Nu startar jag en ny om räven...
För att inte förstöra Kompis andra tråd. OCh jag är lessen, hur kan man sätta en rävs liv framför en katts? Den måste ju också leva….. Men hallå! På Kattthemmet Kompis små kattungar, som är vilsna och frusna? Visst, den kan också få leva, men inte i närheten av Kompis, just nu i alla fall! OCh varför denna ömkan om en räv? Som dessutom ofta är full i skabb! Räven är ett skadedjur. Liksom råttor och husmöss. Vi sätter ut både gift och fällor för dessa djur och vi slår gladeligen ihjäl getingar och bränner deras bon om de sitter fel. Varför gör vi skillnad? Det går inte att flytta den! Försök förstå det! Nu gäller det att rädda och få in alla katter levande innan räven äter upp de små!
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Man kan sätta ut en fälla för fånga in räven hel o sen släppa ut den, jag har nu inte läst något om denna räv. Men då jag har haft stall o katter så fick jag med rävar dit, rävar äter katter o de kan få tag i dom. Nu klara sig mina kissar i stallet och räven fanns ett tag märkte bajs samt att katterna var lite oroliga, så jag satte ut en fälla o vips var den på väg till stor skog. Det som lockar rävar samt många andra vilda djur är kattmat. Så för katternas säkerhet antar kan man fånga in räven.
Räven är för mig inte mer skadedjur än katten och långtifrån alla rävar har skabb !!! Skabbrävar ska sjuktas enligt mig, för plågas och smittar ner fler rävar osv - men inte dom friska.
Katter dödar harar, fåglar, ödlor mm - så är dom skadedjur dom oxå då ? Långt ifrån alla katter jagar möss. Min förra katta tog nog bara en endaste mus under sin livstid, men fåglar tog hon många - ofta av "finare sort". Skulle hon skjutas för det ?
Dom år jag hade hästar och det fanns katter i stallet - och en hel del rävar i området - så tog räven inte en endaste katt under dom åren jag hade häst (runt 10 år). Så kom inte och säg att det är vanligt att rävar tar katter, för det är inget som är vardagsmat här i Östergötland i alla fall.
Vad gäller ordet skadedjur så är det något människan kommit på. Skulle djuren få välja, så är nog vi människor dom som gör mest skada…
och nej - jag är egentligen inte speciellt blödig i vanliga fall, men att värdera ett fyrfota däggdjur mer än ett annat rimmar gräsligt illa i mina öron. Framförallt bland människor som så behjärtansvärd vill hjjälpa utsatta och hjälplösa - och många djur är utsatta under vintern. Så även räven. Skillnaden är att den inte ligger och kelar i din famn.
För mig som för många år sedan hade en rävunge som just kelat i min famn, gått promenader med mig, lekt med min hund, kommit när jag ropat och sovit i fotänden av min säng, vet hur oerhört känsligt och lyhört detta djur är - och hur väldigt intelligent. För mig är räven absolut inget skadedjur - det är ett djur lika värdigt att leva som katten.
På vilket sätt är en räv ett skadedjur?
Att en räv ev har ohyra , är det värre än om en katt har ohyra?
Kan man då anklaga en människa som skjuter en katt ,ifall de anser att katten är ett skadedjur ,vilket det är många människor som anser.
ja, men rävar är luriga…. Sambon har stora fällor här för räv, men det han får in i dem är mård och grävling…. och en gång en stackars uggla…. Givetvis släpptes ugglan ut
OCh det är ett himla jobb att både sätta ut en fälla som ska kollas varje dag helst två ggr, och sen ska fällan fraktas bort med räv och hela baletten…OCh långt… Sen har ju även rävar sitt revir. Att släppa ut dem långt ifrån är kanske inte så snällt heller, då den inte har i det reviret att göra. Så där kan den kanske plågas ihjäl av sina anförvanter….JAg är vare sig blodtörstig eller mordisk, bara rädd om de små, som har det illa nog ändå därute, de som är kvar. OCh om man ska godkänna att räven tar dessa katter, så hade man väl lika gärna avliva katterna med en gång, så hade de åtminstone slippa ätas levande.
jo, men nu klassas räven som ett skadedjur och jag är helt enig där. OCh många, många har skabb. Det är ett fåtal som vi har sett här, som inte dragit på sig skabb, som i sin tur kan smitta ner exempelvis jakthundar. Och jag gör skillnad mellan katt och räv och sätter givetvis katten före1 annars så hade jag väl inget på den här sajten att göra!
2, ne jag räknar inte rävar heller som stor fara för vuxna och pigga katter. Inte räknar jag in räv som otyg att ha i sin närhet jag älskar se rävar har 2 olika gryt då ena vuxna räven är ganska tam så man får se rävungarna när de leker. Finns inget sötare o se en fin räv är så vackra. Så tar do mmycket möss o sånt med. Men i en ladgård jag arbetade fanns det räv o den tog 2 kattungar nu var dessa kattungar de var itne så jätte smarta. Man ser med på katter om räv finn i närheten de sätter sig i tryggt högd o gömer sig gärna. Då tror jag inte det är det bästa för denna räv att hitta ett bättre boende :)
Jaha, så räven är lurig bara för att den är intelligent och inte vill låta sig fångas ?
Katten som råkade hamna i rävens käft. Har du tänkt så långt att den katten kanske var så pass skadad att räven egentligen gjorde slut på plågorna snabbt, istället för att katten skulle lida ute flera dygn till ifall den inte hittats ?
Man kan inte skylla allt på en stackars hungrig räv, som kanske råkat få vittring på ett skadat djur. Den följde bars in naturliga instinkt.
ps: räven dödar sitt byte innan den äter - katter leker ofta mycket mer och "plågar" sina byten längre tid. undras vem som egentligen är mest rovlysten… Har man någonsin sett en katt leka med sina byten, så kan man knappast klandra en räv för hur den dödar och äter sin mat.
Jag tycker fortfarande oändligt synd om katterna som är kvar ute, men just nu tycker jag lika synd om räven som fått massor med människor efter sig pga sina naturliga instinkter - samma instinkter att äta som en katt har.
Jag tänker inte skriva mer i denna tråd, för då är risken att jag kliver av mitt medlemsskap här i ren ilska - för jag blir bara mer och mer upprörd över hur man gör så otroligt stor skillnad mellan dessa båda kloka djur - som båda är rovdjur som dödar för att överleva (om ingen matar dom !).
5
Men varför kassas rävar som skadedjur ?

Tack Lo-katt för dina kloka inlägg. Förstår din frustration, känner på samma sätt själv!
ja, de som ömmar så om denna räv, kan väl fånga in den och förpassa den till nån djurpark då. Håller med, rävungar är våldsamt söta, som alla djurbarn. OCh det skulle aldrig falla mig in att med vett och vilje köra på en räv. MEn skjuter den här hemma om den visar sig, jajamen, det gör jag.(ja, jag har vapenlicens)
#2 Håller med dig i det mesta, Lo-katt. Visst är räven mer än skadedjur, den fyller sin funktion i naturen även den - genom att bland annat rensa bland möss och sorkar, som katten
Och visst är de kloka. Vi hade också en halvtam liten räv hemma förut.
Visst är det tragiskt att räven tagit en katt
Men jag hoppas ändå att Kompis-gänget kan få bort räven utan att den också behöver dö. Börjar man skjuta i området kanske man även riskerar att skrämma katterna?
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Sara, som jag sa, en duktig skytt behöver bara ett skott och det skrämmer ingen katt. Vet själv här nere på gärdet, förra året, räven och grannens stora katt var på gärdet nedanför med ca 3 meters avstånd från varandra. Sambon sköt räven, och katten satt bara kvar. KAtten gick fram och nosade på den döda räven och pinkade på den. Så så rädd blev han…..Ok den katten är otrolig… HAn jagar efter älgar….
#12 Mja, jag tror nog att många katter också kan skrämmas av enbart ett skott. Även om säkert inte alla blir det. Det är ju lite skillnad med dessa katter också, mot en "rutinerad" utekatt, som inte är vana att vara ute i skogen och säkert redan är uppskrämda och rädda efter allt de varit med om 
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Lo-katt: håller med dig!
Förstår inte hur man kan vara medlem på en sida för hittekatter och tycka att andra djur ska skjutas?
Hawknestgrove: Hur ska de kunna avliva katterna när de inte ens får tag på dem? Inte för att jag tycker att de ska avlivas men i ditt inlägg #4 skrev du att det var bättre att avliva dem. Fast det är klart, hade katterna avlivats direkt så hade de ju sluppit bo i ett katthem som brann ner…eller upp…
*suck*
Lo-katt
Kloka ord. Kunde inte säga det bättre.
