Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketter: kattsjukdomarkattens-beteende
Läst 3097 ggr
Ankie
0

Hur funkar penicillin mot sår?

jag undrar hur funkar det med pencillin mot sår? Hur går läkningen till? Tänker på Rödis. Hans sår ser nu renare ut men ett har liksom blivit större inte djupare men större på bredden. Det ser fint å rött ut som ett friskt sår ska se ut. Jag gör inget med såret nu utan låter det vara, men han är där å slickar å enligt vette var det bara bra för då höll han det rent.

Men jag tänkte det kan vara intressant att veta hur det går till i praktiken i kroppen med penicillinet. Någo som sitter inne med kunskap å kan dela med sig? :)

Lena
0

Pencillin tillhör gruppen antibiotika. Det finns många olika sorter. Det de har gemensamt är att de är verksamma mot olika typer av bakteriella infektioner. Vissa är mer bredspektriga vilket innebär att de är verksamma mot många olika typer av bakterier. Andra är mer specifika och verkar bara på en speciell sorts bakterier. Antibiotika ska användas restriktivt. Det bästa är alltid om kroppens eget immunförsvar kan klara infektionen. Först om det inte går är det dags för antibiotika. När man ger någon typ av antibiotika är det viktigt att ge det hela kuren ut. Om det är ordinerat för 10 dagar måste man fortsätta i 10 dagar och inte avbryta behandlingen tidigare även fast infektionen ser ut att ha klingat av. Risken är då stor att infektionen blommar upp igen i förvärrad form, samt att bakterierna har utvecklat immunitet mot den antibiotikasorts som getts. Det är bl.a. på det sättet som resistenta mördarbakterier utvecklas.

Får Rödis pencillin nu? Det pencillinet gör med ett infekterat sår är att behandla själva infektione. Om behandlingen lyckas upphör varbildningen och såret kommer att se renare ut. Först när infektionen har upphört börjar såret att läka.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Ankie
0

ja han står på Synolux, ska ha det i 20 dar och vi har väl gett han i en vecka nu tror jag. Det som är intressant är ju hur det funkar i kroppen från början till slut men nu har jag fått en liten inblick och vet då att det är bra att det ser ut som det gör.

gulliver
0

Synulox har baktericid effekt (bakteriedödande) och är ett bredspektrumantibiotika. Hämmar cellväggens bildning hos bakterier som då inte kan dela sig och leva vidare.

Vissa bakterier har naturlig resisitens mot vissa antibiotika och andra bildar enzymer t ex betalaktamaser som bryter ned antibiotika. Just Synulox har en komponent (clavulansyra) som hämmar betalaktamas.

Hoppas att det var lite svar på din fråga.