Europarådets sällskapsdjurskonvention
Känns som politiker, djurskyddsinspektörer, länsveterinärer eller andra som jobbar med djurskyddstillsyn inte känner till Europarådets sällskapsdjurskonvention. Denna konventions bestämmelser har företräde framför nationell rätt!!!
European convention for the protection of pet animals ETS nr 125, 3.11.1987 (sällskapsdjurskonventionen), som Sverige har skrivit under, innehåller generella bestämmelser för hållning av sällskapsdjur och också bestämmelser för herrelösa djur.
I artikel 2 punkt 1 förpliktar sig varje part att ha bestämmelser som anses nödvändiga för att verkställa bestämmelserna i denna konvention.
Herrelösa djur är definierade i sällskapsdjurskonventionen som ett djur vilken varken har ett hem eller är utanför gränserna för deras ägares hushåll eller inte har någon ägare eller skötare.
Konventionen säger också att om en part (ett land) finner att antalet herrelösa djur presenterar ett problem så skall den ta de lagmässiga och administrativa åtgärder som är nödvändiga för att reducera deras antal vilket inte får orsaka dem onödig smärta, lidande eller stress. Länderna uppmanas också att överväga:
-sölja för att katter och hundar blir permanent identifieringsbara och registrerade med deras ägares namn och adress,
-reducera oplanerad uppfödning av hundar och katter genom att främja för kastrering av dessa djur -uppmuntra att de som hittar herrelösa katter och hundar att anmäla det till sakkunnig myndighet.
Enligt artikel 3 i konventionen är det inte heller:
- tillåtet att överge ett sällskapsdjur.

Wow! Nu har vi något att trycka på också. Perfekt, tack Miranda! /Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

kan det vara något att fixa en maillista med alla sveriges djurskyddsinspektörer, länsveterinärer, miljöförvaltningar mm och skicka ut den här konventionen?
Inte att det hjälper mycket, har redan skickat ut den till göteborgs kommun och har bett de att återkomma med deras synpunkter men de svarar inte ens…..
/Miranda
#1 Säger som Vanessa att det är perfekt att denna europa konvention finns!
#2 Det borde ju vara en bra idé att sprida denna till så många som möjligt som arbetar med djurskyddsfrågor. Jordbruksminstern inte att förglömma. Synd och skam med miljöförvaltningen i Göteborg. Tyvärr verkar den inte fungera över huvud taget längre. Skandal när en myndighet stänger dörrarna om sig så totalt. Det är ju skattepengarna som betalar deras lön.
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Även om det mer är en rekommendation så har jag redan använt det i ett högre syfte - brevet till polisen som författas nu. Stockholms alltså. Någonstans måste man börja. Skulle gärna ha länken till detta också, så kan vi katthem lägga in det på våra sidor. Råkade tipsa tv-programmet "hitta hem" om detta. De antecknade det hela, och då frågade jag varför de antecknade mitt bladder. De funderar att lägga ut det på hemsidan. Så man måste börja i en massa olika led för att det ska bli resultat. Små, små tassande steg kan i slutändan bli ett helt skutt.
# 2 jättebra att maila om det. Men dock inte använda en mailinglista, då det kan bli mer som spam. Så varje mail bör vara personligt adresserat. Gärna med en början som säger, "bäste XXX nu finns det en…" Då blir det mer seriöst tryck på det hela. Misstänker jag.
/Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.