Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikett: kattprat
Läst 2472 ggr
Gullan402
0

Tillvägagångssätt vid anv. av fälla

Skulle behöva lite råd hur man går tillväga vid infångande med fälla.

Jag har liksom lite annat att göra än att sitta och vakta fällan dygnet runt. Så min fråga är hur ofta en fälla behöver tillsyn. Har pratat med olika människor men inte fått något riktigt svar. En del säger en gång/ halvtimme andra säger 1ggn/ per dygn sen däremellan varierar det väldigt. Så vad är rätt? Jag kan mycket väl kolla till fällan varannan timme dagtid och sen ett uppehåll på natten på c:a 5-6 timmar. Är det OK ur kattens synpunkt?

Försvårar man infångandet om man har fälla några dagar (helg) och sen ett uppehåll under veckan? (Man har ju jobb//praktik och sköta också).

Har dock inte så långt att köra till fällan men det finns inga grannar som har tid/ möjlighet att kolla till fällan ofta.

Det rör sig om 2 halvstora kattungar. Är man elak om man bara fångar en katt och lämnar den andra ensam? (tanken är ju att ta in båda men det kanske inte lyckats samtidigt.)

Verkar som de lever tillsammans med en stor hankatt (som enligt uppgift ska vara kastrerad för 5-6 år sen).

Allt är lite rörigt men hankatten bodde hos ett par som både inne och utekatt men var väldigt skygg mot främlingar. Katten var några år när den flyttade in till paret. Paret blev sjuka och flyttades till hemmet och avled senare. Katten flyttade då till granngården av fri vilja. Dvs  till en äldre tant. Han kommer och går som den vill men är inte klappbar/ hanteringsbar. Tanten släpper in den när den vill och ut när den vill. Oftast vill den inte vara inne utan bor ute. Den har tillgång till lillstugan och lador etc. Får mat och har en varm hundkoja bäddad i lillstugan som den använder mycket. Tanten har nu hamnat på sjukhuset och vill ha hjälp med framförallt kattungarna. Som är delvis hanterbara ibland. Tror det är dumpade sommarkatter. Innan tanten blev sjuk var det planerat med fälla som hon skulle titta till med jämna mellanrum. Katterna har hem när de blivit infångade.

Fånga dagen - i morgon kan det vara försent!!!

Gullimat
0

Vill absolut avråda till att bara se till 1ggr/dygn, djurplågeri anser jag. Tycker man skall vara i närheten när man fångar.

Vet en förening som har satt fälla på kvällen, och inte kollar föränn på morgonen efter. Gråter

Är man på plats kan man fånga manuellt och hoppas på båda

Alexej
0

Lagen:

SJVFS 2008:5
13 § Kattfällan ska ha regelbunden tillsyn minst morgon och kväll med högst 12 timmars mellanrum och vittjas omedelbart vid påträffad fångst.

Jag har inte märkt nån skillnad när det är lättare att fånga in en katt. Det går lika bra bara på dagen. Viktigt är att katten innan är hungrig. Lägg plast och en filt över fällan. Då brukar de inte få panik. Plast mot regn. Gärna lite blad/gräs i botten för att täcka gallret. jag brukar ta tunfisk i olja och gör ett litet spår in i fällan. Lite tonfisk framför ingången.

2-3 timmar tycker jag är lagom med tillsyn.

Lycka till:)

