Avliva m hagel - (o)tillåtet?
Frågar med anledning av en dikussion, som rubriken lyder, är det okej eller inte?
klart det inte är okej, jag tycker att är en avlivning det enda alternativet så ska det ske på ett sätt som inte orsakar djuret något lidande.
Ett hagelskott kan träffa fel och skapa stora skador istället för vad som är tänkt. - varför inte bekosta en spruta istället, fan (ursäkta!) att inte folk betalar för att ta hand om sina djur..
Oftast används hagel gevär till avlivning av katt.
Men jag föredrar veterinären
Men oj, det visste inte jag - det måste vara lite "hemligt" då..
Gillar det inte iaf, äter inte vild pga den anledningen. Oftast springer djuret ett par meter innan det dör och vem vet hur ont de har under tiden..
Okej och okej, jag tänkte väl mer om det var okej enligt lagen. Personligen skulle jag aldrig skjuta en katt och skulle aldrig våga anlita en jägare heller till det ändamålet.
hagel är det som används till mindre djur, kula till de större.(älg)
Hagel är inte tillåtet för avlivning av katt, det ska göras med kulvapen på kortare håll än 50 cm, genom skott mot skallbasen, har jag för mig. Men Hawknestgrove vet det där.
Edit: Hittade detta på sjv.se
10 § Hundar och katter som har fångats i fälla, har skadat sig eller av annan anledning har en kraftigt inskränkt rörelsefrihet får avlivas i enlighet med nedanstående tabell.
Hundar och katter får avlivas med kulvapen eller hagelgevär, som är tillåtna för jakt eller avlivningsändamål, i enlighet med kraven i nedanstående tabell. Djuret ska skjutas så att hjärnan träffas och skadas på ett sådant sätt att djuret omedelbart förlorar medvetandet. Medvetandet får inte återkomma.
Riktning
Kulvapen1
Hagelgevär1
Ammunition
Avstånd
Ammunition
Avstånd
Hundar
Mot djurets bakhuvud.
Minst kaliber .22 Long eller .22 Long Rifle (5,6 x 15 R), expanderande kula, klass 4 (anslagsenergi minst 150 J (E0)).
Högst 2 meter, vid användning av enhandsvapen dock 5-25 cm.
Kaliber 20 eller grövre, patron innehållande minst 28 g av minst 3 mm hagel (US 5), ej stålhagel.
Högst 2 meter.
Katter
Mot djurets huvud.
Minst kaliber .22 Short (5,6 x 11 R), expanderande kula, anslagsenergi minst 70 J (E0).
Högst 2 meter, vid användning av enhandsvapen dock 5-25 cm.
Kaliber 36 (.410) eller grövre, patron innehållande minst 12,5 g av minst 2,5 mm hagel (US 7), ej stålhagel.
Högst 2 meter.
Om det är så ska jag rätta gubben och tala med jägarna som skjuter förvildade katter i grannbyn med hagelgevär .
Och vidare från sjv.se:
Båda klippen är ur SJVFS 2008:69
Distansavlivning
12 § Enstaka förvildade, förrymda eller skadade djur, som inte är möjliga att fånga in utan att djuren åsamkas ett större lidande, får avlivas med för jakt- eller avlivningsändamål avsedda kulgevär och hagelgevär enligt nedanstående tabell.
Katter
Minst Klass 3 (kulgevär) eller hagelgevär med kaliber 20 eller grövre.
Expanderande kula4, minst Klass 3, eller en hagelladdning med minst 30 g hagel, minst 2,75 mm (US 6), ej stålhagel.
30 m (kulgevär) 20 m (hagel-gevär)
Bröst
Tack Gronstedt :)
ja och hagel som sagt, inte längre bort än 20 meter. Då är det effektivt och dödande på en gång. Det är därför man i de fallen sätter katten i en kartong elelr liknande, så att den inte kan springa iväg. För då blir det djurplågeri och sk Ramboskjutning, som är helt olovlig. Så olovligt i sig är det inte, den etiska biten är för mig motbjudande, men är det frågna om förvildade katter, så har de rätt till att avliva så om de vet om att det är så. Men nu får de ju dessutom ta hänsyn till att katterna kan ha små och man får ju inte skjuta av mammor från barnen. här är hela filen att ladda ner och skriva ut
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Ja det finns reglerat i detalj i lagen vad för slags ammunition som ska användas. Även om det känns motbjudande är det tillåtet att skjuta katt om det görs på rätt sätt, med rätt vapen och rätt ammunition. Tyvärr verkar många skjutglada tro att det går att göra det lite hur som helst.
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Fy nu rinner tårarna här..
Men om jag skulle stoppa mina katter i en kartong, så skulle de med all sannolikhet hoppa ut ur den om jag inte stängde locket.
Om man stänger locket, hur vet man då att man sätter ett dödande skott direkt om man inte kan se katten? Borde inte många katter bli skade skjutna på detta vis?
Min chef på Hallstahammrs kommun beordrade att en boendes katter skulle läggas i en kartong och skjutas. Två bor här nu, och två hos ett par andra jobbarkompisar.
Sajtvärd Hundutställning Dvärgpinscher Sällskapshundar medarbetare söks
Medarbetare på Chihuahua
Det låter fruktansvärt, men just detta kartong är om man nu ska ta det adjektivet, det bästa. Kartongen ska givetvis vara liten och ordentligt stängd. Då kan inte katten springa iväg och bli skadeskjuten. Alternativet är ju om man fångar i fälla, att skjuta i huvudet direkt med tillräckligt laglig ammunition. OCh NOTERA, vad som står i texten ovan. EJ STÅLHAGEL! Vilket bevisar, att blyhagel, som så många ojar sig om, har en säker dödande effekt, vilket inte stålhagel har.
JAg skriver inte detta för att frossa i denna avlivningsmetod, utan för att neutralisera skräcken för det. Personligen tar jag givetvis avstånd, skulle aldrig göra så, men det ÄR ett lagligt sätt och ett smärtfritt och snabbt sätt om det praktiseras korrekt. Säg så här i stället. Det finns folk som gör det på grund av att det är dyrt att åka till vet. Ok, ska de slå ihjäl dem i stället, eller gasa ihjäl dem med avgaser (Kostermetoden) eller dränka dem? Vi kan aldrig nånsin få en människa som tycker det är för dyrt med ett par hundra att åka till en vet. MEn man kan åtminstone se till, att om de ska ta saken i egna händer, så får det gå lagligt till.
Men vad spelar det för roll om det är av stål eller bly? Jula som kula eller? Jag kan abslout ingenting om ammunition, bara så du vet ;)
Men jag har fortfarande svårt att se hur det ska gå till, utan att man ska riskera att skadeskjuta katten och att inte utsätta den för panik och stress, vilket jag kan tänka mig att det blir om de stoppas ner i en liten låda.
Ni måste ha billig avlivning må jag säga. Här kostar avlivning + kremering ca 1500 hos stadens veterinär. Kan tänka mig att det kommer bli många hemlösa katter här med tiden.
När jag tog bort en av mina för ca 3 år sedan kostade detsamma ca 850 kr, så det har blivit en rejäl höjning.
#16 Det ÄR skillnad på hagel av stål och bly. Så är det bara. Stålhagel har inte samma dödande verkan som blyhagel. MEn det är en helt annan diskussion, som man även får tänka på när man skjuter vilt. Men då ska du tala om för mig, i så fall, hur du ska undvika att skadeskjuta en katt som inte är i en låda? Den rör sig….det gör den inte i en liten kartong. OCh jag vill än en gång betona, jag gillar INTE att man skjuter katter, men måste åtminstone diskutera detta på ett plan som är sakligt. Vilket inte ditt sätt är.
OCh ja, billig avlivning, nu lämnar inte jag in något till destruktion, sparar in minst 300 kr där. Gräver ner i skogen. OCh vår vet är faktiskt så snäll, så när vi kom med den trafikskadade som vi fick avliva, via föreningen, alltså, så tog han bara betalt för intramuskulär injektion(195 kr) Han gick alltså inte efter tariff med poliklinikavgift. Men Ok, när den dagen kommer för mina, då blir det antagligen vanlig hög taxa, plus extra pengar för separat kremering. MEn vi säger, att gemene man som vill avliva sin katt han får väl i så fall betala minst 400-450 kr här. Utan kremering alls, utan då får djurägaren ta hand om den lille själv.
jo men det är det jag menar, att om man ska använda sig av lådametoden av den anledningen att det inte funkar med katten lös, så undrar jag om man kan anse att katt-i-låda-metoden verkligen är en okej avlivningsmetod för de som kan tänka sig det?
Själv skulle jag aldrig kunna lämna en katt för skjutning, men det är av moraliska skäl.
Men jag är förvånad att en sådan metod anses vara okej från myndigheterna.
men snälla, vilket djur skjuter du löst, såvida det inte är vilt? OCh jag vill än en gång understryka, att jag aldrig skulle avliva en katt själv på det viset om den inte var allvarligt skadad och då behöver man ingen kartong. OCh en sjövild förvildad katt kan du ju också glömma i detta sammanhang. Där är det faktiskt säkrare med hagel, än med kula. För om man ska skjuta så, så brukar de som skjuter rigga upp med mat, då håller katteerna sig så pass stilla att du kan komma så pass nära, så att du kan skjuta dödande med hagel. Vilket är väldigt svårt med kula om du inte är en otroligt god skytt. OCh en kula som går fel, är fruktansvärt. Katten är över alla högar. MEn hagel är ju en skur med många, många kulor som var och en har en dödande chockverkan. Du har en träffbild på ca 1 meter i diameter, men med en kula? kanske 2-3 cm… det är skillnad det. det är en av anledningarna till, att jag vägrar äta vilt(exempel rådjur)som är skjutet med hagel. Är rädd om tänderna
Jag hade ingen aning om att hagel var massor av små kulor, trodde det var kula som kula ;)
Om ni kommer ihåg Bulle här från golfplatsen i Lund? Han som blev skjuten av en full politiker som ville ha bort honom från platsen. Jag måste då och då åka med honom till vet för att ta bort en blykula som har vandrat utåt. 
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
ja, han blev ju skjuten på för långt håll och slarvigt. Förlåt ordvalet. Ja hagel är ju en patron, med olika mängder blykulor. Nu sitter sambon i telefon annars hade jag frågat honom hur många små kulor som ligger i en patron.Allt från en till hundratals. Jag talar bara om det, för stålhagel är ett otyg i skogen, skadar virket. OCh har dålig dödande effekt. Ok på sjön. OCh en vanlig kula är ju uppbyggd så, (jaktammunition) att den faktiskt exploderar inne i kroppen. Dumdumeffekt. JUst för att den ska döda. En omantlad kula går ju rätt igenom och skadar bara. Tänk dig att en polis skjuter mot benet, då blir det bara ett köttsår. MEn skulle polisen använda jaktammunition, så mosas ju hela benet.Det är därför polis och militär använder omantlat. Ok, träffar en omantlad rätt, så dör man ju ändå.
Ett hagelskott som träffar rätt och inte avlossas på för långt håll blir definitivt dödande. Min granne sköt sina katter med hagel, och jag måste säga att det var det mest humana man kunde tänka sig. Katterna var gamla och sjuka och hade ont, så det var dags för dem att gå vidare (det var med flera års mellanrum, alltså). Från kattens horisont gick det till så att den var ute i sin trädgård där den hade bott de senaste 12-15 åren, det var vackert väder och allt var som vanligt, och sedan var det bara slut. Ingen rädsla, ingen smärta, ingen jobbig väntan i veterinärens väntrum där alla katter är rädda.
Ett hagelskott ger en chockverkan som stänger ned alla kroppens system direkt.
#3: Visst, djuret "springer" några meter, men det är redan dött - det är bara det att benen inte vet om det än. Ett skott med omantlad kula genom bröstkorgen avblodar djuret effektivt genom att lungorna fylls med blod, hjärnan upphör att fungera utan blodtillförsel, men det tar några sekunder innan benen stannat. Kroppen har muskel- och nervaktivitet långt efter att hjärnan slutat att fungera, och det är hjärnan som kan uppleva smärta.
Tack Gronstedt, du förklarar så bra!
#24 vilken åldersgräns är det på att hantera hagelbössa? Eller kanske är samma för alla typer av vapen?
16 eller18 år och vapenlicens och ovillkorligen jägarexamen. Vi är osäkra på åldern för hagel, men jägarexamen är ett måste och om det är annans vapen måste man ha lånelicens, alternativt att vapnets ägare är med. All annan verksamhet är olaglig och kan anmälas. Då kan vapnets ägare se i månen efter alla sina vapen. Hör med närmaste polismyndighet om åldern. Förr var det 16 för hagel, nämligen. Både sambon och jag tillhör ju den gamla klassen, som inte behövde jägarexamen. Vi sköt upp för klass1( Största klassen, älgstudsare) och då kom allt under det på köpet.
Perfekt då vet jag, en granne på landet misstänker att en av grannungarna lekt med hagelbössa på min tomt i vinter och han är väl typ 13-14 år max…..gäller bara att jag kommer på honom, då är han banne mig polisanmäld
Ok, ja du måste ta honom på bar gärning. Då blir ägaren av med sitt vapen. OCh alla andra vapen med. Tutiluren…..