Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikett: sajten
Läst 3498 ggr
ksofia
0

HJÄLP- Ännu en katt i Hamneda

Jag har fått ett nödrop från en äldre dam som bor i Hamneda, 2 mil söder om Ljungby där jag bor. Hon åker ibland färdtjänst med mig och vi brukar prata katt. Sen en tid tillbaka har det dykt upp en hungrig katt hemma hos henne och hon är förtvivlad över den. Hon är gammal och sjuklig och har nog att ta hand om sina egna tre hittekatter. Jag har tidigare hjälpt henne med hennes katter och skjutsat till veterinär för kastrering, vaccination mm. Den nya katten som dykt upp är vuxen, ingen aning om hur gammal och försöker ta sig in till henne för att äta. Hon säger att hon försökt att låta bli att mata den för att den ska sluta söka sig till hennes hus. Men ibland har hon inte kunnat låta bli utan gett kissen mjölk och bröd. (ja, jag vet, jag har tjatat med henne innan om att det inte är lämplig mat till katter) Sina egna katter ger hon riktig kattmat.

Jag vet inte riktigt vad jag ska göra för att hjälpa. Jag har ju fyra egna katter och det är inte helt harmoniskt mellan dem, då en katt dog i våras och jag fick tillbaka en katt, Emil, som jag sålt som kattunge för två år sedan (ägaren ville inte ha honom kvar).  Om jag ska ta hem katten får h*n, i alla fall i början,  vara i datarummet. Detta rum har varit Emils "trygga rum", även om han mer och mer är i hela huset. Känns inte helt bra att hålla Emil ute från detta rum.

Damen berättade att ett äldre par från Hamneda ville hjälpa till och sa att de kunde ta hem katten. När de var och skulle ta hem katten hade de stora problem med att få in katten i transportburen. När de äntligen lyckades efter flera försök, var kissen så upprörd att h*n då bröt sig ur buren och pratiskt taget klättrade på väggarna. Paret drog sig då ur och ville inte ta hand om en så "vild" katt. Både damen och jag är överens om att katten inte är "vild", det går inte bedöma hur skygg h*n är är förrän man fått in kissen och lärt känna lite mer. Katten stryker sig emot benen och tigger mat, verkar inte särskilt skygg eller vild i mina öron.

Jag ska i alla fall åka hem till damen i morgon och se om vi kan få in katten i en bur och jag ska se om jag kan ta hem kissen, i alla fall tillfälligt. Sen får vi utgå från det. Jag får väl se om kissen verkar frisk, men det får bli veterinärbesök rätt snart för undersökning och ev. kastrering mm. Det finns inga katthem här, men får kolla med Djurens vänner i Växjö och KKS.

Vad ska jag tänka på, tycker ni?

Det blev ett långt inlägg, men jag känner att jag är lite vilsen. Hoppas på lite goda råd och peppning.

Martina747
0

Jag hoppas verkligen det kommer gå bra, och att djurens vänner eller kks kan hjälpa till, Vet inte riktigt hur det är med Djurens vänner nu om det fortfarande är intagningsstopp där.

ksofia
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vid middag idag var jag och hämtade kissen. Damen hade släppt in honom i farstun och matat honom. Så han var inte hungrig när jag kom och skulle locka in honom i buren med mat. Men det gick bra ändå. Han var naturligtvis rädd, men det gick bra att klappa honom och jag kunde till och med lyfta upp honom i famnen. Jag satte in honom i buren och stängde dörren och då blev det liv i luckan. Han fick ett litet sår på nosen av sina ansträngningar.

Nu ligger han under en säng i mitt datarum. När han varit här ett par timmar lyfte jag fram honom och tittade lite på honom. Det är en okastrerad kille och är helt vuxen. Vet inte hur många år han kan vara. Han verkar inte helt frisk. Han är inte så mager, men verkar mycket sliten. Jag misstänker skabb, löss (eller loppor) och han är nog förkyld. Jag har aldrig sett en katt med löss eller loppor och vet inte hur det ser ut. På täcket han ligger på tycker jag det är små svarta prickar. Kan det vara löss?

Han andas ibland ansträngt och fnyser till. När han äter fnyser han flera gånger och verkar ha lite svårt att andas genom näsan. Ögonen verkar inte rinniga.

Jag har Frontline hemma och funderar på om jag kan ge honom det. Men i bruksanvisningen står att man inte ska ge det till en sjuk katt. Nån som vet? Jag har axilur också hemma och ska försöka blanda det i maten.

Så fort jag vet när jag är ledig och kan ta honom till vet ska jag ringa och boka tid. Så länge får han vila hos mig i datarummet. Jag är noga med att tvätta händerna efter jag rört honom och när jag haft honom i famnen bytte jag tröja. Mina kissar är ju vaccinerade, men man ska väl vara försiktig.

ksofia
0

På bilderna syns inte den fina stjärnan han har på bröstet. Lille kissen, undrar var du kommer ifrån.

Ankie
0

åh men så fint att du har tagit honom under dina vingar Stor eloge till dig för det

på dina frågor hoppas att nån som är kunnig här på ämnet kan hjälpa dig, jag har ingen aning tyvärr

ksofia
0

Jag har pratat med veterinären och jag har fått Stronghold som jag ska ge. Det hjälper mot mask, skabb, loppor och löss, hela kittet.  (ej mot bandmask, men kan ge Axilur om tre veckor.)

ksofia
0

Här går det framåt. Gick in till MUSSE och skulle se om han ätit och försöka  ge honom Stronghold. När jag kom in och började prata svarade han och kröp fram från under sängen och började kela. Vilken kelekisse!!! Han får inte nog. Slutar jag smeka honom buffar han på mina händer. Han vänder till och med upp magen för att bli smekt. Men han har nog ont i magen av mask, den är väldigt uppsvälld och hård.

Det är så motsägelsefullt. Han är inte speciellt mager och kelig till tusen. Men han är väldigt sliten och ärrad, okastrerad och snuvig. Han måste ju ha varit någons kelgris, men har varit ute ett tag, men ändå fått tag på en del mat. ????

Hans öron är små och det ena ser nästan krymt ut som om det förfruset eller nåt. Påminner om Molle som fick hem hos Zingon, fast Musse är svart. Jag undrar om han har någon ohyra i pälsen, syns inget när jag delar på pälsen. Kan ha varit smuts på täcket där han låg.

ksofia
0

Åh, kela mig lite till!!!

martdat
0

han kanske har ett hem som inte tar så väl hand om honom , vissa tror det räcker med mat o sen är det bra,,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

mari-n
0

Men vilken sliten kille. Han ser verkligen ut att njuta nu.

MariannE11
0

å vad skönt att Musse får vara hos dej sofia…..hoppas nu att ni blir av med hyresgästerna fort så han får samla krafter till sej själv…

våga vägra golf o fiskbullar   o håll dej in i  det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

Debattia
0

Jättefint gjort av dig att ta hem honom !Jag tror det var tur att paret inte ville ta hem honom så han fick hamna  hos dig först och blir lite rehabiliterad innan han får ett nytt hem. Låter som han gått ute i några år, kan han ha varit en stallkatt eller något ???

Debattia

Den skygga kattens hemsida!

ksofia
0

Här hemma går det bra med Musse. Han ligger framför mig på skrivbordet och gosar. Han snörvlar en hel del, men jag tycker att det kanske är lite bättre. Skönt att han är inne nu när det är så kallt och snöar ute. Jag har borstat honom (skönt!) och ser inga djur i pälsen. :) Han är jättesnäll och går duktigt på lådan och magen verkar ok.

Ja, han måste ju ha haft ett hem och som utekatt, kanske som stallkatt. Men något måste ha hänt, att man slutat mata honom. Han hade varit hos damen i Hamneda i några veckor och var helt desperat efter mat. Han hade inte varit där tidigare.

#11 Ja, det var nog bra att han inte kom till paret utan fick landa hos mig för lite ompyssling och rehabilitering.

När han piggat på sig så ska jag beställa tid hos vet för kastrering mm. De tyckte inte att jag behövde komma dit för undersökning i nuläget.

Jag ska i allafall annonsera om att jag hittat honom, så får vi se vad som händer.

essut50
0

Åh va fin han är. Tack för att du ställde upp för honom..

" En smula nyfikenhet håller oss unga"

"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"

maggan47
0

jättefin kisse, och vilken hjältinna du är som tog in fina Musse, är nog sliten stackarn, men får värme och mat nu, och förhoppningsvis en egen soffa att sova i

Maggan47  

ksofia
0

Denna lille kelgrisGlad, han är för go. Han älskar verkligen att ha sällskap, kela, bli borstad. Känns svårt att lämna honom i sitt rum ensam, men det är ju ett måste när han är så snuvig. Men han blir så glad när man kommer in och är nära nära. Jag försöker va hos honom så mycket jag hinner, byter kläder varje gång och tvättar och tvättar händerna. När jag inte är där ligger han mycket på skrivbordet där han kan spana ut eller i sängen där det är mjukt och gott.

Jag har inte sett att han tvättar sig, är det vanligt för hemlösingar som haft det svårt? Jag har inte vågat ge mig på att bada honom iom att jag gett Stronghold i nacken. Han gräver inte heller ner sitt kiss och bajs, men det hamnar duktigt i lådan.

Misan
0

Underbart att du har tagit hand om honom, om du tvättar honom med en tvättlapp med varmt vatten över kroppen, det brukar vara uppskattat och då kanske han börjar tvätta sig själv också.

Debattia
0

Lilla gosingen!!!!

Debattia

Den skygga kattens hemsida!

Mison
0

Sofia, jag fick ikväll ett meddelande från min syster.. Hon hade sett din annons på blocket och tror att det är hennes katt..

Jag är dock lite skeptiskt.. Han försvann 2006, och han är kastrerad. Dock säger syster att han hade kulorna eller åtminstone något "kul-liknande" kvar..

Jag har i alla fall lovat att kolla upp saken, och mindes din tråd här inne…

Våran "Fonzie" är id-märkt, det minns jag.. Minns inte om det är i örat eller chip.. Ska försöka få tag på morsan i morgon, det är hon som har all den infon.. Hoppas hon har den kvar bara, det var ju några år sen han försvann..

Men jag måste säga, att han är skrämmande lik vår Fonzie…

Alla djur behöver någon som bryr sig!

Bumbis
0

Så snällt av dig ksofia att ta hem Musse. Vilken stilig gosse!

Kan han ha "blomkålsöron"? Förfrusna öron brukar bli nariga och såriga och trillar av efter en tid…

Hoppas att gossen blir piggare snart. Äter han bra?

Tusen miljoner tack för att du hjälper grabben! Flört

ksofia
0

Mison, som jag skrev i sms:et så har inte Musse någon öronmärkning. Hans öron är väldigt mörka inuti, mörk hud och mycket svart hår, men jag kan inte se minsta spår av märkning. Jag har inte kollat chip ännu. Jag har fått tid hos vet på onsdag nästa vecka för kastrering och ska då kolla chip. Jag tycker han ser okastrerad ut, stora kulor.

Tack Bumbis! Visst är han stilig, även om han har farit illa. Men mentalt, vilken kille, världens gos! När det gäller hans öron ska jag fråga veterinär, så jag vet inte vad han råkat ut för. Hans öra liknar Molles öra (Zingos kisse som jag skjutsade från Ronneby till henne) och hans öra trodde man var förfruset. Men det är inte narigt eller sårigt.

Hans snuva är mycket bättre, bara någon fnys då och då. Äter som en häst!:) Sköter lådan bra. I början visste han inte att han skulle krafsa över det han gjort i lådan, men han har nog upptäckt att det luktar mindre när jag varit och krafsat i lådan (plockat upp bajset) och nu krafsar han hej vilt och det lyckas nästan. Så duktig!

Jag hoppas att han blir helt symtomfri snart från sin snuva så att han kan komma ut ur gästrummet och träffa mina kissar. Någon som vet hur länge man måste vänta innan man kan släppa ihop dem??? Mina är visserligen vaccinerade, men jag vill inte riskera något, särskilt inte med min äldsta kisse på 12 år. Musse har nu varit i mitt gästrum i 2 veckor.

Mison
0

Jag fick ditt sms… Var tvungen att skicka sms, för syrran hade inte tålamod att vänta på svar härinne… Hon blev väldigt besviken…Hoppas allt går bra med Musse..

Alla djur behöver någon som bryr sig!

ksofia
0

Ja, va synd att det inte var Fonzie.

ksofia
0

I förra veckan var Musse hos veterinären, så nu är han kasterad, vaccinerad och id-märkt. Han var inte chippad. Hans snuva har gått över och det var ok med vacc. Hans öron fick sig en omgång till med Stronghold och rensning. Han är troligen 6-8 år och hans huggtänder är alla av. De är dock inte av ända ner till pulpan, så vet trodde inte att han har så ont av det. Men man får vara vaksam på om han får problem med att äta (har det inte varit hittills). Lille Musse-Pusse, vilket hårt liv du levt i många år!Gråter

Nu är han ute i huset tillsammans med mig och de andra kissarna. Det går lite si och så med kissarna, men jag hoppas att de snart accepterar varandra. Musse är verkligen en riktigt goskisse, ska gärna vara där jag är, i knät eller jämte. Kelar och spinner.

Får väl snart börja leta nytt hem till honom. Skjuter på det tills han fått andra vaccinationssprutan, tror jag. (Får se sen vad jag hittar för skäl att skjuta på det ännu merFlört)

ksofia
0

Han är så lugn och snäll. Ställer tom upp på glitterbild för Lussekatt-tävlingen.

ksofia
0

Kyss

Josefa
0

Åh, liten trött kissepojke. Vilka ledsna ögon.

ksofia
0

Han kisar när jag fotar honom, på varenda kort.

Hawknestgrove
0

Så¨söt liten Musse!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

maggan47
0

vilken fin kisse, och vilka ögon, verkar ha sett det mesta av eländeSkäms

Maggan47