Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketttips-råd
Läst 1496 ggr
ChanelBM
0

Mer pengar till kattverksamhet

Hoppas ingen tar illa upp på något sätt nu, men jag har ett litet tips för lite kosing till kissar.

Ett katthem eller större kattföreningsverksamhet kan få en liten men stadig inkomst, och inte minst hjälp, genom att anmäla till arbetsförmedlingen att man kan ta emot någon från FAS 3 i Jobb och utvecklingsgarantin. En långtidsarbetslös kan då få som heltidsyssla att jobba på ett katthem eller med hittekattsverksamhet. Föreningen/katthemmet få en ersättning om 225 kr/dag, dvs 1225 kr/vecka.

Jag tror att någon som är långtidsarbetslös o gillar kissar skulle bli själaglad över att få den möjligheten istället för någon annan verksamhet som man kanske inte vill delta i men tvingas för att man skall få sitt aktivitetsstöd.

Dessutom kan då en långtidsarbetslös kattälskare sträcka på ryggen o veta att genom sitt arbete så räddas o skäms massa kissar bort av en kattälskare som dessutom ger katthemmet/föreningen 1125 kr/vecka att kastrera o vaccinera katter med tex.

Allt som behövs är att det finns en stabil, lite större förening, ett katthem eller minimum någon form av föreningslokal, organisationsnummer och ett separat bankkonto som hör till föreningen. Och sen givet visa en strukturerad verksamhet som skall utföras under veckorna.

Lena
0

Låter ju nästan för bra för att vara sant! De ställer alltså inga krav på att det ska vara något som sedan kan mynna ut i en anställning? Typ att det är ett "riktigt jobb" med avtalsenlig lön i botten.

Tidigare har ofta den här typen av praktikplatser haft olika slags förbehåll för att bli aktuella. Den arbetslöse får praktik inom ett område där det sedan finns chans att det kan bli arbetstillfällen. Även om det finns hur mycket arbetsuppgifter som helst att utföra kan ju oftast inte föreningar anställa någon hur gärna de än skulle vilja och behöva det.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Mettan
0

Ett av de bästa förslag jag har hört sedan allt detta med FK och AF m m  kom. Hoppas bara att det stämmer  och att  handläggarna har  lärt sig vad som gäller. Jag har lite na  vägledningar från FK  om just rehab-kedjan. De  är i  pdf-format så jag kan skicka dem  till den  som vill ha eller lägga  upp dem här. Tyvärr har jag  inte tänkt  på AF och har därför  inte letat  på deras sidor.  Svara via  spottymamma-medlem@yahoo.se,  så skickar jag  filerna. Jag glömmer helt  enkelt att kolla  inkorgen  här.

Mettan

ChanelBM
0

Jo detta är helt sant!!!!

Behöver inte alls leda till jobb! Och man får beslut på 2 år!

Jag borde veta eftersom jag jobbar på just den myndigheten (nej jag tänker INTE ta emot gnäll eller kritik om itt jobb tack!) Inte kan jag heller "gå in" o hjälpa nån på nån annan ort som inte får till det med sin arbetsförmedling. Sorry

FAS 3 i Jobb o utvecklingsgarantin innebär att de skall anvisas en "samhällsnyttig tjänst". Där jag jobbar försöker vi att enbart placera i föreningar o komunverksamhet så att tex våra barn o gamla får det lite bättre. de besöker tex gamla o ensamma i deras hem nån timme i veckan, går ut o fikar mm. Givet besöker de flera så hela dagen är full för dem. En sån här satsning kan betyda underverk för rätt person o plats. Både för den som utför det o som blir mottagare.

Notera att FK o rehabkedjan INTE har med detta att göra alls!!! Detta gäller ENDAST långtidsarbetslösa i Jobb och utvecklingsgarantin som kommit till FAS 3, dvs förbrukat sina 450 dagar i Jobb o utvecklingsgarantin.

