Kattfamilj skjuten...
Neej vad trisst! Mitt hjärta blöder! :(
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
varför blev dom skjutna? av privatperson eller komunen?

men va säger du…. stackars kissar
Hur kan någon vara så grym så dom bara tar livet av någon på det viset. Har folk inga känslor?
Det är knepigt med dessa enormt skjutglada personer som tror att vapen löser alla problem. De agerar i sann "Hillbillyanda".
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Nu blir jag riktigt, riktigt ledsen..och för****d….vad är det för samhälle vi lever i!!!;-(
Sörjer….

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
vart var detta nånstans?
Så förfärligt och så urbota dumt att först låta kattmamman bli dräkig genom att underlåta kastreringen och sedan som tack för hennes framfödande av ungar döda både henne och hennes ungar.

#11 om det är skygga katter har ju ingen ägd dom..
om man försöker se det från den ljusa sidan nu så slipper det komma fler skygga okasterade katter från den honan och hennes ungar.. så i slutändan kanske det är bra, men det är fortfarande mycket synd om ett liv att bara skjuta utan att ens försöka…
Alla djur förtjänar chansen att ligga i någons knä och bli klappad..
12. Har tyvärr erfarenheten av hur innekatter vana vid människor snabbt beter sej som världens skyggisar utomhus och där de därför även riskerar att bli tolkade som vildfödda katter och inte ges en chans.
Alla katter i Sverige kommer ursprungligen från en ägare även om det har gått många generationer.Därför ska vi ständigt propagera för kastreringar och TNR inte avskjutningar som är kortsiktigt och oetiskt i högsta grad
Alla djur vill inte ligga i knät och bli klappade( utgår ifrån att du menar katter)men har lika stor rätt att leva som de som vill bli klappade av människor.
Även en skygg katt kan ha haft en ägare. Finns dom som tröttnar på sina katter, slänger ut dom och dom blir ganska snabbt förvildade och skygga. Och även om det är en från början utefödd katt så kan den ha en mamma som i sin tur en gång har varit någons katt som blivit dumpad. Så i slutänden så kommer dessa hemlösa, vilda katter från början från en katt som varit tam och haft ett hem.
Ser inte avskjutning som en lösning. Är bara att sopa ett stort problem med hemlösa katter under mattan. Att låta katter få ta koncekvenserna för människors aggerande är för mig oacceptabelt.
Även om avskjutning sker minskas hemlösa katter bara för stunden. Snart blir det fler hemlösa som föds och det är lika många och fler oskyldiga får sätta livet till för människans dumheter.
Det enda sättet att få stopp på detta är att lyckas omvända folks syn på kattens världe, få dom att förstå att problemet ligger inte i att vi har hemlösa katter utan att problemet ligger i korkade människor som vägrar ta sitt ansvar som djurägare.
Om det var vildkatter så slipper dom vintern som är på G.
Men tråkigt att friska djur ska behövas skjutas pga människor inte kan ta hand om dom.
Men om det var vildkatter så slipper dom som sagt vintern och kylan som är på G. Och jag hoppas ändå att flera katter ska slippa frysa och svälta ihjäl nu när vintern kommer snart. Så då föredrar jag snabb avlivning på dom som inte har hem. Än att dom ska frysa ihjäl.
15. Vi är bara i slutet på Augusti ännu så jag tror inte att det var med tanke på att i första hand bespara hela kattfamiljen från eventuellt kommande vinterkyla.Det finns inga vildkatter i Sverige.
!4.Exakt som du skriver är det människor som är roten till det onda även om de försöker dumpa eller skjuta bort problemen.
Sa inte heller att det kanske var därför dom sköts med att bespara dom mot vintern. Tror mkt väl att dom inte var önskade på gården eller något sånt. Visst, det är bara augusti och redan har det tex snöat i Norge. Men visst. Stund kvar till vintern, och även hösten. Men tiden går snabbt. Och många som behöver hjälp.
Jag kollade bara frammåt.
Vildkatt finns det. Räknas inte lo som katt?
Men nu så, förlåt, menade förvildade katter. Kort och gott så skrev jag vildkatt.
jisses…
Edit:
Dock ser jag hellre att ett djur avlivas snabbt än att lida plågsam död. Dock vill jag överhuvudtaget inte se ett friskt djur avlivas.
Jag tar hellre in en katt än att skjuta den.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Varför avlivning och andra metoder inte fungerar som långsiktiga lösningar:
Skjuta eller fånga och avliva
Att skjuta eller fånga för att avliva har praktiserats i hundratals år. Denna metod minskar antalet katter under en kort period men är en kortsiktig lösning. Det finns flera anledningar varför avlivning inte fungerar:
"The vacuum effect"
Förvildade katter trivs där det finns mat och skydd. När man försöker skjuta av en koloni men mat och skydd finns kvar, kommer det förr eller senare fertila katter från närliggande områden och tar besittning av det tomma territoriet och det hela börjar om igen. Detta fenomen kallas för "the vaccuum effect" och beskrevs för första gången av dr. Roger Tabor i hans studier av Londons förvildade katter (The wild life of the domestic cat, 1983).
Att försöka få folk att sluta mata katter är nästan omöjligt. Länder och stater i USA där det är förbud på att mata hemlösa katter har den erfarenhet att engagerade människor ändå matar dessa katter.
"Overbreeding"
Det är ytterst sällan som ett område "saneras" från samtliga förvildade/hemlösa katter. Det är en mycket tidskrävande uppgift och oftast blir bara en del av katterna avlivade. Problemet med de förvildade katter verkar då löst för att det är lugnt ett tag.
Katterna som finns kvar har dock bättre förutsättningar att klara sig (mer mat per katt, mindre konkurrens). Fler kattungar kommer att överleva och populationen kommer snart att vara av samma storlek igen. Övergivna och ofta okastrerade tamkatter ansluter sig lättare till kolonier med låg konkurrens.
Läs mer om varför avlivning och andra metoder inte fungerar som långsiktiga lösningar här:http://v2.goteborgskatthjalp.com/index.php?option=com_content&task=view&id=44&Itemid=48
men herre gud. jag fattar och vet.
jisses. förlåt att jag skrev på den hära jävla sajten.
ni fattar ju inte heller om vad det är som jag försöker påpeka.
17. Så bra att du trots allt visste att Lodjuret är den enda vildkatten som finns i Sverige och bra att du skrev det också.
Tycker vi ska försöka hålla ordning på skillnaden mellan tama och vilda djur genom att inte kalla hemlösa katter för vildkatter som ger en felaktig bild av vad det handlar om tamkatter som i en del fall fått gå vind för våg så länge utomhus att de hunnit bli iaf till synes förvildade.
baka
20.Du behöver ju inte bli arg på den här sajten för det ?
#20 Varför så arg bara för att någon inte delar din åsikt och uppfattning?
#20 Du är inte den enda, inte ens här på sajten, som tycker det vore det bästa för en katt att den avlivas innan den går under på vintern.
Men som jag skrev, det finns en alternativ. Att ta hand om katten…
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Ibland undrar jag faktiskt vad problemet är. Enligt uppgift finns det ca 100 000 hemlösa katter och 9 miljon invånare i Sverige… förstår ni vad jag menar?
26.Jag förstår vad du menar finns det en vilja finns det en väg och det är inte att döda och tro att några problem därmed blir lösta.
Ai-chan, jag förstår vad du menar… Det finns egentligen inga bra lösningar… Jo, att ta hand om dem, men om man inte kan det? Om man inte har vänner/bekanta som är kattvänner, och som inte bryr sig? Vad gör man då? Vissa ser det som att bästa utvägen är att skjuta katterna. Iofs bättre det än att slänga dem levandes i en vild fors, eller något. (Syftar på en viss film på nätet)
Det finns ju också tyvärr de människorna som äcklas av att se en katt…
Jag tycker personligen inte att avskjutning är acceptabelt, men man tycker och tänker olika i vårt avlånga land…
…och ja, det är lätt att säga/skriva vild även om man menar förvildad. Alla gör fel någon gång, även jag.
Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...
Sajtvärd på julen.ifokus.
#28 Tyvärr är det min erfarenhet att en av tio som anmäler en hemlösa katt till oss (gbgs katthjälp) KANSKE kan tänka sig göra något själv. Om man har tur. Alla andra kan (vill?) inte ta hand om katten, inte ens tillfälligt, de har ju redan en katt….
Jag undrar verkligen om de hade sagt samma sak om man istället hade stött på ett barn som verkar irrat bort sig. Då säger man väl inte heller, "jo du, jag har redan ett barn, du får klara dig bäst du kan" … typ.
Jag tror det hela bottnar i brist på empati. För ett förirrat barn känner de flesta empati och då uppstår viljan att hjälpa. En hund skapar möjligen också empati men någonstans där går nog gränsen för de allra flesta … en hemlös katt väcker tydligen lika lite empati som t ex djur i djurindustrin där alla vet att djur inte har det så bra som de egentligen borde ha det, det ingår liksom i vad som accepteras är "vanligt" i vardagslivet.
Som jag skrev tidigare finns det ca 100 000 hemlösa katter och runt 9 miljoner invånare i Sverige. Egentligen borde problemet kunnat lösas rätt så omgående om bara varje 90:e invånare kunde ta sig an en hemlös katt. Det är alltså ca 0,01% av befolkningen…. hur patetiskt är det egentligen????

Hur många här inne har anmält sig som stödfamilj för bekymmarde barn/tonåringar, hur många här att anmält sig att vara stöd person till ett hendikappat barn eller vuxen som behöver hjälp?
Om man ska börja kräva att alla ska börja hjälpa katter får man bannemig vara berädd att ställa upp och hjälpa inom andra områden ochså. Och skulle man kräva det från varje välgörenhetsändamål så finns det ingen tid för fritid och knapp arbete i livet.
det finns reptillälskare tänk om de skulle tycka att alla ska ställa upp och ta hand om hemlösa krypen som kommer med fraktbåtarna och kryper runt i Göterborg kloaker, för det ör ju synd om de tropiska djuren som fryser ihjäl i svre, det är ju människans fel att de kommit hit.
Att ha empati innebär inte bara att man ska hjälpa katter, utan även förstå att alla inte kan och/eller vill hjälpa katter av olika anledningar, bra som dåliga.
Och jag kan förstå #17, ibland är bemötande mot andra här inne bedrövligt ex…
17. Så bra att du trots allt visste att Lodjuret är den enda vildkatten som finns i Sverige och bra att du skrev det också.
vad vill man få fram för konstruktivt med ett sånt här svar igenligen?tolkar texen som drypande av sarkasm och nedlåtande, men jag kan ju tolka fel…
svaret i #19 tycker jag exemplariskt upplysande utan personliga påhopp
Det enda alla människor har gemensamt är att de är unika...
# 30 Jag skriver ju inte att alla ska börja hjälpa hemlösa katter (redan 0,01 procent av hela befolkningen skulle förresten räcka om dessa skulle ta an sig en enda hemlös katt). Att vara stödfamilj åt handikappade eller ungdomar med problematisk bakgrund kan jag dessutom tycka är bra mycket mer krävande än att ta hand om en katt. Jag drog en parallel med vad de flesta skulle göra om de stötter på ett förirrat barn just av den anledning av att alla skulle tycka det var hemskt att bara "skita" i den, men tydligen går det bra att skita i en hemlös katt.
Den som stötter på en hemlös katt är väldigt sällan beredd att göra något för djuret och det kan jag inte tolka på ett annat sätt än att det brister i empati. Jag får dagligen ta del av 5 - 10 anmälningar av hemlösa katter och kattfamiljer och bland de finns det alltidd några som lever under de mest farliga och vidriga omständigheter, utan att den som anmäler har för avsikt att lyfta ett finger, för de har ju redan en katt. Däremot brukar de ha stora krav på hur någon annan enligt de bör ta hand om katterna, SNARAST.
När man då upplyser om hur det ser ut i hittekattssverige, att man hoppas att anmälaren tar hand om den förhoppningsvis enda hemlösa katt man träffar i livet och lämnar råd och tips om vad som går att göra mer så hör man nästan aldrig något mer om hur det gick. Efter ett tag följer vi upp varje ärende, och oftast är då kattstackarn kvar och skriver man huuuur synd det är om katten, att den har skadat sig, att den har blivit mager etc. Men ÄNDÅ väljer man att själv inte göra nåt och titta på hur katten blir sämre och sämre. Huvudsaken för de är att de redan har en katt, inte att det finns en varelse som håller på att dö en långsam död framför ögonen hos de.
Du får kalla det vad du vill men det ÄR brist på empati. Vad fan gör det om man har en eller två katter? Det är ju ingen elefant man ska ta inomhus…
30.Uppskattar helt enkelt om man väljer att inte skriva eller säga vildkatt om hemlösa.Jag kan istället tycka att det är sarkastiskt mot hemlösa katter att kalla dem vildkatter . Låter som och tolkas ofta som hopplösa fall bara att avliva bland gemene man. Det vore bra om man kan få folk att förstå vad en förvildad katt är egentligen istället.
Vad är det för sarkastiskt med det menar du?Vi är ju på forumet för katternas skull.

Du vet inte varför de inte kan ta in djuret, det finns många anledningar att man inte kan/vill ta in ett djur allergi, trångt, många är ute mkt, reser, har dålig ekonomi osv och de du nämner har ju försökt göra nått, det har ju bett om hjälp det enda de kan göra mer är att ta katten till veterinär för avlivning eller ringa kommun jägaren om de nu själva inte vill ta in katten och det är det många här inne som inte tycker är okej heller.
Och de som vill hjälpa dugar inte alltid heller, de ställs krav och det ska vara si och det ska vara så, vilket inte alla har lust att ändra sitt liv, ska man hellt plötsligt ta bort alla krav för att de hittade katten själv?
Ja du att ta hand om en eller 2 katter är inte svårt säger du :/, har du någonsit nekan nån som vill köpa katt, för vad krävs av en kattägare, bara lite utrymme och mat/vatten?
det finns de som tycker det är själviskt att skaffa barn och det finns de som tycker det är själviskt att inte skaffa barn, vad du än gör och tycker finns det alltid nån som tycker du gör/tycker fel.
Jag tycker att man ska lägga skulden på de som producerar katter utan att ta ansvar eller på de smo väljer att ta en sån katt framför en hemlös, inte de som inte vill ha katt hemma. Att välja att inte ha katt kan vara ett sätt att visa ansvar med, skaffa katt och låta den vara hemma ensam större delen av livet är inte särskligt ansvartfullt inte heller skaffa katt men inte har råd med vet när det behövs.
Men har man redan en katt kan man lika väll ha 2, men sen då när det blir 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 katter? kan man ha 8 kan man likaväl ha 9 katter?
en sak som är säker tack och lova att lagen drar en gräns vid 9 st ;p
Jag förstår hur du menar och tänkar, har tänkta samma sak flera gånger, men nu sitter jag med 8 katter och det är ta mig skjutton inte samma sak som att ha 2-3 katter kan jag tala om och det blir definitivt ingen 9onde katt(hoppas jag verkligen), jag tycker inte det är lika roligt att vara kattägare idag som när jag bara hade 3 katter, det krävs enormt mkt av en och det förstörs väggar/golv/möbler och sliter på relationer. MEN jag skulle aldrig byta bort mina älsklingar för det. Jag har gått från att klart man ska hjälpa alla djur till, hmm det finns mer konsekvenser än man tror.
Tycker helt klart att kummunen ska tvingas skapa egna katthem och vara tvunga att ta emot hemlösa katter utan att avliva dem som är friska, på så sätt får att ta ansvaret genom skattepengarna
såg att jag kan ha misstolkat din text först ffa meningen "Vad fan gör det om man har en eller två katter?" jag tolkade den först som en eller två katter genimot att ha inga katter, inte som att ha en katt ellar att ha 2 istället för 1 katt, därför kan det se lite konstigt ut i mitt svar.

Visst kan man tycka att alla borde kunna ta in katter. Men de som går till överdrift blir djursamlare, och det är inte direkt hållbart det heller. Om man inte har tiden, platsen, ekonomin osv så hjälper man inte till, då förvärrar man problemet istället.
Det finns två sidor av allting och jag tror folk hjälper till så gott det går. Då är det väl bättre att man försöker stoppa fyra sidor blocket-annonser VARJE DAG med nya kattungar för att folk parar katter till förbannelse.
Just nu är det som att stoppa en vattenläcka med bara händerna. Bättre att försöka täta läckan istället.
#29, jag håller med dig i vad du skriver… Det är ju tyvärr så att kattens status inte är den bästa…
Den dagen den är på hög nivå, kan vi börja trycka på på ett annat sätt…
Så som jag ser det kommer "vi" att vara tvungna att fortsätta kämpa hårt för de stackarna som inte har något hem, samtidigt som vi måste kämpa för att statusen ska höjas, dvs i min tro att i första hand kämpa för att TNR-projekt ska bli "lagenligt". När det blir mindre av dessa "patrask" (som katten kallas i många andras ögon) så kanske, kanske det kan bli en högre status. Ju mer sällsynt ett djur är, desto mer attraktivt är det. Jag menar inte att katten ska utrotas, men att det måste bli mindre av dem och det genom TNR.
#32 Precis som du skriver: vi är på forumet för katternas skull. Då måste vi faktiskt respektera varandras skrivelser också… Jag skrev i en tråd en gång att det är bättre att läsa sin kommentar 3 gånger för mycket än att bara skriva och skicka, det kan bli så fel då… Jag håller fortfarande på det…
Jag har säkert också skrivit någon gång så att någon har tagit det på fel sätt, men man måste försöka vara rädd om de själar som finns här inne, annars finns det inget nätverk kvar till slut…
Catfoot: Ber om ursäkt för att det blev lite OT här…
Nu ska jag äta middag!
Ha en trevlig kväll, mina vänner!

så bra att det var just det du mende och så bra att du vet att vi alla här är inne för katterna skull också…
(trevligt svar? tycker inte jag iaf. Knappast inget som får dig att vilja läsa mer i mitt inlägg utan att se det negativa? ex vad jag igenligen vill få fram, här under kommer mitt riktiga svar)
#32 om du skrivit det som du skrev i detta inlägg, när du förklarar varför du tycker det är fel att säga vildkatter hade det inte vart nått konstigt. Men var i denna mening får du fram det?
Tror snarare på ordspråket du fångar mer bin med honung än med ättika… och frågan blir då vill du få folk att tänka om eller vill du bara klaga på deras fel.
du kanske får lättare att få folk att tänka om om man svarar utan sarkasm, alla lägger kanske inte samma betydelse i ordet vildkatt som du gör och många gånger kan det vara okunskap eller bara slarv i sitt sätt att uttrycka sig.
återigen syftar jag på folk som står och ser på medans katten mer eller mindre håller på att självdö. Då handlar det inte om att vara en exemplarisk kattägare sen tidigare, då handlar det om att man har empati för just den varelse som du stötter på. Att man som katthem är väldigt noga med att omplacera katter till bra hem har ju inget med detta att göra.
Jag säger inte heller att man ska bedriva uppsökande verksamhet vad gäller djur som far illa och att man ska bli djursamlare, utan jag syftar på vad som man borde kunna tycka ingår i allmän vett när det gäller att hjälpa de som behöver hjälp i ens direkta område.
Men det är ju klart att samhället har blivit råare och framförallt mer egoistisk, trots att vi har det bättre än någonsin i trygga Sverige så är det tydligen oftast helt omöjligt att hjälpa just den varelse som håller på självdö framför ens egen dörr. Det är inga livsfarliga grejer man behöver utsätta sig själv för när det gäller att bry sig om ett djur som far illa just där du bor. Just pga att vi har det så bra och få av oss blir utsatt för något som är riktigt farligt/jobbigt så är det jäääättejobbigt när det väl händer nåt som krävs en insats. Det gåååår inte pga en massa olika ursäkt. Visst går det om man bara vill och det är där skon oftast klämmer att det inte passar in i det planerade och trygga livet…
(Läs psykiatern David Eberhards bok "I trygghetsnarkomanernas land" så kanske ni bättre förstår vad jag menar.)
36.Jag är inte lagd åt det sarkastiska hållet ser ingen som helst vinning med det för någon katt.
Så många människor har jag pratat med och läst om att jag vet att när de hör eller läser ordet "vildkatt"skrämmer det ofta folk till att inte våga ta sej an en hemlös som benäms "vildkatt" då de ofta uppfattar det som ett vilt djur.
Det är tydligt att det är olika hur känslig man är och hur man uppfattar saker som skrivs.
Personligen hade jag inte tagit någon som helst anstöt av vad du nu överst skrev,
# 38 Håller med dig, ordet "vildkatt" tolkas nästan enbart negativt.
Jag har ingen chans att ta emot en hemlös hur gärna jag än vill. Och det handlar inte om varken att jag har för många katter ( har endast 1 ) vilja eller brist empati. Alla som känner mig IRL vet att jag kämpar hårt för alla uttsatta djur så mycket jag kan.
Krävs det att man måste ha ekonomi, utrymme och möjligheter att öppna sitt hem för en hemlös kisse för att räknas som att man ställer upp?
