Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikett: sajten-medlemmarna
Läst 2737 ggr
monsi
0

Utpekad varför? Om Skrivregler!

Skriver i en tråd o får se mitt namn i fet stil o påpekande om att jag ska hålla mig tilll skriv o trivsel reglerna.

Undrar nu hur jag har brutit imot dem?

Tar detta i en öppen tråd pga att fler inte ska behöva bryta mot dem ovetandes.

Var bryter detta imot i skriv o trivsel reglerna?

Skulle utan tvekan gärna ta en kise från någon här på hittekatter om jag kunnat.

Förstår varför folk blir förbannade i vissa fall, framför allt om saker hålls dolda.

Alla vill vi hjälpa katterna vissa fall pågår länge o berör många.

Vi vill ju alla att katterna ska ha de bra o få bra hem passande hem.

Finns visssa räddnings projekt som pågått väldigt länge där många har varit med o hjälpt katterna få nya hem.

Om man inte följt dessa långa o många trådar rekomenderar jag att man läser dem alla från början.

Sen är det ju också så att det är väldigt lätt att missförstå saker o ting eftersom vi skriver o inte kan se varandras ansikten o minspel.

En katt som mår bra ena dagen o är död nästa chokar o gör folk oroliga.

Får man inte heller reda på vad katten dog av bilr oron änu större.

Det är många som har hittekatter här som levet ett hårt liv, dör eller avlivas en katt helt plötsligt blir man ju orolig för sina egna kisar o undrar om det kan drabba dem också.

När det gälller sjukdommar är det i min mening väldigt vicktigt med information om sjukdoms förlopp mm.

Förstår det kan vara svårt at skriva om det om kisen dog, men informatonen kan rädda livet på en annan kise.

När jag började skriva här var jag livrädd eftersom jag inte kan stava så bra, har aldrig fått kritik eller blivit skrattad åt för det.

Har där imot fått lära mig otroligt mycket av en massa engaskerade personer som verkligen brinner för dessa katter.

Vi har alla olika upppfatningar i vad som är rätt elller fel.

Dock har vi alla det gemensamt att vi vill veta hur det går för katterna som kommit in i värmen.

Har läst om många kisars öde mycket sol o tyvärr några som inte gått så bra för.

Oftast har det skrivits väldigt öppet om det inte gått så bra ex Crisses som berättade om sin stora otur. modigt o starkt gjort.

Det har också förekomit att folk har dolt information, istället för att gå ut lika öppet som det skrivits innan vilket resulterat i oro, spekulationer o enligt vissa hårda ord.

Skriver igen att om trådarna är många läs alla från början så blir missförstånden mindre

Efter detta inlägg i en tråd står det så här

.monsi, gullimat, debattia & mison:

Det spelar ingen roll vilka ämnen som diskuteras i trådarna, skriv- och trivselreglerna ska ni ändå hålla er till. Gör det så blir det lättare och bättre för alla.

Kort och gott skärpning i leden! Det är flera som behöver jobba med sina känslor. Vad som helst får inte skrivas på ett öppet forum som läses av 20.000 - 30.000 personer per vecka. Det finns lagar och regler för det.

Skrev även ett till inlägg

Bra skrivet debattia, mison o Gullimat

Länk till Tråden som detta stått o som nu är låst.

Fick inte chansen att ställa denna frågan där.

Hur har jag brutit mot reglerna?

Tycker inte jag har gjort det.

Har jag pekat ut någon?

Är det otrevligt skrivet?

Har jag lämmnat ut felaktig information?

Har jag gett ut någons namn, tele eller adress?

Fattar inte varför detta utpekande.

Det är forfarande ett utpekande även om man använder ex #4  för det som skrivs efter eller före är riktat till den personen vare sig man skriver namnet eller siffran före inlägget.

Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute

Utan djur är livet inge kul!Glad

Mison
0

instämmer Monsi… jag känner mig riktigt kränkt… jag har inte heller skrivit någon otrevligt, men det vill tydligen inte Sajtvärd lyssna på… istället låses trådar, så fort någon av oss yttrar oss, eller det blir lite känsligt…

jag lämnar nu hittis… detta har blivit för mycket sandlåda för mig…

Alla djur behöver någon som bryr sig!

Leffe
0

#0 Det kanske beror på att skrivreglerna säger: 

"Stämningen i forumet ska vara positiv och det är du som medlem som kan bidra till att denna stämning hålls kvar!"
Inte håller man någon positiv stämning när man inte tolerar att andra inte vill skriva om vissa saker. Man måste respektera att vi alla inte är lika.

Detta kanske är en bidragande orsak.

Many
0

#0, #1 när ändå inte mitt tillfälliga medlemsskap går att avsluta så kan jag passa på att skriva några rader.

Det är mycket märkligt att ni, mison, monsi, gullimat och debattia hängdes ut med namn när namnen togs bort i tråden som jag skapade. Ändå kopierade jag endast in citat vad medlemmarna har sagt.

