Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikett: bortsprungna-upphittade-katter
Läst 2351 ggr
Bogart
0

Hittat kattunge, hjälp!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har hittat en liten svartvit kattunge. Hittade den för en stund sedan i trädgården. Den är smutsig, och enligt mig alldeles för liten för att vara ute själv. Den är inte smal tycker jag, men den var väldigt hungrig.

Jag vill ha så mycket tips som möjligt om vad jag ska göra. Tänkte att jag ringer polisen imorgon, känns dumt att ringa nu då det knappast är akut. Skulle också vilja ha hjälp att avgöra åldern på den…

Den hittades på Kämpegatan i Uddevalla, och jag tror att det är en liten flicka.

Med vänlig hälsning

Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

Bogart
0

Bild

Med vänlig hälsning

Bogart
0

Bild

Med vänlig hälsning

Bogart
0

Bild

Med vänlig hälsning

Bogart
0

Bild

Med vänlig hälsning

MariannE11
0

å vilken sötnos… glad att den kunde komma till dej…gärna lite fler bilder på tjejen….så kanske vi kan gissa ålder….

våga vägra golf o fiskbullar   o håll dej in i  det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

Mison
0

men lille vännen, usch vad gjorde du ute där alldeles själv?

Jättebra att du tog hand om den.

Polisen är jättebra att kontakta, men visst kan du vänta till imorrn, tycker jag.

Polisen och veterinären kan hjälpa till att kolla om den är chippad. Jag antar att den inte är öronmärkt.

Lappar runt i området, annonser på bl.a blocket. Men ge inte för mycket information, så ev. ägare kan få beskriva lite också.

Kolla gärna runt lite utomhus, så den inte har fler i släptåg. Tyvärr händer det ju ofta att folk slänger ut hela kullar. Den kan också vara född ute…

Alla djur behöver någon som bryr sig!

MariannE11
0

kom ju fler bilder där ju…jag ska vara modig här… jag gissar på 13-14 veckor….men jag är ingen expert….. men vill gärna jämföra min gissning sen mot dom som är bättre på det här…

Bogart
0

Det är fler som har gissat på att den är runt den åldern på ett annat forum. Alldeles för liten för att vara ute själv tycker jag. Rynkar på näsan Men samtidigt så undrar man ju om någon släppt ut den frivilligt, men vid den här tiden? Och med så smutsig päls? Hoppas att jag gjort rätt när jag tagit in den…

Jag ska försöka hålla koll utomhus om det finns några fler katter. Nu är det dock så mörkt så det är svårt att se. :/

Med vänlig hälsning

Mison
0

Jag skulle också tippa på den åldern. Mina är ca 13 och ser ut likadant.

Ett tips. Nu när det är mörkt, och lite lugnare. Gå ut och sätt dig på huk o var alldeles tyst, i närheten där du hittade den. Kanske kan du höra något…

MariannE11
0

absolut alldeles för liten…..har samma tankar som dej om någon släppt ut den med flit… o kanske det finns fler ändå som irrar runt i mörkret… tycker absolut att du gjort rätt…..hon ska baske mej vara inne tills hon är kastrerad iaf… o kanske inte alls på gatan där du hittade henne?…är hon dessutom smutsig så kanske hon varit ute en längre stund…

vet inte om det är ett bra tips men jag lärde mej häromdagen att mjaua med bara iiii som vokaler… mjiiiiii om du förstår,…..det reagerade iaf kattmamman på som jag körde det på…..

min minsting hittades ensam ute när hon var 7-8 veckor…..o hon var så olycklig…..

håller tummarna för er i Uddevalla….. vill gärna höra mer….

Mison
0

ja, jag vill också höra mer, glöm inte att hålla oss uppdaterade.

och här på forumet finns jättemycket kattkunnigt folk att be om råd. men dom flesta sover nog nu..hihi men i morrn blir det säkert fart här igen som vanligt.

Bogart
0

Nä alltså det är verkligen inte det bästa stället att ha utekatt, men nu har vi faktiskt det själva så jag ska nog inte säga så mycket. I och för sig så är det min mammas katt och hennes idéer så det angår egentligen inte mig. Vi väntade iallafall med att släppa ut vår katt tills han var kastrerad och ID-märkt…

Det var tack vare vår katt som vi la märke till denna lilla, då det var ett jäkla liv utanför med två katter som väsnades.

Med vänlig hälsning

MariannE11
0

nu ska nog även jag åtminstonde stänga ner datorn…. o se om jag kan hitta sängen…

världens bästa ställe detta att ställa frågor på….hoppas nu kissen kan komma till ro…..

tack för att du fanns till hands för kissen…

Bogart
0

Var ute och kollade lite nu, först utan hund sen med hund. Hunden hjälpte till men nä, han reagerade inte alls och jag hörde inget.

Nu är också frågan hur jag ska kunna sova med en skrikandes kattunge på toaletten alldeles intill… Obestämd

Kanske får flytta ner den till lägenheten under oss där min mamma bor, som står tom just nu.

