Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikett: tips-råd
Läst 4195 ggr
KickanW
0

Kattavskjutning i Nordanstig

Hej. Jag bor i lilla kommunen Nordanstig i norra Gävleborg.
Nu har det just tagits beslut i en by om att ca femton "förvildade" katter ska skjutas. Jag vet inte hur stor koll de har på att dessa katter verkligen är förvildade, eller om de försökt hitta hem åt dem. Jag misstänker att kunskapen inte är jättestor.

Vad kan man göra? Jag kan väldigt gärna ägna tid åt att försöka få tag i dessa, samt att transportera dem till närliggande orter. Jag vet att det finns en del katthem i Söderhamn t.ex. Är det någon idé att försöka göra något eller är det lika bra att låta dem skjutas?

Tankar, idéer?

Mari
0

Jag tycker att du ska försöka göra något!
Ta först och främst kontakt med de som beslutat om avskjutning så att det kan läggas på is.

Samtidigt måste man börja kolla djurhem och privatpersoner som kan tänka sig att hjälpa till.

Det finns väl djurhem i både Söderhamn, Bollnäs, Hudiksvall, Sundsvall och Gävle som man kan ta kontakt med. Jag vet dock inte om alla tar emot "förvildade" katter och några har jag för mig bara behåller katterna i några veckor/månader innan de avlivas så det bör man även kolla upp då det kan ta tid med att hitta rätt hem

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Katthemsmatten
0

Håller med #1, men jag har för mig att katthemmet i Söderhamn gick i konkkurs vid årsskiftet. Ev. har de startat igen, men jag är osäker.

Dessvärre är det bara allt för lätt att få katter skjutna i Nordanstig. Har ingen god erfarenhet av den kommunen. Rynkar på näsan

Medarbetare Hittekatter iFokus

Mari
0

#2 Finns två till katthem eller vad man kallar det i Söderhamn.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

KickanW
0

#1: Okej. Jag ska börja med att kontakta dem. Frågan är om man kan göra det som privatperson, eller om man måste ha en organisation bakom sig? Jag vet inte riktigt hur man går tillväga. Är det juridiskt okej att plocka upp hemlösa katter och placera dem var som helst?

#2: Nej, de hittar på de mest idiotiska saker. Senast var det ju "vargfri kommun" som var på tapeten.

Mari
0

#4 Bra fråga, det låter jag någon annan svara på.
Men det kanske är bra att iaf meddela att man är villig att hjälpa katterna så de inte skjuts innan man fått någon organisation bakom sig?

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Katthemsmatten
0

#4 Sthlms Katthem tar ju in katter från kolonier, men troligen efter kontakt med Länsstyrelsen och/eller polisen. Jag är inte helt säker. Kontakta signaturen Johnnys girl. Hon kan säkert ge dig många värdefulla tips om hur du går till väga.

KickanW
0

#5: Ja precis. Var ska jag ringa tror ni? Polisen eller kommunen?

#6: Tack för tips. Jag har mailat!

Mari
0

#7 Både polisen och kommunen borde ju vara inblandad eller åtminstånde veta om att det är kattavskjutning på gång, testa med kommunen först kanske?

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

catfoot
0

Å, ett katthem i Söderhamn avlivar skygga katter på stubinen….

Ditt hem är där din katt är.Kyss

OT/Snyggt ....

KickanW
0

#9: Menar du att det inte är någon idé då?

catfoot
0

Ja, jag pm,ar dig..

OT/Snyggt ....

KickanW
0

Hur hittar jag akuthem/katthem?

Har kontaktat några som fanns på en lista här på hittekatter men hittills fått nej bara.

Ankie
0

hoppas verkligen att någon kan hjälpa dig :)

stackars missar

catfoot
0

Jag tror på din tanke om att få tidningen att skriva om detta, å på så sett få människor att bry sig å vilja hjälpa till..För det finns så många kattvänliga människor som inte tror att kattens värld är så här grym..Å med tidningens hjälp, få upp deras ögon..