Many
0

#2, men det är okej att skriva att man äcklas av andras kommentarer och att andra är gudinnor för att de har en annan åsikt?

Likaså kalla någon för k……….l, i vissa fall men inte i andra?

Läs i tråden:

http://hittekatter.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=0e85a1cc-5eb3-4099-bad3-15c12f220e41&GroupType=Se.iFokus.Community.Board.ForumGroup

Wikipedia
0

Jag har läst flera förra tråden om detta, och jag kan räkna till minst tre ställen där Lena säger att det inte var så hon menade, och försökt förklara.

Har ni då lyssnat på henne när hon försökt förklara och till och med sagt att det blev fel?

Är det inte lite "sandlåda" över att lämna hittekatter pga detta, eftersom det ALDRIG kommer gynna en endaste hemlös kisse att folk lämnar siten?

Lena har skrivit att hon INTE pekade ut någon, så varför kan de som är inblandade inte lugnt prata igenom detta, det har ju funkat förut, titta på hur bra bråket med Alexej löste sig bara man pratar med varandra.

Minns inte vem som skrev det men, gräv ner stridsyxan nu, och rädda fler katter tillsammans istället.

Jag tror att Lena (och många av oss andra) helt enkelt vill få slut på denna hätska stämning som varit i flera av trådarna. Man ska ju kännas sig glad och välkommen.

Men det är alltid två sidor i en konflikt, så enkelt är det. Och ingen sida är oskyldig. Men vissa gånger kan man inte analysera allt i detalj, utan man får glömma och gå vidare.

Med det menar jag inte att man ska tex strunta i fina fina JP, för honom sörjer vi alla, men ska hans minne verkligen bestå av en massa bråk? Tänk på vad det står i hans tråd, strax innan allt spårade ur: HAN LEKTE, HAN VAR FRAMME! Det låter inte som en olycklig katt tycker jag. Kunde med tårar i ögonen se framför mig hur han låg på en stor hög med leksaksmöss! Det är den bilden jag bär med mig, en glad katt bland sina leksaker!

I grund och botten har alla försökt bry sig, men nu är JP hos Regnbågskatten, han lider inte. Men det finns det andra katter som gör, och vi kan väl inte svika honom eller dem genom att bråka sönder det fantastiska gäng av hjälpfulla underbara människor som gör allt för att så många katter som möjligt ska få ett bra hem?

Leffe
0

#4 Jag svarade på din fråga i inlägg 0 och inget annat. Ber om ursäkt jag trodde det var det du ville ha svar på eftersom du ställde frågan

Many
0

#5, just det, han lekte och var pigg ena dagen, nästa dag var han avlivad. Det väcker tankar och man vill ha ett ärligt svar.

Many
0

#6 är du inte nykter?

Leffe
0

Spiknykter och använder sunt förnuft

Many
0

#9 sunt förnuft är det få som har på den här sajten.

Wikipedia
0

#7 Den 9/1 står det att han lekte med sina leksaker. Men det framgår ingenstans att han avlivades dagen därpå.

Räcker det inte nu, såhär ska man inte minnas älskade missar. Rynkar på näsan

Leffe
0

#10 Mitt sunda förnuft säger mig att jag inte kan fatta att du säger att du inte får ärligt svar. Är det du som avgör om ett svar är ärligt eller ej. Om det är så har du otroliga gåvor du ska vara rädd om

Mison
0

Tro mig… jag slutar aldrig jobba med hemlösa katter..

jag har flera stycken här hemma, men det är det inte många som vet här inne… inte många som vet hur mycket jag kämpar på ensam, i det tysta..

Har tyckt att Hittis har varit ett forum för att stötta varandra och utbyta tankar och hjälp, men nu är det nog

Jag hade inte räknat med att bli uthängd, för något jag inte förtjänat… Att kalla det för skolexempel är bara fånigt och lågt.. Skolexempel kan man visa upp, utan att hänga ut andra personer..

Many
0

#11 det står inte heller när han avlivades, inte heller varför, det vill ingen svara på. Debattia skrev att hon fick reda på i onsdags, 20 januari, att han redan var avlivad.

Som jag tidigare skrivit så hade det blivit ett jäkla rabalder här inne om en annan katt avlivats på de grunder som JP dött för.

Leffe
0

#13 Tycker ingen ska bli uthängd. Alla jobbar på sitt sätt och alla sätt ska respekteras precis som allas åsikter. Om alla gick efter den principen skulle alla kunna stötta och hjälpa varandra.

Many
0

#12, stöpt i samma form som övriga.

Leffe
0
Mison
0

#15 Nu är det ju faktiskt så, att jag, och 3 till personer har blivit uthängda, och det av självaste Sajtvärd… Jag tycker det är fruktansvärt…

Leffe
0

#18 Och sajtvärden har inte sagt någonting sedan?

Wikipedia
0

CITAT: "Many 10-01-24 01:55

#5, just det, han lekte och var pigg ena dagen, nästa dag var han avlivad. Det väcker tankar och man vill ha ett ärligt svar."

