Detta "företag" måste vara ett skämt
Jag är mållös. Jag har länge haft fördomar mot hästfolk och dess katthållning (inte alla, men många), och mina fördomar späds på hela tiden…
Alla djur behöver någon som bryr sig!
Har du mailat dom? Jag får uppfattningen att kattungarna säljs under 12 veckor. Någon kanske ska upplysa dom om kastrering.

jag skrev i gästboken, men ska nog maila också
jag skrev oxå i gästboken..
"Hej.
Söta kattungar, men jag vill bara upplysa Er om att det enligt lag är förbjudet att sälja kattungar innan 12 veckors ålder! (vilket man lätt tror ni ska göra om man läser här på hemsidan).
Dessutom så finns det ett stort problem i Sverige med för många hemlösa katter och att folk som ni inte tar ert ansvar gör jobbet väldigt tungt för oss som försöker. Så jag ber Er, kastrera Era katter!
Vänligen
Sofia Norlin"
Vänligen
Sofia
Medarbetare på brukshundar
men snälla varför inte kastrera tjejerna så slipper det bli så där….
Jag har också skrivit en rad…
Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...
Sajtvärd på julen.ifokus.

Jag citerar hemsidan:
Vi har i år haft 4 stycken kattflickor som fått varsin kull med kattungar som vi måste bli av med!
Jo jag tackar… det hade man inte haft med i beredskap då eller??? Att okastrerade honor får kattungar och att man skall bli av med dem också… måste bli av med!
Helsjukt!
----------------------------------------------------------------------
Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus
Bra skrivet av er! Det är bra att de får reaktioner på hur de skriver på sin hemsida. Jösses fyra honkatter med fyra kullar.
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Man kan undra var pappan håller hus…?
Tror inte det är helt ovanligt i stall och liknande, tyvärr… :(
kan inte komma in på deras gästbok…. kanske de har stängt ner den? Liksom det skulle hjälpa….

jag kommer in på gästboken..
Det är ju bara att anmäla de till länsstyrelsen, "uppfödning" av fler än två kullar om året krävs tillstånd…
#12 är det så, men om den nekar då? Vad har jag för bevis då, knäppa kort att det är från den gården eller?
Vet ett vette som bor här i Bollnäs som inte kastrerar sina katter, idiot va???? Grrr va jävla arg man blir, de får inte heller ppiller har jag hört vet inte om det är sant men det är vad som sägs….
De skriver ju själv utförligt om kattkullarna på hemsidan, bara att ta en skärmdump ;)
Har också skrivit i gästboken. Poängterade vinsten med att kastrera. Betr. om de tänkte sälja de unga kattungarna nu kändes det litet för osäkert formulerat för att jag skulle vilja hoppa på dem om den saken. Vi får väl se om det kommer något mail med svar.
Medarbetare Hittekatter iFokus
mailade:
Hej.
läste på er hemsida nu att ni har 4 kullar som måste bort!
Har ni aldrig funderat på kastreringen???
Väldigt dåligt reklam för er måste jag säga…ska också tipsa mina hästkompisar om er dåliga kattållning. En djurvän älskat inte bara hästar utan också sina katter!
Kastrera nu!
Hälsningar Alexandra
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Men hur är det egentligen med "lagen"? Är jordbruksverkets lag gällande eller är det bara rekomendationer? Har sett flera som viftar bort det som "bara rekomendationer".

nu är inläggen i gb bortplockade och kattungarna med…
jag har inte fått svar på mitt mail, men jag sparade i alla fall en skärmdump om katterna
Men, det är väl bra att både kommentarer och katter är borta…
Vi har väl påverkat dem på "rätt sätt". De har nog fått vetskap om vad som gäller nu… Kanske de lägger ut dem när det "är dags", så att säga. Vi får hålla koll på om de lägger ut nytt om katterna…

bara de inte slår ihjäl ungarna nu,,,, elr nått åt det hållet,
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.
Har kontaktat helene.sveningsson@thm.lu.se sponsorer för att fråga om de delar hennes syn på djurhållning av katter ;-)
Bifogar kopia av hennes annons innan hon tog bort den o inläggen i gästboken…
Hennes sponsorer:
Liza_englyst@hotmail.com

Har nu skrivit i gästboken Fanns ett inlägg från djurvän då måste de andra vara borttagna
Hon har nu kommenterat under "Nyheter".
Har sett kommentaren. Och även en del kommentarer som tydligen har koppling till företaget. De som gjort dessa kommentarer har en poäng när de säger att anonyma kommentarer är inget att bry sig om. Självklart har det väldigt liten effekt om man skriver och inte vågar stå för sin åsikt genom att ange namn och e-post. Då blir det seet som just anonyma och hysteriska hot. Att vi har alias här må vara en sak, men ska vi peka med hela handen bör vi göra det under eget namn för att kunna ha en dialog med den vi kritiserar utanför det här forumet.
#24 Håller med dig om att det har större effekt att skriva vem man är i sådana här lägen. Brukar alltid underteckna med namn och att jag är Sajtvärd för Hittekatter. Fast sedan är det ju inte alltid de lyssnar för det. Men jag uppfattar det som flera här har skrivit mail i sitt eget namn.
#17 Det här med att kattungar ska vara minst 12 veckor innan de skiljs från mamman står i Jordbruksverkets Djurskyddsbestämmelser. Det är regler - alltså inte rekomendationer.
Om inte reglerna följs kan kontrollmyndighet, djuskyddsinspektör eller polis besluta om förelägganden och förbud.
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
just det där uttrycket "måste bort" precis som det rörde sig om en blindtarmsinflammation…..
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
#24. Ja, står man inte för vem man är som skriver så ska man inte skriva alls! Då stjälper man mycket mer än man hjälper. Synd bara att vissa inte förstår det.
Vänligen
Sofia
Medarbetare på brukshundar

#25 Det skulle kännas fint om du Lena (i egenskap av Sajtvärd för "det där hallelujafolket"
) undertecknade ett välriktat inlägg i deras gästbok och hänsvisade till vår sajt. Skrev några rader om hur vi ser på sådant de sysslar med och vad som är verklighet i vår värld. Att folk här sitter med mycket fritid och lägger sig i det är förbaske mig tur i många lägen. Annars hade det nog varit fler som inte begränsat huskattsuppfödandet.
Fick det här svret:
Hejsan!
Vi avlar inte katter, vi har stallkatter som vi skulle kastrerat i våras, men tyvärr han dom bli dräktiga innan dess. Vi har hittat trevliga hem till kattungarna och katterna är nu kastrerade.
De katter vi har tar vi väl hand om, torrisar och burkmat får dom var dag och på vintern när det är kallt även varm och god majsvälling.
Ha det gott!// Ida
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Alexej, jag fick precis samma svar…

jag fick ungefär samma svar bortsett från matfrågan….
våga vägra golf o fiskbullar o håll dej in i det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/
Majsvälling???! Det är väl inte mat för en katt?!!
Mew2
Har inte fått något svar trots att jag skickat e-postadressen. Majsvälling, tycker jag låter rätt märkligt, men jag är inte expert på kattnutrition……
Hej, men jag är lite tveksamt… Nu plötsligt är alla katterna kastrerade och ungarna förmedlade. På eran hemsida bara för några dagar sedan hade ni inte ens hittat den ena kullen.
Jag vet själv hur svårt det är att hitta seriösa kattköpare för en kattunge.
Och en unge måste stanna i 12 veckor hos mamman enligt lagen. Annars kan man anmäla er! För jag gjorde en skärmdumpning innan ni tog bort inlägget. Ni har en del sponsorer men det är viktigt att ha ett bra rykte för att behålla sponsorer. Och för mig är det lätt att kolla upp vart kattungarna hamnade.
Läs gärna artikeln om stallkatter. Stallkatter har samma rätt enligt djurskyddslagen som alla andra katter.
Hälsningar Alexandra

jag har också mailat svar:
Hur kan ni påstå att ni har hittat trevliga och fina hem till kattungarna, när ni inte ens har hittat alla? Letar ni ens efter dom kattungarna? Ni måste ju ha märkt att 4 katter gått dräktiga i så många månader, eller har ni ingen kontroll av era katter alls?
_
Det är väldigt oansvarigt att släppa ut 4 okastrerade honor vid för våg på det här sättet._
_
Jag ser att ni har ändrat på er hemsida nu, och skyndat er att plocka bort kattungarna.
Ni skriver även att 2 honor är kastrerade. Dom övriga 2 då? Har ni inte kastrerat dom?
Har skickat över er annons till era sponsorer, och hoppas dom tittar över vad dom sponsrar för nånting. Det finns så många så bättre skulle behöva sponsring, som kämpar på för alla djurs rättigheter till ett värdigt liv.
Hälsningar Mia
_