Att saker som jagande av jourhem, permanenta hem, insamling av pengar, tillverkning av leksaker etc som sälj till förmån för dom hemlösa, spridande av information inte räknas för man har ju inte tagit till sig en hemös katt.
Är det vad som krävs och det enda som räknas så får jag ta och överväga om jag finns på rätt forum. Skall nog även överväga om att söka mig till ett katthem och erbjuda min hjälp verkligen är rätt. Kan ju inte ta emot en hemlös så jag är nog alldeles för oempatisk för att syssla med sånt här.
OBS…. Jag försöker inte provocera, inte kasta skit men känner mig förbaskat kränkt över att få höra att om man inte tar emot en hemlös så vill man inte och har ingen empati.
Tack för ordet….lämnar diskusionen.
Delfinen
# 40 Dem som är aktiva här lämnar nog på en massa olika sätt ett bidrag till att förbättra för de hemlösa katterna :) Bara det visar ju att man bryr sig.
Behöver tydligen återigen påpeka att jag syftar på de som kanske en gång i deras välorganiserade och styrda liv får chansen (som jag ser det) att göra en bra gärning men som inte vill göra det för att det krockar med deras vardag. Tro på det eller inte, världen är idag fylld med sådana människor…
#41 Var inte riktigt så du skrev att det handlar om att någon i sitt styrda liv fick chansen att göra en bra gärning. Du skrev om folks ovilja, brist på empati för att dom inte tog emot en hemlös katt.
Du skrev i ditt inlägg #28
Tyvärr är det min erfarenhet att en av tio som anmäler en hemlösa katt till oss (gbgs katthjälp) KANSKE kan tänka sig göra något själv. Om man har tur. Alla andra kan (vill?) inte ta hand om katten, inte ens tillfälligt, de har ju redan en katt….
Och i ditt inlägg 29
Den som stötter på en hemlös katt är väldigt sällan beredd att göra något för djuret och det kan jag inte tolka på ett annat sätt än att det brister i empati. Jag får dagligen ta del av 5 - 10 anmälningar av hemlösa katter och kattfamiljer och bland de finns det alltidd några som lever under de mest farliga och vidriga omständigheter, utan att den som anmäler har för avsikt att lyfta ett finger, för de har ju redan en katt.
Men strunt samma. Har redan gjort drygt 80 leksaker som jag skickat, jagat jourhem, permanenta hem. Men stoppar där. Om någon vill ha min hjälp med något får dom säga till. Nås via PM i så fall. Tänker inte erbjuda mig fler gånger för den enda hjälpen som behövs är uppenbart endast jourhem/permanenta hem och det kan jag inte erbjuda i dagsläge.
Lycka till allihopa
Delfinen
Jag kan inte heller ta in några katter, men jag gör min del på annat sätt. Jag tar inte åt mig skrivelser på det sättet som du gör, Delfinen. Jag kan förstå att det känns när man uppfattar det så som du gör. Läs igen imorgon, så ska du se att Djurhemskampanj inte menat det just så som du uppfattat det.
Delfinen, ditt jobb är lika viktigt som någon annans här inne. Dina leksaker tex, hade inte de blivit gjorda så hade det inte kommit in någon peng heller. Att du jagar jourhem och stödhem betyder så himla mycket. Det du gör är väldigt uppskattat här inne, det kan jag nog säga utan att någon protesterar.
Djurhemskampanj sitter lite längre bort från dig i raden "på denna sidan bordet" och håller i en annan avdelning.
Utan sådana som dig, Delfinen så hade inte sådana som Djurhemskampanj funnits. Ni sitter på samma sida om bordet, tänk på det.
Jag hackar inte ner på dig, jag vill att du stannar kvar, det är därför jag skriver. Utan att få huvudet avhugget kan jag säga att vi är många som vill ha dig kvar. Ditt jobb är värt lika mycket som alla andras. Man gör vad man kan.

#38 du har fortfarande inte förklarat vad du hoppades uppnå med din mening eller vad du menade.
Sen även om inte du ta illa vid dig vi såna kommentarer måste man ta hänsyn till att andra faktiskt kan göra, ffa när det har tagits upp om och om igen i flera trådan att många faktiskt känner sig kränkta här inne på hittekatter.