Om det EJ framgår någonstans när han fick somna in så undrar jag bara varför det står sådär i föregående tråd.

Vad jag har läst mig till hade JP både ögoninflammation och tarminflammation, hur allvarlig har inte framgått.

Men en utbildad veterinär gjorde bedömningen av att han skulle få somna in, det gjorde inte Hennum, Praxis eller hans matte. Om veterinären i fråga utgick från att JP's matte var gammal, att JP var skygg eller helt enkelt för att han/hon bryr sig om djur och inte ville att JP skulle lida, det kanske vi aldrig får veta.

Men jag tänker ändå minnas den glada missen som vaktade sina leksaker.

Mison
0

Sajtvärden låser bara trådar så ingen kan yttra sig mera…

Wikipedia
0

#21 Det där var väldigt orättvist sagt. Alla har rätt att yttra sig, det är fullt möjligt att pm:a Lena eller någon av de övriga sajtvärderna när som helst. Att låsa trådar som på något sätt (oavsett om det är bråk/de ligger i fel forum/de är avslutade osv) är en del av sajtvärdarnas jobb.

Leffe
0

Detta med uthängd. Jag är Medarbetare här, men har inte skrivit mycket. Det jag skriver handlar oftast om iFokus i allmänhet. Jag har aldrig låst en tråd här. Ändå har jag blivit uthängd och anklagad att vara feg och låser trådar. Det har jag läst i en annan tråd och det är skrivit av en som skriver i den här tråden också. Visst låter det lite konstigt.

Puma77
0

Måste erkänna att jag håller med LeffeD om att känna sig utpekad. Inte bara i en tråd utan ordet Medarbetare har kommit upp i flera trådar.

//Pia

martdat
0

tycker inte att det var något otrevligt i ditt inlägg mons.

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

monsi
0

Leffe D Hur bröt mitt innlägg igentligen?

Posetiv stämmning.

Tycker inte att det är skrivet på något ner tryckade vis.

Blir förvånad för man ska väll kunna utrycka vad man tycker är vicktigt?

Jag tycker att om en katt blir jätte sjuk från ena dagen till den andra är det väldigt vicktigt att man delar med sig av informationen kring sjukdoms förloppet så om någon annan kise får liknade symtom kanske kan räddas.

Spelar ingen roll vilken katt det gällt  om det först skrivs den är frisk o mindre än 14  dagar senare är död.

Vet att jag hadde regerat av rädsla för mina egen kises skull om jag inte hade fått reda på sjukdoms förloppet.

Är nu jätte orolig för Eslövs kisen Gandalf pga allt som hänt.

Han är född ca 2001, har problem med ett öga, har levt ett hårt liv som hemlös i många  många år.

Alltså ett liknade fall som JP.

Gandalf är en gose kise med humör.

Vad ska stöd hemet kolla efter för symtom?

Kan Gandalf också bli drabbad?

Sen är det så att vänder man sig till någon ska man försöka hålla en god ton o inte skriva namn om man inte vänder sig till just den personen.

Blav väldigt förvånad o ledsen av att se mitt namn då jag alltid anstränger mig för att skriva korekt.

annebeate
0

Jag välkomnar att Lena sätter ner foten och redogör för vad som gäller.  Sedan är det tyvärr så att vissa medlemmar här på forumet inte vill ta till sig vad hon skriver utan hela tiden uppenbarligen medvetet misstolkar henne.  Det är hög tid att det blir ett slut på den hätska stämning som emellanåt råder i trådarna. Det är ofta samma medlemmar som initierar detta.Det senaste exemplet är lille JP och hur det ältas och ältas från vissa håll om misstron mot damen och direkta  falska anklagelser mot henne. Ni som uppenbarligen inte kan uppträda på ett anständigt sätt får för min del gärna lämna forumet. Ni skrämmer bort människor från forumet och sårar medlemmar och andra.

Puma77
0

Monsi: det Leffe och jag menade är i allmänhet det hehöver inte ha med denna tråd att göra. Jag har läst flera inlägg på andra trådar där just namnet medarbetarna fått skit. Där ingår även jag och Leffe fast vi inte varit så involverade och det finns fler. Men vå än dock Medarbetare och ingår i just den benämningen.

//Pia

monsi
0

Annebeate Var bryter mitt inlägg mot reglerna?

Är jätte orolig för Gandalf nu.

För att inte tala om skyggisen Solöga som också är en gammal hemlösing.

tervmatte
0

#26 Det finns hundratals sjukdomar som kan ta död på katten på några dagar. Hur ska du kunna hålla koll på alla symtom?

Om du undrar vilka sjukdomar det är och vilka symptom de ger så är det nog bäst att fråga en behörig veterinär och inte fråga laiker på forumet.

essut50
0

#27 Jag tycker ni oxå skrämmer bort folk från hittekatter pga JP.

Hur ni först ville få bort JP från hemmet så fort som möjligt enligt dig och sen helt plötsligt var hemmet så bra. Verkligen konstigt tycker jag..

" En smula nyfikenhet håller oss unga"

"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"

Wikipedia
0

Så här skrev Lena i inlägget där ett flertal personer namngets:

"I den här tråden diskuterar vi Hittekatter iFokus skriv- och trivselregler på ett allmänt plan utfirån de problem som TS tar upp i #0."

"Du har tolkat mig fel! Jag skriver på ett allmänt plan, inte utifrån JP eller något annat specifikt ärende. Du tar det istället personligt."

"Jag har nu försökt två gånger men når liksom inte fram. Du har helt enkelt tolkat det jag skrev annorlunda mot vad jag menade. Det är enligt mig ett skolexempel på vad som ofta händer i trådarna. Det blir missförstånd!"

"Jag svarade på era inlägg i den här tråden. Mitt misstag var att använda era alias istället för numren på era inlägg. (I och med att jag svarade på 4 olika inlägg från 4 olika medlemmar tyckte jag att det var lättare att använda era alias) Det fick er att känna er utpekade, vilket inte var meningen! Lovar att inte göra om detta misstag igen."

"För sista gången:

Jag har svarat på era inlägg - inte gett er på näsan.

Du väljer att hålla fast vid din tolkning, fast jag tre ggr har försökt förklarat vad jag menade."

--------

Jag personligen (och det står jag för) tycker Lena har försökt förklara upprepade gånger vad hon menar, att det inte var riktat personligen, och att hon har bett om ursäkt för det hela. Hon menade det inte som personligt påhopp utan en påminnelse om vilka trivsel och Skrivregler som gäller, i en tråd som handlade om just detta! Hon har bett om ursäkt, kan man inte ta till sig den då?

Ni känner er ledsna för att ni personligen utpekades på ovan nämnad tråd, men hur tror ni Lena känner sig efter att ha läst denna tråd? Hon har upprepade gånger försök få fram sitt budskap, men istället har biten om personliga påhopp fortsatt drivas. Trots upprepade förklaringar.

Det har vart många orättvisa yttringar i denna tråd som också blir personliga påhopp, mot Lena och mot andra sajtvärdar. Lena har bett om ursäkt, nu finns det andra som också behöver säga förlåt.

Om inte annat för att det finns massor med hemlösa katter där ute som behöver oss alla!

Lena
0

#0 Det du frågar om i den här tråden kommer ju från tråden Kattastrof. I nämnda tråd hade vi en allmän diskussion om skrivreglerna utifrån frågor som TS väckt angående stämningen på sajten. Att stämningen kan avskräcka människor från att engagera sig på sajten, ta hand om hemlösa katter osv.

Ganska snart kom tråden istället att handla om sajtens mest omskriva katt JP. (Bla inägget som #0 kopierat, plus inlägg från tre andra medlemmar som också relaterar till JP) Andemeningen i inläggen är att förklara att vissa situationer (Fallet JP) gör att stämningen blir som den blir.

Jag svarar då fyra medlemmar (bland andra #0 & #1) i ett och samma inlägg. Istället för att rada upp numren på inläggen (t.ex #4, #5, #6, #7 ) skrev jag respektive alias. Här gjorde jag ett misstag inser jag efteråt, eftersom ni misstolkade mitt inlägg och tog det för att jag pekade ut er.

Mitt svar (som misstolkades):

.monsi, gullimat, debattia & mison:

Det spelar ingen roll vilka ämnen som diskuteras i trådarna, skriv- och trivselreglerna ska ni ändå hålla er till. Gör det så blir det lättare och bättre för alla.

Kort och gott skärpning i leden! Det är flera som behöver jobba med sina känslor. Vad som helst får inte skrivas på ett öppet forum som läses av 20.000 - 30.000 personer per vecka. Det finns lagar och regler för det.

Svar även till #18: I tråden Kattastrof tar #1 illa vid sig då hon tolkar det som att jag gett henne en varning för det hon skrivit i tråden. Jag skriver i tre olika inlägg att hon tolkat mig fel och förklarar vad jag menade. Tyvärr ville inte #1 ta till sig vad jag skrev utan valde att hålla fast vid sin tolkning. Vi kom helt enkelt ingenstanns.

Så här är det hela tiden på ett forum som detta, det blir misstolkningar eftersom vi bara kommunicerar i skrivna ord. Den som skriver vet trots allt ändå vad han/hon tänkte och menade med det som han/hon skrev. Och om vederbörande sedan förklarar/förtydligar vad den avsåg tycker jag att det hör till god ton att ta det till sig. Hur ska vi annars kunna reda ut missförstånd och konflikter om vi vägrar lyssna?

Vi kan hålla på i evigheters evighet att älta detta. Har ni några mera frågor som ni vill ha svar på?

#21 När det gäller trådar är det sajtvärden och medarbetarna som avgör när en tråd ska låsas eller tas bort helt. Vi har ett regelverk att följa. Hittekatter iFokus är en stor sajt nu som läses av upp till 30.000 personer per vecka. Det ställer krav på oss alla att utrycka oss och betee oss på ett lämpligt sätt. Det ställer även stora krav på Sajtvärd och Medarbetare.

