Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettutanför-ämnet
Läst 2720 ggr
vildkatta
0

SNÄLLA HJÄLP!! (pengar/fonder??)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Långt men snälla hjälp..

För någon månad sedan tog jag hand om två kattfamiljer från KKS som var avlivningshotade och som ingen ville förbarma sej över.

Jag gjorde allt jag kunde för att ställa upp för dessa underbara kissar. Verkligen ALLT och har ägnat massor av tid till dessa små krabater.

Jag har fyra egna katter och en hund (ALLA har jag räddat från avlivning), akutfamiljerna bor i mitt stora badrum (nej det är verkligen inte optimalt men tyckte det var bättre att erbjuda det jag kan än att de skulle avlivas).

Tre av mina är kastrerade, jag har alltid skött deras lådor exemplariskt - tömt dom tre gånger per dag, alltid haft rejält med sand, har skrubbat dom rena en gång i veckan och bytt sanden helt. Det har aldrig varit något problem.

När akutfamiljerna kom märkte jag att det vart lite förändringar i min flock, men det gick okej. I förra veckan började en av mina katter (kastrerad) bajsa i min säng, jag bytte helt ut täcke och kuddar, satte i feliway dosa i sovalkoven, sprayade med tabortlukt, Försökte göra det mysigt genom att spraya kattmynta och ha kattmynta godis där så att hon kanske skulle tycka det var en sov å mysplats å inte en toalett.

Nästa dag samma sak, och nästa, och nästa, igår hittade jag bajs under sängen, det låg oxå en stor pöl kiss. Jag trodde ju det var samma katt, men på kvällen låg jag å kelade med henne och två av mina andra katter - så plötsligt sätter sej min okastrerade katt sej å pissar i sängen precis brevid mej!!

Blir så arg!! Och lessen, jag försöker göra allt för att hjälpa och rädda sånna som behöver hjälp och så gör det så att mina egna katter mår dåligt och får störda beteenden.

Jag har verkligen gjort rent efter varje gång, skrubbat med amoniakfria rengöringsmedel, sprayat på kvalitéts "tabort-katt-urin-lukt" (sån som veterinärer använder).

Jag hade tänkt kastrera min sista katt men så kom akutfamiljerna och det gick en del pengar till kattlådor osv (även om jag fått ersättning för mat och sand).

Till saken här att jag lever på existensminimum och har inga marginaler, vilket man ju ska ha eg om man har djur men iaf - jag ger mina djur ALLT - kvalitetsfoder, tid, kel, lek, klätterställning, friskt vatten, innätad stoor balkong - den av katterna som vill gå ut går jag ut med i koppel.

Nu har dessutom en massa saker i mitt liv rasat - jag lever under hot och måste flytta SNARAST till ett tryggt boende (skulle flyttat för nån vecka sedan om jag inte haft akutkatterna, som flyttar på månad, då flyttar jag).

Allt kostar pengar - och jag har inga pengar, iaf inga som helst marginaler när det dyker upp så stora kostnader som flytt och djurproblem :( Har ingen jag kan låna av heller.

Finns det någon fond eller någonting för sådant här (inte flytten alltså - utan problemen jag fått nu när jag tagit hand om akutkatterna).??

Eller finns det någon/några underbara eldsjälar som kan tänka sej att bidra med en liten slant (ALLT är välkommet) så kanske det kan bli en liten insamling..

Känns så dumt att fråga men det här är ohållbart - och beteendet upprepas oavsätt vad jag gör å jag vill bryta det NU..

Har en bokad tid för kastrering på fredag, de pengarna har jag lyckats låna av min mamma men mer kan hon inte, och dessa måste tillbax när jag får pengar.

Sängen är förstörd, och alla mina kuddar och täcken, finns billiga på blocket men de kostar iaf.. Min feliway är slut, min tabortlukt flaska tog slut i natt.

Vad jag kan tänka mej behövs är:

- Kastrering

- Feliway x2 så det räcker i hela huset

- Urinlukts-rengöring

- ja å sen en säng då å täcken…

Detta kan inte fortsätta i mitt nya boende för då kommer jag bli vräkt och har ingen stans alls att tavägen med fyra katter och en hund.

Jag behöver verkligen hjälp!!! Någon underbar som vet var jag kan få hjälp? Någon som har tipps på hur jag ska bryta det.??

Lena
0

Förstår att du hamnat i en jobbig situation.

Här får du en länk till en artikel med olika fonder som du kan söka bidrag ifrån. Chickas minnesfond vet jag flera som har sökt och fått bidrag från.

Insamling kan du inte starta här på sajten. Det är vikt för medlemmar som arbetar i lite större skala med hittekatter. Typ kattkolonier och liknande. Det ska dessutom vara hemlösa katter. Inte katter som kommer från ett hem som avlivningshotat. I så fall kommer nog allt att bli normalt igen ska du se. Forsätt gärna med Feliway ett tag efter att du flyttat till ny bostad. Det underlättar för katterna att anpassa sig.

Jag skulle tippa att problemet i ditt fall beror på att flera av katterna är fertila. Det kan även locka kastraterna till att urinmarkera. Problemet brukar ge med sig när katterna blir kastrerade. Om jag fattat det rätt flyttar dina akutkatter ut om några dagar och din egen katt som inte är kastrerad kommer att kastreras snart.

Är dessa katter KKS-katter? I så fall kan du få hjälp och stöd via KKS.

Lägger även in länkar till två artiklar som handlar om problemet när katter kissar fel. *

* När katten inte är rumsren!

En av de vanligaste orsakerna till att katter blir avlivade, omplacerade eller överges är att de inte är rumsrena. I de flesta fall beror de här problemen på något som går att rätta till. Katten kan till exempel lida av någon sjukdom. Ibland kan det faktiskt bero på kattägaren själv. Läs vidare i de här båda artiklarna artikeln så får du veta mera om vad problemen kan bero på och vad du kan göra åt dem:

till artikeln: När katten inte är rumsren

till artikeln: Katter som bajsar eller kissar utanför lådan

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Lena
0

Det finns ett mycket bra medel som tar bort urinlukt som jag kan rekomendera. Det heter Piss-Off och finns i Zoobutikerna. Kostar runt 100:- för en ganska stor sprayflaska. Andra billigare medel är vanlig ättika eller Detol.

"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Hawknestgrove
0

Du måste ta KKs på detta och be dem hitta nya hem… Ofta blir det så, när det kommer stödkatter, det blir oro i lägret!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

vildkatta
0

#1 + #2

Tack för infon! Jag förstår att jag inte kan starta insamling, ska jag ändra det i texten??

#3 Jag har själv hittat nytt akuthem som de flyttar till på måndag, men är så orolig att detta beteende ska fortsätta :(

Hawknestgrove
0

har de inga katter själva, så blir det nog lättare…..Inget revir att försvara….

Sidentass
0

Förstår verkligen att det är jobbigt..och du har då verkligen jobbat för att hjälpa behövande katter..har du provat att ställa en skål med torrisar där dom brukar förorena..kanske till och med att det kan vara idé att prova hälla ut några kulor i sängen (!) just på grund av att dom brukar undvika att göra toalett där maten finns…

Hawknestgrove
0

vildkatta
0

#5 Ja dom har inga katter själva, och eftersom det blivit SLAGSmål när kattmammorna försvarat (?) sina ungar - alltså de har sprungit fram utan anledning till både min hund och mina katter å läxatupp dom (naturligt att de försvarar ungarna men detta gör de inte lättare för mina djur å gilla läget..)

#6 jag försökte det med att spraya kattmynta över hela sängen å hälla ut massa godis på sängen, ska testa med kattmat oxå :)

#7 ska kolla, tack!

Å tack för stödet, så jobbigt när allt man vill är att hjälpa till å "rädda hela världen" om man kunde" och att det sedan bara blir fel, och jag har ju faktiskt tagit till mej en flock som skulle avlivas som måste gå i första hand.

Känner igen det där sj sedan barnsben, mamma älskade (å älskar) oss barn över allt men så mycket att hon trodde det var självklart och därför tagit hand om andra utsatta barn vilket gjort att vi barn kommit i skymundan - nu förstår jag att det inte var för att hon inte tyckte illa om oss men det sätter spår.. Jag vill inte vara likadan mot mina katter/djur. Gråter

Men så mycket mina djur gått igenom och utväcklats till självsäkra trygga individer så ska vi komma ur detta oxå :)

Hawknestgrove
0

Då ska du se, att det kommer att bli annorlunda när det blir lugnt i lägret

martdat
0

ja när din katt blir kastrerad och kks katterna flyttat så tror jag nog kissandet upphör, ny säng är inte kul, tyvärr sådant som händer, den sissta jag tog in har pissat sönder en säng en soffa o en fotölj och jag har helle inte kunnat köpa nytt, man får ta lite i taget,  lever du under existensminimun så kolla med ekonomiskt bostånd om de kan hjälpa dig med säng, men säg inte att en katt kissat i den,, den var kanske gammal o sönderliggen???? heheh,

svenska kyrkan kan man söka från oxå,  men kastrera innan du skaffar ny säng så inte den nya blir sönderkissad med,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

kattassen
0

Jag slänger in en liten reklambroschyr för kosttillskottet Zylkène som jag provat nu i sommar på en orolig katt. Kan vara värt att testa om det inte lugnar sig bland dina egna katter.

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

Alexej
0

Pma mig ditt kontonummer. Bättre med lite än inget.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

vildkatta
0
#12 va? menar du verkligen att du vill sponstra mej med en liten peng?? Åhh tusen tack!!! Jag blir rörd, vilken omtanke… Jag pma´r dej..
@-->-- *blomma till dej*
Alexej
0

Jag förstår din situation totalt. Ser till att din katt blir snart kastrerad. Kolla efter vilken veterinär som är billigast. Stora prisskillnader.

Lycka till och tack att du ställde upp för 2 hemlösa kattfamiljer.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

vildkatta
0

Lena
0

När det gäller veterinär kolla om det finns någon distriktsveterinär i närheten av där du bor. De har humana priser och man brukar få betala på faktura = man har då 30 dagar på sig. De går under jordbruksverket.