Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketthuskatten
Läst 1741 ggr
David
0

Granngårdens Grannliv

Någon här inne som fick Granngårdens medlemstidning Grannliv idag? Titta i såfall på sidan med "Frågor och svar", där Granngårdens "husdjursexpert" svarar på en fråga om huskatter.

Tyckte det var så mycket fel att jag slänge iväg ett mail till deras redaktion,

Hej!

Läste Jennica Jönssons svar på en fråga i tidningen som kom idag.

Svaret innehåller en del sakfel som jag tycker är rätt förkastligt av någon som kan tolkas som expert på husdjursfrågor.

• Jordbruksverket rekommenderar inte att kattungen kan skiljas från mamman vid ca 12 veckors ålder. Det är ett lagkrav på att kattungen absolut inte får skiljas från mamman förrän tidigast vid 12 veckor. Den som skiljer den tidigare begår alltså ett lagbrott.
  • En katt utan stamtavla som blir parad kan inte få annat än huskatter. Lång- eller korthåriga spelar ingen roll. Så länge katten inte har stamtavla är det en huskatt.
  • Begreppet "bondkatt" har sedan länge tagits bort av alla seriösa som arbetar med katter och kattens status. Huskatt är det rätta namnet. Att fortfarande, ifrån ett seriöst företag som profilerar sig på bland annat djur fortfarande kalla en blandraskatt för bondkatt ser inte bra ut.

Jag tycker också att det vore av stor viktigt att poängtera att man istället ska kastrera sin honkatt. Då slipper man löpbeteendet och får inte oönskade kattungar. I Sverige finns redan över 80.000 hemlösa huskatter. (anmärkning: osäker på siffran) Varför öka det antalet? Inte för att höja kattens status i alla fall.

För Er borde det vara av största vikt att hjälpa till att minsta antalet oönskade kattungar som säljs för en "femma tassen" eller skänks bort. Både för att de inte alls värderas så högt som en katt som köps på riktigt, men också för att en "gratiskatt" knappast ges riktig mat, sådan mat som Ni säljer, exempelvis Royal Canin och Hills.

Kanske en rättelse inför nästa nummer?

Med vänliga hälsningar,
David Eriksson

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Hawknestgrove
0

Åh, kan man läsa tidningen på nätet?

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Hawknestgrove
0

kollade. det har tydligen inte hunnit ut ännu. Toppen att du sa till! Fler borde få chanen att racka ner! JAg gör det gärna bara jag får se det i pränt! Scanna till mig!

http://www.e-magin.se/v5/viewer/files/viewer.aspx?gIssue=3&gTitle=&gYear=2009&gUserID=0&gPaperID=30580&gAvailWidth=1014&gAvailHeight=733&gInitPage=1&gHotspot=0

David
0

Gunilla, den kommer nog ut när som helst på webben. Kom som sagt i brevlådan först idag. Annars kan jag scanna in den.

// David

Hawknestgrove
0

ja för nu har de bara nummer 3 ute. Det är väl nr 4 som gäller

Simson
0

Jag är medlem på Granngården men inte får jag någon tidning…ska man anmäla sig till den på något extra ställe??

-> Kastrera och id-märk <-   \>^..^<   CatCrazyLady

David
0

#5. Alla som har klubbkort får tidningen, tillsammans med lite erbjudanden och bonuscheckarna.

// David

Simson
0

#6 Jag har klubbkort men får inget av det…

-> Kastrera och id-märk <-   \>^..^<   CatCrazyLady

David
0

Fick redan svar,

Hej David

Ett stort tack för ditt svar gällande Jennicas svar. Självklart ska vi som Granngården inte skriva saker som är direkt felaktiga. Som ansvarig utgivare tar jag detta till mig och ska verkligen försöka säkerställa att dyl. svar inte dyker upp igen i Grannliv. Jag ska lyfta ditt svar till vår  redaktion och se hur vi kan arbeta i framtiden.

Med vänliga hälsningar

Lena Hillstedt
Ansvarig utgivare

// David

Hawknestgrove
0

hehe! Nu väntar vi verkligen på att se vrövlet som stod i tidningen!

12234
0

Jag reagerade också på texten, får också tidningen. Jättebra att du skrev till dem!

Katti
0

Men jag måste säga att jag tycker att bondkatter är en väldigt bra benämning. Om det namnet ger associationer till låg status eller inte beror ju på hur man ser på bönder, eller hur? I mina ögon är bönder rejält och präktigt folk så mina katter får gärna kallas bondkatter!

grundig
0

Hur blir det då för mig som inte är bonde men har katter och bort på landet =)

landkatter ? lät som en landkrabba det =)

mina katter heter sarah o timon , kallar dom inge annat då har fått namn och det räcker för dom sen heter dom (mina katter)

12234
0

Vilket bra svar du fick, hoppas de skriver en rättelse i nästa nummer!