Väljer också att inte kommentera eller läsa i denna tråd mera då jag blir bara mer och mer upprörd över rasismen som råder i den!
Stackars rävar som råkar passera hatarnas område..
Och Howknest
Jag dödar inte heller möss, råttor eller bränner upp gettingbon. Jag respekterar liv i alla former. Så ta inte för givet att alla gör som du, för det är vad du verkar göra.
Var får ni det i från att det handlar om hat, straff, klander? Är ni så fullständigt okunniga om allt som har med jakt att göra? Tror ni att vargen hatar rådjuret, att räven hatar katten, att katten hatar musen, att jägaren hatar älgen, att slaktaren hatar grisen? Naturligtvis måste då också rådjuren hata gräset och älgen hata granskotten? Och varje person som diskar gör det av personligt agg till bakterier - inte av en rationell önskan att bli av med bakterierna? Eller är dessa anklagelser om hat och rasism (sic!) förbehållna människor?
Ni skriver att ni inte förstår hur man kan vara medlem på Hittekatter om man vill skjuta räven. Liknande argument har varit uppe förut, att ingen som inte är vegan kan bry sig om djur med mera. Ni skriver att ni inte vill skänka saker till ett katthem där man anser att man ska värja sina katter mot räv. Själv vill jag säga tvärt om, en förening som inte agerar rationellt och energiskt för att värja sina djur är inget jag känner förtroende för.
Rävfälla, jovisst. Räven är antagligen tillbaka fortare än den som kört fällan, och är den inte det så kommer det en annan. Så finns det folk som orkar och förmår, och är räven inte alltför slug och kaxig, så jaga bort den genom att skvätta och hänga ut människokläder och gå runt i området dag och natt. Ni kan ju åka ned och hjälpa till med det, för de som är där går på knäna och förmår inte mer. Och går inte det så skjut den.
Håller med gronstedt till 100%
räven är en av de största predatorer vi har i sverige när det gäller rådjur o deras kid.samt harar, dock är deras huvudsakliga föda gnagare o växter då räven är en allätare.Jag har aldrig sett en räv ta någon katt.
Vill säga att ofta ser man på räven om den har skabb och det är ofta en skabbräv söker skydd i ladgårdar mm för de behöver vindskydd. Sen tåls det oxå säga att rävskabb är jätte ovanligt att en katt får, katten behöver ha kass imunförsvar då, vara svag på något vis.
Sen tycker jag inte man ska skjuta räven OM den inte har skabb villsäga MEN man kan ge en rävskabb prepparat men så får man inte ha vilt djur privat. Jag tycker 16 skriver bra.
Räven ingår ju i skadedjur pga av att den konkurerar med jägaren om bytet , inte pga att den är skadlig i naturen.
På svar på din fråga , JA många jägaren hatar bla rävar ,katter pga att de konkurerar om jägarens byte.
Jag har haft många disikutioner med jägare här omkring angående katter , de har ansett att katten är ett skadedjur och fångat in och skjutit alla katter som de inte vet var de hör hemma någonstans.
Samma inställning som nu finns angående räven.
Att jag är här ,beror att katten är ett väldigt utsatt djur i sverige ,och att jag ville hjälpa till jag kan lika gärna engagera mig i något annat i djurväg.
Jag är ingen fanatisk kattälskare ,jag respekterar alla djurliv ,kanske det som är problemet , fixar inte den råhet som kommit upp här.
Alla levande ting har rätt att äta och överleva i vår natur. Vi är inte de enda som har rättigheter att vara mätta på denna jord. Vart ska alla dessa arma vilda djur ta vägen när vi skövlar deras bostäder och minskar deras matområden hela tiden?
Jag har också räv intill huset, men aldrig att den skulle göra oss något ont..Kaninerna och katten går ute när det är ljust, för räven har gott om mat i skogen. Kaniner och annat som den MÅSTE döda för att överleva.
Det enda skadedjuret i världen är vi människor, då vi är de enda som dödar för egoismens och nöjets skull.
Jag har även älg, rådjur, vildsvin bakom knuten men ändå lever jag och mina djur i harmoni med naturen. För vi har lärt oss att efter skymning ska alla tamdjur vara inne då de vilda ska få vandra ostört.
Jag blir faktiskt riktigt chockad över vad vissa har för inställning till andra levande varelsers rätt att existera.
Det är jättetråkigt om en räv tar en katt, men räven är liksom katten ett rovdjur. Självklart tar den det bytet som är lättast att ta. Hade människan inte tagit sig rätten att gå ut och ta rovdjurens naturliga byten, så hade rovdjuren inte sökt sig till människans närhet.
Och förresten, så länge människan går ut i skogen och jagar med bössa och fan vet vad, bara för att bytet blir lättare att ta än med bara händerna, så ska ingen oja sig för att en räv tar en katt som har blivit försvagad av någon anledning. Det är tråkigt, men tycker människor tar sig för stora rättigheter. Usch!!!
Jag blir helt spyfärdig av denna debatt om rävens vara eller icke vara. En räv är inte mindre värd än en katt. Räven tog katten för att den behövde mat, inte för att jävlas. Djur äter varandra, det är naturens gång.
Jag hoppas att alla Kompis katter kan fångas in utan att behöva bli mat åt räven, men jag tycker samtidigt att räven ska få vara ifred!
Nä, lägg energin på att fånga in katterna (vilket jag är övertygad om att Sonny, Maritha och Kompis Medarbetare gör).
Och om man som Hawknestgr sätter i system att skjuta av rävar för att de kommer nära ens katter bör man se över hur bra kattägare man är som släpper ut sina katter bland sådana faror. Låt katterna vara innekatter och låt bli att skjuta de oskyldiga rävarna är mitt tips.
<3 C.K. <3
#20 Det enda skadedjuret i världen är vi människor, då vi är de enda som dödar för egoismens och nöjets skull.
Jättebra skrivet, Naquita. Håller med till 100%.
/Pelusa

Jättehemskt att räven tagit en av katterna p.g.a den hemska branden, men räven är ett vilt djur som tillhör naturens fauna medan katten är ett tamdjur som av oansvariga människor kastats ut. Varför då skjuta räven.

Jag håller med Naquita här (#20) i allt hon säger. Även jag har växt upp och bott i harmoni med naturen, och katten gav sig inte på annat än möss och fåglar, hon har låtit de större djuren vara och de har låtit bli henne.
Alltför många underskattar kattens kapacitet att klara sig själv. Som ni sagt, katten är ett rovdjur, den beter sig som ett rovdjur och tänker som ett rovdjur. Då har den också vett och instinkt att hålla sig undan från räven och låta den göra sitt, precis som räven struntar fullständigt i att gå på katter som kommer försvara sig med fräs och klor. De är alldeles för likasinnade båda två, det finns ingen svagare part. Är däremot katten försvagad, ja då kanske räven tar sin chans, och det är ju tråkigt, men bara för det har inte vi människor någon rätt att bestämma vad räven får och inte får äta. Naturen måste ha sin gång. Ifall det hade varit en räv som blev attackerad och dödad av katterna, hade ni tänkt skjuta katterna då?
"Allt som kan gå åt helvete kommer gå åt helvete, men även om resultatet skiter sig så ska man ha j*vligt roligt i processen!"

#20 Fint uttryckt Naquita!
----------------------------------------------------------------------
Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus
Fascinerande att det kan bli en så sanslös turbulens av - troligen - en enda hungrig räv!
Åsikterna är troligen lika många som antalet medlemmar här på sajten och begreppen tolerans och förståelse tycks helt försvinna bakom "slå ned på" och "misskreditera". Det verkar mer nödvändigt att klappa till med klandersläggan än att förstå någons behov eller åsikter.
HittekattSverige har samlat ihop mer än 200 000 kr för att hjälpa nedbrunna katthemmet Kompis, det är otroligt. Då finns det kärlek.
Nu råkar ett okänt antal katter på driven från Kompis hotas av en hungrig räv, som några tycker ska fångas eller skjutas, andra tycker den ska få "festa på" - för det är naturens gång. Katterna har inte bett om att få hamna i denna situation och räven vet bara inte bättre.
Vid sidan om detta står alltså vi människor - en rad förståsigpåare ovan i alla fall - och somliga kallas mordiska mot "oskyldiga rävar". Dilemmat är att det är väldigt lätt att kräva någon sorts "låta leva" så länge det inte berör ens eget livsutrymme. Det går bra att säga att Kompis-räven har rätt att finnas där den finns, för det är ju inte hemma hos dig den är och äter upp dina katter! (Det är ungefär som de varg-älskande människor som tycker att det är så naturligt med vargstam över hela Sverige - de tycker så ända tills vargen tagit det första av deras husdjur…)
Vad som är rätt och riktigt kan här diskuteras till Hittekatter faller ihop, det kommer inte att leda till något konkret. I dagsläget har den som äger vapen, har jaktlicens och är på egen mark rätt att fälla det eventuella djur som är jakttid för. Det är dennes fulla rättighet och inget vi kan klandra. Likaväl som det är andras val att helighålla även livet i ett getingbo.
Likväl ska vi vara medvetna om att det kastas mycket sten i glashus av den senare sorten, som, om de skärskådade sina mattallrikar, själva äter godbitar ur de levande varelsernas rike så gott som varje dag - kött och fisk. Då var det inte så heligt längre.(Det är intressant också att det inte blir samma hallå när den årliga älgjakten drar igång, då bryr man sig inte så mycket?)
Kontentan av det hela är dock, att för Kompis katters skull, så finns det - om de kvarvarande katterna ute inte snabbt kommer in "av sig själva" - bara ett val, och det är att se till att få bort räven där på snabbast möjliga sätt. Ibland måste sans komma före känslor, och det som gagnar flest individer utföras.
Om räven fastnar i en kattfälla - flytta den raskt långt bort. Är den i bra skick så hanterar den en revirförändring utan problem. Annars skjut den. Det kan finnas fler rävar som så småningom övertar reviret men med lite tur blir det en frist för katterna. Det är med det här som med allt annat i världen - det går inte att vara för blödig. Problemet går inte att lösa med mindre, oavsett allt vackert prat om livets rättigheter. Tyvärr.
// Mew2
Håller med Mew2..
Tack. OCh för den, som inte känner mig, så kan jag tala om, att jag INTE har några katter ute längre. Lilla Mee har fått flytta in, då hon blev skadad av en räv för ett par månader sedan. Mina katter har rastgård och får INTE gå ut. Så där åkte den sleven dynga tillbaka till den som levererade den. OCh Mew,Grönstedt och Lucy, tack för att ni förstår detta specifika fall eller åtminstone förstår hur jag tänker. You´ve made my day!
29, Ja rävar tar katter om de kan jag har vart med om det så jag vet att det inte är så lämpligt att ha en räv o katter ihop. Men jag håller inte med om att man ska skjuta en frisk räv där strider jag mot, man kan fånga in räv med fälla oxå jag har lyckas och då är jag inte bra på räv heller
OBS efter 2 katter satt sig i fällan så vart det 3e gången gillt för en räv!
#20 Instämmer fullt och fast!
Personligen älskar jag både katter och rävar, samt alla andra djur inklusive varg och hajjar. Tråkigt naturligtvis att en räv har slagit till runt Katthemmet Kompis under rådande situation. Man får dock förstå att räven liksom många andra djur också har det svårt i den bistra vinter som råder. Kan inte hålla med i synsättet att räv är ett skadedjur, lika lite som att vargen skulle vara det. Däremot är vår egen art, människan, det största skadedjuret på jorden.
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

#20 Så fint och klokt skrivet. Tack för det! Kram till Dig.
#31 Lena, tack för det inlägget också!
Me tow skriver klok o förståndigt..
Lo- katt om du är så orolig för den lille Räven kan du ju ha den hemma någonstans till alla kisarna är infångade.
Vist alla djur har rätt att leva mm men dessa kkisar har redan haft ett helvete o är inte vana ute katter ska de behöva flera hot mott sitt liv?
Hur skulle någon av er känna om det vore någon av era försvagade o chokade kisar i skogen?
Tror nog vissa av er redan hade laddat geväret o sprungit runt o letat räv då.
Hoppas Räven går i en fälla o är frisk o fin o kan läppas flera mil bort eller komma hem o bo hos någon av dem som tycker det är ok att den äter upp Kompis katterna.
piffkryddan - det är bara att du kör hit den, inga problem
.
Det fixar vi när den är fångad bra att veta den har ett nytt hem.
Ja det var ju klokt resonerat.
Räven förstår ju knappast att den inte ska ta katterna, eftersom de redan har haft det tufft här i livet.
Jag skulle aldrig få för mig att skjuta någon av mina katter bara för att de lyckats få tag på en försvagad fågel eller råtta. Ännu mindre klandra dem. Rovdjur gör så.
SKJUT ALLT SOM INTE PASSAR IN I MITT LIVSMÖNSTER. Jag kan absolut inte anpassa mig det minsta efter andras behov.
Så nice. det är tydligen hur svårt som helst att hitta ett hem åt en skygg katt, men en räv, det finns det plats till? nu är det bara så, att man får inte ha vilda djur i fångenskap som privatpersoner.. Personligen,tycker jag, så vore den ultimata lösningen, att Mickel fick en plats på en djurpark. Fixa det, ni som vurmar så för denna räv.
#37 - räven ska knappast bo här. Förstår inte hur du kan tro det. Dock tar jag gärna emot den och släpper den på ett ställe där den kan få leva som den ska göra - alltså fri. Vi har mycket skog även här
.
Varför skulle stackars Mickel behöva bo i djurpark ??? Vi har tillräckligt med skog i Sverige för att den ska få plats.
Bra. Då hoppas jag att alla klutar läggs upp nu så Mickel kan flytta…..Då till ett ställe där han intge behöver slåss för sitt revir. För risken finns att han själv blir rävmat!
Jag tar hellre risken att han får slåss lite för sitt revir - då får han/hon i alla fall en ärlig chans istället för ett skott i pannan utan nåd. Här finns inte så gott om räv, så några fler skulle inte skada:)
Jag förstår verkligen inte hur man kan tycka att katternas liv är mer värt än rävens. Som många andra har skrivit så följer räven bara sina naturliga instinkter precis som katterna skulle ha gjort. Jag vet 2 underliga katter som dödade en räv tillsammans, borde inte dom katterna avlivas då? Eller stängas in på en djurpark som nån tyckte att räven skulle.
Jag tycker det är jättesynd vad som har hänt med katthemmet och lider verkligen med katterna. Men det är långt ifrån säkert att dom kommer få in alla katterna ändå innan dom fryser ihjäl. Och som det verkar har räven tagit 1 katt än så länge. Och det kan ha varit en snabbare död än att frysa och svälta ihjäl.
Nej fånga in räven levande eller låt den vara ifred och hoppas ni får in katterna i tid ändå.
Och med risk för att trampa folk på tårna så har faktiskt hemlösa katter blivit skadedjur i Sverige. Rävar är då absolut inte värre skadedjur än katter.
Jag kan förstå att man använder sig av skyddsjakt när det gäller skabbrävar och rävar som gräver sig in i inhägnader för att äta upp djuren. Men inte annars.
Och nu finns det hur mycket hemlösa katter som helst. Man kan inte rädda alla. Det finns ju oftast inte plats på katthemmen för alla katter. Låt räven få leva och koncentrera er på katterna som faktiskt går att rädda.
Det låter grymt, men tycker inte man ska värdera katternas liv högre än rävens.
Och förresten. Har dom sett till räven något mer sedan den där gången?
Och dessutom är det människors fel att katterna är hemlösa från första början. Ska räven behöva betala för något misstag som människor gjort?
Lo-katt jag förstår precis vad du menar.
"Vad gäller ordet skadedjur så är det något människan kommit på. Skulle djuren få välja, så är nog vi människor dom som gör mest skada…"
Klockrent!
Anna - Moderator & medarbetare Siames iFokus
Kan tillägga att Kompis INTE ska skjuta räven. Det står på både hemsidan och på bloggen.
//Pia
Duktig Kompis
Kan ni vara snälla och avsluta den här tråden nu? Ni har gjort många av dem som arbetar frenetiskt med att stötta katthemmet Kompis mycket ledsna!
Jag förstår att ni alla menar väl - ni som tänker på katterna och alla ni andra som ömmar för räven. Men vissa har på nåt sätt gjort katthemmet Kompis ansvariga för dessa frågor och de dras in i detta även om det är en separat tråd.
Alltså, Sonny och Maritha har delat utrymme där i skogen med räven i alla år, och de accepterar det som hänt som del i samvaron. Visst är de ledsna, men de har inte tid att fundera mer på den saken, när de tillbringar alla dygnets vakna timmar med att vårda de skadade chockade katterna och söka de saknade. De har inte tid att vara på nätet och läsa sånt här, eller göra nåt åt det…
De lever bara för katterna nu. De sover bara några timmar. Sonny slocknade av utmattning nyss när han bara skulle gosa med en orolig katt. De tittar till fällorna oavbrutet dygnet runt. Kan ni förstå hur dåligt de mår - de som måste stå ut med att se och känna doften av den nedbrunna ruinen varje dag, där de vet att det ligger döda katter. Som måste ha på näthinnan branden och skriken från de brinnande katterna så fort de blundar…
Räven är inte ens viktig för dem. Den är fri och får sköta sitt liv ute i skogen som alltid. Det har aldrig varit fråga om annat. Hela rävfrågan är en höna av en fjäder bland folk som inte varit där.
