Vanvårade djur på bondgård Östergötland
Jag har hjälpt en kvinna med att fånga in en katt här i dagarna och genom henne fick jag reda på en bondgård en bit utanför LKPG där det tydligen ska vara fruktansvärt! En ensam häst i en hage utan något skydd.
Döda får/lamm i hagen, förra året var det uppskattat till 15 döda lamm vid staketet i snön. De går i sin egen skit ute i hagen utan varesig vindskydd eller värme.
Det ska tydligen ha gjorts flera polisanmälning i ämnet men inget reslutat och nu känner jag att man kanske ska göra en kraftansträning mot detta, han har hållt på i flera år och kommer inte sluta förens foten är ordentligt nedsatt!
ÄR det någon som har erfarenhet av detta och som kan tänka sig att hjälpa mig?
Vänligen
Sofia
Medarbetare på brukshundar
Länsstyrelsen? Titta på nätet, länsstyrelsen i Östergötland, där hittar du telefonnummer. Åk gärna dit och ta foto (till gården alltså).

Gunilla/Hwknest? DavidE? De namnen är de första som kommer upp när jag tänker på hjälp…
-> Kastrera och id-märk <- \>^..^< CatCrazyLady
ahh, de vet iaf hur man går tillväga på bästa sätt. Känns som att om man verkligen gör ett bra jobb ifrån grunden så finns det större chans att det händer något där ute…
Vänligen
Sofia
Medarbetare på brukshundar
Jag föreslår dig att göra följande:
- Kontakta länsstyrelsen och fråga om det finns något öppet ärende beträffande denna gård eller förelägganden från 2009.
-Fråga både länsstyrelsen och aktuell kommun om det finns några gamla förelägganden och kontrollrapporter från inspektioner. Be om kopior.
-När du fått svar på detta som inte får ta mer än en dag att få svar på så kan du göra en anmälan till länsstyrelsen och hänvisa då till Djurskyddslagen SFS 1988:53 och där till 26 § och 29 §. Det går att googla på "djurskyddslagen" och välja Notisum-träffen. Beroende på hur svaren ser ut får du utforma din anmälan.
Ring inte och fråga utan mejla och be att få svaren som mejl också så går det lite fortare. Dessutom har du allting skriftligt för sannolikheten är stor att svaren som du får lämnar en del att önska. Tala inte ens om ditt tel nr så att de tvingas skriva sina svar.
JA jag tänkte just föreslå att Anunniki är det bästa kortet. Sen, ge inte upp! Häng på som en igel! ÄRendet på KViberg tog Cuyo och mig nästan två år, men nu är det förhoppningsvis avslutat. Gubben har fått djurförbud och vid kontroll fanns inga katter. MEn vad som händer sen, det är en annan historia!
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Samantha - eftersom jag förmodar att det gäller i Östergötland så har jag en del erfarenheter av djurskyddet då vi har haft kontakt med dem. Pmar dig!