Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikett: tips-råd
Läst 6814 ggr
Svea-
0

badtips & tips ang ge avmaskningsmedel

Jag är ny här på hittekatter i fokus.Jag fick oerhört mkt hjälp,tips & stöd när jag frågade hur jag skulle få bort kattkiss i hela våran lägenhet,så nu frågar jag här igen!

Har en kritvit stor hankatt som haft diarre till och från.Han är nu bättre och på väg att bli bra,men han har lite bajs runt analen & en bit ner på bakbenen.Nej inte så det hänger i klasar,eller rinner eller nått sånt.Han är kritvit och han har en väldigt väldigt tjock päls så allt syns ju oerhört bra på honom och sjunker långt in i hans kort tjocka mjka päls.

Han hatar vatten,har är mkt svårhanterlig,stor och mkt stark.Så badtips mottages tacksamt.

Samma sak då när det gäller avmaskning.2 av våra 3 katter vägrar avmaskningsmedel.Men nu är det ett måste.Det går inte att lura i dom nått medel i maten eller nått sånt.Och vi måste köra axilur denna ggr.Tabletterna då ej mixturen.

Nått tips?

Tack på förhand.

Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.

ChanelBM
0

Varför inte Milbemax eller Drontal istället för Axilur. De ger man bara en gång o de skall ta allt i mask-väg. Dessutom är tex Milbemax grymt små piller.

Jag har stora problem med min tjockis o hennes rumpa. Jag kör med tvättlappar, tvål o vatten. Så slipper man hela badet-situationen. Sen ibland kör jag med tvättlappar av den redan blöta sorten. De för känslig hy utan parfym. Kanske fúnkar det för dig?

Jourhemmet
0

En av mina egna katter är långhårig och det fastnar ofta bajs bak på henne. Hon hatar också när man ska tvätta henne. Brukar vira in henne hårt i en handduk och lämnar rumpan utanför. En håller katten och en tvättar Glad

Milbemax och Drontal tar både bandmask och spolmask och ges som engångsdos. Här är vi två till det också, en håller och en stoppar in tabletten långt bak i munnen.

Svea-
0

Milbemax eller Drontal,ska ta all sorts mask då?Har jag uppfattat det rätt då?Bättre att fråga en gång extra även om ni skrivit så … jjaa..Skäms

Det där med tvättlappar var en bra ide att köra lite då och då med!Som en form av underhålls-tvätt…

Nu måste han dock ner med rumpen i badet,så att vira in han i en handduk kan faktiskt funka om jag har någon modig som vågar hålla trots att han låter värre än en stort lejon!Förvånad

Skulle man kunna göra samma sak när vi ska ge dom avmaskningsmedel?Vira in dom i handduk?

Jourhemmet
0

Absolut, se till att vira in alla ben bara. Milbemax och Drontal tar all mask. Dom är dyrare än axilur men väldigt små tabletter och ges bara en gång.

Jourhemmet
0

Stoppa tabletten långt in i munnen och stryk sedan direkt på utsidan av halsen så sväljer dom reflexmässigt Glad

Svea-
0

Jag tackar så jättemycketSkrattande,Jourhemmet & ChanelBM!

Inväntar yngsta dottern min sen blir det promis till apoteket för avmaskningmedel som blir så oerhört mkt lättare att ge då man bara ska ge en ggr!!Jiippii!!

Och badet kommer vi att testa senare i kväll oxå!

Tack så mkt! Kram !

ChanelBM
0

Jag minns fortfarande cirkusen när jag skulle ge Axilur flytande till 2 kattungar med mycket vilja. Virade in i handduk men hade ändå klösmärken, o lomhörd av vrålen. När jag flyttade från den lägenheten nåt år senare o packade o flyttstädade hittade jag vita konstiga fläckar i köket, under bordet, väggar etc. Insåg efter lite funderande att det var Axiluren….

Min vet säger att Milbemax är skonsammare mot magen. Dessutom e pillrena mycket midre. Men Milbemax o Drontal är båda bredspektrum som tar alla sorters mask. Är det illa så kan man gå till veterinären för de kan avmaska med injektioner oxå!

Min tjockis älskar att bli borstad. Jag borstar därför bort så mycket som det går av det som inte skulle vara där…. Borsten e lätt att tvätta. Sen funkar det rätt bra med tvättlapparna.

Jourhemmet
0

Haha..känner igen det där med axilurfläckar överallt. Så lite som dom får i sig varje gång, efter att ha frustat ut det mesta av axiluret. Så skulle man behöva avmaska dom i en vecka för att få i dom rätt dos. Det verkar smaka oerhört illa Glad

ChanelBM
0

Tjockisen fick ju analsäcksinflammation o skulle då medecineras med antibiotika i 10 dagar. Kul cirkus. Jakt varje morron efter kattskrället som inte ville ha. Jag förstod henne. Var nån hemsk barnantibiotika med jordgubssmak, syntetisk sådan. Luktade URRRK. Smakade säkert värre. Men sen rapade hon eländet. O kass maggen blev hon o det luktade, tja som det brukar när de är dåliga i magen, men med ett inslag av syntetisk jordgubb…

Jourhemmet
0

Så det luktade inte mumsiga jordgubbar från lådan då hahaha..

Camillhe
0

Det finns väl avmaskningsmedel som är spot on? Kan inte det vara en lösning?

Minns tyvärr inte vad de heter.

Jourhemmet
0

Dom är receptbelagda.

Svea-
0

Det där receptbelagda blev jag eld och lågor över när jag hörde talas om.Men det gick ju snabbt över när det som sagt var är receptbelagt.

Axilurfläckarna känner jag oxå igen :0(

Såg på apotekets hemsida att det finns ett hjälpmedel som jag frågade efter nu i dag.Men det var slut.Någon som har erfarenhet av nån sån ?

Det fick bli Drontal i dag,dom andra var dyrare och senhade dom bara en förpackning kvar.Det var inte lätt att få ner dom,men nu är det gjort.

Blir bad i morgonkväll!

Mina katter gillar ej att bli borstade alls.Har ett gäna kammar,borstar,handskar med piggar på osv,men inget dom gillat alls.Så det blir till att fukta händerna och dra av den lösa pälsen.Ibland kan det funka med en fuktad diskhandske oxå.Har funderat på om jag ev skulle köpa nån kattmytna i sprayform och dutta lite på kammar,borstar?Kan det funka tro?

Tack igen för tips,råd,ideer och att ni delar med er av era egna erfarenheter!

Jourhemmet
0

Då kanske dom bara vill lukta på borsten i stället för att bli borstade hahaha.. Menar du tablettgivaren? Har testat den men tycker det är lättare utan. Du måste trots allt in med den i munnen så då går det fortare utan.

Alla mina katter gillar att bli borstade, utom den långhåriga. Det är väl typiskt. Köpte en furminator, den tar underhåret och är väldigt bra.

Svea-
0

# 14 jaaa just den menade jag.Jo tänkte väl det jag med,måste ju ändå få in den då,jajaj.. det är ju klart för denna gången i alla fall.

Jaaa,risken är väl stor att dom ej vill bli borstade då heller utan bara vill tok-lukta på borsten då.Jag har ju 2 riktiga "bondkatter/huskatter dom har jag ej så mkt pälsproblem med.Det funkar väl att klappa av dom med fuktad hand.Hade ju vart bra om dom hade gillat borsten/kammen osv, men men..

Den tredje katten är nån korsning mellan kort och långhårskatt.Men har har inte lång päls,men oerhört TJOCK päls.Han känns som en sammetslen chinchilla i pälsen och det blir tovor i botten på hans päls,trots att han är korthårig.

Brukar klippa i såna tovor så dom går att reda ut men det tar ju sån tid och han blir så jävla förbannad.Det gör väl småont,men tovorna måste bort annars gör det mer än ont om dom äter sig ner i skinnet på han.

MewTwo
0

Jag kan rekommendera den som har många katter att ändå satsa på Milbemax, men att ta kontakt med din veterinär och se till att få den receptförskrivna 20-pack-lådan. Ja hugaligen vad det verkar DYYYYYRT med så stor förpackning (Kostade 823 kr när jag köpte senast i februari), men räknar man ut priset per tablett (Om man använder EN TABLETT per avmaskning för katter över 4 kilo, under 4 kilo en halv tablett!) är det 41 kr…

Mina 4 katter + dotterns 2 katter + en och annan hittekatt slurkar snart i sej en kartong Milbemax över en sommar när de är ute och fångar möss, och då är storpack definitivt lönsammare än 2-pack för en hundralapp!

Två av mina katter tar dessutom Milbemaxen frivilligt utan något till! Och den är hur smidigt som helst att pilla in i munnen på motsträvigare kisse, bara någon håller i framtassarna…. Sedan gäller det bara att hålla för nosen och vänta tills kisse verkligen svalt.

(Jag har en hankatt som dock är lurigare än Mickel Räv, han satt övervakad i mer än femton minuter - men nog 17 hade han pillret kvar i munnen och spottade ut det i exakt samma sekund som jag tittade bort!)

Mew2

Alexej
0

Har också gått från Drontal till Milbemax. Drontal smakar tydligen inte bra och katten får bara en massa skum rund munnen. Milbemax smakar kött och är mycket mindre. Inga problem här längre.

En 4-kilo katt:

Drontal 1 tablett = 45 kr

Milbemax 1/2 tabl. = ca 50 kr (beroende på förpackningsstorlek)

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus