behöver hjälp med orolig katt
Har fått ett problem med Zorro. Han e så orolig på nätterna o väcker mig hela tiden för han vill vara nära mig. På dagarna e han lugn o beter sig som han brukar men på nätterna e han en mardröm..Han ska gå på mig hela nätterna o ligga på mig , han e inte så liten så det gör ont när han ska trampa hela tiden..han jamar o skriker.. Han e snart 5 år gammal kastrerad sen länge. Han är inte ensam då jag har 2 andra katter som han kommer bra överens med…Jag måste få sova. Kan inte stänga dörren för då skriker han som jag försöker skada honom o min andra katt puma kan öppna dörrar..
Jag hade ringt vet och försökt åka iväg och kolla honom…
Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...
Sajtvärd på julen.ifokus.

Funderade på om det skulle kunna vara lugnande med en såndär nattlampa..som lyser lite svagt ..en sådan man brukar ha i barnens rum…eller om radion får gå på tyst, tyst så att du inte störs av ljudet från den…verkar som att misse blir lite orolig av mörkret..och kanske av husets tystnad nattetid…
Puttar för fler tips..och som Gunlog säger, är det nog inte helt fel att kontakta en vet för tips…sen finns ju som bekant feelaway att tillgå..om inget annat gör honom lugnare..

Jag sov lite nu i förrmiddags o han var likadan då..o då var det ju ljust ute.. känns som han blir orolig när jag inte e vaken.. Han e som vanligt när jag e vaken o uppe men blir jätte jobbig så fort jag lägger mig. Han har alltid varit "mammig" men nu e det snudd på jobbigt.. mina andra 2 katter sover oftast i soffan o e han mörkrädd kan han ju gå ut o lägga sig hos dem.
ska prova ha radion på tyst i tv rummet inatt o se om han e lugnare då.
HAr detta kommit nu när det börjat bli ljusare på nätterna? här har vi fått ett elände, gänget ska UT klockan 6 i rastgården…..
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

#4 Han har varit orolig nu 1-2 veckor o det har ju blivit ljusare men han e inte en katt som vill vara ute på balkongen. o i förrmiddags när jag sov lite så var balkongen öppen. (balkongen e innätad) Matskålarna var fulla. Ibland önskar man att de hade kunnat prata o berätta vad det e som e fel.. Han e ju som sagt som vanligt på dagen men jag har märkt att han e lite som min skugga.. där jag e där e han..
JA du, han behöver dig…. det hjälper inte att du knör ner honom i sängen med dig?
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Prova med Zylkene. Så oron kanske släpper. Mår du dåligt? Vissa katter kan känna av om husse o matte mår dåligt. Och kanske reagerar på det när du sover. Du kanske har oroliga drömmar eller annat?

#6 han brukar ligga nära mig när jag sover på sidan o ibland vaknar jag av att jag ligger o håller om honom..Jo vi har gått igenom mycket o det har gjort att vi står varandra riktigt nära o lika rädd jag e att förlora honom lika rädd verkar han vara att jag ska försvinna.. jag får bädda ner honom med mg inatt..
#7 Vad e Zylkene o var köper man det? Jo jag har haft det rätt tufft en period..Men usch vill ju inte att han ska må dåligt för att jag mår dåligt..Tror jag sover rätt oroligt men ofta börjar han hålla på redan innan jag somnat med att jama o knuffas o vilja vara så nära så nära..
det låter ju verkligen som om han är rädd om dig.
När jag var barn hatade jag att se mina föräldrar sova, tyckte de såg döda ut, iaf inte närvarande. Försökte då också väcka de.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Zylkene köper du hos veterinären. Är inget kemiskt utan en produkt av första ko mjölken som sägs vara lugnande. Här kan du läsa om det, hemsidan är under konstruktion men det står en del här som är bra o läsa. http://webbutik.viskadalensdjurklinik.se/zylkene-75-mg-30-st-p-71.html
Lycka till och hoppas det hjälper!

Liten uppdatering. han e fortfarande som en svans på mig men har lugnat sig aningen på natten, hade radion igång en natt o då sov han rätt bra så jag får fortsätta med det. kelar rätt mycket med honom innan jag somnar o säger till honom matte mår bra o jag vet inte om han fattar det men en liten förbättring har jag sett.

verkar sött ju men jobbigt för dig , verkar som han är rädd om dig bara , min sarah somnar alltid en bit ifrån mig men när jag vaknar kan man tro att hon vill in i min kropp och timon är tvärsom

just nu ligger han med tassen på min höft o huvet inborrat i mitt lår nu när jag sitter i soffan.. under hela dagen idag så har han inte lämnat mig merrän 5 minuter tror jag.. börjar bli lite orolig för förra gången han var så här så blev han jätte sjuk precis efteråt.. så jag håller koll på honom..
#12 jo andra tycker det e så sött men jag tycker faktiskt det e rätt jobbigt eftersom jag inte får sova en hel natt..

