Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikett: tips-råd
Läst 3034 ggr
Granadina
0

Râd om bildande av förening och insamling

Mâste nog berätta hela historien….Jag bor i Spanien där katten är mindre värd än hundskit pâ gatan typ. Har med min familj flyttat in i ett hus för 6 mânader sedan. Det var tidigare övergivet och visade sig ha flera katter inneboende pâ tomten. Det är en grupp pâ idag 3 honor och ca 7 hanar. Jag har lyckats kastrera 2 av honorna med egna medel(avbetalning hos vet) Den ena hann fâ en kull med 3 ungar vara av en hona är kvar. Den 3:e honan kom hit i ett senare skede och var dâ dräktig. Veterinären uppskattade hennes âlder till 6 mânder vid 1 mândas dräktighet. Denna flicka fick 7 ungar var av 5 är i livet idag. Honan som fick 3 ungar blev skjuten när ungarna var 2 veckor. Har stâtt för kostanderna för hennes behandling. Honan som inte fâtt ungar har problem med nâgot jag uppfattat som mykoplasma. Har behandlats med framgàng men jag tycket nu hon verkar fà symptom igen. Hanarna verkar relativt friska men en har förlorat ett halvt bakben och en annan har varit skadad under längre tid, gissar att han blivit skjuten han med. Sammanfattningsvis försöker jag hjälpa 16 ägarlösa katter :-( Har 4 ena sedan tidigare, en hund, 2 smâ barn och är arbetslös. Min man är lâginkomsttagare.

Har försökt fâ kontakt med organisationer här där jag bor men ingen svarar pâ mail och meddelande pâ telefonsvarare. Min veterinär förklarade det med att katter ger inga pengar!!! Föreningar fâr bidrag för att hjälpa hundar men inte katteri och med detta gâr katterna skyddslösa, Ingen bryr sigFörvånad Jag funderar nu pâ att försöka att göra nàgot själv. Mer än vad jag nu gör men det gàr inte utan nâgon som helst ekonomisk hjälp. Sâ där av min frâga: Hur gâr man tillväga för att bilda en förening och ordna insamlingar? Tanken är att försöka här i Spanien och jag luskar här med men jag vet att mânga i Sverige även ger bidrag till hundhem i t ex Spanien sâ varför inte ett katthem? Och med tanke pâ kattens poularitet i Spanien vet jag inte hur mycket hjälp jag skulle kunna fâRynkar på näsan Ja ja nu har jag frâgat här i alla fall….

Här kan man läsa mer om katterna jag försöker hjälpa http://www.lisesskyddslingar.webs.com/

Djurhemskampanj
0

Här finns en lång lista över spanske djurskyddsorganisationer. Finns även med några som jobbar med TNR och katter. Hoppas det finns några bland de som du inte redan har kontaktat och som kan hjälpa dig:

http://www.wspa-international.org/members/findmember/MemberSocietyForCountry.aspx?country=Spain&country_go.x=18&country_go.y=9

Granadina
0

tack för tipset :-)

TamlinsMatte
0

Bara som en kommentar efter att ha läst på din hemsida. Det Sushi har kallas mycket riktigt mycoplasma heamofelis, tidigare hette det hemabartonella men eftersom man kom fram till att det var en mycoplasma-organism fick den byta namn. Symptomet är en galopperande anemi, som gör katten trött, trög och mager. Sjukdomen behandlas med en viss sorts antibiotika i kombination med kortiosn, och blir efter behandlingen latent i kroppen. Sjukdomen är inte smittsam.

Mycoplasma heamofelis innebär förenklat att organismen fäst sig på de röda blodkropparna. Kroppen håller det i schack och det kan ta lång tid innan det blir problem. Ffa 'är det när en annan infektion sätter in och immunförsvaret tillfälligt släpper uppmärksamheten på parasiten som det blir problem. Angrepet växer sig större och även om själva angreppet inte är så farligt, så blir det det när immunförsvaret upptäcker parasiten. Då angriper immunförsvaret parasiten, men eftersom den sitter på de röda blodkropparna så dödar immunförsvaret vildsint även dessa. En alltmer ökande anemi uppstår. Antibiotikan är för att minska själva angreppet, kortisonet för att hindra kroppen från att angripa sig själv mer. Det ena utan det andra är inte särskilt verksamt, och ofta kommer symptomen tillbaka. Det är bråttom när de gör det.

Jag tappade tyvärr min lilla 2008 som en följd av, men inte direkt på grund av, mycoplasma heamofelis. Hon fick ett utbrott 2006 och var då nära döden innan det med hjälp av extrema kortisondoser vände. Som följd av kortisonet fick hon njursvikt och efter ett år på njurkost och blodtryckssänkande slutade njurarna att fungera och hon fick somna in. Också hon var en hittis, men vi levde tillsammans i 9 år innan vi tog farväl

Granadina
0

Oj dâ. Suschi behandlades i april och blev dâ "bra". Hon hade dâ anemi. och det gjordes 2 uppföljningskontroller. Jag vet inte om hon fâtt det igen men hennes ögon har börjat rinna och det var sâ jag upptäckte det sist/eller tack vare. Ska jag kolla efter anemi dâ eller? är den kronisk eller kan den botas? Jag har inte riktigt fattat det av det jag lyckats läsa mig till. Tack sâ hemskt mycket för denna info.

Granadina
0

âh nu ser jag att det stâr laten….lite sent att läsa just nu borde gâ och lägga mig

[sarasvati]
0

Toppenlista från #1. Hoppas det kan hjälpa dig Granadina, och att du låter oss veta hur det går.

Du gör ett superjobb för katterna, och alldeles "ensam"? Här i Sverige går ju eldsjälar redan på knäna, som synes, ekonomiskt och på annat vis, så det är svårt att hjälpa konkret. Förhoppningsvis kan fler hitta till din hemsida ändå…

All lycka, och som sagt, hoppas du uppdaterar. Om du kan få kontakt med ngn organisation i Spanien och hjälp med TNR-projekt t ex vore det topp!

Lena
0

Förstår att det är en tuff situation att hjälpa katter i ett land som Spanien. Det är illa nog i Sverige. All heder åt dig att du hjälper dessa katter. Att få igång ett TNR projekt hade varit kanon! Men till det behöver man stöd av andra, både ekonomiskt och rent praktiskt.

Vart i Spanien bor du? Om det är en turistort kan du få hjälp av turister. De brukar vara givmilda och samtidigt måna om att göra något åt de problem de ser.

Intressant och givande för oss att få ta del av dina erfarenheter. Och som sagt du har god starthjälp i länken från #1.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Granadina
0

Jag bor i Granada, inte nâgon turistort precisRynkar på näsan Det värsta ár att jag "bara" tar hand om katterna som kommit hit. Finns ju MASSOR av smà kollonier över allt. Men det är ju en omöjlighet att ta sig an för lilla mig :-(

Ska ta mig an listan i sommar. Nu ska jag till Sverige med barnen i nàgra veckor sâ det mesta fâr ligga i träda dâ. Sambon matar men han har dâlig koll pâ hälsobiten och sâ men jag hoppas det inte ska hända nâgot allt för eländigt.

Lena
0

#8 Då får du försöka arbeta via internet. Men du skulle behöva ha en förening som grund för ditt arbete. För att bilda förening behöver ni vara minst 3 personer (om jag minns rätt). Ordförande, sekreterar och kassör. Starta sedan en hemsida där förenings arbete beskrivs. har du den grunden är det sedan lättare att starta olika typer av insamlingar.

Det gäller att arbeta långsiktigt. När det är så gigantiska problem och så stor volym får man ta ett litet steg i taget. Det är definitivt inget enmansjobb.