Snälla allihop, släpp det här nu och visa kattvärlden att ni har stora hjärtan och framförallt ge alla som jobbar för ett nytt Kompis ork att ägna sig åt det väsentliga: Katterna och visionen om ett nytt hem för dem!
Snälla snälla?
Mew2

Fast tråden handlar ju inte direkt längre om katthemmet, utan om synen på djur alltmänt, att vissa gör skillnad på olika arter efter hur det passar dem själv. Och det är väl det tråden handlar om därför den skapades, för att inte belasta den tråd som handlar om katthemmet. Sen har hemmet klargjort sin ställning, och det finns nog ingen som kan klaga på dem för det val de gjort.
Det är enligt mig en minst lika viktig fråga att diskuterar för dem som vill, på samma sätt som disskusionen om kattens status är lika viktig att diskuterar när en katts ägare dött och släktet skiter i den kvarlevanade katten för att de inte bryr sig och/eller har sorg över sin förlust. Men precis som det tydligen är skillnad på arter så är det också skillnad på folk och folk, vissa ska tydligen det trippas på tå runt, andra stampas på.
Jag tycker det tydligt framgår här att kattvän inte är samma som djurvän, bara för man älskar katter så behöver man inte bry sig/värna om andra arter, även om man tycker att det ligger nära till hands att vara en riktig djurvän när man endå är en kattvän.
Det mest skrattretande är att just de argument som för mot varandra är mer eller mindre identiska som i debatter om att skjuta hemlösa katter i stadsmiljöer, fast då är de tydligen annan sak för vissa här, konstigt att man inte är mer förstånde i katt-avskjutnings debatterna med tanke på hur man ser på räv-avskjutnings debatten… så det där med så länge det inte är i mitt hem eller kasta sten i glashus tåls att fundera på…
Det enda alla människor har gemensamt är att de är unika...

"46 MewTwo - Håller med Dig till 100 %. Tycka vad man vill i denna fråga. Men snälla alla djurvänner avsluta den här tråden med respekt för Maritha och Sonny. Har de inte nog med bekymmer och man undrar hur de ska orka. Vilken otrolig press som de gått igenom de senaste veckorna. Visserligen har de fått ett fantastiskt stöd och gensvar i form av hjälp av alla de slag, men pressen på dem personligen är närmast omänsklig tycker jag. Det är sannerligen vår plikt att avsluta detta nu.
SNÄLLA! Lås denna tråd nu och låt diskussionen vara avslutad för denna gång i respekt för Maritha och Sonny!!!
Jag ber er SNÄLLA!! Medmänniskor och djurvänner!!!
Jag tycker också det är bra att saker ventileras öppet.Jag tycker att katterna får man försöka fånga så fort som möjligt och att räven ska lämnas ifred.

Varför vill ni får denna tråd till ha med katthemmet att göra, den handlar inte om dem, den handlar om att skjuta rävar som kanske kan ta ihjäl katter i det vilda. Jag tycker det är ni som drar in katthemmet kompis i tråden hela tiden. Att låsa tråden för att ni vill är rätt konstigt och respektlös för de som tycker frågan är aktuell, även om den ursprungliga frågan om att skjuta just den specifika räven hos dem är avklarad, så återstår den viktiga frågan, om varför man vill ha i hjäl sånt som råkar vara tillbesvär för sitt egna privat intresse, när man inte anser att andra som har andra intressen och åsikter får göra det samma?
För en annan sak jag funderar över är, hur sjutton ska man göra om det finns mer en än räv i ett område där en katt blivit dödad, ska man utrota hela släktet då? Om du inte tar räven på bar gärning, vilket är rätt svår kan jag tänka mig, kan du ju inte veta att man skjutit rätt räv. Eller ska man skjute en räv för varje katt som blir tagen ihopp om att man råkar ha ihjäl rätt räv? Vet dock inget om rävars revir, man kanske utan problem kan hitta rätt individ direkt och rävar inte korsar varandras revir alls?
47
Tack Inka ,du skriver precis vad jag känner.
Jag trodde att man som kattälskare även älskade alla djur ,att man i hittekattsvärlden ömmade särskilt för utsatta djur.