#37 tyvärr är det rätt svårt att hjälpa en katt, hittar man en hund är det bara att ringa en polis så vidrabeforrar de dig till ett djurhem som ta emot den oftast samma dag, hittar du ett barn får du hjälp omedelbart. Men när du hittar en katt får du ta hand om det helt själv oftast. Det hade varit stor skillnad om det var lika lätt att hjälpa en katt som en hund, men verkligheten är bedrövlig.
Ska berätta hur det gick till när jag fick mian jourkatter, det började med att min syster ringde och berättade att det fanns en hemlös kattmamma med 3 nyfödda ungar på hennes jobb som ingen tog hand om, förruton de somjobbade i förrådet som gav dem en låda med jacka att ligga i och sålde ungarna mamman fick på blocket varje åt.
Jag tyckte det var hemskt, så jag mailade GBG katthjälp sam la ut det på svenska katters diskussionsforum, fick svar av gbgs katthjälp där jah hade erbjudit mig att ta hand om familjen om jag fick lite hjälp/stöd, då när jag mailade tillbaka hade jag fått reda att de som jobbade där inte tänkte tillåta att jag hämtade katterna vilket jag skrev och fick då ett telefonsamtal där gbg katthjälp skulle hjälpa ig att anmäla om det behövdes, vilket kändes jättebra, men samma dag hade en unge dött och de andra hade plockat hem av andra på jobbet från sin stackars övergivna mamma.
Jag fick min syster att försöka ringa runt och ta reda vart katterna tog vägen, hon ringde helt främmande med samma namn i hela gbg, men vi fick inte på dem och dagen efter fick jag reda på att ungarna dött. Mailade gbg katthjälp om det och hörde aldrig nått mer från dem igen.
Tack och lov fick jag kontakt med kusten som tog på sig ansvaret att fånga in kattmamman som jag sa att jag skulle ta hand om i såna fall. Nu blev det visserligen en långdragen kamp att på in kattdamen som hann få en kull till, undertiden så fanns det andra mer sammarbetsvilliga som kom in i ställen, mig gjorde det inget om det var just den katt jag engagerade mig i eller en helt annan familj jag tog så iställer för en mammakatt utan sina ungar tog jag in 8 andra hemlösa, en mamma med 4s då tänkte t 4 veckor ungar och 2 12veckors ungar + 2 st 8 veckor ungar från ett hellt annat ställe, då tänkte jag finns det hjärterum finns det skjärterum.
Idag skulle jag nog aldrig ta riktigt så mkt ansvar på en gång, hade som mest 11 katter då. puh och pust säger jag bara, men jag ångrar inte det endå hade jag inte hört talas med den stackar kattmamma hade jag nog inte vart så medveten om hemlösa katter, min kunskap och även mkt att min inställning samt beteende har förevigt förändrast otroligt mkt, men jag kunde utan kustens hjälp suttit hemma med en kull huskattskungar på min gulliga och söta numera kasterade Molly, något som jag idag skulle skämmas ögon av idag.. Man födds inte med kunskap man lär sig den om man har tur.
Oj…Vilken disskusion det blev runt detta…
Fick i morse ett telefonsamtal från denna jägare, då min dotter hade skrivit till honom på FB, å bett honom ringa mig..Å det gjorde han..Kattfamiljen är ännu vid liv, å jag fick en vecka på mig att hjälpa den om jag ville…En mamma kisse, med en ettårig unge, å fyra 8-12 veckor ungar..Alla tydligen skygga…Hjälp….Hur gör jag?? ….Vet i dax läget ingen som kan ta emot dessa…Skit att det ska vara så svårt med våra älskade katter, som inte bett om ett liv utan hem…
# 42 Men gud vilken martyr…det verkar handla mer om dig än om nåt annat.
Läs igen innan du drar slutsatser. Jag har nu tre gånger påpekat vad jag syfter på men du förstår fortfarande inte vad jag menar så det är nog ingen ide' att upprepa mig själv igen.
TS Bollnäs var det, va?
#44 "Mailade gbg katthjälp om det och hörde aldrig nått mer från dem igen."
Vet precis vilket ärende det är, katten från Renova. Det var just pga att Kusten kunde hjälpa till att vi valde att inte lägga krut på det också då Kusten är en av de få i gbg man kan lita på vad gäller att göra bra kattjobb och där katterna får behålla livet :)
Förresten dök det upp fler katter där som vi senare har tagit hand om.