Anledningar till att en tråd låses:

• TS begär det.
  • Tråden blir för lång.
  • Tråden avviker från ämnet.
  • Tråden har spårat ur.
  • Tråden innehåller olämpliga inlägg, bryter mot gällande lagar och regler.
  • Tråden tillför inte sajten något, eller skadar sajten syfte

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

monsi
0

Puma det är tråkigt när de som gör sitt jobb bra får skäll.

#30 Laiker?

monsi
0

Lena jag nämner inte JP utan försökte förklara varför stämningen blir som den blir i vissa fall.

Ovasett om man skriver namn eller nummer vänder man sig till en viss person om man skriver antingen namn eller nr.

Undrar foortfarande hur mitt inlägg bröt mot reglerna.

Vill veta detta så jag inte gör om misstaget.

Lena
0

Många blandar ihop skriv- och trivselregler med sakfrågor. Det är inte sakfrågan i sig som gör att en tråd låses, ett inlägg redigeras eller tas bort. Det är sättet det är skrivet på.

Sedan har vissa en uppfattning att ett ämne som är tillräckligt känsloladdad gör det legitimt att frångå allt vad regler heter.

Om vi stället följer skriv- och trivselreglerna klarar vi av att diskutera de mesta känsloladdade frågorna utan att det spårar ur.

"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

tervmatte
0

Laik (kommer från latin) = person som inte är kompetent i ett visst ämne. En lekman.

Lena
0

#35 Men jag har inte sagt/skrivit/menat att ditt inlägg har brutit mot skrivreglerna. Det är ju det som du/ni har missuppfattat. Jag svarar på era inlägg utifrån ett allmänt plan, att oavsett ämnet så ska vi hålla oss till skrivreglerna.

Som jag skriver i #36

Många blandar ihop skriv- och trivselregler med sakfrågor. Det är inte sakfrågan i sig som gör att en tråd låses, ett inlägg redigeras eller tas bort. Det är sättet det är skrivet på.

Sedan har vissa en uppfattning att ett ämne som är tillräckligt känsloladdad gör det legitimt att frångå allt vad regler heter.

Om vi stället följer skriv- och trivselreglerna klarar vi av att diskutera de mesta känsloladdade frågorna utan att det spårar ur.

Josefa
0

JP avlivades för att ägaren inte skulle klara av att medicinera honom. Men hon var inte villig att låta någon annan försöka, för då hade hon fått erkänna att hon inte haft rätt när det gällde att JP kanske var en lite för "svår" katt när det gäller en som inte är så van vid skyggisar.

Hans ena hornhinna hade börjat lossna. Det beror oftast på att katten har fått gå med en obehandlad ögoninflammation. Tårvätskan är ganska frätande. Om katten får gå med rinnande ögon länge så svider det i och runt ögonen. Alltså är katten där med tasser och river. Har man otur kan den riva hål på hornhinnan så det blir ett sår. Det såret kan läkas om det behandlas. Annars kan tyvärr hornhinnan få sådana skador att den till slut blir förstörd. Detta händer inte över en dag. Så han måste ha gått dålig ett bra tag. Varför fick han inte hjälp tidigare. För övrigt så klarar sig en katt alldeles utmärkt med ett öga, så han hade kunnat räddas genom att ögat opererades bort.

Ähum svar till #14

Imasy
0

Har ägaren berättat detta för dig?

monsi
0

Undrar om jag är trög!

Jag höll mig till ämnet , tycker inte jag skrivit otrevilgt utan bara försökt förklara varför det blir som det blir ibland vilket TS undrade bla över.

Eller var det för jag tyckte att debattia, Gullimat o Mison skrivit bra?

Tycker de har skrivit bra o på sitt sätt försökt förklara varför stämmningen är som den är ibland.

#37 du brukar försöka komma med hjälp o råd om en kise är sjuk är du vetrinär? Ibland kan vi hjälpa varandra när det gäller sjukdommar genom att dela med oss av våra erfarenheter om dessa även om vi inte är vetrinärer har vi alla olika erfarenheter o lärdomar, som kan hjälpa någon annas kise.

Lena
0

#39 När det gäller JP får vi nu sätta punkt. Det har skrivits tillräckligt om den kissen nu. Skriv gärna ett minnesord för honom och tänd ett ljus. De bittra stridigherna får ni nu begrava eller föra på en annan arena än Hittekatter.

Den här tråden handlar om ett missförstånd, en feltolkning av vad jag har skrivit i en annan tråd. Det handlar således inte om JP.

essut50
0

TACK Josefa, då vet vi varför det hände.Gråter

" En smula nyfikenhet håller oss unga"

"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"

annebeate
0

#39 Josefa, nu är du i gång igen. Du har redan fått information om att det inte vara bara en sårskada i ögat utan annan sjukdom också. Problemet för forumet är att du och dina medsystrar i kampanjen mot damen inte vill ta del av den information ni får utan  fortsätter hetsa mot damen. Du  själv var initiativtagare till  den senaste häxjakten mot damen. Den förra hetsjakten mot damen fick ett för dig och dina medsystrar  abrubt slut när DesireEsmeralda gjorde ett besök hos damen  och era falska anklagelser mot damen kom på skam. Jag ber alla som inte ingår i kampanjen mot damen att  gå in på #72 i den låsta tråden "En förfrågan i all välmening" och vidare till tråd 18 om JP, inlägg 107. Er övriga har jag tyvärrr gett upp hoppet om. Er närvaro på forumet  gagnar inte forumet, tvärtom.

Leffe
0

Jag hade en katt som blev 4,5 år. Lekte som alla andra katter. Plötsligt började han fräsa och skrika. 2 timmar senare avlivade veterinären honom. Fick aldrig någon förklaring varför han blev lam. Gjorde ingen obduktion. Det hade min ekonomi inte råd med. Från pigg till dödsjuk på 2 timmar. Skulle jag då gått ut  till alla och sagt att det kan ha varit det eller det eller det som gjorde att han avlivades. Då skulle många, många fler kanske bli oroliga över sina katter. Om det hade blivit obduktion så kanske jag kunnat säga exakt vad det var

monsi
0

Annebate vad pågår?

Vad har det där att göra i tråden?

Ta det via PM i stället tack!

Josefa svarade på #14 fråga så som hon har fått reda på saken.

Undra fortfarande vad jag bröt mot.

Har inte fått ett svar på det som jag fattar.

Leffe
0

#46 se inlägg 2 och läs det och tänk efter lite. Försök i alla fall är du snäll

monsi
0

Måste vara väldigt trög!

Fattar nada vill du #47 skriva var exackt det bryter vill absolut inte bryta mot reglerna.

Leffe
0

#48 Ledsen du är alldeles för trög för mig och jag är ingen instruktör eller lärare så jag kan inte förklara det bättre för dig än det jag skrev där

Inte håller man någon positiv stämning när man inte tolerar att andra inte vill skriva om vissa saker. Man måste respektera att vi alla inte är lika.

Trodde i min enfald att även ett litet barn skulle förstå det. Tänk vad fel jag hade

Lena
0

#41 Ja nu tycker jag nog att du är lite trög Flört

Läser du vad jag skriver? Obestämd

Som sagt jag tar det igen, i tråden Kattastrof diskuterade vi stämningen på sajten.

Jag skrev i #1 följande:

Jag som Sajtvärd känner mig mycket ledsen över att vissa trådar får en sådan hård ton. Det gagnar inte vårt arbete med hemlösa katter. Tyvärr rusar känslorna iväg för en del  av våra medlemmar på ett olyckligt sätt vilket ställer till det i diskussionerna.

Vi har ganska uttalade regler här på sajten över vilket ansvar man som enskild medlem har.

Här är ett utdrag ur våra trivselregler:

Några utdrag ur våra Trivselregler

"Hittekatterifokus ska vara en sajt där alla känner sig välkomna. Det betyder att alla som skriver och behöver råd eller hjälp ska få det av andra medlemmar på ett artig och hövligt sätt".

"Vi vill att stämningen i forumet ska vara positiv, lärande och hjälpande och det är du som medlem som kan bidra till att denna stämning hålls kvar!"

"Forumet ska endast användas för att diskutera frågor av allmängiltig karaktär."

"Kontakta sajtvärden eller någon av medarbetarna ifall någon medlem missköter sig eller om någon tråd håller på att spåra ut eller bör låsas

___

Sedan skrev du och tre andra medlemmar om varför det blir otrevlig stämning utifrån katten JP. Några citat från det du själv skrev:

"Förstår varför folk blir förbannade i vissa fall, framför allt om saker hålls dolda".

"Om man inte följt dessa långa o många trådar rekomenderar jag att man läser dem alla från början".

"Skriver igen att om trådarna är många läs alla från början så blir missförstånden mindre".

Det är då jag svarar:

__

Sedan skriver #1 om att hon känner sig utpekad och vill veta vad hon brutit mot för Skrivregler. (Något jag förklarar att det inte handlar om.. se ovan)

Mitt svar är: ingen av er fyra har brutit mot någon regel i tråden Kattastof. Jag (försöker) diskutera skriv- och trivselreglerna med er på ett allmänt plan utifrån era utlägg om JP. Alltså skriv- och trivselreglerna gäller alltid - oavsett ämne.

Jag uppfattar er som att ni tycker att fallet JP har dispans från skrivreglerna bara för att det är ett så känsloladdat fall. Att man genom att läsa alla trådar i fallet JP ska anse det vara befogat med bråken som har varit och inte bry sig om reglerna i just det fallet.

Jag menar att alla fall, även JP´s ska följa regelverket. Om det hade gjorts lite bättre kanske utvecklingen hade blivit annorlunda. En hetsk stämning leder till att folk förminskas, blir rädda, tysta och drar sig tillbaka. När mobben triggar igång sätts onda krafter i spel. Det gagnar inte våra utsatta katter. Ni klagar över bristande information i fallet. Har ni frågat er varför?

Tar en repris på dessa rader ifrån våra trivselregler då jag tycker att de tål att upprepas:

"Hittekatterifokus ska vara en sajt där alla känner sig välkomna. Det betyder att alla som skriver och behöver råd eller hjälp ska få det av andra medlemmar på ett artig och hövligt sätt".

"Vi vill att stämningen i forumet ska vara positiv, lärande och hjälpande och det är du som medlem som kan bidra till att denna stämning hålls kvar!"

"Forumet ska endast användas för att diskutera frågor av allmängiltig karaktär."

cala01
0

NU får ni skärpa er, tråden handlade om Skrivregler där ni hade åsikter. Lena svarade på dessa, hon har aldrig skrivit att ni brutit mot dem. Om nu hon skulle skrivit nummer istället så får ni väl godta den ursäkt hon redan gjort för detta, skärpning!

Ni är med och skriver på var och varannan tråd ibland blir det fel även från er sida. Med ni menar jag nu de som känner sig utpekade, för namn kan man tydligen inte sätta ut.

monsi
0

Hm! Skriver inget om JP nämner inte JP utan utår från en allmän sak.

Hade jag menat JP hade jag skrivit det.

Att först skriva öppet i en sak o sen helt plötsligt börja mörka o tysta ner samma sak ger dålig stämning, utrymme för spekulationer,  hätska uttalanden o rykten.

Vi är här för att hjälpa katterna, om man hjälpt någon vill man veta hur det går eller?

Döljer då de som bad om hjälp från början helt plötsligt något, känner i varjefall jag mig lurad o tveksam till om jag vågar hjälpa flera rädda katter.

Vilket inte hjälper katterna.

Kommer man o inte vet något om sakers ursprung underlättar det om man läser in sig i vad saken handlar om eller har jag fel?

Hoppas slippa bli utpekad för så kändes det o desutom att jag skulle ha brutit mot  regler som jag verkligen försöker följa.

Josefa
0

Skrivit. Inte till mig personligen, men jag har läst PM:en

Lena
0

Ett förtydligande:  Alias är helt okey att använda sig av i trådarna. Om jag däremot hade använt era egna namn eller något som avlsöjjar eran identitet hade jag brutit mot skrivreglerna.

Josefa
0

#44 Den andra sjukdomen var att han var lös i magen. Det skrev du själv. Veterinären sa att det KUNDE vara en tarminfektion. Inga prover blev tagna. Vad gjordes åt den ev infektionen. Dietmat? Antibiotika?  Nää bara trycka i honom en massa godsaker. Konstigt.

Debattia
0

Jag kan förstå  man kan reagera när namnen sätts ut så.Nu har Lena bett om ursäkt och det är okey!!Men mitt råd är.När det då gäller en konflikt i sajten och vi skriver saker som inte gynnar trådens trivsel .Tror det underlättar hela stämningen om man som Sajtvärd är neutral och påminner samtliga om trivselregler.Annars får jag uppfattningen att sajtvärdarna håller vissa bakom ryggen.

Jag finner även saker i den här tråden som inte hör hemma, negativa uttalanden om andra medlemmar.Men jag finner ingen tillsägelse ,finns även öknamn på medlemmar.

Debattia

Den skygga kattens hemsida!

pia-app
0

Snälla kan inte det här få ett slut!

Det här ältandet leder ju ingen vart och krafterna som vi behöver till att ta hand om alla hittekatter läggs ju här och inte där det behövs.

Alla som har varit inblandade i den här historien med JP har säkert fått erfarenheter som dom använder sig av nästa gång dom ska placera en katt.

Nog kan vi väl allihop tänka på att se till att vi har en bättre ton mellan varandra.Tycker att Lena har en poäng i att när stämningen blir hätsk så är det ju en risk att vi slutar höra på varandra och fattar fel beslut.

Lena
0

#55 OBS! Den här tråden handlar inte om JP! Ni som vill fortsätta att diskutera JP´s fall får göra det på en annan arena. Inte här på Hittekatter. Ta det via privata mail/privata forum/tfn eller PM. OBS!

Jag kommer att ta bort de inlägg som trots detta fortsätter att komma upp i frågan. Den som vill skriva några minnesord är välkomna att göra det i den här tråden. JP vila i frid.

Josefa
0

Jag vet att den inte handlar om JP. Jag svarade på Annebeates inlägg. Det handlade också om JP.

Ser inte att hon fått någon tillsägelseFlört

Barbro55
0

jag förstår inte detta käbel som försigår här. Vi är väl här på sajten för att vi vill hjälpa katterna  Om några andra inte tycker det kan man  ju pm varandra så vi andra slipper läsa det.jag trodde i min enfalld att vi va vänner här på hitte katten

annebeate
0

Hela forumet sörjer lille JP. GråterPrecis som Lena skriver  finns nu en tråd  "JP vila i frid" där alla kan skriva några minnesord till JP och hans minne och se till att det  hela får en värdig avslutning. Låt oss göra så!

Lena
0

#59 Hon gav dig ett svar som du hade frågar efter. Därför fick hon ingen tillsägelse. Men nu sätter vi P för JP och ägnar oss åt srkiv- och trivselreglerna istället.

#0 Är det något mera du vill ha förklarat från mig? Säg då till så att vi kan reda ut det här en gång för alla. Gäller även #1.

Crisse-
0

Det jag reagerar på här är att några får skriva sina åsikter men andra blir tillrättavisade eller inläggen redigeras. Om Sajtvärd och medarbetar inte hade varit opartiska så hade inte många av inläggen blivit till och det hade inte blivit så hetsiga dikussioner.

Hittekatter har varit en sajt för dom människor som jobbar  med hemlösa katter och som behöver råd och hjälp med katterna och där vi har kunnat följa katterna och vissa katter skrivs det om än idag fast det är längesen katten fick ett hem. Alla har varit tacksamma om dom har fått råd och tips på hur dom bäst skall hantera ett ärende och tagit till sig det som har skrivits så i ärlighetens namn är det dessa människor som hör hemma på Hittekatter. Sen kan det diskuteras om medlemmar som har fått hjälp med pengar och en massa råd hör hemma här när allt bara skall tystas ner.

Jag hoppas att detta ärende inte glöms bort som många vill utan folk har det i åtanke till nästa gång.

Hawknestgrove
0

Efter turboläsning av denna tråd, så kan jag bara sägas en sak. Detta skulle aldrig ha mörkats!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Misan
0

men snälla sluta nu, det är på sandlåde nivå och det känns som om ni måste bara fortsätta käfta för att få stå i centrum ett tag. Lägg er energi på något annat i stället!!

Puma77
0

de hemlösa katterna behöver oss, kan vi inte jobba sida vid sida istället för att motarbeta och tjaffsa med varann.

//Pia

Lena
0

#63 & #64 Alltså den här tråden handlar om våra Skrivregler och inget annat. Inte om JP!!! Right!

Skrivreglerna gäller oss alla! Jag försöker gå in opartiskt och granska trådar som det osar hett i och gör då bedömning utifrån skriv- och trivselreglerna - det är inte sakfrågan det handlar om. Det är hur ni skriver - inte om vad ni skriver som allt handlar om

#63 Citerar dig här:

"Hittekatter har varit en sajt för dom människor som jobbar  med hemlösa katter och som behöver råd och hjälp med katterna.."

Så är det fortfarande. Det är ju det sajten är till för. Det är det vi måste bevara.

Då är följande faktorer enormt viktiga:

Tyvärr utbryter det någon slags otrevlig häxjakt här ibland som inte alls är bra. Om ni nu anser att någon inte sköter sina kort tycker jag det bör tas med vederbörande direkt via PM. Sedan får ni PM.a mig som Sajtvärd utifrån eventuella regelbrott.

monsi
0

Häxjakt? Har inte sett någon utom min egen tråd som heter just det Häxjakt.

Håller med bra skrivet. Debattia o crisse.

Annebate först svara Josefa på någons fråga sen är det du som fortsätter att älta i stället för att ta det via pm.

Om Josefa gett ett enligt dig felaktigt svar varför besvarade du inte frågan själv direkt till den som ställde den?

_____

Lena som sajtvärld har du ett ansvar att vara opratisk i bland verkar det tyvärr som du inte är det har sett detta i flera trådar.

Fler än jag har tyvärr upplevt det så.

Du har ett tufft jobb o det är nog svårt att inte framstå som man håller någon bakom ryggen, försök jobba vidare på den saken. 

Monsi eftersom tråden är låst på din egen begäran skriver jag svaret på din fråga direkt i ditt inlägg.

Mitt mål som Sajtvärd är att vara opartisk. Men det upplever oftast inte den som får sitt inlägg redigerat, låst eller bortaget. Sedan kan jag missa inlägg då det skrivs oerhört mycket på forumet. Är därför tacksam för ett PM om ni märker att en tråd spårar ur eller innehåller tveksamt innehåll.

Vad ni måste förstå är att jag gör det här på min fritid. Jag arbetar heltid på ett tufft jobb, har lång resväg, familj och egna hittekatter att ta hand om. Jag kan därför inte sitta framför dataskärmen dygnets alla timmar. // Lena - sajtvärd

____

Låt oss nu gå vidare.

Lås denna tråden tack!

Sista Tack! #25 för de snälla orden o för du höll dig till ämnet kram

anebit
0

Monsi skriver: i #68

Låt oss nu gå vidare.

Lås denna tråden tack!

Då låser jag och önskar alla lycka till i sitt fortsatta arbete med hemlösa katter.

Dom behöver er!

Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

Inlägget är låst för nya kommentarer