Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketterkatthem-katthjälpsföreningarjour-akut-stödhem
Läst 2622 ggr
gulliver
0

Sorgligt bedrövligt tragiskt

Jag har inga detaljer ännu men vill ändå berätta:

En kvinna och hennes syster tog hand om två fina hankattungar från KKS i början av 2008. Kvinnan och hennes syster som är stora djurvänner  tillhör de svagas grupp i samhället.

Katterna är deras allt och kvinnan som inte satt sin fot utanför bostaden på mycket länge blommade upp och blev mycket gladare. Älskar sina kattpojkar över allt annat på jorden. Tar mycket väl hand om dem.

För några dagar sedan fick vi veta att kvinnan skulle tvångsflyttas!!! Tvångsflyttas vad är det? Låter som värsta NaziTyskland.

Nåväl givetvis så fick hon inte ta med sig sina älskade pojkar till det nya boendet. Vem är förvånad? Socialtjänsten föreslog avlivning. Är inte ett dugg förvånad!

Avlivning blev det förstås inte utan min Medarbetare hämtade. Matte och katterna fanns kvar i den tomma lägenheten. Hon ville inte lämna dem ensamma utan sov på golvet med sin jacka som huvudkudde.

Det behöver väl inte nämnas att ingen plats finns för katterna utan de befinner sig nu tillfälligt på ett mycket litet utrymme. Det är två stora och ståtliga pojkar som väger runt 7 kg.

Drar mig till minnes en ung kille från Landskrona som tagit hand om en kattunge som var hans hela värld. Killen skulle också flyttas och fick inte ta med sig sin katt. Mycket artiklar i tidningarna (bl a Sydsvenskan) och till slut så fick myndigheterna ge sig.

Har letat som en tok efter artiklarna men hittar dem inte. Fanns det inte trådar om killen här inne?

Så nu kloka och kära medlemmar på Hittekatter kom med råd, tips och kanske handfast hjälp för att knäcka de stelbenta myndigheterna så att kvinnan får sina älskade kattpojkar tillbaka.

Om någon hittar artiklarna och ev tråd om killen i Landskrona så vore det toppen.

Simson
0

Gud så hemskt!!! Vilken fruktansvärd sits!Gråter

Ja den killen kommer jag ihåg men vart…hmmm…var inte Mettan inblandad på något vis eller är jag helt ute o cyklar?? Min teflonhjärna är inte pålitlig! Speciellt inte just nu.

Hoppas verkligen att du hittar inläggen om han!!

-> Kastrera och id-märk <-   \>^..^<   CatCrazyLady

emjon
0

Åh vad ledsen jag blir när sådant här händer och håller med om att tvångsflyttas är ett hemskt sätt och uttryck. Har kvinnan fått flytta till något äldreboende så hon inte får ta kissarna med sig? Hur är det med systern kan hon inte ta dem under tiden?

Minns också att det skrevs om killen med katten men kommer inte ihåg vem som gjorde det. Hoppas att någon annan här har bättre minne och kan hjälpa till så kvinnan får en chans till hjälp.

Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

Hawknestgrove
0

JA jag kommer också ihåg det. och den som blev utkastad av sin sambo? Hoppas deta kan bli bättre! Ta kontakt med Kvällsposten!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Dagoe
0

men ett tvångsomhändertagande sker inte bara sådär… det måste ju finnas en anledning till att detta gjordes.

Imasy
0

Jag tror killen hette Kristian, och det var väl Mettan som hjälpte denna kille va?

gulliver
0

#2 Nej det är inte flytt till äldreboende det rör sig om. Mattes syster bröt ihop vid beskedet.

#4 Ja givetvis finns det en orsak men är det inte skillnad på tvångsflytt och tvångsomhändertagande?

Då hoppas jag på att Mettan läser detta.

gulliver
0

#7 Tack Imazy Skrattande. Precis vad jag letade efter. Har sparat allt i Mina Favoriter.

Hoppas, hoppas, hoppas att Mettan har möjlighet att läsa. Har Mettan varit aktiv här inne på sistone?

[Daisy-Moa-Elsa]
0

Jag hade en gammal mailadress till Mettan, hoppas den är aktiv fortfarande så jag drog ett mail med ert rop på henne

Mettan
0

Jodå, jag fick mailet, och jag har nog både överklagande och annat sparat.  Om någon av er har funderingar på en typ av överklagande eller liknande, skicka då ett mail till mej på spottymamma-medlem@yahoo.se, med en privatadress, så letar jag upp både filer och domar m m. Men tänk på att det egentligen är sekretess när det gäller namn och sådant. Men jag skickar gärna kopior på vad jag har, bara Christians personliga uppgifter tas bort.

Jag ska bara koppla in den externa hårddisken i morgon, så fixar vi det. Dessutom ska jag byta mitt internetmodem till ett höghastighetsmodem och det kan jag inte förrän det är ljust.

Men påminn mej i morgon förmiddag om vad jag har lovat så ordnar vi det.

Mettan

gulliver
0

#10 Tusen tack goa Mettan Skrattande.

Mer info:

Det rör sig om en hyresfastighet som omvandlats till bostadsrättsförening. Systrarna hade inte ekonomi för att bli medlemmar och köpa ut sin bostad Gråter. Och det är i en storstad (Malmö) med höga priser.

Sköra människor får man inte trampa på på det här viset! Svåra depressioner räcker utan att man ska behöva bli utsatt för den här typen av övergrepp.

Matte bad sin läkare att skriva ett intyg om att hennes sjukdom påverkades i positiv riktning av att ha hand om sina katter. Men det var inte etiskt rätt menade denne. Skulle vilja ha ett samtal med och en förklaring av denne läkare!!! Horribelt.

Katterna har alltid skött sig exemplariskt och inte förstört någonting.

Vår målsättning är att matte ska ha tillbaka sina kattpojkar. Vi hjälper gärna till med deras skötsel osv.

De behöver ett stödhem under tiden som vi slåss för dem och deras matte. Ska vara i Malmö så att matte kan hälsa på.

Millimina
0

Men, jag trodde att man inte kan tvinga folk att köpa utan om de vill bo kvar i sin hyresrätt har de rätt till det. Men jag kan ha fattat fel… Hemskt är det i alla fall….Gråter

emjon
0

#12 Precis så brukar det vara men de kanske vill ha ut högre hyra då så att de blir övermäktigtt Det vore förskräcklig om matte skulle förlora sina katter pga detta.

Hoppas att någon i Malmö kan ställa upp som stödhem för kissarna under tiden saken reds ut.

emjon
0

#12 Precis så brukar det vara men de kanske vill ha ut högre hyra då så att de blir övermäktigt. Det vore förskräckligt om matte skulle förlora sina katter pga detta.

Hoppas att någon i Malmö kan ställa upp som stödhem för kissarna under tiden saken reds ut.

gulliver
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#12 Det beror helt och hållet på bostadsrättsföreningen men oftast får man inte det. Det gäller ju pengar och det är tyvärr det som styr världen av idag.

Bild på den ene kattpojken som kattunge.

gulliver
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Den andre.

martdat
0

blir matte hemlös då med andra ord?

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Sidentass
0

Men detta är ju lindrigt sanslöst..det är horribelt..nånting helt fruktansvärt..vad är det för samhälle vi lever år 2009!!! Man kan tro att det inte är frågan om något annat än självaste diktatorsamhället som kommit över oss…stackars, stackars människa att behöva bli utsatt på detta vis…en människa som med all sannolikhet kommer att bli olycklig efter att dessutom förlora sina  katter som är så högt älskade!!! Usch…hur kan man…blir mörkrädd!!

gulliver
0

#17 Nej det blir hon inte. Flyttar in i boende som styrs av Socialtjänsten. Socialtjänsten i sin tur hyr bostäder av det "berömda" kommunala bostadsbolaget MKB.

Mettan
0

När en fastighet ombildas till hyresrätt, kan man inte tvingas att flytta, utan bor kvar som hyresgäst, med bostadsrättsföreningen som hyresvärd med en sådans skyldigheter och rä'ttigheter.

OM inte lägneheten är en s k "allergilägenhet", vilket den inte varit innan, ska den inte vara det nu.

I så  fall ska HELA fastighetens ha sanerats och gjorts  om till "allergifastighet". Om någon avn er är med lemmar i Hyresgästföreningen, så logga in på deras hemsidor och läs. Där finns en hel del om detta.

Ska finnas i hyreslagen också, eftersom kvinnorna räknas som vanliga hyresgäster.

Mettan

gulliver
0

#20 Är ju tänkbart att hyran blev så hög att de inte hade råd att betala.

Vi är på gång att diskutera med matte om hon vill att pressen ska kopplas in. Min kollega har kontakter på Kvällsposten.

[Daisy-Moa-Elsa]
0

Fast om du ombildar från hyresrätt till bostadsrätt får man inte höja hyran hur som helst eller hur mycket som helst, den regleras fortfarande av hyreslagen om jag inte tokmissminner mig. Men därmed inte sagt att de kanske höjde hyran inom lagens råmärke och det ändock blev för högt för henne.

Bra ni hjälper henne, tycker det är så tragiskt när människor förlorar sina djur på grund av sån sak. Djuren ger oss så mycket som bara den i välmående och hälsa.

Mymlan
0

#21 Finns det någon som kan ta katterna tills allt löst sig? läste  nu att en hämtat kan katterna vara där tills det är löst?

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

Hawknestgrove
0

ja det skulle ju vara toppemn om någon kunde ta sig an så länge i alalfall en frist är ju inte fel

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....