyraste fioler. Ingen här har nånsin andats om att avliva en frisk katt. JA, ni hänger upp er på Carlzones kommentar i början av tråden om kissen. MEn om ni tittar lite längre ner, så skriver hon också, att det inte kommer att koma ifråga. JAg tycker att en del av er är rent ut sagt ELAKA och beter er väldigt dåligt.
Jag hoppas att alla dom som vill se en detaljerad redovisning har tänk att sätta in pengar på Svenska huskatters konto.
Jag talade om för Caroline att jag inte hade pengar just nu så jag kunde hjälpa till med Jonny men nu har jag satt in en hundring på Sv.huskatter som hjälp till Jonnys eller andra katters vet. kostnader.
URsnällt av dig. OCh jag vill gärna tacka alla snälla som skrivit här inne…..Ni kommer i alla fall med opartiska och bra kommentarer. OCh som ni alla vet, en enkel provtagning för att kolla njurstatus, kostade mig för ett år den 800 kr. PLUS poliklinikavgift. Så alla ni som bollar med pengar som inte finns kanske borde tänka lite. Vad blir nästa, ska en obduktion för ca 6000 kr krävas också?
Det finns ingen andledning att det ska urarta ett tredje världskrig i den här tråden. Har tagit bort vissa inlägg som inte har med den här tråden och kattärendet att göra. Vi ska inte diskutera gamla kattärenden som hände för över ett år sedan i den här tråden.
(JP har vi redan diskuterat tillräckligt både på tvären, längden, diagonalt, framlänges, baklänges, om och om igen i ca 25 trådar med totalt ca 2500 inlägg. Den sjuka kattens veterinärkostnadet bekostades dessutom inte via insamling på sajten utan av dennes ägare).
Vad som begärts är ett tillägg från veterinären om att den undersökning som bidraget skulle gå till faktiskt också gjordes. På kvittot står som ni kan se bara att en avlivning och kremering har gjorts vilket blir lite missvisande.
Ingen big deal med andra ord. TS har lovat återkomma med mer uppgitfter efter samtal med veterinären.
Som ni ser på kvittot, har denna vet redan varit väldigt moderat med priset och inte ens tagit u någon poliklinikavgift ens. Vilket alltid tillkommer, oavsett åtgärd.

Jag blir så matt när jag läser alla elakheter o insinuationer som skrivs härinne! Tänk om folk skulle kunna tänka sig att behandla sina medmänniskor som de behandlar sina katter, då kanske attityden härinne skulle vara lite trevligare. Ibland känns det som drevet i kvällstidningarna. Uppriktigt sagt så gör vissa personers attityd mot andra härinne mer sorgsen än hittekatternas hemska öde. Hur skall vi orka vara goda mot hittekatter när vi inte ens kan uppträda acceptabelt mot våra medmänniskor???
Hawknest, har fyllt på några kronor till kulpåsen/svenska huskatter, använd dem bäst du vill, tycker att du har ett gott omdöme!
Carlzone, beklagar både att katten var så sjuk att du fick avliva - är övertygad om att du gjorde det rätta för katten som slapp lida. Beklagar även attityden du mött från vissa. Underbart att du letar nya kissar till din bekanting!
#74 Som sagt vi vill bara ha ett tillägg om att en undersökning har gjorts. Det är allt! Inget mera att orda om.
Tackar på lilla kassans vägnar, Chanel. Vill betona, att jag inte är den som bestämmer över dess medel själv, utan jag kungör inne på Svenska Huskatten och låter givare och medlemmar få tre dagar på sig att yttra sig och sen får majoriteten bestämma. Vi får hoppas, att veten i så fall skriver denna fullständigt ovidkommande deklaration utan ersättning…. Två personer var med vid undersökningen varav den ena en aktiv person i en aktad förening och ändå så ska det grävas och rotas och misstros.