Nu har jag även lagt ett nytt inlägg i gästboken (men det plockas väl bort det med):
Jag kan mycket väl stå för mina åsikter. Det har jag även gjort i mail till er.
Nu har ni tagit bort kattungarna från hemsidan, och meddelat att 2 honor är kastrerade.
Frågor kvarstår, har inte de andra 2 honorna kastrerats? Har ni hittat kattungarna, de ni inte hittade förut?
Jag kan inte förstå, hur man kan undgå, att 4 honor gått dräktiga så länge. Har ni ingen koll på era djur över huvud taget? Dessutom undrar jag varför inte de sista kattungarna har fångats in.
Ni påstår att ni sålt kattungarna till vänner, så ni vet vart dom hamnat. Hoppas verkligen att det är så.
Har ni helt rent mjöl i påsen, behöver ni inte radera alla frågor som kommer er väg. Inte heller behöver ni plocka bort kattungarna från sidan. Det känns som att det klämmer i någon sko.
Det är ert ansvar att kattungarna kommer in. Dom skulle inte ha fått födas utomhus över huvud taget. Hade ni märkt att honorna var dräktiga, hade ni, om ni var ansvarsfulla, hållt honorna inomhus.
Jag hoppas verkligen inte, att jag och mina kattvänner, behöver plocka reda på någon av era kattungar, när vintern kommer, och någon har tröttnat. Vi har nog att göra ändå, med alla stackars dumpade katter, som folk kommit över allt för lättvindligt.
Tack för mig. Mia missen60@hotmail.com

märkte nu, att dom har lagt in det så, att inget publiceras utan deras godkännande… så då kommer nog inte mitt inlägg med

#37 Nej för de ville ju bara ha trevliga inlägg från vänner och bekanta. Inget från hysteriska och anonyma "hallelujafolk"

ok, men då ställer jag mig gärna till hallelujafolket!!
praise the lord!!

fast hon försvara ju ert arbete i gästboken mot den som kallade er halelujafolk
Det enda alla människor har gemensamt är att de är unika...

jag tror personligen, att hon försöker vända kappan efter alla vindar…

#40 Sant! Fel av mig. Det var ju en annan som hade den åsikten. Hon försvarade verksamheten men trots det ville hon själv helst ha hälsningar av trevliga vänner istället för gnäll. Så stod det också.

Sen går det kalla kårar längs ryggen när jag hör uttycket som "bli av med" "måste bli av med" osv..osv..

och endast 2 honor har blivit kastrerade…

Jag öppnade bilden i #21 - det står faktiskt 24 juni under bilderna på katterna. Stämmer det, så har det gått mer än två månader sen uppgifterna las ut på sidan och de flesta av kattungarna är över 12 veckor - och kan därmed helt lagligt ha flyttat. Samma sak med kastraktioner - det hinner hända mycket på två månader.
Jag vill gärna tro folk om gott åtminstone tills jag blivit överbevisad om motsatsen.
Ps. Angående majsvällingen - för 14 år sedan tog vi hand om en kattfamilj åt djurens vänner. DV stod för maten och vi blev instruerade att katterna skulle ha majsvälling (låglaktos) och kattungemat förutom den mjölk de fick från mamman. Så helt ute och cyklar är de väl inte.
Hej igen!
Annonsen lades ut för 2 månader sedan, hemsidan uppdateras inte så ofta och den har därför legat kvar.
Tre av kullarna är alltså äldre än 12 veckor gamla och dom är ännu inte levererade till sina nya hem! Aldrig skulle vi leverera en kattungen under 12 veckor!
De som skall ha kattungarna är vänner till familjen som vi känner väl, vi har endast annonserat ut dom på vår egna privata hemsida som bara besöks av vänner och bekanta., ej okända.
Kull 4 som i annonsen står inte är hittat, är sedan många veckor tillbaka hittad och där var två ungar som vi skall behålla, i Kull nr 3 var det bara en som överlevde och han är tingad av en kär vän till oss.
Kattflickorna som fick kullarna var unga och vi kunde aldrig tro att dom skulle bli könsmogna såpass tidigt, två är nu kastrerade och de andra två ger vi P-piller men skall också kastreras så snart som möjligt.
De har alltid fri tillgång till vatten och torrisar och får varje kväll Mjau burkmat. På vintern ger vi dom även majsvälling 2 ggr dagligen. De vuxna katterna bär halsband med namn och telefonnr. Och på vintern har dom varma fårskinnsfällar att ligga på i stallet. Ena kullen fick en ögoninfektion, vi kontaktade då veterinären och vi spenderade 2000 kr på ögonsalvor och fick dom tack och lov symtomfria!
Jag kan förstå varför folk blivit upprörda, men innan man anklagar bör man ta reda på hur det verkligen ligger till. Men jag förstår er reaktion och ber om ursäkt för att vi uttryckt oss klumpigt i annonsen.
Framöver vill jag att du kontaktar oss via telefon.
Ha det gott! Hälsning Ida :)
hahsamma svar som jag fick……
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....