44. Jag har förklarat vad jag menade både i inlägg 32 och 38 snälla du bara att du läser dem åter.
Du skriver vidare i ditt inlägg att många har känt sej kränkta här inne på Hittekatter i Fokus och det är ju väldigt synd. Har jag kränkt någon då menar du eftersom du riktar in dej på en mening jag skrev i går där dens inlägg jag svarade på senare bemötte det hela med "jävla forum".
Catfoot gör en ny tråd om den familjen, det finns risk att den försvinner i denna tråd..
men va bra att de finns i livet, men vad göra av de?????
Oj, Catfoot, jag fick ett helt eget nummer! Tack! 
Får jag lägga ut på fb?
Tycker också att Catfoot ska skapa en ny tråd så katterna det gäller verkligen får vara i Fokus.
Skönt att läsa att de inte är skjutna gud ske lov.

#48 det var ingen kritik, det var bara så det var(jag visste faktiskt inte att ni hade koll på att kusten skulle hjälpa mig därför tyckte jag det var konstigt att ni inte svarade mer när det var bara mamman kvar) och nu löste det sig så det spelar ingen roll.
#50 nåja tror du missuppfattade vad jag menade, men sak samma det är inte så noga.
Hoppas det går att hitta ett stödhem eller permanent hem snarast. jag som hoppade att hösten närmade sig att det skulle sluta hagla katter hela tiden :(
Jag förstår vad djurhemskamp. menar.
Jag är också trött på folk som ser en lidande katt i sin trädgårdar men skulle aldrig vilja ta i denna skräpkatt. För deras egna katt kan ju smittas. Där sitter de i sina stora hus och har inte "plats".
Folk vill inte göra något ofrivilligt, något oplanerad, påtvungen. Att ta in en hemlös katt i deras gästrum, badrum för att hitta ett nytt hem för katten sedan ingår inte i deras tankevärld. Det finns en osynlig mur i deras huvud och deras värld. Det finns inte plats till något spontant som att ta in en främmande katt.
Delfinen, det är inte människor som du, som engagerar sig eller läser om hemlösa katter , det är våra grannar.
Det finns alldeles för få som ställer upp som jourhem. Just nu behöver vi 3 nya jourhem för kattmammor med sina ungar. Och när det gäller ungarna räknas varje dag för att socialisera de lättare. En kattfamilj får flytta in i mitt badrum för grannarna hotar att slå ihjäl de om de inte försvinner. Då är jag hellre en kattsamlare än att låta de dö. Men jag skulle hellre vilja ha ett jourhem…
Det var ju skönt att i all fall någon förstår vad jag menar :)
Som jag påpekat flera gånger menar jag inte att alla ska ska åka runt och söka upp hemlösa katter för att sen plocka in dom och bli djursamlare. Jag syftar på de människor som ser en hemlös katt framför deras egen dörr, antaglingen den första och sista de ser i hela deras liv, en katt som de ser behöver hjälp men där de ändå väljer att inte göra något. Inte ens när de ser att katten blir sämre och sämre, avmagrar och är ute vid dygnet runt vid minusgrader tar de in stackarn. Hur dessa människor kan sova på nätterna är för mig en fullständig gåta.
Och det som skrämmer mig mest är att dessa människor är många. Det är banne mig inte normalt att bara se på när ett djur dör en långsam död framför ens egen dörr. Skulle nästan tro att empatin evoluerats bort i dagens värld som är mer egoistiskt än att den någonsinn har varit.
Så återigen, jag menar inte att alla på heltid ska försöka förbättra världen men man kan och bör i alla fall hjälpa de som man i sin direkta område stötter på, om det nu är ett förirrat barn, en gammal farbror som behöver hjälp med något, eller en katt som har bosatt sig under din altan.
En bättre värld börjar hos en själv.
Det är ju inte bara Sverige, i många länder finns det samma kapitalisttänkandet. Har inte råd, inte plats och det angår mig inte. Inte min katt… Just det med inte min katt hör jag hela tiden…
Vad har det med en nödlidande katt att göra? Ingen av "mina" katter är mina…
När jag bara tänker på Thailand och tsunamin. Hur många gav inte pengar till "Sveriges största semesterområdet"? Men hur många ger pengar nu till Pakistan där det finns över 20 miljoner hemlösa!! nu pga översvämningar?