För min del så får du dela ut mina bidrag till dem du tycker bäst behöver dem. Jag ger bara till folk som har ett omdöme jag gillar och en attityd mot andra som är god. Sedan litar jag på att de använder kosingen där den behövs. Otrevliga människor som är elaka mot andra får inte mina bidrag!
Har du förslag på vart kulor skall gå, min del kan du sända utan att fråga eller oavsett vad andra tycker.
#77 Jag upprepar: Vi vill bara ha ett tillägg om att en undersökning har gjorts. Det är allt! Inget mera att orda om.
Ingen anledning att gå upp i atomer och bli så upprörd över detta. Jag förstår inte varför det här ska vara så fruktanstvärt laddat!
Det handlar bara om ordning och reda. Om man söker pengar för något är det ju självklart att man sedan visar upp kvitto som styrker att det man sökt bidrag för har skett. Om kvittot på någon punkt är otydligt eller missvisande får man begära ett nytt. Det bör inte bli några som helst problem i det här fallet då en undersökning har gjorts.
ja än så länge, så finns inga som ser ut att behöva……
Att haka upp sig vad som enbart står på ett kvitto kanske blir lite missvisande. En av mina veterinärer lämnar varken kvitto eller journalför (så vitt jag vet iaf). Jag kan få kvitto om jag vill såklart, men för mig kvittar det då jag bara gått dit med egna katter/hemlösa jag ansvarar för ekonomiskt själv för.
Men jag kan väl säga som så, att de som varit hemlösa, de har jag oftast fått rabatt på, eftersom de inte är min egen katt, och han vill kanske vara schysst mot de som hjälper till?
Det kan ju kanske vara så att denna veterinär i fråga kanske har "glömt bort" undersökningen eftersom katten var hemlös och inte hade några chanser till fortsatt liv, och därför har Ts bara betalt för avlivningen?
Men TS, det hade ju varit toppen om det gick att få några rader ifrån veterinären som bekräftar sjukdom/undersökning, så kan vi liksom lägga detta ärende på hyllan som utagerat :)
Imasy, precis så antar jag att det är. För så är det hos oss, som jag förut förklarat.
alla veterinärer måste enligt lagstiftning föra journaler över deras patienter så det borde ju finnas info om kattens hälsostatus i journalen om en hälsokontroll har gjorts…
Hej nu har jag ringt vet..Anledningen till att undersökning inte stog med på kvittot var för att dem "bjöd" på den. Jag sa att dem fick lämna ut information från journalen ifall någon ringde och ville veta. Nummer dit är 044247797 katten hette jonny stog på mig caroline carlzon 0700464435..Hoppas folk kan börja tro på vad man säger någon gång!

Be dom skicka en journalkopia som du sen lägger in i tråden. Så behöver inte de bli nerringda.
tycker personligen, att i och med att Carlzone har lämnat denna uppgift, så har hon gjort mer än nog. OCh precis, det var alltså som både jag och Imasy sa, vissa veterinärer har ett stort hjärta och tar alltså inte betalt för allt enligt regelboken. Nu står det väl fritt för vem som helst att kontrollera.
dem sa att jag skulle göra så för dem tyckte också det var märkligt folk inte trodde på en för en vet avlivar inte utan anledning..så en person kan väl ringa sen skriva det till resten….
precis……… Du har gjort mer än nog.

Jag har trott på dig hela tiden (o jag bidrog med pengar via gubbens kulpåse) så jag anser mig ha rätt att tycka. O`JAG ÄR NÖJD MED DITT AGERANDE OCH REDOVISNING!!!
Tack för att du försökte rädda kissen o sedan gjorde det bästa för honom i den situationen!
Skönt att höra gunilla och channelbm=) Nu är det upp till dem som misstror mig att ringa till vet och få höra samma sak jag skrivit=)
Nu får ni väl ge er ni som misstror Carlzone. Nu har hon förklarat vad som har skett.
Ni som inte tror henne ring veterinären och fråga så enkelt är det. Ni har ju allt serverat. Vad är problemet?
ja jag tycker inte att Carlzone ska behöva göra mera. Den som vill nu, kan kontakta veten,det hade ju inte stått här om hon inte hade menat det. Telefonnumret och kattens namn och referens till Carlzone står i inlägg #84. MEd andra ord, allt serverat bara att ta för sig.
Jag måste säga att jag tycker det är lite tråkigt att det ska bli så mycket upprörda känslor i den här frågan. Det handlar bara om redovisning av ett kvitto, utifrån att pengar sökts för veterinärundrsökning från Huskattens Konto via sajten.
Som sajtansvarig är jag mån om att den här typen av redovisningar sköts utan anmärkning. Det är viktigt för sajtens anseende, samt för dem som bidrar till kontot. Ingen ska behöva gå i taket eller starta ett tredje världskriget för att en komplettering av ett kvitto behöver göras.
Jag har nu varit i telefonkontakt med Veterinären som läst upp journalen. Katten ifåga har genomgått en undersökning men bedömts vara i så dålig kondition att man rekomenderade avlivning. Enligt journalen misstänkte man njursvikt eller diabetes. Kissen hade även dålig tandstatus, hade slutat dricka och var mycket mager. Anledningen att de inte tog med undersökningen på kvittot var att de bjöd på den när nu utgången blev som den blev.
Jag anser nu att vi fått de kompleterande uppgifter som behövdes och att vi nu kan lägga fallet till handlingarna.
Tack Lena!!!!! Jättesnällt. Då är väl alla nöjda nu……
#94 Ja nu tycker jag vi avslutar fallet.
R.I.P Jonny. Nu behöver han inte lida mera. Synd att hjälpen kom för sent. Tyvärr inte allt för ovanligt för "våra" tappra kämpar därute.

Jättebra att det är löst. Tack Lena.
Ja, kan nämna att ett förslag på villkor till Huskattens hjälpkonto är under bearbetning. Det enda kravet som hittills har funnits, är att katten i fråga inte ska stå under någon förenings beskydd och att frisk katt inte får avlivas. Å andra sidan, så är det ju aldrig frågan om att en frisk katt behöver söka hjälp ur någon kassa heller.
Låser den här tråden nu eftersom jag bedömmer redovsningen som utredd och klar, liksom ärendet i sig.