Jag skulle kolla med vetten om det fortsätter..
Min gamling (16) har blivit mer krävande på äldre dagar & vill ha väldigt mycket uppmärksamhet & kärlek av människor.
Bor du sj? Har du gjort det länge? Har du flyttat?
Han kanske vill att du har mer tid att vara med honom om dagarna. Du har inte fått ändrade arbetstider?
Jag bor med en kompis nu & nån av oss är nästan alltid hemma. Min katt verkar trivas jättebra nu, han kunde vara som värsta igeln när jag kom hem från jobbet när jag jobbade heltid. Nu pluggar jag och har dessutom en jourhemskatt som mer sällskap åt honom.
Det här med att han väcker dig om nätterna.. Murre slutade med det när jag dissade honom. I början gick jag upp typ tre ggr varje natt & fattade ingenting. Vill du ha mat? Vill du gå ut? Känner du dig ensam, vill du gosa? Jag höll på att bli knäpp.. Men sen läste jag på internet att man ska låtsas sova.
Fast om det fortsätter bör du låta vetten titta på han.
Feliway hjälpte min jouris mkt när vi flyttade nyligen, hon stressar lätt upp sig i nya mijöer,m så det kanske du skulle kunna testa.
Förutom att aktivera honom ordentligt på dagarna eller efm. Leka & gå ut med han.
Hoppas det löser sig!

#14 jag bor själv o har gjort det hela tiden. jag flyttade för 2 år sen till en lägenhet med balkong så nu kan de även vara ute..Jag har bott själv hela tiden jag haft honom. Jag har alltid haft dessa arbetstiderna jobbar lite lite mer nu för jag ska börja på en annan avdelning..jag ignorerar honom o går aldrig upp med honom men han vill inte jag ska gå upp heller han vill bara kela o vara nära mig..
inatt var han lugn får hoppas att denna natten blir likadan.. känns lite som han får panik när jag sover..

Vetrinär och kontroll av din katts hjärta.
Hade samma problem med min gamle buse.
Kunde sova hela dagarna men nätterna var alltid oroliga fick aldrig nånsin sova en hel natt utan att han sprang upp o ner i sängen och varje gång skulle han ha en ny nu går vi o lägger oss rutinen.
Oron blev alltid värst på nätterna , kanske för att det inte fanns så många olika ställningar att sova i i en trång säng,som gjorde det lättare att andas i eftersom han formodligen hade vätska på lungorn mot slutet.
Nalle

Hmmm. det verkar ju inte skett några större förändringar..
Jag skulle åka & kolla katten hos vetten isf.

tack för alla era råd men vad ska jag säga till veterinären att han e pain in the ass o kelsugen på nätterna?? jag tror inte själv att det e nåt fysiskt fel på honom utan att det sitter i psyket på honom.. Han har lugnat sig lite men en dag fick jag spel på honom o bäddade ner honom under täcket med mig o jag låg o höll om honom o då lugnade han sig medetsama o somnade bums… de senaste nätterna har han i princip sovit hela natten..
#18 Håller med alla föregående talare att du borde ta en vet.koll - säg bara att du är en hönsmamma och vill ta prover för att se att han mår bra =) haha det sa jag nyligen och de skrattade bara ödmjukt med mig =)
Det här låter säkert jättekonstigt men du kanske skulle prova att spela in dig själv på natten, kanske är det så att du pratar i sömnen med orolig röst - eller röst som han känner igen sedan du mådde dåligt.
Eftersom radio verkar fungera så kanske det distraherar honom lite, men man vet aldrig =) Du skriver ju att du sover oroligt, och jag tror att han ser det som hans arbete att ta hand om dig - och då är det klart han blir nervös när du ska sova eftersom han vet att det är då du mår dåligt..
Värt att prova kanske.. ? =)
Feliway som det skrivits om tidigare rekommenderas också.
Men jag undrar också hur han är i övrigt, något annat som är annorlunda, matvanor, sovplatser, hans rutiner..?

jippie inatt har han sovit hela natten
var lite orolig precis när jag la mig men sen la han sig mot min huvudkudde o somnade..
#19de har fri tillgång till torrfoder så ärligt så vet jag inte riktigt när han äter. Han brukar sova i soffan hos mig när jag sitter där.
Han e en stor katt men en fegis o när han blir rädd så blir han aggressiv så har han alltid varit.. så jag tycker nog att han e som han brukar faktiskt..men självklart om jag märker att det blir nån förändring på honom så tar jag honom till veterinären o då vet jag att han kommer bli sönderstressad o jätte aggressiv o veterinären får nya vackra rivsår.. har varit med zorro många gånger hos vet. o veterinärerna får rädsla i blicken när de ser honom för han slåss för sitt liv där..
Härligt!
Måste tilläga att min ena katt vart liet liknande sådär, fasthan sov på nätterna men var som ett plåster på mig även på toa.
Jag trodde han var deprimerad men till slut tog jag med honom till vet och det visade sig att hans levervärden var skyhöga och inget att göra för det hade gått för lång tid.
Jag vill inte skrämma upp dig men mitt tips är att du bör reagera på hans annorlunda beteende, för katter visar inte alltid att det är något som är fel förräns det ibland är försent.
Men förstår dig med veterinärbesök.. Vart bor du någonstan? I Sthlm finns en veterinär som gör hembesök =)

#21 Jag bor i skåne. säger det igen han har alltid varit som ett plåster på mig inte bara den senaste tiden. Han lugnar sig mer o mer för varje dag som går. Klart jag tar honom till vet om jag tycker att det behövs för det har jag gjort många ggr innan men just nu anser jag att det inte behövs. så jag behöver andra tios förrutom att jag ska gå till vet.
#22 Förlåt så jättemycket - jag har funderat hela dagen om jag skrämde upp dig, vilket skälvklart inte var meningen!
Tror absolut att du åker till vet om det behövs, det var inte så jag menade utan ville bara ge dig alternativ på lösningar.
Av någon konstig anledning så tror jag fortfarande att du ska spela in dig själv när du sover - den tanken har figurerat i mitt huvud efter att jag läste ditt första inlägg. Katter är mer mediala än vi tror och kanske är det så att du pratar omedvetet i sömnen, vilket gör honom orolig. Att han lugnat sig nu kan ju bero på att du sover lugnare =)
Värt att prova kanske - kostar inget =)
Något annat som jag funderar på är ifall du nyligen har bytt tvättmedel/sköljmedel? det kan också vara en anledning till oro, katter är så känsliga.. =)

#23 nej du skrämde inte upp mig.. försöker bara förklara att jag känner min katt men just denna grejen har jag gått bett på.. jag har mått dåligt en period o det var under den perioden han började med detta beteendet.. nu börjar jag sakta men säkert repa mig o han lugnar sig.. har tänkt på den tanken nu ett tag det var en här inne som sa det till mig.. jag bytar alltid sköljmedel så de e vana vid att det e förändringar hela tiden här hemma.. men tack för omtanken o jag ska fundera på ett sätt att spela in mig =)
Det verkar ju som det är någon form av stressreaktion. Katter kan ju reagera på sådant som vi själva inte ens märker. Det kan vara lukter och ljud t.ex. Då får man ha med i beräkningen att en katt har ett enormt bra luktsinne som kan uppfatta dofter på långt håll. Det kan alltså vara saker som händer utanför bostaden som triggar igång en katt. Fertila katter i grannskapet t.ex.
Har du testat med feliway adapter?
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
#23 Som jag skrivit tidigare så är Zylkéne värt att prova om du skulle må dåligt nån gång igen. Skönt att du börjar må bättre och märker det på kissen 
Vår gamla katt är likadan. Han är som ett plåster på oss. Så fort vi lägger oss så kommer han och ska ligga på oss och spinna och trampa. Han ska ligga så nära som det bara går. Sätter vi ner oss så kommer han direkt med . Går vi någonstans så är han också med. Försvinner vi så jamar han osv.
Jag vill inte heller skrämma upp dig men när vår Musse var som keligast och ovanligt krävande och jamande så var han också jättesjuk. Nu är han bra igen men det var nära… Jag tackar Gud att jag följde min känsla och åkte och kollade honom. Jag känner igen beteende som din katt uppvisar allt för väl tyvärr
Nu har jag lärt mig det att så fort katten ändrar beteende det allra minsta så är det något som håller på att gå fel
Jag rekommenderar verkligen att kolla upp lever, njurar, hjärta, socker och tänder.

han har lugnat sig nu så nåt vet. besök behövs inte.
Å skulle det bli aktuellt så kan väl nån av er gå med honom dit så kan ni se varför jag inte vill det..
tack för alla råd