Crème-vit katt, Sunnersberg utanför Lidköping
När mamma kom ner i källaren för att tända i pannan satt en kisse på varmvattenstanken, den har antagligen krupit in under grunden och sedan blivit fast där när pappa satte igen hålen idag.
Ingen av grannarna vill kännas vid den, och ingen efterlysning varken på Blocket eller Djurens Vänner Lidköpings hemsida stämmer in på den.
Den ser ut att kunna ha varit ute ett tag, den är smal, smutsig och har rejält rinniga ögon. Jag tror inte den är så jättegammal, även om den inte är någon liten kattunge. Den är inte jätteskygg, även om den inte låter mig röra den är den någorlunda avslappnad när jag är någon halvmeter ifrån den, jag misstänker att det kan vara en sommarkatt då det finns ett antal sommarstugor ett par kilometer bort.
Kön kan jag inte säga än, har inte fått en tillräckligt bra titt på de regionerna av den.
Mamma vill inte ta in den i huset, hon är rädd att den ska kissa ner saker och att den ska smitta våra katter med något, och även om det är hyfsat varmt där i källaren kan den ju inte stanna där, och den behöver definitivt få komma till en veterinär.
Visst, det sista skulle ju kunna fixas, men jag vill helst hitta ett stödhem eller permanent hem åt den innan, det skulle inte vara så kul om veterinärbesöket gör att det blir omöjligt att få tag på den sen till nästa gång den ska transporteras, skulle den vara ID-märkt eller det finns lappar uppsatta inne i stan om den är det ju inte värre än att vi kör hem katten till ägaren istället.
Finns det någon som skulle kunna tänka sig att ta sig an kissen? Transport kan ordnas i alla fall 20-30 mil.
:edit: det lutar åt okastrerad hane, jag tyckte jag såg ett par bollar under svansen när jag var nere med mer vatten till den.
Usch, kan lägga ut henne på vår sidan: Skaras hemlösa katter. Vi har så fullt med katter, det är inte klokt. Och inga pengar över…
Lovade en annan katt plats i badrummet imorn som tydligen har blivit blind av kylan:(
Och jag kan inte ta in en katt mer som vi måste betala veterinären för. Om det är möjligt med en insamling för kastrering då kanske…
Det är väl din mamma som lånade en fälla en gång och som bor i Margaretelund?
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Nej, mina föräldrar bor här i Sunnersberg och har så gjort i 23 år. Jag bor hos dem tillfälligt, bodde i Göteborg i tre år.
Jag har kontaktat Djurens Vänner Lidköping, men de hade det såklart också kärvt om plats, de kommer i alla fall förbi med en chipläsare imorgon eller på torsdag.
Kastrering skulle jag nog vänta med, iom att han itne ser ut att må alls bra är det viktigare att få honom frisk först, och för det måste han få komma in på riktigt.
okay, lånade ut en fälla till en kvinna i Lidköping som skrev också här och hennes dotter som också skrev här bor i Göteborg. Men jag kan aldrig kommer ihåg namn:(
Kanske kan DV stå för veterinärkostnader? Har iaf annonserad på http://www.facebook.com/
Kanske någon där kan ställa upp?
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Jag tror mina föräldrar kan betala för ett besök i alla fall om det betyder att någon kan ta in honom :) Känns ju bäst att svänga förbi veterinären på vägen så de som tar sig an honom vet läget och kan vidta åtgärder därefter.

Åhhh..stackars lille missen..han ser medtagen ut tycker jag…så skönt att han kan värma sig där iallfall..putt för stödhem..tror att han snart kommer att utvecklas till ett riktigt goknippe..känns som att man ser det på honom…lille Gubben..
Varför kan inte kissen vara i källaren så länge så ni kan kolla den hos en veterinär ev, kastrera den samtidigt. Varför är man så rädd att ha en hemlös kisse hos sig?
stackars misse
Vad vore livet utan en katt,,,Inget liv alls,
Myse missar

#6 Dels är det smutsigt och sotigt där nere, det är ingen inredd källare utan bara pannrum och ett större rum för veden, så att släppa ner en nykastrerad katt dit är uteslutet.
Och även om man nu kan kolla igenom den och behandla den för orsaken till de rinniga ögonen, eventuell skabb och vad mer den kan tänkas ha vill jag inte riskera att den blir skrämd av besöket och inte går i närheten av oss sen, för under den största delen av huset finns ingen källare, och kryper den in där och bara kommer fram när inga människor finns i närheten kommer den behöva fångas med fälla.
Hade det varit mitt hus hade katten fått bo på kontoret eller något, men nu är det mina föräldrars och mamma är rädd att den ska förstöra saker. Dessutom har de egna katter, så man måste verkligen se till att den är isolerad från dem, och min bror, som också bor hemma, är duktigt omogen och kommer garanterat vilja titta på den trots att man säger åt honom att låta bli, och han är väldigt impulsiv och otänksam så risken är extremt stor att katten skulle råka komma ut till de andra katterna i så fall. Låsa om den går inte för alla rummens dörrar har likadana lås och han har nyckel. I källaren fungerar trappan som en sluss åtminstone.
känner ni ingen som kan hjälpa kissen med en toalett då som den kan vara på? Det räcker till en början…

Har försökt, men den enda som skulle kunna tänka sig att ta in en hemlösing har en allergisk sambo :(
ingen annan, sätt upp lappar, hör på vet inte vart du arbetar eller om du pluggar men fråga där å bedja för lilla kissen….
Men den kvinna från Borås på Facebook var väl villig att ta emot katten?

Henens egna katter var inte vaccinerade förstd jag det som, och det behöver ju ha gått några veckor från att de blir det till att man utsätter dem för smitta så antikroppar hinenr byggas upp, och även om man har katten isolerad i ett eget rum kan den ju smita ut till de andra.
Sen känns det rent spontant som att en tvåa och redan har katter, hur ska man göra om kissen inte kommer överens med de andra? Att ha den i ett enda rum, eller på toaletten, på obestämd tid tycker inte jag är helt ok; vet man säkert att det bara blir en kortare period är det en sak, men risken är ju att det blir betydligt längre. Å andra sidan är det ju bättre att han alls får komma in än att han är kvar i källaren… dilemma det här.
Mina katter är grundvaccinerad, dvs en gång sedan aldrig mer. Jag använder badrummet som karantän, annars har jag mina jourkatter i sovrummet.
Hon erbjöd sig att ta katten permanent om katten fungerar med hennes. Tycker jag är helt normalt. Hade blivit mer tveksamt om hon inte hade skrivit det. Men om DV Lidköping kan hjälpa till är det ju bra.
Är det en hona eller hane?

Jag tror det är en okastrerad hane, har fortfarande inte fått röra kissen, men jag tyckte jag såg ett par bollar där under svansen.
Kan hon ta honom permanent är det ju bra :) Men jag tycker ändå att hon bör vaccinera sina katter innan i så fall, jag vill inte ha på mitt samvete att jag bidragit till att smitta några katter med pest eller snuva, och desutom täcker inte försäkringen för minst pest, ibland snuva (beror lite på bolag), om man inte vaccienrar enligt rekommendationerna.
Och det kan ju vara lite lättare att få någon att ta in honom om man vet säkert att det rör sig om ett par veckor än om det är mer osäkert.

*puttar*
Ögonen har börjat torka upp på honom vad det verkar i alla fall, så han är förhoppningsvis inte så dålig som jag befarade. Antar att de rann av kylan och blåsten, och nu är han ju på ett varmt och hyfsat dragfritt ställe.
Matlusten är det inget fel på heller, jag känner mig så elak varje gång jag går ner och tittar till pannan och inte har mat med mig, men jag vågar inte ge honom för mycket så här i början. Men det skär i hjärtat när jag ser hur besviken han blir.
ja lille vännen hoppas ni hittar ett bra hem åt den stackarn!!!! och du ska inte vara orolig för kastrering och att ha honm i den miljön. Hur rent är det ute? OCh normalt så släpper men ju ut utegående katter nästa dag, hanar. Så ge den lille mera mat nu!
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
hur gick det med hon som ville hjälpa honom på face? Hon ville ju eventuellt ge honom ett permanent hem?
Det kan ju vara så att ni åker med han till vette först å vaccinerar å kastrerar å så innan han landar i det hemmet så är det gjort tänkte jag… sen om hon vaccinerar sina så borde ju det inte vara nå problem…:)

Jag har inte sett honom idag :( Han kan ju iofs bara ha varit under huset, men han borde ju komma fram någon gång då det är rejält mycket kallare där än i pannrummet, plus att han fått mat i pannrummet då.
Frågan är om han är i kondition för att kastrera än, han är rätt mager.
När det gäller vaccinationen är det viktiga att hennes katter har ett skydd, så han inte drar in något till dem, det skulle han i värsta fall kunna göra även om han vore fullvaccinerad, i alla fall kattsnuva.
Och med tanke på hur mager han är vill jag inte ge för mycket mat på en gång, är det så att han verkligen har svultit skulle det kunna ställa till det rejält.
kan han komma ut från pannrummet alltså? Men han kan inte fastna nånstans då?

#20 han kan komma ut samma väg som han kom in, i glipan som finns mellan taket och luckan till under den del av huset som inte har källare. Om han kan fastna därunder vet jag inte, men våra egna katter springer där allt som oftast och de har aldrig fastnat, och några döda djur har jag aldrig känt lukten av.
Han skulle ha kunnat putt undan de där bitarna med isolering pappa har satt igen hålen i grunden med, men jag tyckte de såg ut att sitta kvar ordentligt när jag var ute och kollade.
Men ta kontakt med kvinnan i Borås, hon ville ju hjälpa. Det går ju snabbt att omvaccinera hennes egna.

Kissen har inte synts till sen i torsdags och en av bitarna med isolering i hålen i grunden var bortputtad, så han har nog gett sig iväg :( Jag har letat efter honom i 4 dagar, men kattspåern på gården är ju omöjligt att säga om de kommer från honom eller våra egna.
lille vännen….. kom tillbaka……
men lägger du ut mat åt han där ändå…?

Jag sätter ut mat ja, men om han är kvar undrar jag om han får den eller om det kommer vara en tjock Trullz och en fet Tarzan här om några månader…
Sätter ut mat på terassen, i ladugården, i ladan och på magasinet. Den är borta när jag fyller på ny, men som sagt, vem som ätit den är ju frågan.
men tänk…ja du undrar då vem det är….
han kommer nog tillbaka eller oxå ör han i ladan, finns det hö där?
Lille kise, var är du?

#27 Det finns halm där, från tiden då det fanns grisar i ladugården.
#28, det undrar jag med…
hur går det här? Har katten synts till?
ja putt för kissen….