Om någon här själv tillhör denna gruppen kan du själv prata med din arbetsförmedlare om du har en förening o ett bra förslag på uppgifter. Sen MÅSTE de ha ett organisationsnummer som hör till föreningen o inte till någons privata konto och minimum någon form av föreningslokal. Titta gärna på hur idrottsföreningar gör. Vi har massor med folk i idrottsföreningar som delar lokaler o är man överens om att utföra sina uppgifter på udda tider så är det oxå ok.

Nordann
0

Kan bara påminna om att det finns några krav till som katthemmet/föreningen måste/borde uppfylla:

De blir arbetsgivare med därtill hörande ansvar och skyldigheter (även om de inte betalar ut lön så finns mycket annat som måste fungera).Iofs borde det fungera på samma sätt även med enbart volontärer men det är tyvärr inte så i praktiken (tänk arbetsmiljö framförallt).

Har du några mer exakta uppgifter om ev krav som ställs på den verksamhet som tar emot dessa människor?

ChanelBM
0

Man kan prata med sin lokala arbetsförmedling och höra vad de kräver. Jag kan oxå lägga upp en fil imorgon med det kontrakt som Af o föreningen skriver under.

Men så länge som man faktiskt inte utför något arbete som någon borde anställas för att göra och det finns en handledare som kan ansvara för verksamheten och sätta ramar för vad som skall göras, så kan man faktiskt vara ganska kreativ.

Så länge som verksamheten är vettig och den som får platsen är nöjd och man inte omintetgör någon anställning så brukar det inte vara något större problem. I dagens läge är det inte så lätt att hitta vettiga platser där den som skall placeras är helt nöjd med platsen. Arbetsförmedlaren vill ju att den som placeras verkligen gör något som är såväl samhällsnyttigt och viktigt och som denne oxå trivs med att göra o mår bra av att göra.

Vi byråkrater har faktiskt oxå såväl hjärta som vilja att hitta bra lösningar för alla. Alternativet är annars att man går hemma o mår dåligt för att man är arbetslös, fattig, känner sig ensam o isolerad o ibland ganska värdelös. Kan man då hitta en kreativ lösning som man känner att man kan strida för o få kritik för så gör man faktiskt det.

Nordann
0

Tack,vill gärna läsa kontraktet.

ChanelBM
0

Infobladet jag lovade

ChanelBM
0

Kontraktet

Nordann
0

Det ser bra ut.Katthem och föreningar med en fungerande organisation kan få stor nytta av det här plus givetvis den som får praktisera där.

Ser att det är som jag trodde,arbetsmiljöansvaret vilar på katthemmet/föreningen.Kanske ett bra tillfälle att lyfta upp den delen,även volontärer behöver en god arbetsmiljö.

OT:fick lite tankar på om det skulle gå att få in en långtidsarbetslös på mitt arbetsställe.

ChanelBM
0

Kan förtydliga det med att OM den som skall vara på FAS 3 platsen är nöjd med sina arbetsuppgifter och befintlig arbetsmiljö, så brukar vi godta det om platsen är på en idéell förening.

Någon inspektion eller avbockande av krav är det då inte frågan om när det gäller idéella föreningar. Där försöker vi att i största möjliga mån tänka med hjärtat o försöka hitta en bra lösning som alla är nöjda med.

På andra typer av arbetsplatser ställer vi lite andra krav givetvis. 

Sen kan olika arbetsförmedlingar o arbetsförmedlare ha lite olika åsikter om vad som är ok…

ChanelBM
0

Påminner bara med tanke på er som försöker starta katthem.

Gullimat
0

Vi har en sjukskriven på Brukshundklubben, där klubben får bidrag från FK

ChanelBM
0

Jag blev påmind om att jag borde påminna om den här möjligheten.

Den som har fler frågor o vill få tips om hur man gör kan vända sig till mig här i forumet eller genom privat pm.