kastat kattungar i komposthögen för att dö
amma sökes nog till dessa små bäsar som inte ens har öppnat ögonen, se länken:
http://hn.se/nyheter/omkretsen/1.870366-nyfodda-kattungar-i-komposthog
Fy fasen…. MEn här är det anmälningsbart i alla fall. Stackars lilla mamman, undrar vad som hänt med henne…..
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Det är sådant som händer när man absolut ska föjla regeln om att inte ta hand om kattungar som är avlivningshotade.

Sicka jäkla kräk det finns!!!!
Pälsbollarna i Höganäs
#2 jaha… så felet ligger hos den som ev. har vägrat ta emot kattungarna? Är det inte ägarens eget val att begå ett brott mot djurskyddslagen och i detta fall även brottsbalken?
Märkligt resonemang…
#4 Absolut inte. Men det är det som händer.
Ägaren eller den som nu dumpat dem skiter i om det är ett brott, och h*n vet att det inte kommer att få några följder, såvida inte någon sett när ungarna blivit dumpade. Och då blir det ord mot ord, så inget händer ändå.
med risk för att dra igång en felaktig diskussion, så är jag benägen att hålla med Josefa här. Så är det, sen får man prata om ansvar hit och dit, spelar ingegn teater i detta fall…..
Det står väl ingenstans att dom är dumpade för att ingen ville ta hand om dom ?
Oavsett varför, så kunde man hoppas personen hittas och blir av med katten sin (önsketänkande). stackars mammakatt bli fråntagen sina små bara sådär
Nä, jag menar bara att det är sånt som händer med oönskade kattungar, och tänker på en annan tråd här på forumet.
Det behöver inte ens vara ägaren som dumpat kattungarna, utan någon som inte velat ha kattungarna i sin trädgård/altan/bod osv.

#7 Ja sådant här händer hela tiden. Och det är för jäkligt.
Men det jag reagerar mot är att enligt ditt resonema hamnar plötsligt ansvaret hos den som inte vill/kan hjälpa katter med en oansvarig ägare.
För du kan väl inte mena att det är vi som inte vill/kan hjälpa som får ansvaret för att någon stoppat dessa småttingar i en påse och slängt på komposten. Det måste man väl ändå lasta den som valt att göra detta för.
Jag är övertygad om att det är förödande i längden att hjälpa sådana personer. Finns ingen anledning att kosta på dyr kastrering när det finns katt-tanter som tar hand om alla oönskade kattungar.
Och ingen har sagt att det inte är förbjudet att hjälpa även katter med ägare om man vill och det känns rätt. Men den här sajten , den ska få vara till för de hemlösa.
Ständig uppassare till griniga Luffar´n, Snygga Smilla, Busiga Mina, Skygga Tingeling, Charmören Flea och hunken Roffe.
Volontär på Stockholms Katthem
www.katthemmet.nu www.svekatt.se
Ok hur går det, finns det chans att hitta amma till dessa? För det vaar det som var grundfrågan
Men det var inte alls så jag menade. Jag skrev det som en pik till dem som i en annan tråd här inne ondgjorde sig över folk som hjälpte kattungar till honor med ansvarslösa ägare/matare.
Eftersom det stått om dem i tidningen så dyker det säkert upp en amma.
hoppas det…….

Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

Fyyyyyyyy…hur i hela fridens namn är man skapt…sänder en innerligt varm tanke till den kvinna som missarna vistas hos í nuläget….undrar också..och känner oro för vad som kan han hänt stackars mamman..hon må ju sakna sina små…
Vilken idiotägare. Hoppas de hittar ägaren och anmälar.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
ja hoppas verkligen de hittar någon kattmamma och vilken tur att de blev hittade de små liven

Hur gamla tror ni att de är? 7-10 dgr? Har två kattmammor med ungar som är 5 resp 6 veckor gamla så det lär väl inte fungera eller vad tror ni?
Var inte ungarna nyfödda?
Jag har ju Yrsa som har tre egna på 4 veckor. Hon springer runt och jagar alla de andra ungarna också och vill ha in dem till sig. Men det finns säkert någon hona med yngre ungar som fortfarande har den mer näringsrika mjölken i spenarna.
Såg nu att de kommit till en hona som nyligen fött. Det verkar gå bra.

#19 Jag kollade på bilden/bilderna i artikeln.
#20 Oh så skönt!
ja tankarna år till lilla mamma….. stackarn…..
#2 Nej nu tycker jag du resornera helgalet! Varför projicera över skulden på oss som försöker arbeta för en attitydförändring? Jag trodde det var kattägaren vi skulle vara arga på. Det han/hon gjort är faktiskt en kriminell handling.
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Attitydförändringar är jättebra, men jag tycker inte det är OK att liv ska offras bara för att få till dem.
Tja det borde ju vara ganska enkelt för polisen att gå runt bland dem som har tillgång till det soprum där man hittade kattkorgen med spår av kattfödsel och kolla vem som har en lakterande hona utan ungar…
Man upphör inte att förvånas över människors kallsinne. *suckar*
// Mew2
#24 Offras??? Vem offrar vad och vem? Hur har du tänkt dig det hela då sett ur den skrala verkligheten att vi har 100.000 tals hemlösa? Hur ska du klara av att ta hand om alla hemlösa plus alla oansvariga kattägares katter? Eller tycker du att det är bättre att offra de hemlösa?
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
#2, 7: Nej, det är sådant som händer när katter är en angelägenhet för cat ladies som springer benen av sig för att röja upp efter andra, och inte en angelägenhet för alla rättänkande människor!
Hur JAG ska klara av att ta hand om alla….?? Jag måste ärligt talat inte ta hand om någon. Utan jag tar hand om dem jag kan, orkar och vill. Visserligen känner jag mest för de hemlösa katterna, men att neka en annan utsatt katt hjälp bara för att det någonstans i bakgrunden figurerar en ägare som inte bryr sig ligger inte för mig. Jag hjälper den katt jag känner är i behov av hjälp. Om jag kan.
Att tänka som någon skrev i den andra tråden…"kvinnan har fått hjälp, trist att katter får sitta emellan, men sånt får man räkna med om folk ska lära sig" tycker jag bara är för vidrigt. Man hjälpere alltså inte för att man inte kan, utan för att "kärringen ska minsann lära få sig"
#28 Om den så kallade tanten aldrig lär sig kommer du inte få göra annat än att ta hand om katter från henne. Det kommer göra att du istället måste säga nej till många hemlösa. Frågan är vad som är mest vidrigt i denna för katter så vidriga värld?
Man har ju själv ansvar för om katten blir dräktig.
Och man har ansvar för ungarna när dom föds!
Det är ens skyldighet att ta hand om dom och se till att dom mår bra.
Fy vad arg jag blir! Det är för grymt.

#29 Vi är inte ensamma. Tänker ofta att vi är alldeles för negativa. Vi är många och blir fler för varje dag. Mycket har hänt för utsatta katter de sista åren. Fler och fler katter blir nuförtiden kastrerade.
Att begränsa sina hjälpinsatser är farligt. För oss själva. Risken är stort att man då kanske avlivar snabbare sjuka katter, felbajsande katter, svarta katter osv.
Den mänskliga hjärnan fungerar tyvärr så att man lätt tänja på gränserna utan att vara medveten om det. Då måste man stoppa sig!!!
Absolut hårdare straff för vanvård, missskötsel eller som här, att slänga ut kattungar.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus