Har tagit in en katt ikväll!
Den har bott i mitt pannrum sen det började snöa veckan före jul. Den har bara precis gått ut för att gå på toan och sen kvickt in igen. Först tänkte jag att det möjligen kunde vara en katt som bor i närheten men som avskyr snö lika mycket som jag gör och att den inte kände för att pulsa hem i snö. Det kom ganska mycket snö här men dom senaste dagarna har det mesta försvunnit igen så nu skulle katten kunna gå hem utan att bada i snö. Men den har stannat här.
Jag tänker att nu är det snart nyår och är det en innekatt som inte är van vid det jäkla smällandet kanske den drar vidare och far illa framöver. Samtidigt som det känns som att jag kidnappat katten.. 
Jag ska självklart ringa polisen, fota den och lägga ut annonser, ta den vetten för att kolla om den är chipmärkt mm. Det är en mycket vacker svart långhårig katt med grå krage. Tam, kelen och hur underbar som helst. Den börjar bli lite tufsig i pälsen så det syns att den inte fått pälsvård helt nyligen. Kan känna tovor på den under magen. Den hade även en fästing! Brukar det finns fästingar vid denna årstiden?
Visst kan det vara fästing. Plockade från Mee ganska nyligen för ca 2 veckor sen. Så det kan vara en som har sugit klarr och inte kommit loss
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Fästingar finns året runt; i alla fall här nere i söder.
Bra gjort att ta in den. Som du skriver så kan ju nyår blie en chock och här hörde jag första smällaren för en stund sedan.

Skåne fästingarnas paradis.
En kise till som viste vart den skulle gå hoppas du hittar en förtvivlad ägare som längtar efter sin lilla kisa.
Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute
Utan djur är livet inge kul!Glad

#3 Det hoppas verkligen jag med! Jag kan inte ha fler katter…

Tycker du gjort helt rätt destiny som tagit in katten för att sedan kolla upp ägare m.m. Hade också sökt mig till ditt varmare pannrum ifall tassarna frös : ) Klokt att ta in den innan smällandet tar fart dessutom. Nyår är en pina på grund av alla smällare och raketer..
ja och vi har fäatingar här på västkusten med, nu är dt snö, så då slipper vi dem. men så fort det är barmark, så är de där igen

Ja fästingar har man sett gott om på katter.. glömmer ju aldrig de sjuka katterna Murr och Sion från Gårdsten som var översållade av fästingar.. särskilt stackars Murr.. han hade djupa sår, FIV och svåra skador över hela kroppen + alla dessa fästingar som gjorde det ÄNNU värre.. det var visserligen sommar då, men katterna var säkert angripna året runt..
Förra vintern plockade jag fästingar från en vinterinkommen katt.. vintern var rätt mild.. det är kanske det det beror på, precis som Hawk säger. Har fästingen någon naturlig fiende?

Ja bla fåglar

#7 Dom har mig! Jag hatar fästingar! 

9 - Gillar inte heller de små krypen.. hade en liten en ovanför naveln för några månader sedan.. den hade börjat sätta fast sig med käkarna.. :/ man är ju mycket och kravlar i buskage och drar lätt med sig de otrevliga sakerna hem..
8 - Duktiga fåglar. Jag gissar att fåglarna då äter dem, men att också fästingarna gör detsamma på fåglarna om de lyckas hinna före.. att de sätter sig fast även där och livnär sig..
Nåja - får göra en fästingtråd så småningom ;)
Lycka till med kissen destiny. Fint jobbat!
Vi får nu hoppas att den har ett hem som saknar den.
Äter verkligen fåglar fästingar?
ja de gör ingen skillnad. Om de får tag i dem, vill det säga.

11 - He he.. tror inte de äter upp dem direkt hi hi
Om inte fästingen är väldigt stor och fågeln väldigt liten..
Men de suger kanske blod ur dem? 
Ja inte vet jag, men de verkar finnas överallt.. 

Det är verkligen en helt underbar katt. Jag har satt den i ett rum med nätdörr. Mina katter kom direkt och satte sig utanför för att kolla nykomlingen. Den fräste lite åt dom sen började den kolla runt i rummet. Sen lade den sig för att sova mitt på sängen. Hur hemtamt som helst. Jag har legat hos den och kelat lite med den en stund. Det gillade h*n. 
Det sitter ett halvt dussin katter och stirrar in på nykomlingen genom nätdörren nu men h*n har vänt ryggen till dom så h*n slipper se dom och sover i lugn och ro.
Haha, du läste fel. Undrade ett tag om jag skrivit fel.
Jag har för mig att jag hört/läst någonstans att fästingar inte har några naturliga fiender.
Bra att du tagit in kissen ifråga med tanke på väder och allt. Vi får hoppas att den har en ägare någonstanns och att det går att hitta den.
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

15 - Jag läser som en stolla 
14 - Den verkade trötter lille kissen..
hoppas också någon saknar sin kisse, verkar ibland som människor har fått kollektiv demens, glömt bort att dom har husdjur. mm
hoppas lilla kissen hittar ehm, vad bra att du tog in den, lite trygghet i denna okända värld
Maggan47

Hur har det gått?
Hittat ägaren?

Tyvärr ingen ägare än.
Jag har haft problem med min skrivare men äntligen fått ordning på den så i morgon kommer det ut lappar. Häromdagen ringde jag och anmälde katten som upphittad. Knappt han ville ta emot anmälan! Han sa däremot att har ingen anmält katten som saknad vid detta laget är det mest troligt en utslängd katt. Kan det ju vara men det känns inte så. Han tyckte jag skulle lämna in katten till kattstallet. D v s Djurens Vänner. Jag är inte säker men jag tror dom tillämpar 3-veckors regeln där. Dit lämnar jag i vilket fall inte katten. Jag håller alltid koll i tidningen och sparar annonser om saknade katter och den här katten har det inte funnits annons om.
men va fin missen är då

Någon borde sakna en så vacker kise!
men kattstallet är väl inte djurens vänner.
//Pia

Tror han uttryckte sig "något kattstall" men vad jag vet finns det inget som heter kattstall i närheten. Förra gången jag ringde polisen om en katt sa dom Djurens Vänner.
jag har haft en tråd här om Djurens Vänner där jag frågar vem som är Ok och vem som inet, men inget intresse….
Nej, men USCH vad jag blir ledsen!!!
Denna vackra och ståtliga varelse är en EXAKT kopia av min Bonne!!! Denna katt MÅSTE bara vara en härlig KILLE! Min Bonne (=Ceasar) som var den sista i min "Musketör"-skara. Han fick somna in den 3 april i år, 17 år gammal, pga att njurarna var slut…
Bonne, hans pappa Nisse (=Cliff en helperser) och deras "drottning" Pinnen (grå huskatt) var ALLT i mitt liv, det var inte ofta jag var borta från dem…
HUR vågar någon slänga ut "min Bonne" på detta viset?!
FY SÅ ARG OCH LEDSEN JAG BLIR!!!
F-n vad människan kan vara elak…
Förlåt, men fly förbannad är inte rätta ordet för mitt humör just nu…
Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...
Sajtvärd på julen.ifokus.
Hej
Letar fortfarande efter min katt som försvann i spetember 2009..
Tänkte höra hur det gått med katten du tog omhand om? Å var hittade du den? Kunde inte se att det stod någonstans.
Min katt är brun- grå tigrerad/ tabby med ID MO357. Försvann i södra Lund.
Vet inte om tråden är aktuell längre, men letar fortfarande.
Mvh Dorotea
DV Stockholm hyr burar hos kattstallet.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
#27 Doris, ger inte upp hoppet:
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
#27 Doris, precis som Alexej skriver, ge inte upp hoppet! Du har väl lagt ut efterlysningar på katten på olika kattsajter som KKS etc. Fortfarande lappar också i området där din katt försvann och i angränsande områden. I mitt kvarter efterlyser någon sin katt som varit borta ungefär lika länge som din.