Att man lite mer än andra förstod att alla djur har känslor ,känner smärta och kanske kämpar för att överleva.
Istället dyker det upp en råhet , värre än hos vanliga människor ,en skabbräv skjuter man inte för att att den är äcklig och full med skabb ,den skjuter man för att hjälpa den att förkorta lidandet.
27 Jag har bevisligen så sent som dec 2009 haft varg 500 m hemifrån , jag har varken blivit hysterisk , eller bett någon skjuta den , jag tycker det känns rätt bra faktiskt. trots att jag får en del merjobb .pga att jag har en hel del olika djurslag .inga människor mej veterligen som blivit hysteriska , endast jägarna konstigt nog.
Du skriver också om människors fulla rätt att skjuta djur o vårda getingbo,visst har dem det ,varför reagerar man då härinne på att människor avlivar sina fullt friska katter ,det är ju inget olagligt heller,eller att de skjuter av sina kattungar en gång om året , att de inte bryr sig om att kastrera eller vad de nu kan vara.
Alla djur har känslor o behov och ska behandlas med respekt
Jag sticker väl huvudet rakt in i elden nu men de personer som tycker att man ska skjuta en räv för att rädda ev. katter. Om mina tamråttor skulle smita av någon olycklig anledning, tycker ni då att jag har rätt att skjuta de vilda katter som finns omkring för att rädda mina husdjur från att ev. bli uppätna
Jag lägger in den text som Katthemmet Kompis har skrivit på sin hemsida angående Räven:
Vi har hört och sett att det förekommit diskussioner om rävslakt på katthemmet med anledning av att en räv tog en av våra ungkatter för några dagar sedan. Vi vill förtydliga att INGEN på katthemmet har sagt att räven ska skjutas även om Maritha och Sonny självklart blev ledsna när detta hände. Eftersom katthemmet finns på landet nära skogen är det naturligt att där finns både räv och andra vilda djur och detta är alltså inget nytt för dem.
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
OCh jag har aldrig använt ordet slakt. För det är fel att använda det ordet i ett sådant sammanhang. Ja i detta specifika fall, var MIN åsikt att tyvärr om inget annat återstod, att skjuta räven. För min del går katternas liv före rävens. Alltid. Att börja säga att den kan inte hjälpa, den var hungrig, är ju i mina ögon lika befängt, som att om det kom en människa och fångade och åt katten inte lasta den för det. Varelse som varelse.
och en sak, här inne är många vegetarianer. MAn ska ju inte döda för att äta, eller hur?
Säkert äter många av er honung, som är en underbar produkt. Vet ni vad man måste göra, om ett bisamhälle drabbas avVarroa? Jo man måste elda upp hela samhället med 20-30000 små snälla bin. Levande bin… När jag fick höra det, så blev jag lite fundersam. Men det kanske inte gör så mycket, att man bränner djur levande? eller är det skillnad på sk*t och pannkaka?
Var det nån som satte honungsmackan i halsen nu?

Och då skulle du inte ha nått emot att jag avlivade några av mina katter som envist ger sig på våra duver stup ikvarten och verkar ha svårt att läras sig att hålla sig undan som de andra katterna? Varelse som varelse…
Vart bina kom in kan man undra, du verkar rätt säker på att bara för man äter honung så tycker man sånt är okej, ja ja då anser väl alla som äter kött, att dålig djurhållning är okej, de äter ju kött och dålig djurhållning finns det på många ställen. Var det nån som satte korvmackan i halsen för det nu? Lika dumma argument båda två.
Om du vill avliva dina katter, så är det väl din sak. JAg säger bara, att jag personligen, sätter tamkatter före vilda djur i allmänhet och ber härmed att denna tråd låses, då för få tydligen lagda åt det filosofiska håll som jag.
Tråden låses på TS begäran.

Ja vi kan väl bara konstatera att diskussionen i ämnet har varit tämligen het och berört många. De som skrivit i tråden har haft olika tankar om rovdjurens roll i vår natur. Det är ett känsligt ämne och jag tycker trots allt flera inlägg har varit mycket tänkvärda (både för och emot).
Jag tror nog inte heller att vi kommer så mycket längre i diskussionerna. Åsikterna går isär då det onekligen finns olika synsätt på ämnet. Den grundinställning man har står man fast vid.
Därför låter jag tråden stanna härvid och låser den nu på TS begäran.
----------------------------------------------------------------------
Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus