Hjälp - katt på djursjukhus
En kollega hittade en påkörd katt på vägen i förrgår kväll. Körde den till djursjukhuset i Lund där den opererades och nu vårdas. Kissen kan äta, men nu säger djursjukhuset att om ingen ägare hör av sig innan lördag kommer den att avlivas.
Om någon vill adoptera den får de betala kostnaden för operationen och även den operation som behöver göras när läget är stabilt.
Känns lite hopplöst faktiskt, de räkningar jag fått från djursjukhus har alla varit av en kaliber som man inte vill betala utan försäkring…
Kattägaren verkar tyvärr inte vilja bry sig heller - så det senaste är att den avlivas på lördag…
Det gäller att ha mod att vara den man är,
och inte tappa modet för att man är den man är.
Oj vilken sits! :(
Hade jag varit veterinär själv och frivilligt lägger ner tiden på att operera en katt utan ägare, så skulle jag banne mig göra det gratis.
Varför utsätta den för op och sedan avliva den två dagar senare?? 

För att de måste, annars hade en ev ägare kanske blivit arg och stämt dem för att de inte gett katten en chans. Nu har de opererat, men om de skulle operera igen och ge den ett nytt hem så skulle det förmodligen utnyttjas i liknande fall, då kunde alla som hade en skadad oförsäkrad katt lämna in den och få den opererad och omhändertagen utan att själv behöva betala något för det. Kanske skulle de få in mängder med sådana katter…
Det är en hård värld vi lever i och fruktansvärt hemskt känns det, men jag förstår hur djursjukhuset resonerar - dock tycker jag inte det känns det minsta rätt att först rädda en katt och sedan avliva den :(
Om katten avlivas får de ju inte heller någon ersättning för utlagda kostnader. Varför kan de då inte låta någon ta hand om katten, om ägaren inte hittas, utan att begära ersättning?
Är det verkligen så vikigt för de att få betalt att de hellre avlivar katten än att omplacera den om ägaren inte hittas?

Tydligen 
Det blir f*n tom billigare för dem att låta omplacera katten, då de slipper kostnaderna för avlivning.
Ja för vem har flera tusentals kronor att kasta ut bara sådär??
Tycker också att de kan omplacera katten för en rimlig summa. Ska den avlivas måste de ju bekosta avlivningen samt omhändertagande av kroppen.
Hur ser katten ut? Om den skulle ha en ägare, menar jag.

Jag vet inte, jag har inte själv sett den. Kollegan hade kontakt med trolig ägare igår som inte alls verkar intresserad av att hjälpa :(
Jaha, så det finns en ägare.
Någon i Lund efterlyser sin katt på Blocket
Har varit med om en liknande sak själv. Det slutade med att vi fick betala 10000:- hos veterinären för vi kunde inte förmå oss att låta avliva katten. Hon bor nu hos mig sedan 1,5 år. Även i detta fall fanns en ägare som bara ville låta avliva katten fastän vi erbjöd oss lägga ut pengarna och de fick betala tillbaka lite varje månad. Men när vi fixat katten skulle de promt ha tillbaka den men jag sade nej. De påstår att de polisanmält mig men jag har iaf inte hört ngt på 1,5 år så jag bryr mig inte om den detaljen.
Kolla med Billy Hittekatt om ni kan få någon krona till vet räkning.

Verkar som dom mest tänker på pengar om dom först opererar sen vill avliva , är det då inte bättre att man får betala en symbolisk summa eller varför inte en tårta till fredags fikat sen får man ta hand om katten , kostar iaf dom material att avliva katten
Känns fel att rädda livet sen avliva katten =( snacka om falska förhoppningar på en katt som äntligen fick livet tillbaka men som tas bort lika snabbt
Man kan även söka bidrag hos Djurens Rätt och deras "Chickas Minnesfond".
#8 Är det säkert att rätt ägare hittats? Kollade också på Blocket och där finns efterlysningar men vi vet ju inte hur katten ser ut men det går väl att få fram.

Tyvärr är den redan avlivad i skrivande stund 

#13 usch..nu blir jag riktigt ledsen här..stackars kissen..först råka så illa ut..sedan gå igenom allt den fick göra på sjukhuset..så slutar det hela med avlivning..jag kan inte förlika mej med tanken..

Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute
Utan djur är livet inge kul!Glad
vilket jäkla sätt tänk om de e min katt som varit på rymmen sedan april fy fanken inte en chans att få kolla 

Vill bara instämma i hur illa veterinärer gjort mot denna lilla missekatt! Vilket djursjukhus var det?

Denna veterinärklinik har jag inget förtroende för. Åkte in med en hund som brutit benet för några år sedan och fick inte vård förrän jag betalat operationen i förskott. Lyckligtvis kunde jag göra det, men jag svor att aldrig sätta min fot där igen. Jag fick säga till för att hunden skulle få smärtstillande i väntan på operation! Inte en krona kommer jag att gynna den kliniken med.
Etiskt ansvar är inte deras policy. Ägandeskapet var väl inte ens säkerställt eller var katten ID-märkt?

Jag har ingen erfarenhet alls själv, då jag inte bor åt det hållet. Vad jag förstår var katten varken chipmärkt eller öronmärkt.
Ja då ska då iallafall Djursjukhuset i min kommun ha en eloge som kontaktar tidningen och efterlyser ägare vid sådana här fall.
Varför avlivades den? Gav den eventuella ägaren tillstånd?
De skulle ju vänta till imorgon.

Var den i sådant skick att den var utom räddning?
Usch jag blir mycket illa berörd av något sådant.
#16 De hade spårat en ägare som dock inte var intresserad…
Frågan är hur länge de hade letat efter en ägare?
----------------------------------------------------------------------
Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus
men vad i glödheta…. näe fy tusan så ledsen jag blir
vad var det som hände tro? Tillstötte det några komplikationer eller….
Har god lust att ringa dit och fråga om de fått in min bortsprungna katt. Fast då måste jag veta hur den ser ut.

Nä usch fy fasen vad ledsamt

Lundabygdens Djursjukhus får inget högt betyg av mig heller!!!
Stackars lilla vännen
. Först hopp och sedan iskall avlivning.
.
Ibland så undrar man varför vissa människor blir veterinärer.
Hoppas att vi kan få lite mer klarhet ang omständigheterna.

ajaj tråkigt o höra att den är borta MEN den slapp plågas tills döds utmed vägen för att sen ligga där och ruttna en ovärdig död !
Den fick en värdig sista minut iaf kan jag tycka och inte ett ruttnande lik ingen vill röra

Det är endå en bra veterinärklinik som jag brukar ta mina egna katter till, tråkigt att höra.
Lille kisse