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Hawknestgrove
1

ja du fick svar  här av alexej. och som sagt, två ggr per dygn alltså minst var 12:e timme. OCh gör du så, att du sätter fällan på något, som håller markfukten borta, typ tunn frigolit som du lägger en filt på, så kan du även svepa den filten lite försiktigt på ovansidan av buren och kanske lägga en presenning över. Då är fällan både inbjudande och skyddande på samma gång. ställ den dessutom om möjligt vid en vägg, eller någonstans där det är dragfritt och dolt.Du kan även lägga in lite dagstidningar inne i fällan, så blir det inte kallt och otäckt för kissen. Visst blir den rädd, ja, men bara till en början. Sen lugnar den ner sig och börjar äta och det går ju ingen nöd på den om du har gjort så här. dragfritt är det och torrt och mat finns det. Så då kan du faktiskt gillra fällan på kvällen och återkomma på morgonen, men sen har du en aspekt till och det är de tvåbenta rävarna som gärna både sabbar och stjäl. Det är mest av den anledningen som man inte ska lämna den utan uppsikt om du inte har den placerad hos någon du känner inne på deras område. att låsa fast den  är ju ingen mening heller, lås är till för snälla folk.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Marga
0

Har man inte tid att regelbundet se till fällan varje dag kan man fortsätta att mata i fällan men inte gillra den dom dagarna. Då lär sig katterna var maten finns och att det är ofarligt att gå in i fällan och äta. Det kan till och med underlätta infångandet att göra så. Men man vet då som sagt inte säkert om katterna eller räven äter maten man lägger ut.

Gullimat
0

Varje dag? Tänk om fällan slår igen av sig själv, det kan hända.

Nikita-
0

Jag lämnar aldrig en fälla obevakad! Kan jag inte passa den så lämnar jag den ibland öppen med mat i tills jag kan komma tillbaka igen och rigga den. 12 timar låter för mig katastrofalt! En stresad katt i en fälla ska genast tas därifrån. Den kan skära upp både nos och klor i försöka att ta sig ur gallret. Elaka männiksor kan gå förbi, kan släppa ut den igen Nää den risken tar jag inte. Passa fällan! Håll den riggad endast när någon passar. Inget annat är gott nog åt mig och de katter som kommer i min väg. Förlåt om jag låter hård…….

Gullan402
0

Lyckorus! Kattungarna inne. Behövde ingen fälla öht. Medans jag var inne i huset och vattnade blommorna stannade stora flickan och min ena hund ute. Kattungarna kom fram självmant så hon stoppade dem i hundburen i bilen direkt!!! Hon skulle ställa fram mat och vatten till gammelkatten som vi idag fick reda är minst 8-9 år. Då trippade kattungarna fram också och ville ha mat.

I mitten på september så klappade vi en av kattungarna medans den andra var väldigt skygg. Däremot har tanten haft närkontakt med dem dagligen innan hon hamnade på sjukhuset. Vi har endast sett lite av dem när vi varit där på besök.

Kattungarna är skjutsade till sitt nya hem. Verkar ganska nöjda trots allt men inte fullt så kärvänliga ännu. Så villket för kön vet vi inte. Men de är klappbara utan problem.

Gammelkatten får stanna i sin invanda miljö, förhoppningsvis kommer tanten hem snart och kan fortsätta med sina omsorger om honom.

(Tills dess så matar tantens son eller jag katten varje dag.)

Denna kommentar har tagits bort.
Gullan402
0

TACK för alla tips och råd. Kan vara bra till framtiden om fler katter ska fångas in.

anebit
0

Så underbart att det gick så lätt att få in ungkatterna.

Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

Lena
0

Så bra att det löste sig så snabbt och enkelt med fångsten av kattungarna.

Bra tråd det här ändå då det är ett viktigt ämne att diskutera. Ett ämne som vi har många duktiga medlemmar med mycket erfarenheter inom. Känns viktigt att man inte tar några risker.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Hawknestgrove
0

ja, nu tar jag bara och talar om, vad man enligt lagen FÅR göra. och har du fällan placerad på en tomt med snälla bekanta, som är alerta, så händer inga olyckor med elaka folk. HAr du dessutom bottnen i fällan täckt med tidningar, så fins inga skarpa kanter heller. Tyvärr, så gillar jag inte Lotinfällan, för där kan faktiskt katten klämma svansen. det kan den inte i Havaharts.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Alexej
0

Gullan, vad bra:) Och snällt av er att ta hand om tantens katt under tiden hon ligger på sjukhuset!

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus