Pälsbollar i Helsingborg,Höganäs med omnejd.
Startade den här tråden för hjälp till katter på en koloni i Helsingborg. Under tiden tråden rullat har det hänt en hel del. Vi är flera som träffats och numera hjälps åt med hemlösingarna. T.o.m. funderingar om att starta upp en egen förening. Många katter har blivit hjälpta och till veckan kommer vi ta in de sista katterna från kolonin ,sen är samtliga räddade.
Kattängeln Josefa har räddat många kattungar där mammorna blivit överkörda eller försvunnit på annat sätt och ungarna blivit övergivna. Josefa söker bra hem till sina skyddslingar !!!
Vill du hjälpa oss i arbetet med katterna ? Vi behöver hela tiden ekonomisk hjälp till de som är sjuka samt de som måste kastreras,vaccineras o.s.v!
Vi har konto hos Smådjurskliniken
- DIN VETERINÄR . Ekvändan 2 . Helsingborg. "PÄLSBOLLARNA" Bank-giro 5142-4976.
Obs ! Vi har bytt namn från Norrkatterna,tyckte det lät lite konstigt.Finns både norr och söder i Helsingborg och vi började hjälpa katter på norr.Därav det gamla namnet.Nu har vi avancerat och därför bytt namn. Viktigt du skriver namnet på inb,kortet så pengarna går till katterna och inte till kliniken !!!!
Stort eller litet bidrag, allt är lika välkommet !
SÖKER DIG SOM VILL STÄLLA UPP OCH HJÄLPA OSS MED!
TRANSPORTER- INFÅNGNING.-
VI SKRIKER EFTER TILLFÄLLIGA OCH PERMANENTA HEM.
ANNONSERING,KOPIERING.O.S.V. EKONOMISK HJÄLP TILL KATTERNA. KATTMAT,MM.
Här är dom andra trådarna.
Hemlösa i Helsingborg Akut!!!
Hemlösa i Helsingborg.akut!!!!
Hemlösa i Helsingborg.akut!!!! Del 3.
Hemlösa i Helsingborg.akut!!!! 4
Hemlösa katter i Helsingborg !
Är också inblandad i dessa trådar !
JP och TYR i säkerhet AkUT !
Svältande katter 3.
Hemlösa katter i Helsingborg ! 6!!!
Här behövs allt!Böner och jag vet inte vad!!!
Hemlösa katter i Helsingborg med omnejd ! 7
Bella! Katten som nästan blev hängd OCH dränkt!
Omplacerad: Akutkisse i Helsingborg !
Redovisning av kontot finns i min blogg. Sätter in info när vetten skickar redovisning..
Debattia
Den skygga kattens hemsida!

Vilket slags kattmat behöver ni?
Jag kan ev. hjälpa till med annonsering.
Åker bort idag och är hemma ikväll igen, så jag kollar här igen då om jag fått något svar.

putt
våga vägra golf o fiskbullar o håll dej in i det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

om man ska bidra med mat, men bor en bit ifrån nämligen Växjö vad sätter man in pengarna då till er liksom?

vad har du för blogg adress?
Har presis kommit hem från Göteborg nu ,vi har varit och lämnat lilla fina Lillan i sitt nya hem hos en helt underbar tjej så nu har hon blivit göteborgare…
Ni fantastiska som vill lämna mat till oss eller vill hjälpa oss med pengar. Helt klart behöver vi hjälp med mat och annonsering !
Det enda penningkonto vi har är det till veterinären och det hjälper ju enormt många pälsbollar.
Kommer öppna ett till föreningen också sen, då vi även kommer vilja värva medlemmar..
Den enda blogg jag har är den här inne på Hittekatter.
Sen har vi en adress: palsbollarna@live.se
Fattar inte varför det blivit sånt mellanrum mellan text och bild???
Kan någon Medarbetare hjälpa till och rätta till det???
Debattia
Klistarar in denna för jag tycker det är viktig information !!
putt…
hoppas att kissarna hittar nya hem snart.
om intresse finns så kan jag lägga ut bilder + info om de katter som behöver omplaceras på min hemsida: http://raddadjuren.zoomin.se
mvh Lisa
Omplaceringshemmet: http://raddadjuren.zoomin.se
Medarbetare på Kattpolisen
Debattia
Ett steg fram och två tillbaks. Hon som skulle ta in båda kattungarna från kolonin kan nog nu bara ta in en så ett annat hem söks till den andra. Han är helgrå och mycket tam,c:a 16-20 veckor.
Debattia

bra för den kattungen som får komma dit iaf…putt för den andra…
Puttar också upp för kattungen samt för de två som blivit hemlösa p.g.a. att förhållandet tagit slut..
Debattia
Nu har vi en ny kattfamilj i Höganäs. Mamma med 4 ungar. Tack och lov så har vi akuthemmet ängeln dit dom kommer plackas in direkt.
Debattia

putt!

putt

Putteliputt
Pälsbollarna i Höganäs
På torsdag ska den misshandlade kattfröken till vetten och undersökas ytterligare för sina skador.
I går kväll kom info om två kattungar som måste omhändertas akut om dom ska klara livhanken,dom är undernärda o.s.v.
Hoppas på mer info om den här på tråden i dag.
Lillan berättade att göteborgstjejen Lillan har det bra i sitt nya hem, hon är fortfarande lite försiktig bara.
Debattia

Usch, vad är det som har hänt med kattungarna? Är dom vanvårdade eller är det hemlösingar? Och hur gamla är dom?
Pälsbollarna i Höganäs

tumhållning för de två kattungarna…..
o putt
Kommer nog mer info här om kattungarna under kvällen. Det senaste infot är i alla fall att dom redan fått ett nytt hem,den ena har fått veterinärhjälp för sitt sår och ligger över hos vetten i natt…Humlan !!!!
Debattia

toppen…..
Dom här två kattungarna som jag skrivit om nu senast har Lillan hittat hem till . Nu är det mest akut få in den grå kattungen någonstans som är kvar på kolonin. Den är tam och helgrå.
Lillan har du märkt jag har kontaktat dig i dag ang money,money?
Debattia
Puttar upp för kattungen !
Debattia

putt

Humlan ligger nu, mätt och belåten, och tar igen sig i mitt badrum. 
Veterinären opererade ut en metallbit från magen på henne, hon hade ett stort sår som det rann grönt var ur, så nu har hon 7 (!!) stygn på sin lilla lilla mage. Hon hade också massor med löss och var väldigt uttorkad.
Nu återstår det att fånga in hennes bror, Nalle, och behandla även honom. Dom har båda fått nytt hem redan.
Pälsbollarna i Höganäs
Tur Humlan fick hjälp annars hade hon inte klarat så många dagar till här i livet.
I dag är det Bellas tur åka till vetten för andra gången.Håller tummarna för henne! Det är hon som varit med om så fruktansvärda saker,hängning och försök till dränkning. Hon behöver verkligen ett nytt bra hem hos någon med ett stort hjärta..
Söker fortfarande även ett hem till den grå kattungen som är kvar vid kolonin.
Debattia

skönt att Humlan fått bort metallbiten….håller tummarna för hennes bror o för Bella såklart..
putt för den grå kattungen…
Menar du verkligen att mataren tagit in den ena ungen och låtit den andra stanna kvar där ute. Hon har ju för f.. bara en egen katt där hemma.
Dom skulle fånga in båda i kväll men det var bara en som visade sig så dom väntar till i morgonkväll.Måste ta in båda…Håller helt med dig !!!
Här har det hänt saker minsann. Vi har blivit en förening vid namn Pälsbollarna..
Debattia

Var idag med Bella till vetten, hon är inte dräktig och kommer att kastreras i morgon förmiddag! Hon hämtas av Xray´s mamma på lördag för att få komma och bo hos henne och hennes kattpojkar! 
Pratade med vetten om Humlan och fick informationen att hon hade blivit skjuten med luftgevär i magen! Fy fan vilka jävla kräk det finns! 
Pälsbollarna i Höganäs
Du menar inte att dom skjutit på katten?? Vad är det för dj------vla idioter där ute?? Där kan ju ligga fler skadeskjutna kattungar!
Vi måste åka ut där någon kväll och kolla upp !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Vad sa vetten om Bellas problem då???
Debattia

stackars Humlan… ja vad finns det för människor… skulle inte vilja kalla dom för människor heller för den delen….
tummar för Bella åxå…
Jo, det är just arten människa som beter sig på det viset!!!

jag skulle inte vilja kalla dom för människor faktiskt….finns nog inget namn för dom som är dom värdiga nog att få bli kallade… svin är alldeles för fint o då vet jag att grisarna tar illa upp….
Hur har det gått med Bella idag????
Debattia
Förresten!!! är det ingen som observerat att vi blivit en förening????
Debattia

jo vad bra, någon hemsida?

oj, nej, det missade jag… va kul… Pälsbollarna, vilket bra namn…
Alla djur behöver någon som bryr sig!

då gratulerar vi….ja det var ett bra namn…
Stort GRATTIS till eran förening
Lycka Till med erat jobb för alla behövande pälsbollar. Ni gör redan ett fantastiskt jobb och är säker på att ni kommer fortsätta med det.
Tack ska ni ha!!!
Vi har redan börjat fått lite nya kontakter som hjälper oss lite framåt..Bara vänta tills vår hemsida är klar också….
Debattia

Bella har idag fått ett permanent hem hos Xray´s mamma!
Och igår fick Gumman (en av katterna från rivningshuset) och Humlan (kattungen som blev skjuten i magen) ett permanent hem hos en nära vän till mig i Jönköping.
Har med andra ord "blivit av" med tre katter på två dagar och det är faktiskt tomt utan dom. Men det känns bra att dom fått bra hem!
Ja, föreningen står ju i startgroparna och hemsida kommer så småningom!
Just nu är det många honkatter, jag har tex 4 stycken, som ska kastreras, och det behövs ju pengar till det…. Så om ni har några kronor över så tar vi tacksamt emot dom!

Pälsbollarna i Höganäs

nya permanenta hem älskar jag…bra att 3 lyckats…..
… o fler ska det bli…

Grattis till föreningen Pälsbollarna

Helt underbara!!!!
Pälsbollarna i Höganäs

fina bilder på fina katter

Har idag varit och hämtat en liten kattunge som har "bott" på en industri inne i Helsingborg med sin mamma och tre syskon. För 1-2 veckor sedan försvann mamman och syskonen och ensam kvar var en unge. En vän till mig, som jobbar där, har försökt få tag på den med utan resultat.. Förrens idag! Micke ringde mig i förmiddags och berättade glatt att nu var kattungen infångad! 
Men, han såg konstig ut på ena bakbenet… Micke hade inte kunnat undersöka honom så noga men tyckte att det såg ut som att bakbenet var missbildat..
Jag och min man åkte dit och möttes av en mycket arg liten kattpojke. Ca 8-10 veckor. Och nog såg benet konstigt ut alltid… Det är kapat, av alltså, ca 0,5 cm nedanför armbågen.. Han har ingen tass på det benet.
Såret ser däremot jättefint ut! Har läkt ihop hur bra som helst och utan infektioner.
Kissen, som jag döpte till Gandalf efter sin räddare, ligger nu inne hos min dotter och sover. Han fräste och var jättearg till en början, men nu är han en riktig kelgris!
Har avlusat/loppat honom idag och har tänkt att försöka föra ihop honom med Siri och hennes bebisar i morgon. Håll tummarna! 
Pälsbollarna i Höganäs

Nämen, aj. Lille kisse var har du tappat din fot?
Oj…stackars liten…Är han född med en sån defekt eller har han råkat ut för något tror du?

På Nedermans i Helsingborg… 
Han verkar inte ha ont alls och går och springer på stumpen i alla fall, så det kommer nog bli bra.
Pälsbollarna i Höganäs
Den blev nog kapad när han var riktigt liten. Stumpen skulle inte sett ut sådär om den var medfödd. Otroligt vad kroppen ändå kan läka av sig själv. Han har ju knappast fått antibiotika och annan vård.
Vill ha
!!!

Nej, jag tror inte heller att det är medfött..
Ska ringa vetten så dom får kika på det, så får vi se vad dom säger.
Pälsbollarna i Höganäs

Dom här katterna hämtade jag också idag. Fast i Jonstorp.
Dom, och ett syskon till (som ser likadan ut som den vita Birma-liknande kissen) som jag inte fick tag på idag, har bott hos en äldre dam på hennes altan sen tidigt i somras. Hemtjänsten mailade till Pälsbollarna och bad oss om hjälp, annars skulle dom bli skjutna av kommunjägaren.
Dom är rädda, tycker inte om att man tar i dom, men accepterar att man sitter en halvmeter ifrån dom, bara man sitter still. Hjärtat slår som hammare i kroppen på dom.. Men med lite tid, omtanke och en massa kärlek och tålamod kommer dom nog att bli riktiga kelgrisar dom med!
Helt underbart vackra är dom!! Tror att det är 1 hane och 2 honor som jag har här nu. Den som jag inte fick tag på idag är nog en hane. Förhoppningsvis har damen fått in honom i köket tills i morgon. Hon hade fått in dom andra tre så det var "bara" att fånga dom där..
Min man blev biten, riven och helt nerbajsad så det var nog långt ifrån "bara" för honom…. 

Pälsbollarna i Höganäs

Men stackars lilla kattunge som blivit av med sin fot.Vilken tur han kom in innan vintern.Har ju ingen tass att sätta ner på marken.
Hoppas den sista kattungen kommer in i dag också.
Jag har börjat förbereda för de två honkatterna från kolonin och hoppas nu dom gjort allvar av och tagit in ungarna.
Har pratat med vetten och blivit lovad en ny rapport om kontot!!!
Debattia
Förresten!!Bara vänta tills jag hittat en annan dator,då ska det bli mer fart på mig!!!
Debattia
Nu har vi ramlat över en akut kris igen!!!!
Dom håller på och bygger ut Ikea ute på Väla och där har dom sett en kattunge som sprang in under rivningshuset,förmodligen är där en hel familj och några tjejer ska kolla upp det idag.
Dom måste kunna komma in någonstans men var??????Hjälp!!!!
Debattia

akutputt

Meeen…. Varför tar det aldrig slut???
Pälsbollarna i Höganäs
Har hittat ett tillfälligt kryp in för dem men måste ha hjälp med infångning någon kväll.Det måste bli efter att affärerna stängts så där är lungt. Vi får ta med pannlampor och kaffe.Finns någon frivillig som kan ställa upp och hjälpa till??
Finns där någon som känner för att hjälpa och ta in familjen så länge får ni gärna höra av er!!!!
Debattia

putt
Helt sjukt!!!
I dag står i HD att någon satt en plastpåse över huvudet på en svart norsk skogskatt i Höganäs. Ambulanspersonal hade fått syn på katten och tagit bort påsen.Någon hade satt fast den i halsbandet.
Bor du i Höganäs eller dess omnejd så håll din katt inne när det går såna här idioter lösa ute på gatorna!!!!
Debattia

Grattis till föreningen, ska bli spännande med hemsidan,
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Har blivit intervjuvad av HD idag igen och dom tog även bild på mig och Xray.. Vi är lokalkändisar nu ju… :)
Synd bara att det ska vara pga alla katter som far illa..
I morse var jag och hämtade den sista kattungen i Jonstorp. Döpta har dom blivit med.. Till Legolas (han på bilden. Det var honom jag hämtade idag) Arwen (den andra långhåriga) Sam & Maja.
Pälsbollarna i Höganäs

Den svarta skogisen har hittat hem igen och är helt okej. =)
Pälsbollarna i Höganäs
Tycker bara det är så fruktansvärt med den svarta skogskatten,vilken dj*vla idiot som satt påsen över hudet på den.
Vilka fina kattungar,skönt dom kommit in i värmen !!
Kan ni hänga med och hjälpa till att plocka in kattfamiljen vid Ikea ???
Debattia
Debattia
Här kommer redovisning av kontot.Har också satt in det i bloggen!
Datum Summ katter Kvar Notering 090811 400 3002 Gunilla
090824 50 3052 Tanja
090825 150 3264 Kristina
090825 300 3564 Gullimaj
090825 1000 4564 Sofia
090825 1.150 5.652 Ingvar
090826 600 6252 Anette
090827 500 6752 Anette
090828 1958 8.710 Anonym.
090902 100 8510 Tanja
090903 150 8960 Fia
090903 400 2 kattungarna 8500 kattsnuva
090903 460 2 kattungar 8.100 kattsnuva
090917 1.020 Gråis Kastrering,vacc,märkn
090917 1020 Danny 6060 Kastrering,vacc,märkn
090923 460 2 kattungar 5.600 Kattsnuva
090921 500 6.100 Danny
090924 400 Zenje 5.680
090929 250 5.930 Agneta
090930 100 6.030 Fia
091013 2.502 Kattungen 3.528 Skadeskjuten
091015 414 Bella 3.114
091016 514 kattungen 2.600
091013 70 2.670 Gunilla
091013 2000 2.870 Lotteriet .G
091021 100 2.978 Chris.
I dag finns 3.078 kr kvar på kontot.
Tack alla snälla människor !!!!!!!
Debattia

Vilken dag är planerad att försöka få in IKEA-kattungarna? Och har dom jourhem att åka till Debattia?
Kramen.
Pälsbollarna i Höganäs
Ja,jag har hittat en tjej som kan ta in dem så länge,under tiden måste vi söka vidare!!!
Debattia

Har du en datum för IKEA-kattungarna? Kan jag så ställer jag så klart upp!!!

Puttar nu också för Ikea kisarna, och den svarta och gråa från kolonin.

putt
Ska höra med kantarellen för hon kommer hem i dag,söndag.
Måste också ta in de två honorna från kolonin ,det måste göras denna veckan. Dom kan komma hem till mig så länge.
Debattia

Kan vi få skriftligt från både IKEA och Securitas att vi får vara på området efter stängning? Kan bli STORA problem annars….

Good point Xray!!
Det får vi kolla upp!!
Pälsbollarna i Höganäs
Ja,vi får kolla. Vilket smile du har Lillan. Du har blivit lite lik en komiker som jag inte kommer på namnet.Det står still i kväll också…
Debattia

haha, ja jag har också suttit och tittat på Lillans bild…. vem är det man tänker på?? blir i alla fall så glad när jag ser den…
Adde Malmberg?
Undrar om hon ser så där glad ut om mornarna också??
Har ni sett att jag har redovisat kontot hos veterinären. Det ser bättre ut i min blogg än vad det gör här på tråden.
När jag kopierade in det här så var det presis som en explosition,eller hur det stavas nu?? Siffrorna försvann åt olika håll i alla fall.
Debattia

Ni tänker möjligtvis inte på Jokern i Batman…? 
Och enligt min man ser jag INTE ut sån på morgonen…. Förstår inte riktigt vad han menar med det faktiskt…..? 

Lilla Gandalf har blivit adopterad av Siri så pass att hon accepterar honom, men jag har nu förstått att han inte får/vill dia henne.. Och han äter extremt dåligt med mat också.. Så nu är här flaskmatning som gäller… Eller ja, sprutmatning rättare sagt.. Han bet sönder nappen på flaskan det första han gjorde… Lille busungen.. Och han äter det med stor aptit!
I morgon ska han till veterinären och bli undersökt. Har börjat tro att hans ben faktiskt alltid har varit sånt.. Vi får väl se vad dom säger om det.
Alice (vår hund) fullkomligt älskar honom och tar alla chanser hon får att gosa med honom. I början tyckte Gandalf inte alls om det, men nu stryker han sig mot henne och stångar huvudet i nosen på henne så fort hon kommer i närheten. Har försökt få dom på bild, men det är inte lika lätt som det låter tyvärr!
Pälsbollarna i Höganäs

Jaha, idag åkte jag till vetten med Gandalf och jag kom hem med en Mickie… Det är en HON! Har haft mina misstankar dom senaste dagarna men har haft svårt att se.. Det ser precis ut som att det skulle kunna vara plats för två stenar men så är inte fallet.
Hon är i alla fall en pigg LITEN tjej, 5 max 6 veckor gammal. Jag har ju sett att hon är mindre än Siris bebisar som är 7 veckor, men har tänkt att det har berott på att hon är undernärd. Och hon som har sprungit helt ensam i 1-2 veckor nere på industrin i Helsingborg….
Hur sjutton har hon klarat sig??
Benet är troligtvis en medfödd missbildning och det har alltså inte hänt någon olycka, vilket ju är bra. =) Hon kommer att klara sig bra utan 4 tassar så där är det nemas problemas!
Hon följer mig som en hund här hemma och Sigge, Nova och Spider är super avis! Sigge har till och med varit framme och slagit till henne en gång…. Så det är konstant övervakning när dom är i närheten.
Pälsbollarna i Höganäs
Är hon bara 5-6 veckor, så är det omöjligt att hon har klarat sig själv så länge. Så mamman har nog varit i närheten.
Så det kan vara ett medfött fel på tassen? Då var det slut på kattfötter på lagret, när hon tillverkades.

lurad av en Mickie på fler sätt alltså…puss på henne från mej…

Micke, han som hittade henne, är övertygad om att hon varit där nere ensam i 7 dagar.. Och där är inga andra katter kvar där nere. Han har letat efter dom andra den senaste veckan men inte hittat några och tittade igen efter dom idag. Inte en skymt av någon.
Mickie har ju sprungit runt och skrikt dagarna i ända där nere fram tills Micke äntligen fick tag på henne. Nog borde dom väl ha sett till mamman någon gång under en så lång tid när dom har sett och hört Mickie varje dag, från morgon till kväll?
Pälsbollarna i Höganäs
Välkommen i gänget lilla Micie!!!Sötnos!!!!
Idag har en ung hankatt från Landskrona blivit räddad från avlivning. Han är mellan 1-3 år. Kastrerad och heltam. Ägarna ville avliva honom men veterinären vägrade . Den kan nu få ett tillfälligt hem i 2 veckor ,så vi har den tiden på oss att hitta nytt hem till honom….
Debattia
Puttar upp för kattkillen från Landskrona som vi nu har en och en halv vecka på oss hitta nytt hem till.
Måste också flytta två av katterna i stödhemmet på fredag så där blir två kvar.
Behöver också kastrera 10 honkatter och det är det inte pengar till på kontot.Suck !!!!!!!!!!
Debattia

en stor stor kvällsputt..
Tack så mycket för putten !!!
I dag är det en artikel i Helsingborgs-Dagblad med två kloka kvinnor på bilden.Den handlar om Pälsbollarna!! Hoppas den hjälper till och ger oss lite fler akut och jourhem!!!!
Bra artikel,Jättebra jobbat tjejer!!!!
Debattia

Tack så mycket Debattia!! Får hoppas att det hjälper oss.
Hur kan jag ha missat att ni starta en förening..vad roligt!! Stort grattis!
Bra val som första bild Debattia ;)
mvh Lisa

Fast jag har ringt henne och bett henne rätta en sak i slutet. Att man inte får ha mer än 9 katter UTAN TILLSTÅND! Att man alltså FÅR ha mer än 9 st om man har ett § 16 tillstånd… Det finns ju säkert dom som skulle anmäla om en person har fler än 9 katter om dom inte vet om att det finns tillstånd att få…
Det finns ju faktiskt folk till allt!
Blev snurrigt kanske men jag hoppas ni förstår vad jag menar.. Har precis begravt min livskamrat sen 10 år tillbaka så det snurrar mycket tanker i skallen nu.
R.I.P älskade Bimbo! 
Pälsbollarna i Höganäs
Det gör ingenting det står så i tidningen. Vad som var mycket bra var det om stödhemmen. Får se om någon hör av sig…
Skickar tankar och kramar till Lillan och en sista hälsning till Bimbo i Regnbågslandet. Nu är han fri från både smärta och sjukdom..
Debattia

jsg har sökt på artiklern på nätet men hittar ingenting någon som har länken? eller hemsidan adressen till den nya föreningen om det finns något?

Kan inte heller hitta atrikeln, men adressen till hemsidan är i alla fall
Men den är som sagt "under uppbyggnad" än så länge.
Pälsbollarna i Höganäs
Sök på Helsingborgs-Dagblad och Höganässidan.
Debattia

Jag gjorde det men hittade den inte. Har du gjort det?
Pälsbollarna i Höganäs
Jag läste bara tidningen.
Puttar upp för kissen som inte har något hem efter en vecka. En ung hankatt från Landskrona som veterinären vägrade avliva eftersom ägarna ville det för att bli av med honom !
Debattia
Puttar upp!!!
Tänker på den unga hankatten som vi väntar kort på,behöver ett hem inom en vecka. I helgen flyttar vi om på tre kissemissar.
Söker även hem till en kastrerad honkatt på 2 år som levde i misär tills vi tog hand om den.En jättefin liten dam,har bara inget kort på henne heller ännu !!!
Debattia

putt
I dag har här flyttat in en svartbrun liten kattunge hos mig, har ingen aning var han kommer från ??? Han är jätterädd,ca 4-6 veckor. Fick ut och köpa kattungemat. Det var ett tag sen jag hade en sån liten puttilutt.
Sen har jag fått kontakt med ett par som har fem egna katter.Dom lovade höra av sig igen,funderade på att inreda ett par rum i sin källare så dom kunde hjälpa till och vara stödhem.Toppen !!!!
Debattia

bra att vetrinären säger ifrån om att avliva friska djur, men han /hon kan ju inte behålla alla heller,, hoppas att hem hittas,
jag kan ställa upp som stödhem åt 1 st katt om det blir kris någon gång..kram, Lisa
mvh Lisa
Lisa ! Tack för att du vill hjälpa en katt !! Du är en ängel !!!!!
Jag har letat överallt i kväll ifall jag skulle hitta fler kattungar men har inte sett någon. Förstår inte var detta lilla liv kommer från.
Lämnade loppisen en stund för att äta lunch. När jag kom tillbaks sprang denna unge omkring bland de andra vuxenkatterna inomhus. Dom ville lukta på honom,då skyddade den ena hankatten ungen. Dom är väl fantastiska egentligen. Där var ingen som fräste åt honom eller var elak.
Josefa ! Nu behöver jag råd med vilken mat o.s.v. ????
Debattia
Är den 4-6 veckor behöver den dels mjölkersättning och sedan t ex Royal Canins Babycat, som du kan blötlägga till en början.
Var hittades ungen? Hämtade själv 2 vid ett äldreboende här i Hbg idag. De ringde i förmiddags om att det legat ungar och skrikit hela natten under ett ventilationssystem. 2 fick vi ut. En tredje får vi inte ut. Brandkåren var där hela eftermiddagen och grävde och försökte öppna upp och lyste med värmekamera och jag vet inte allt. Men den går inte att lokalisera. Man bara hör ett dovt pipande. Det är fruktansvärt. Hur f.. får man ut den? De är inte mer än 2-3 veckor gamla.
Tack! Har köpt mjölkersättning idag,men rekommenderar du något speciellt märke ??
Ungen hittades inomhus tillsammans med de andra vuxenkatterna. Men vad hemskt med kattungen!!! Kan man inte locka med mat ??
Finns där ingen mamma till dem???
Tack brankåren för att dom ställde upp så på en kissekatt !!!
Debattia
Royal Canin har mjölkersättning. På apoteket finns KMR.
Hittades inomhus?? Har du så stora råtthål, så en kattunge kan ta sig in? Intressant!!
Vet inte om det hänt mamman något. Ungar brukar inte ligga och skrika så hysteriskt och så länge om det finns någon mamma i närheter. De är inte mer än 2-3 veckor gamla, så det går inte att locka dem med mat. De står visserligen på sina tassar men är fortfarande väldigt ostadiga.
Brandmännen var lite skeptiska när de kom. Trodde väl att kärringarna blivit helt knäppa. Men de satte igång när de hörde ungen, och höll på i flera timmar. Så det var jättesnällt. Tyvärr gav det inget resultat. Kan inte sluta att tänka på den. Ska den ligga där inne någonstans nu och svälta ihjäl?
fruktansvärt!!!Hoppas det ska gå att få ut den på något sätt men jag kan inte komam på något just nu i alla fall, men man tänker ju på den hela tiden,måste vara hemskt för dig som också hört den skrika där inne !!!!
Debattia

snälla brandmän som försökte i allafall, kan fastighetsägarn försöka få ut ungen med tros?

tack både debattia o josefa för era insatser….hoppas hoppas den sista lilla kan bli fångad den med…. otäckt när ni hör den men inte hittar den….
Vad är tros???
Har också kommit en vuxenkatt som ser ut vara dräktig. Har tagit in den och ska ta kort på den i dag så jag kan sätta upp lappar och kolla ifall den har någon ägare för den verkar tam men ändå skygg.
Vad som gör mig konfunderad är att den ser ut som en hankatt men är mycket rund om magen,inte jämntjock.
Debattia

Ni är verkligen änglar, Debattia och Josefa, som jobbar så hårt för att rädda alla oansvariga människors sjuka handlingar. Hoppas också att den lilla som är kvar kan räddas.
Vi tog också in en liten 4-5 veckors långhårig bebis som också skrek hjärtskärande i Småbåtshamnen alldeles ensam och olycklig.

#110 tros är talspråk, småländska antar jag, som tror, typ, nått man säger när man undrar om nått.
Jättebra Gullimat!! En kisse till räddad !!
Den kattungen som flyttade in i går har både ätit och går på lådan.Har märkt att vuxenkatten verkar skygg också.
Undrar hur det går för Josefa i dag !!!
Debattia

kanon gullimat…
då får vi vänta på rapport från josefa…
Tyvärr, sorgligt nog har det inte hörts något pip från ungen alls idag. Kan vara så att mamman varit där och lockat ut den, men mest troligt är att ungen inte lever längre. Den lät inte alls bra igår. Inatt och idag har personalen hållit koll, men där har varit alldeles tyst. Så också när jag var där.
Så tråkigt ! Men man kan ju också hoppas på mamman varit där.
Debattia

tittut där bakom…. söt är du….
Den andra jag såg var lika mörk den också,hoppas jag får in honom i morgon. Det är rätt kallt här i kväll och friska höstvindar.
I morgon ska Lillan åka med Siris alla bebbar till veterinären för dom har ögoninflammation och är så förkylda.
Debattia
Tyvärr hann jag inte rädda det andra lilla livet.Hittade den död i morse. 
Debattia
Nej!!! Faaaan, inte fler katter nu som inte lyckas bli räddade.

Pälsbollarna i Höganäs

En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket.
*Nalle Puh*
Har kattungarna blivit bättre i ögonen nu ????
Debattia

Nej tyvärr inte, både Lova och Loka ser hemska ut i båda ögonen… Och Gordon i ett öga. Men dom har ju bara fått antibiotika och droppats i 1,5 dag så vi får avvakta nån dag till…
Ramsey och Mickie har ingenting. Tycker att det är konstigt att dom två, och Siri, inte ens är lite rinniga i ögonen…. 
Lova är ju även jätteförkyld, och då menar jag verkligen JÄTTEförkyld, tycker så otroligt synd om henne. Hjärtat snörs ihop varje gång jag ser henne… Funderar också på om jag kunde ha förhindrat det på något sätt…
Pälsbollarna i Höganäs
Du får höra vad veterinären säger i dag ?
Hoppas ni haar möjlighet ta kort på de sista fyra katterna när ni ska flytta två av dem ???
Den svarta katten som kommit till mig tycker jag nästan ser ut som en kastrerad hankatt,måste kolla mer när det är ljust. Den verkar både tam och skygg.. Ska ta kort på den och sätta upp samt kolla om den är chipsad, för öronmärkt verkar den inte vara.
Det är problem nu genom att det är mörkt så tidigt om kvällarna,när det gäller kattarbete.
Debattia
Behöver akut hjälp med en kattmamma och hennes två ungar !!
Mamman är c-a 2 år.Kattungarna 12 veckor. Dom matas av en äldre dam som har flera egna katter samt hund. Kattfamiljen ligger på hennes altan och den är helt öppen . Dom behöver ha någonstans att få komma in så vi kan kastrera mamman samt hjälpa hela familjen till ett bättre liv. Mamman har fler kattungar som hon fick på våren och dom springer nu runt i hela området,så dom skulle man också behöva ta hand om annars blir där ju bara fler och fler. Detta är i Helsingborg !!!
Hon hade fyra kattungar från början men två har en man i området tagit in.
Debattia

Satt uppe med Lova till kl. 4 i morse, hon är rätt dålig och har svårt att andas. Ska in med alla ungarna till veterinären 14.10. Varken antibiotikan eller ögondropparna tar på dom, det blir bara värre istället… Lova och Loka är i stort sett blinda nu eftersom dom är så svullna.. Usch, jag tycker så synd om dom att jag bara vill gråta! 
Jag TROR att detta är något som Siri har överfört till ungarna under tiden hon gick dräktig eller via mjölken… Mickie (kattungen med 3 ben) har ju bott ihop med dom ett tag nu och hon varken nyser eller rinner i ögonen.. Hon är inte dålig alls..
Det har ju gått så otroligt fort med! I Torsdags förra veckan var alla friska och sprang omkring och busade så det nästan var jobbigt.. Jag förstår ingenting, har aldrig varit med om det här innan.. Hoppas veterinären kan ge mig ett svar idag..
Återkommer med uppdatering när jag har varit där.
Pälsbollarna i Höganäs

Stackars småttingarna! Dom ser hemska ut nu. Man lider verkligen med dom. Håller tummarna och kniper lite med tårna oxå…

Lova, Loka och Gordon finns nu i katthimlen… Ramsay har 50/50 chans att klara sig… 
Pälsbollarna i Höganäs

Näääääääää
Kram till dig Lillan!

när vad sorgligt…. kram till lillan… hoppas att ramsay klarar sej…håller tummarna…
Hoppas också verkligen han ska klara detta. Varför måste det vara så dj…..ligt i bland ? Varför ska dom behöva råka ut för något sånt här?? Vad jag förstod var det en mycket elak virus och som bara kommer så akut ?? Tre små levnadsglada små kattungar.
Skänker en tacksamhetens tanke och många,många styrkekramar till Lillan som ställde upp och tog hand om dom så de fick vara helt vanilga små kissebebisar, tillsammans med sin mamma. Ligga inomhos på mjuka bäddar och mysa,behövde varken hungra eller frysa.
Fyra små kattungar som åkt till Regnbågslandet den här veckan och blivit kattungeänglar!! Dom har det bra nu ! Men det är alltid lika jobbigt behöva ta farväl !!!! 
Debattia
Stackars kattungar..
Tack för att ni ställde upp för dom..
" En smula nyfikenhet håller oss unga"
"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"

nej, men usch, detta har jag totalt missat….
lilla småttingarna…. men tack för att ni gav dom en bra sista chans… och dom fick somna tryggt….
Det är bara att fortsätta stampa på för de andra som också behöver hjälp!!!
Den unga hankatten som veterinären nekade ägarna att avliva finns kvar i stödhemmet men måste ha ett nytt nu i dagarna. Vi måste nog kastrera den innan nytt hem,förmodligen !!! kanske du Lisa kan ta emot honom då??
Sen har vi en mamma med sina två ungar som behöver komma inomhus. Jag ska få kort på dem nu i dagarna. Hon bor ute på en öppen altan ,en kvinna i 80-års åldern matar dem. Hon har fått en kull ungar innan också som nu springer runt i området. Här blir snart en koloni om det inte blir stopp på det..
Känner någon för att hjälpa oss och vill skänka en slant till veterinärkontot så är det mycket välkommet !!!
Just nu har det varit många veterinärbesök för kissemissarna!!!
Debattia

Jag och Lillan var och hämtade en vacker liten kattherre sent igår kväll. Han bodde i en frigolitlåda i en trädgård och husägarna gav honom mat två gånger om dagen, men tyvärr kunde dom inte ge honom ett hem eftersom deras katt inte accepterade honom.
Lyckligtvis hade en jobbarkompis till mig ett stort hjärta och gav honom ett permanent hem hos sin familj, så igår kväll kom han äntligen in i värmen. Kan bara tacka att dom tog emot grabben med en 1/2-timmes varsel. Ni är guld värda!!!!
men så synd om de de små missungarna, hualigen 
#139 hej. hur gammal är den unga hankatten?? är han frisk? kan ev ta emot honom..om han inte är för "gammal" ..vill ju inte att det blir bråk mellan honom o tarzan :)
ska höra om någon kompis kan ta emot annars…
mvh Lisa
Lisa ! Du är en pärla!! Funderade faktiskt på att fråga dig om det fanns någon möjlighet ?? Hör av mig mer ingående.
Debattia
säger också , vilket jobb ni gör, och ändå, de små pälsbollarna fick i alla fall värme coh kärlek under sin korta sista tid inne, små kattänglar nu, kram till dig Lillan, förstår att det varit jobbigt, och även till er andra för ert fantastiska jobb, och till er förening också såklart
kram
Maggan47

Nu har även Spider (en av Ekeby-katterna) blivit sjuk. Rinnande öga och tjock i nosen och nyser konstant.. Har redan satt honom på behandling, jag har ju medicinen hemma, så vi får hoppas att han blir frisk.
Och hålla tummarna för att Sigge, Nova (Ekeby-katter) och Mickie (den 3-benta) inte blir sjuka dom med.
Mickie har ju varit tillsammans med Siri och kattungarna ett tag nu och hon är hur frisk som helst *peppar peppar*. Hon har ju inte samma imunförsvar som dom hade..
Likadant är det med Sigge och Nova. Inga tecken på sjukdom än, och dom är ju inte syskon med Spider och har därmed ett annat imunförsvar… Bara att hålla tummarna nu att det inte blir fler dödsfall i det här huset!
Tack för era kramar. Dom behövs nu!
Pälsbollarna i Höganäs
Här hålls verkligen tummar och tassar !!!
Söker även stödhem till dom fyra kattungarna som inte kan vara kvar där dom är nu……De två långhåriga och två korthåriga.
En tjej har gjort ljuskronor som hon ska lotta ut till Pälsbollarnas konto !!! Jätte,jätte snällt !!!!!!
Debattia

Vilken pärla som har gjort ljuskronor!!! Vi i Pälsbollarna är tacksamma för all hjälp vi får. Kram till dig tjejen!!!
#143 hjälper gärna till om jag kan…ja, pma gärna mig med mer info…så kan vi prata mer.. :)
mvh Lisa
Den unga hankatten har fått ett permanet hem,men tack för omtanken Lisa..
Nu har kattungarna från kolonin i Helsingborg kommit inomhus .Finns nu i ett tillfälligt boende så här söks permanenta hem för dem. Den svarta ser ut som en skogskatt.Är den skyggaste , c:a 8 månader. Men ack så vacker !!
Debattia
Bra Xray
du hittade ett hem så du kunde hjälpa katten !!!
Debattia
Jag har läst igenom det mesta här nu, mest för att våran ena katt är på rymmen och har inte synts till sen september så jag kollar alla trådar jag kan hitta.
Men jag bor i Råå och på en promenad förbi laxtrappan i råå på väg mot en damm möttes vi av en svart kattunge som direkt gömde sig. Skulle tippa att den var runt 7 veckor gammal, nu är den väl runt 16 veckor eller nåt. Men den var liten och det finns inga hus i närheten förutom ett. Jag gav mig in skogen för att kolla om jag kunde se flera katter men såg bara den lilla. Kattungen var inte tam alls med tanke på att den direkt gömde sig och kom inte när vi lockade. Men ska försöka ge mig dit i morgon igen och kolla efter den, har inte haft så mycket tid för jag har mycket med skolan men så fort jag går på promenader går jag dit för att kolla.
Bra Ocea ! Undrar om han klarat sig så länge ensam?? Vad är det för katt du saknar ???
Debattia
Jag tror kattungen gjort det för den var inte direkt mager när vi såg den utan pälsen var glansig och den hade energi, så troligen har den en mamma i alla fall som ger den mat.
Vår lille katt är en hankatt, kastrerad, runt 1 och ett halvår gammal. Är tabbyfärgad med en vit haka, svart halsband och stora ögon. Han har väldig mjuk päls och lite perser drag då mamman är halvperser. Och han har lite problem med bakbena, så han sitter ibland konstig och ligger konstigt. Det är han på bilden. Lyssnar på namnet Zigge.
har du efterlyst den på olika sajter, och även hört med katthemmen, samt gjort polisanmälan, är den kastrerad, och id märkt
Maggan47
Har efterlyst på flera sidor, bland annat Kattkomando syd, ringt polisen, vetrinärer, tassebo osv. Han är kastrerad men inte IDmärkt tack vare snåla föräldrar. Om han kommer hem ska han direkt idmärkas om jag så ska betala själv.
vad bra att det ordnade sig för den unga hankatten =)
mvh Lisa
Sätt ut en efterlysning och ett kort på Zigge i lokalbladet.Det brukar vara många som läser det,tror ni har ett sånt i Råå också.
Det hjälpte oss sist när vi hade hittat en katt..Dom tog heller inget betalt för dom ville hjälpa katten… Håller tummar och tassar för att Zigge ska komma hem igen !!!!!
Debattia
Lillan ! Salvan var superbra!!!! Lilla Pyret kunde inte tvätta sig själv i lilla rumpan,så han hade blivit helt skinnflådd i rumpan och insidan på svansen. Salvan läkte det över en natt… Tror detta är en liten flicka !? Inte helt säker, tycker det är svårt se på så små…
Debattia

Sa ju att det är en "mirakelsalva"! 

Vad skönt för den lilla att slippa sår i rumpan!
Pälsbollarna i Höganäs
vilken liten sötnos du har där
Maggan47
Ser ut som en miniatyr av JP.
Debattia
På bilden ser den nästan ut som en svart sköldpadda. Du får fota gumpen på den så vi får avgöra om det är en tjej eller kille.
Ja visst är det en padda du har där.

Vad sööt Pyret är, pyret är väll ett bra namn .
Kan hälsa att jag sätter in en annons på blocket i helgen, tror tyvärr inte att Rååbladet går med att annosera efter honom då det isåfall bara skulle vara katt annonser i tidningen.
Men den där lilla pyret, gud så söt liten krabat! H*n hade man inte tackat nej till att ha som katt. Så vackra färger, synd bara att mina föräldrar vill inte skaffa en ny katt förrän dem två damerna dör och då ska det vara fin raskatt. Jag adopterar hellre en katt som verkligen behöver ett hem och då kvittar åldern egentligen. Aja, bara ett halv år kvar innan jag ska flytta så då kan jag börja kolla på katter. Lycka till att lista ut om det är en liten flicka eller pojke på Pyret.
Men är det en sköldpadda så är det nästan helt säkert en tös.
vad söt Pyret är och vilket passande namn :)
mvh Lisa
Josefa ! Jag kan väl inte sätta ut rumpan i rutan heller !
Ja,hon är jättesöt. Fräser inte så mycket till mig längre heller,börjar bli riktigt gosig nu. Har ett problem bara och det är att jag gav henne avmaskningsmedel i går för hon är så hård i buk och mage,alltså inte avföringen utan själva magen. Det resulterade i att nu har hon blivit röd i rumpan igen. Avföringen är halvmjuk och hon kan inte bli av med den så det skaver hål. Så fort jag ser hon bajsar tvättar jag rumpan på henne, men detta har hänt när jag varit på jobbet…Har nu fått ny salvabehandling och tagit bort sandlådan .
Debattia
Ja, fotar du din egen rumpa så lär vi väl ändå inte kunna avgöra om bebben är pöjk eller tös.
171.
Har idag fått veta om ett annat område i HBGmed katter som behöver hjälp! En svart vuxen,en liten randig,en svart,vit ,båda c:a 6 mån.En vit randig,dessa är mer eller mindre skygga,springer ute.Inget katthem hittills som kunnat ställa upp och hjälpa dem. Finns ev ett hem tillden svart,vita.
Debattia

putt för stödhem…
Man kan ju hoppas på ett under ! Att det finns någon som skulle våga sig på och ta in ett par skyggisar !!!!
Debattia

hoppas jag med…( dold putt
)
En skyggis har fått ett hem hos en äldre man som bor i ett hus på landet. Hoppas det ska gå bra med hans andra katt.
Så fort han åt så bara rann det ur honom trots avmaskning,diet o.s.v. Var till vetten och fick ordinationer och han har nu blivit bättre. Den här gången tog veterinären inget betalt.. Tack för det !
Måste åka och kastrera hittekatten nästa vecka.
Det blir aldrig riktigt vad man tänkt sig.Ett steg fram och två tillbaks när det gäller hjälpa de små liven!!
Puttar upp för stöd,permanenta hem samt för en liten slant till vettekontot!
Debattia

putt
Måste kastrera Beatrice och Bianca nästa vecka… Finns det inget kort på dessa missar förresten ? Måste ju söka hem till de små liven.
Tyvärr har jag heller inte tagit något på den svarta katten .Undrar var den kommer från ? Den är nu heltam och jag har kunnat konstatera att den inte är kastrerad,ej heller öronmärkt. Man kanske ska ta med den samtidigt till vetten för kastrering och kolla ifall den är chipsad,vilket jag har svårt att tro ? Då måste man väl kunna göra något paketpris?
Debattia
Vilka fina kissemissar !! Klart dom ska ha bra hem snart!!!
Misstänker jag får ta korten till annonser o.s.v.??
Debattia
Klart du får. Det var väl därför jag skulle skicka in bilder till er???

#183 o 184 nääää….. debattia.. sånn häringa söt liten kattunge får man INTE visa bilder på….ser ju tydligt att det t o m är en pussvänlig rygg…. iiiiih………nu har du orsakat att jag får titta på spindelbilder i 7 timmar så jag glömmer bort vad jag sett… FY dej…….

Då måste jag också sätta in ett kort på kattherren som kommit hit.Dom bara flyttar in! Måste söka ifall han har rymt från någon. Han är heltam,man kan klappa och lyfta honom hur mycket som helst. Han är inte öronmärkt ,ej heller kastrerad, gissar han är mellan 4-6 år. Har många vita hårstån i huvudet ,fast dom är så utspridda så dom knappt syns. Han har även lite vitt skägg under hakan. Har försökt få en bild där jag även får med skägget men det verkar lönlöst. Han kommer bara mot mig och ska kela när jag kommer med kameran.Det blir lite för nära liksom. Ska köpa maskmedel i morgon och avmaska honom för han verkar dålig i magen. Finns här någon i Helsingborgstrakten som saknar denna kattkille ???
Debattia
Det sprids bland katterna (eller om det är idioter till kattägare), när man startar en kattförening.

utvisning på dej debattia….
… vilken snygging…. ja den minen var speciell….. han kanske är rädd för mej?…
188. Det är nog fasiken katterna som fått reda på det här med Pälsbollarna !
Eftersom dom bara kommer hit och flyttar in !
Jag ser nu på bilden att man kan se han har spridda vita strån runt hela huvudet… Vill inte döpa honom ännu ifall han har en ägare och redan ett namn. Ska sätta upp lappar i morgon.
Debattia
Hade jag inte vetat hade jag trott att det var grannkatten, riktigt lika. Kanske en av grannkattens bröder? Åldern stämmer bra, dem har samma teckning och jag tror till och med dem har samma nosform. Men är rätt säker på att vår grannkatt är kastrerad. Enligt ägarna i alla fall. Men det har inte hindrat honom att spridda sin doft på vår altan ett visst antal gånger.
Har du möjlighet kolla med grannen om deras katt försvunnit ?
Debattia
har en bekant som letar efter en hankatt som sällskap till hans 4 åriga hankatt…kanske har ni någon som passar?
mvh Lisa
Kan kanske höra med dem i morgon, vi snackar tyvärr inte så mycket med grannarna. Men vi vet väldigt mycket om den där katten för han har terroriserat våra katter sen 4 år tillbaka. Min syster har inte heller sett honom på ett tag me rän för två veckor sen då han jagade kaniner. Men ska höra med dem, för dem bruckar inte oroa sig över den katten så mycket då han ofta försvinner i perioder.
193.. Mycket snällt av dig att fråga oss ! Vi har ju en hel del som vi söker hem till. Undrar bara : Varför vill han just ha en hankatt som kompis till sin lilla goding???
194. Det kan stämma med tiden för den har varit hos mig i 14-dagar c:a. Vill du Pm:a mig om platsen ,ifall det inte är i Råå utan närmare häråt.. Så behöver du inte gå ut allmänt med var du bor .
Debattia
#195 det vet jag faktiskt inte…ska höra varför.
mvh Lisa
Jag bor på näckrosgatan i Råå och jag tror inte det är han längre. För då hade grannarna nog gått ut med lappar eller så hade dem nog frågat oss. Men så fort jag ser dem ska jag fråga om dem fattas sin katt.

Har helt missat denna tråd.
GRATTIS till att ni startat upp en förening.
Pälsbollarna = jättefint namn.
Sätter in en slant på veterinärkontot.
Önskar er lycka till och tyvärr kommer ni aldrig att bli arbetslösa när det gäller katter.
PS. Fixade till i #0 så att fotot kom närmare texten.
Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna
Tack så mycket för bidraget ! Tack för hj'älpen med kortet,vet inte varför det blev så???
Det är tack vare er alla bidragsgivare som vi idag kan kastrera dessa två kissemissdamer och förbereda dem inför en ny framtid i bra nya hem…
Tjejen som lämnade in katterna hos vetten gick också in på Ikea och pratade med personal där och dom har sett kattungen därytanför så han är fortfarande kvar.Dom har lovar ringa så fort dom ser honom….
Kattungen Pyret är nu fin,fin i sin lilla rumpa ,avmaskad och klar .Busig så in i bomben !! Men det är bra för då hör jag var hon håller till, och ni har rätt!!!De t är en liten flicka…
Debattia
#200 men så sööt :)
mvh Lisa
Ja, han ligger så mysigt!!! Så kul han har fått det bra nu med en hund och en katt till… 
Nu har vi minus på kontot ,hoppas någon här inne vill och har möjlighet stödja oss med en liten slant !!!!
Till helgen ska vi stå både i Höganäs och Helsingborg och informera om Pälsbollarna. I HBG står vi på parkeringen vid ICA-MAXI.Lörd,sönd. Vi kommer ha lotteri och info om hemlösingarna.. Hoppas vi hittar lite fler kattvänner då! Där kommer att vara många närvarande och parkeringen är stor.Vid regn får vi flytta in i lokalerna.. Vi kommer att få varor från affären som vi kan lotta ut.
Debattia

putt
#202 har pratat med min bekant nu och han har märkt att hans katt går ihop bättre med hankatter. det är därför han vill ta emot en hankatt. ska tillägga att han är utbildad djurskötare och kan garantera att katten blir bra omskött.
mvh Lisa
puttar upp, och hoppas många sköna slantar kommer in i helgen
lycka till
Maggan47
202. Okey ! Då förstår jag.
Skrev fel,det är inte förrän nästa helg,den 28,29.. Men,men det är bara en vecka kvar..
Debattia
Den skyggisen som mannen tagit in och som jag skrev om här förut. Den var dålig i magen,blev bättre men nu rinner det bara ur den igen. Mannen har gjort allt,fasta,kokt tors,avmaskning.o.s.v. Säger det ser ut som det rinner var ?? Någon som vet eller har några bra tips till denna lilla mage??? Problemet är också det är lördag ,sen inga pengar på vettekontot…
Debattia
Försök att svälta den ett dygn. Ingen mat dock tillgång till vatten. Sedan under en veckans tid endast kokt fisk med sönderkokt ris, plus spadet från fisken. Och samtidigt så måste man ge probiotika, t.ex. ProKolin+, DiarSanyl eller Trevis. Sedan får man under minst en veckans tid saaakta gå över på det vanliga fodret, en-två bitar torrt eller tsk blöt i taget, om dagen menar jag. Och absolut inte ge honom något annat under den tiden!
Men tänk om det är gardia eller annan parasit som spökar, eller corona virus? Då hjälper det inte med någon diet… Bäst att få katten till en veterinär för en undersökning. Fast det är billigare om man själv skickar in avföringsprov till JBV så kan de kolla om det är Gardia. Skickar du själv så kostar det runt 200-300kr och om din vet. skickar in det till samma ställe så kostar det runt 1000kr.
Tack så mycket för tipset. Diarsanyl gav han den förra gången, men jag tror inte han hade diet till den en hel vecka ???
När du skriver två bitar torrt,vad menar du då?
Debattia
Det är jätteviktig att magen får chansen att läka ut och det tar minst en vecka om inte längre, med tanke på att kissen verkar lida av diarré en länge stund nu. Och så får man köra med probiotika under hela den perioden och gärna en vecka till. Jo, jag vet att det låter länge med det är det värt.
Jag vet inte vad katten äter nu - torr- eller blötfoder.
Äter den torrfoder så efter en veckans diet på endast fisk och ris så får man börja introducera den vanliga maten väldigt försigtigt (om katten blivit bra i magen igen förstås annars är det veterinär nästa som gäller). Och får katten mat fyra gånger om dagen så tillsätter man till att börja med 2 bitar torrfoder åt gången inte mer den första dagen (tillsatt till fisken). Andra dagen ökar man till 3-4 bitar till varje fiskmåltid. Tredje dagen ökar man till 5 bitar till varje fiskmåltid, osv. Det är viktigt att hela tiden hålla koll på avföringen så att det inte blir sämre igen. Och som sagt hela tiden ge probiotika. Du kan även ge den liiiite A-fil varje dag.
Samma sak med blötfoder, en-två bitar åt gången och så öka med tiden.
Till den kokta fisken med sönderkokta riset (och så menar jag verkligen sönderkokta) kan du tillsätta kokt riven morot som också verkar stoppande.
Vi har räddat en katt till livet på det sättet. Det tog lång tid men det blev bra till slut.
Och som jag redan sade, oavsätt om det verkar fungera eller ej under de första dagarna så får man inte ändra dieten utan köra på med den i minst en vecka. Ändra ni något i dieten så störs magen igen och man är tillbaka på rutan ett.
Lycka till
Tack så enormt mycket !!!
Debattia
Puttar upp för Pälsbollarna och för vår sinande kassa !
Debattia
Puttar upp för Pälsbollarna !
För stödhem, permanenta hem och för hjälp till veterinärkassan !!
Debattia

putt
Finns här någon som läser tråden och kan ställa upp och hjälpe en kattmamma med två ungar att få komma in i värmen eller en dräktig katthona så hon får möjlighet föda sina små ungar inomhus ??
Debattia
Puttar upp. Vet tråden börjar bli lång nu men väntar på kissebilder och tänkte starta en ny när jag får dem.
Debattia

Puttar
Nej, inte en stackars dräktig hona ute vid denna årstiden

nä stackas honan, går ut nu när det enbart är regn och rusk.
Hur går det för pälsbollarna kan man blir medlem hos er?
Har inga medlemmar utan är enbart ett nätverk.tycker det är enklast så eftersom vi är fyra st med samma ideologi gällande hemlösa katter. Har blivit lite skeptiska till föreningar med medlemmar och medlsmöten.Där kan komma in fler och fler med ett annat synsätt än vad vi har och vi kan t.o.m. bli avsatta och då kanske inte Pälsbollarna blir vad dom var menat att bli.Vi manar lika mycket om skyggisar och det är de som tycker dom är vildkatter och ska avlivas.Såna disussioner slipper vi nu. Däremot tar vi gärna mot ekonomisk hjälp till veterinärkontot för vi har många som måste kastreras nu.
Debattia

Debattia: Har fixat ett konto hos min veterinär i Ängelholm nu. Han tar med öppna armar emot ALLA katter, ser skyggisar som en kul "utmaning" i vardagen. Jag har som sagt fullt förtroende för honom och vet att han är en mycket kompetent och duktig veterinär som inte ger upp i första taget!
Micki har fortfarande en liten, liten skada på hornhinnan, hon ska medicineras i ytterligare en vecka till för det, annars är hon kärnfrisk! Och hon var lika dålig som dom andra tre var från början.
Den av Siris bebisar som fortfarande lever vaccinerades idag och flyttar till sitt nya hem nu i helgen.
Djurkliniken i Ängelholm
Bankgiro: 5176-1880
Även insättningar på det kontot ska märkas med Pälsbollarna.
Pälsbollarna i Höganäs
#215 är dem väldigt skygga? är dem friska osv?
hemskt att dem bor ute nu…börjar ju bli så kallt :(
mvh Lisa