Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikett: kattprat
Läst 3660 ggr
Smini
0

Ta hand om ensam kattunge?

Hejsan.
Ny här och har lite undringar.
Jag är väldigt intresserad av att ta hand om en stackars kattunge utan varken mamma eller amma. Jag känner väldigt starkt för dessa små pyrena, och vill kunna hjälpa så många som möjligt.
Jag har haft katter i hela mitt liv (en just nu), men har inte så stor erfarenhet av att ta hand om kattungar. Har som tur är bara behövt hjälpa med att mata några, men inget mer, då de har haft en kattmamma.
Så innan jag tar mig an en kattunge eller två, vill jag veta lite saker, som tex vad man bäst matar den med, hur länge man kan vara borta från den, och annat som kan vara bra att veta. Kanske det är så att jag inte lämpar mig som "amma", och då vill jag ju inte komma på det efter att jag tagit hem en kattunge.

Hawknestgrove
0

Oj, då lämnar jag över detta till experterna! Du får nog berätta mer hur gamla de små är!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Smini
0

Ja, jag har ju inga än (bara en tvåårig hankatt), men kan ta vilka kattungar som helst, som behöver lite extra hjälp med att växa upp, så att säga :)

Gullimat
0

Detta måste vara en fråga till kattungeexperten Josefa. Hon kan nog allt om detta. Lycka till

MariannE11
0

är ingen expert jag heller… men en fråga har jag iaf… vart du bor i landet?…underlättar lite för den som söker din hjälp..är nog lite lokalt behov för i första hand så söker vi ju en fostermamma som är det absolut bästa för kattungarna…vet inte hur ofta annars ungar behöver nappas utan mamma…är dom riktigt riktigt små så behöver dom ju nappas med jämna mellanrum dygnet runt…antalet timmar emellan beror på åldern….

hoppas nu att dom riktiga experterna kan göra entre… jag gjorde bara en liten aptitretare…

våga vägra golf o fiskbullar   o håll dej in i  det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

Smini
0

Jag bor i Skåne.
Ja, självklart. Jag hoppas ju att man kan hitta en fostermamma till alla kattungar som behöver det, men ibland kanske det inte går direkt, och då kan jag kanske hoppa in. Om så bara för några dagar eller så.
Just nu är jag bara i samla-fakta-stadiet. Skulle också vilja bli en kattungeexpert :)

MariannE11
0

bor du i Skåne så tror jag att du säkert snart får napp…Glad

kanon om du vill bli kattungeexpert… det eftersträvar jag med….+ att tämja skyggisar…..o en massa annat kattigt…

Smini
0

Tyvärr kan jag inte ta en kattunge just nu, för jag ska kanske börja på en utbildning snart och vet inte hur mitt schema kommer se ut, men om jag inte kommer ha alldeles för många timmar per dag, kanske jag kan ta mig an en lite äldre kattunge. Som sagt vet jag inte hur länge man kan vara borta från en kattunge.

MariannE11
0

puttar upp….

Josefa
0

En riktigt liten kattunge ska ha mat var annan timme. En unge på ca 1 månad var tredje. Så små kattungar ska inte vara ensamma. De ska helst ha både jämnåriga kompisar och en äldre katt som kan fostra den att bli en "riktig" katt.

MariannE11
0

men se där….där var en av experterna…..kanon Josefa att du berättar så Smini får ett litet humm om antalet timmar emellan….

Smini
0

Ah, okej. Kan nog tyvärr inte vara hemma hela hela tiden, så kanske jag får ta mig an en lite större kise :) Men kanske jag får möjlighet att vara hemma en längre tid lite längre fram, vem vet.

Josefa
0

Jättebra Smini, det finns många kattungar i Skåne som behöver hjälp. Även om de inte är alldeles jättesmå. Och har du redan en tam hankatt så kommer den att få lite sällskap, även om han kommer att tjura lite i början.

Smini
0

Om vi säger att jag behöver vara borta ca 4 timmar om dagen, hur gammal kattunge kan jag ta hand om då? Eller är det en vuxen katt som gäller då?

Josefa
0

En 12-veckors kattunge klarar sig själv i 4 timmar om den har sällskap av en annan katt.

Smini
0

Får se hur det blir med utbildningen. Om jag inte kommer in, kommer jag kunna börja min resa mot att bli kattungeexpert. Om jag kommer in, och det inte är alltför många timmar per dag, så blir det att söka som stödhem :)

MariannE11
0

hoppas för din skull att du kommer in… hjälpa katter kan du göra i den mån av tid du får över iaf….o har du bara lite tid nu så får du förhoppningsvis mer tid längre fram…det gäller att koma fram till hur man kan hjälpa till mest…. är du bra på att sticka eller virka så vet jag att det finns jobb till dej åxå….

se framtiden an när du ser schemat….huvudsaken är att du har viljan…

Smini
0

Ja, och kommer jag in och får jobb efteråt, så har jag råd att hjälpa fler katter :)
Om jag är en hejare på att sticka eller virka vet jag inte om jag är, men vad skulle man göra då? :)

MariannE11
0

man kan hjälpa till att göra kattleksaker som säljs till hemlösa katters förmån…..försökte hitta en bra tråd här till det men huvudet är inte på topp….Hawknest är en av dom som håller i en del av det….hoppas någon av stick/virkarna ser detta o guidar dej ifall det skulle vara något för dej…

Smini
0

Hm… Det låter ju som en bra grej att göra, men jag tror nog inte att jag skulle klara av att sticka eller virka. Har prövat några gånger, men det har aldrig varit min grej. Men jag kan sy! Kanske jag kan hitta något billigt och bra tyg att sy några möss av, eller något liknande :)
Kan även knyta såkallade vänskapsband, men har inte hittat något bra kattmönster än, men när jag hittat det, kanske det kan vara något att sälja?

MariannE11
0

jag vet vad du menar… jag har aldrig haft tålamodet att sticka det jag skulle ha velat ha…. fast fixade faktisk en bebisdräkt för 19 år sedann…. är jag verkligen så gammal?……har hänvisat några att kika in på tråden som kanske kan komma med bra tips om du nu är som jag….Skäms

essut50
0

#19 Om du är intresserad av att hjälpa till med handarbete för att sälja till hemlösa katter så kolla gärna tråden

Här

Hör gärna med  Hawknes här på forumet som Marianne skriver. Det är hon och Puma som har hand om det hela..

" En smula nyfikenhet håller oss unga"

"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"

monsi
0

Om du vill o har möjlighet har jag lite tyg av grövre slag som du kan få.

Tänkte på det med att sy leksaker mm

Det finns i eslöv o är gratis så det är bra att komma o hämta.

Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute

Utan djur är livet inge kul!Glad