Hoppas du kan få stöd av någon. Svenska Kyrkan brukar ha kontaktverksamhet för utlandsboende svenskar där man kan få kontakt med andra svenskar/nordbor. Du kanske kan finna någon likasinnad där?

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Granadina
0

Tack sâ mycket för svaret. Jag tror jag kan fâ hjälp i Sverige en del vad gäller kassör mm. Finns även en svensk tjej här som arbetar med hundar som jag försöker fâ kontakt med. Hon kanske kan hjälpa mig här i föreningsdjungeln Glad

Hawknestgrove
0

ja reglerna är kanske annorlunda för föreningar i Spanien. Hör med en Gestoria, de bruakr veta sånt….

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Alexej
0

hej, hittade en del adresser genom den tyska djurskyddsföreningen:

SPANIEN
PRO ANIMALE
Frau Johanna Wothke
Im 1. Wehr 1
97424 Schweinfurt

Tel.: 09721 / 60 84 06
Fax: 09721 / 60 84 07

Tierhilfe Fuerteventura e.V.

Herrn Thomas Herold
Vorderey 10
46286 Dorsten

Tel./Fax: 02369 / 20 03 50
E-Mail: thf (at) tierhilfe-fuerteventura.de

Tierhilfe Gran Canaria e.V.
Frau Rosalie Soller-Zirkel
Linzer Str. 1
28359 Bremen

Tel.: 0421 / 27 23 97
Fax: 0421 / 27 50 06

S.P.A. NERJA
Sociedad prodectora de animales
Asociacion para los derechos de los animales
Frau Ina Gemert-Kaebe
Apartado 43
29780 Nerja / Málaga
Spanien

Tel. und Fax: 0034 95252 6722

Tierhilfe Mallorca e.V.
Fundacion Arche Noah
Frau Helga Knies
Calle Pedro Seriol No.22
07150 Son Curt / Andratx
Mallorca

Tel. u. Fax: 0034/971/235477
Handy: 0034/659-569077
E-Mail: Tierhilfe-Mallorca (at) t-online.de
Website: www.tierhilfe-mallorca.de

Deutsche Adresse:
Marktplatz 6
65428 Rüsselsheim

Tel.: 06142 / 16460
Fax: 06142 / 173810

Arche Noah Teneriffa e.V.
Frau Ute Lobüscher
Obergasse 10
64625 Bensheim

Tel.: 06251/66117
Fax: 06251/66111
arche-noah (at) terra.es
Arche.noah (at) t-online.de
www.archenoah.de

Deutscher Förderverein für den Tierschutz
in Europa e.V.
Herr Jürgen Plinz
Friedenstr. 30
52351 Düren

Tel.: 02421 / 97 14 19
Fax: 02421 / 78 00 682
E-Mail: juergen.plinz (at) t-online.de

PRO ANIMALE
Frau Johanna Wothke
Im 1. Wehr 1
97424 Schweinfurt

Tel.: 09721 / 60 84 06
Fax: 09721 / 60 84 07

Lycka till!!!

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Granadina
0

Tack för alla tips.

Har i alla fall kommit igâng med fadderverksamhet pâ min websida. detta med förening var inte helt lätt i och med att jag inte bor i sverige enligt uppfifter frân banken.

Alexej
0

Vad har du för webbsida?

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

johnnys girl
0

Kanske ett långskott, men Hanna på Akutgruppen är även engagerad i spanska gatuhundar. Hon har varit nere och volontärat, så det är inte omöjligt att hon kan ha en del kontakter bland spanska djurskyddsföreingar. Det skadar aldrig att fråga i alla fall. Du hittar hennes kontaktupgifter på www.akutgruppen.com

Ständig uppassare till griniga Luffar´n, Snygga Smilla, Busiga Mina, Skygga Tingeling, Charmören Flea och hunken Roffe.
Volontär på Stockholms Katthem
www.katthemmet.nu www.svekatt.se

Granadina
0

Tack för fler tips.

Ska kontakta Hanna.

Katternas websida är http://www.lisesskyddslingar.webs.com/