Med vänlig hälsning

MariannE11
0

kan du ordna något ombonat?….något gosedjur som kanske kan vara surrogat?…eller kan du se om kissen vill sova bredvid dej men där kanske hunden är?….tror att kissen skulle må bäst utav att sova bredvid dej…men då kanske du får en galen skällande hund…. hoppas du hittar en bra lösning… ska sova själv nu strax tror jag…..

Mison
0

Kan den inte sova med er då? Eller det kanske inte går.

Annars lugnar den nog ner sig snart… Ensam i en tom lägenhet blir den nog mer förtvivlad, tror jag..

Bogart
0

Hunden sover hos mig, så det är det som är problemet. Sedan så har vi ju en annan katt också. Det vore då om någon av mina bröder kan tänka sig att ha katten på sitt rum… Får se vad de tycker. Vet inte om de är så sugna på att ha en kattunge som ränner runt hos dem. Sen så går de väl inte och lägger sig förens kl 3 tidigast… Obestämd

Med vänlig hälsning

Mison
0

tror inte hon ränner så mycket om hon får en varm människa att ligga hos. jag har 5 kattungar i samma ålder, dom härjar runt lite ett tag, precis när jag går o lägger mig, men inom 10 minuter ligger allihop tätt intill och vill mysa

fast dom spinner en del, så har bröderna svårt att sova kanske det behövs öronproppar ifall den lilla spinner likadant som mina..

Bogart
0

Alltså, när jag tänker efter lite mer och känner på henne ordentligt så tycker jag att hon känns ganska tunn på sätt och vis. Hon har inte mycket muskler, och det märks väl på hennes ben att hon verkar tunn. Både jag och mina bröder tycker att hennes mage verkar något uppsvälld. Vad kan orsaka uppsvälld mage hos katt? Kan mask gör det?

Sedan så undrar jag lite om det här med könsbestämning. Om det är en hane så borde väl kulorna vara ganska tydliga nu? Om det nu inte skulle vara en krypt hane, men vad är oddsen för det…

Med vänlig hälsning

Mison
0

Det kan vara mask hon har. Magen brukar kunna bli uppsvälld då.

Vad gäller kulorna, så borde dom synas, som du säger, eller åtminstone kännas.

Ge henne mat, men inte för mycket åt gången, ifall hon har gått utan länge. Och se till att hon dricker så hon inte blir uttorkad.

Som sagt, i morrn ska du se att det vaknar människor här, som kan mycket mer än vad jag kan.

Själv har jag en dejt med sängen nu.

Gonatt och lycka till…

Kusten
0

Mison och MariannE11 har gett många goda råd ser jag :) Att kolla att där inte finns fler syskon är viktigt.. Tidig morgon och sen kväll är det bra att vara ute på spaning och "jama".. mycket effektivt..

Lite för trött nu för att hålla reda på meningar, men ska följa tråden och läsa igenom ordentligt imorgon. Ska också ut på kattspaning, men det blir om några få timmar.

Tack snälla Bogart för att ni tog hand om lilla kissen, natti natti på er båda..

Bogart
0

Kan säga att jag inte sov mycket i natt, hihi. Hon har skrikit som bara den, och det blev värre varje gång jag gick in för att gå på toa. Vid 5-tiden gav jag upp och hon fick spendera natten på toaletten i lägenheten under.

Nu är hon iallafall anmäld som upphittad hos polisen, men det var ingen som har anmält att de söker henne. Tråkigt. Rynkar på näsan

Med vänlig hälsning

Bogart
0

Hon är verkligen hur hungrig som helst! Hon går och skriker efter mat om man är i köket. Jag vågar ju verkligen inte ge henne massa mat, så hon får små portioner då och då… Lilla kissen, det gör ont i hjärtat när hon skriker så.

Hon är iallafall väldigt gosig, just nu ligger hon vid min hals och tar det lugnt. Så hon har ju helt klart haft ett hem tidigare.

Med vänlig hälsning

MariannE11
0

tror hon är i verkligt behov av närhet….kattmamman som jag har just nu var utan sin unge i ett par dygn…varje gång jag var i rummet så var hon lugn… å varje gång jag gick ut så började hon jama o springa runt….hur går det med andra katten?…. vore ju toppen om dom kunde vara kompisar….

har hon lugnat sej än?….

Bogart
0

Det fungerar sådär med henne och den andra katten, det har varit lite spott, fräs och tassar i luften. Dock har min katt tvättat henne lite, så det har nog gått förhållandevis bra.

Den här natten har hon fått varit på mitt rum, men hon vågade sig inte fram på grund av hunden. Så hon har suttit under en fåtölj och jamat lite då och då. Jag hoppas att det kommer fungera snart, för jag blir galen om jag inte får sova ordentligt… Rynkar på näsan

Idag har jag skola så det kommer bli lite jobbigt nu när jag är så trött, men som tur är så är jag ledig tisdag och onsdag Så vi får hoppas att det lugnar ner sig, om nu inte en ägare skulle höra av sig, vilket ju vore det bästa.

Med vänlig hälsning

MariannE11
0

låter ju då som dom kan bli bra kompisar… den lilla har så mycket att vinna på att vara med den stora… trygghet o någon som visar hur man gör…tvättandet låter jättebra…vore bra om hon kunde tolerera hunden åxå.. eller bli bästisar…Glad.. det finns ju plats för fler i sängen..

hoppas skolan går bra idag o att du inte somnar…

Bogart
0

Det går bra mellan katterna, de har spenderat dagen tillsammans. Glad Så det ser ljust ut där. Jag tror bara hon behöver lite tid angående hunden, vår katt fräste och hatade hunden i början också men nu är de bästa vänner. De springer runt och leker i trädgården om man släpper dem, jagar varandra och brottas.

För min del så gick det dock INTE bra i skolan, dåligt med sömn kombinerat med lite mat och en lektion där föreläsarna pratade om ganska äckliga saker, gjorde att jag svimmade i skolan. Riktigt obehagligt… Rynkar på näsan

Med vänlig hälsning

MariannE11
0

vad bra med kissarna…då tror jag att du kommer att få sova bättre i fortsättningen…hundar o katter ser ju inte riktigt lika på varför man springer….men får lillkissen vänja sej så ska det gå bra det med…

hur är det med pälsen?… har den blivit renare?…

glömde ju bort att säga: ojj… svimma ska man inte göra i skolan…..hoppas nu att du får sova bättre så du känner att du hänger med i skolan..

MariannE11
0

hur går det?.. är kissen lugnare?…

Hawknestgrove
0

så bra det låter!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Bogart
0

Ja hon har verkligen gjort sig hemmastadd. Just nu rullar hon runt på mig och vill gosa gosa gosa. Skrattande

Det fungerar att ha henne där hunden är, de håller avståndet från varandra. Vår katt och hon kommer dock inte riktigt överens, då vår katt ska följa efter henne och jaga henne alldeles för mycket.

Det enda dumma nu är att min mamma vill att vi fixar så att någon annan kan ta hand om henne… Hon tycker att vi ska ringa polisen igen och säga att det inte fungerar att ha henne här, så får de ta hand om henne. Rynkar på näsan

Just nu försöker jag fråga alla jag känner om de kan ta henne, och försöker övertala min pappa att ta henne, för det är faktiskt på tiden att han skaffar sig ett husdjur, för djurälskare är han verkligen. Flört

Vi har en till som kanske är intresserad, men han måste tyvärr få ordning på en del saker innan han skulle kunna ta henne, och när det är klart är omöjligt för honom att avgöra…

Eftersom vi inte hört något från någon ägare än så börjar jag alltså tro att den lilla flickan är hemlös… Hur länge ska man egentligen vänta på att någon ska höra av sig innan man antar att katten inte har ett hem och fixar ett nytt hem till den?

Med vänlig hälsning

MariannE11
0

överlåter frågan till någon som vet?…

kan du diskutera med din mamma om kissen?… att du vill behålla henne o varför din mamma inte vill…. min mamma hade den åsikten i många år att man bara skulle ha en katt…sen blev hon omvänd o har numera 2…

bra att du hör dej för bland bekanta om dom skulle kunna ta hand om henne…kanske den ev intresserade skulle kunna ha kissen hos er tills att situationen ändrats för honom om han ser att det är någorlunda inom räckhåll med tid..

om du lyckas övertala din pappa vill jag isf rekommendera att han har två katter… så dom har sällskap av varandra…

glad att höra att det annars går bra för kissen…

Bogart
0

Förhoppningsvis har den lilla flickan fått ett hem nu! Min brors flickvän har tagit henne, så hon är just nu på väg dit. Fungerar det mellan deras andra katter så kommer hon få stanna verkar det som. Skrattande

Nu gäller det bara att hålla tummarna och hoppas att det går bra för den lilla tjejen!

Med vänlig hälsning

MariannE11
0

då håller vi tummarna… o snälla meddela gärna hur det går… jag gillar lyckliga slut…

Bogart
0

Liten uppdatering då. Maja, som katten nu heter, hade bajsat i tjejens säng första dagen. Tungan ute Så hon har fått det fina smeknamnet Baja Maja, så klart.

De andra katterna i huset är ganska sura, vilket är förståeligt. Det tar väl tid för dem att acceptera kissen.

Min brors flickväns föräldrar tycker om katten, så lugnar det ner sig mellan katterna så får hon nog stanna. Annars så tror jag faktiskt att min pappa tar henne, så det löser sig nog hur som helst.

Annars har jag förstått det som att det har fungerat bra, och kissen har fått bo till stor del i brorsans flickväns rum, så att alla katterna får lite lugn och ro.

Kissens mage som jag tyckte var något uppsvälld har nu blivit normal, vilket är skönt att höra.

Med vänlig hälsning

Mison
0

Tihi, Baja Maja, så sött, hoppas att det fortsätter gå bra. Dom andra katterna lugnar nog ner sig så småningom, katter kan ju vara lite "sega" ibland… men det brukar ju lösa sig i slutändan

Hawknestgrove
0

lycka till lilla MAja!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

MariannE11
0

kul att få höra lite uppdateringar…o glada dessutom…Glad