OT/Snyggt ....

Issa
0

Katthjälpen - Alla vill leva verkar ju även ta in skyggisar. Kan det vara något?

catfoot
0

jag har varit till dom idag..Hälsa från mig då…vet dom har en koloni där, men kan kanske rädda nån kisse..helt underbara människor..

OT/Snyggt ....

catfoot
0

Hur går det???

OT/Snyggt ....

KickanW
0

Har fått ett nummer som ska ringas, var tyvärr för sent idag så jag ska ringa imorgon!

catfoot
0

Ok, skriv gärna å berätta hur det går…Hoppas att några kan räddas, å att tidningen vill skriva om detta..

OT/Snyggt ....

KickanW
0

Nu har jag slussats vidare ytterligare och det är en bostadsförening som ska ta beslutet - Och jag ska få ett svar på måndag.

Har dock mailat 13 olika katthem och fått svar från ett - Och de kunde inte hjälpa till.

Katthemsmatten
0

Hur långt ifrån Nordanstig har du kollat? (Jag tvivlar inte på att du kämpar, så ta det inte som någon form av kritik, jag vill bara veta.)

KickanW
0

Mellan Sundsvall och Gävle bara, för det är den sträckan jag kan ta mig.

Transport går säkert att ordna längre, men jag vill inte ta på mig ett uppdrag som blir omöjligt att genomföra själv.

catfoot
0

Prova katthem neråt Dalarna, å upp mot Umeå..Har en kille som åker Avesta- Umeå- Avetsa, nån gång i månaden..Som tar katter med sig på färden, för en billig peng..

OT/Snyggt ....

KickanW
0

Okej. Ska göra en ny lista och skicka då!

Är lite besviken på att jag inte fått svar alls. Jag skrev ju att jag vill ha all hjälp jag kan få, även om de inte kan ta in katter så kanske de har tips om andra katthem eller sådär.

Katthemsmatten
0

Katthem drivs ju av volontärer så det kanske inte är det mest prioriterade området att svara på mejl. 

Om du får napp söderut så kan jag möta dig halvvägs, t ex i Gävle och fixa transport resten av vägen. Förstår din frustration.

Lena
0

När det gäller avskjutning av förvilade katter finns det regler för hur detta ska gå till. De måste t.ex. förvissa sig om att katten inte är ägd av någon. Om det sker i tätbebyggt område ska varje katt fångas in och undersökas om den är ID-märkt/verkar ägd av någon innan den skjuts. Det går alltså inte att fara fram som en Rambotyp och skjuta löst på de katter man ser. Tyvärr följer inte alla vad som gäller.

Det bästa vore om det gick att skjuta upp avskjutningen. Om man har en handlingsplan för katterna brukar det inte vara omöjligt. Det finns inget förbud mot att på egen hand fånga in och ta hand om hemlösa katter. Man kan dock behöva markägarens tillstånd för att få beträda marken, sätta ut fällor etc.

Det finns en del Katthemsföreingar uppe i norr, men tyvärr är det inte många av dem som befattar sig med skygga/förvildade katter.

Lägger in länkar till olika katthem/föreningar i Gävleborg med omnejd utifall du missat något av dem:

1.o Uppsala län

1.p Dalarnas län

1.q Gävleborgs län

1.s Västernorrlands län

1.t Västerbottens län

Lycka till! Tack för att du engagerar dig!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Kristine
0

Livlinan finns också

och Rädda  Djuren i Örebrö

KickanW
0

Ännu ett massmail är ivägskickat!

catfoot
0

Hur har det gått???

OT/Snyggt ....

KickanW
0

Om jag kan garantera att alla katter försvinner kommer de att låta mig ta hand om dem i stället för avskjutning, de vill dock ha besked nästa vecka då.

… Och jag har bara fått ett svar till, och det negativt. Har mailat alla jag kan komma på.

catfoot
0

Oj, hur många katter handlar det om??

OT/Snyggt ....

KickanW
0

Ca 15 stycken.

catfoot
0

Alla skygga då? eller det är väl ingen som vet kanske….Har du testat Livlinan å Rädda djuren tror jag den andra heter…Maila alla katthem i Sverige, transporter brukar oftast ordna sig.. Har tidningen nappat på detta, människor blir väldigt blödiga när det handlar om avlivningar…Kanske det dyker upp nått hem då..

OT/Snyggt ....

KickanW
0

Jag har inte kontaktat någon tidning, hade tänkt göra det om jag fick möjlighet att hjälpa dem för att informera om vikten av kastrering och sådär. De har ju redan skrivit att avskjutning ska göras, och det är det tydligen bara jag som bryr mig om.

Ankie
0

tänk om kommunen kunde ta till sig TNR istället för att bara skjuta av så där lättvindigt.. Grr stackars katter :(

catfoot
0

Kickan..Ta kontakt med tidningen, tror att många katter kommer att räddas den vägen..Maila katthemmen runt i Sverige, jag ska försöka hjälpa dig så mycket jag kan med att hitta transporter…

OT/Snyggt ....

KickanW
0

Jag har mailat väldigt många katthem i närheten, dock inte så långt bort som Göteborg t.ex.
TNR är inget alternativ eftersom de vill bli av med alla katter nu. De bajsar överallt och repar lacken på bilar (?) tydligen. Suck.

catfoot
0

Ja, man kan alltid skylla på katterna…repar lacken, ja det har man hört ett antal ggr, bajs, ja vad gör alla hundar??, som inte vi människor tar reda på..Så jä*la lätt att skylla allt på katterna….Maila du alla katthem, å får vi ett positivt svar så löser vi det då..Blir så arg på mänskligheten, så enkelt att avliva istället för att lösa det egentliga problemet….

OT/Snyggt ....

Katthemsmatten
0

Håller med Catfoot. Maila runt så hjälper vi till med transporter. Det kan säkert lösas om inte annat med en 'stafett' där vi möter upp varandra.

Håller alla tassar vi har här hemma.

Naquita
0

En tröst i det hela är att de inte får skjuta av diande mammor just nu under sommarhalvåret , enligt durskyddslag, så om katterna är skygga och de inte kan garantera att den katt de fångat in har ungar ute får de inte fånga och skjuta henne.

Det brukar de inte bry sig om o ingen är uppmärksam nog att påtala det, men då är det bara att tjabba emot för de bryter mot lagen!

catfoot
0

Hur har det gått med dessa katter??

OT/Snyggt ....

KickanW
0

Jag har tyvärr gett upp det. Har fått ett svar från ca 40 mailade katthem, och det svaret var ett nej tack.

Har inte hört något mer så jag vet inte om de skjutit några katter eller inte.

Sahjoh
0

meeen då:(

catfoot
0

Ok…Inte lätt att jobba själv i motvind…Du gjorde det du kunde..Kram..

OT/Snyggt ....

grundig
0

Bedrövligt att katthemmen inte kan höra av sig , skäms på er , ni jobbar för katterna så ni kan iaf skicka ett ( nej tyvärr har vi fullt) , är iaf ett svar , förbättra er på att svara folket som iaf försöker

KickanW
0

#45: Jag ska ringa till han som är ansvarig för avskjutningen och prata om det där, fråga om det inte finns något annat alternativ.
Jag kan ju faktiskt ringa tidningen också, för att försöka lära folk innan det sker nästa gång.

catfoot
0

Ja en artikel i tidningen, brukar få människor att öppna sina blinda ögon…

OT/Snyggt ....

Djurhemskampanj
0

#48 Finns katterna i tätbebyggt område så kan du "strula till" det ännu mer, det behövs nämligen tillstånd från polisen för varje enskild katt man har för avsikt att skjuta. Läs om detta och mer angående kattens rättställning här:

http://v2.goteborgskatthjalp.com/index.php?option=com_content&task=view&id=48&Itemid=52