Låst! Länsstyrelsen avlivar friska katter!
I denna artikel kan man läsa om en man som tvingas avliva 25 friska katter efter myndighetens beslut.
Kanske har hans katthållning mycket att önska men det verkar inte vara på tal om vanvård.
Det verkar inte klokt !!!
Debattia
Den skygga kattens hemsida!

Ja fy f*n. Ville inte läsa artikeln.

Detta är nog tyvärr inte ovanligt. Vi har en lag som sägr hur många katter du får ha utan tillstånd. Kan man inte sköta djurhållningen (av olika skäl ex. ekonomiska), inte får tillstånd, inte kan omplacera så finns det inte mycket till alternativ för katterna, katthemmen överfulla och kan omöjligt ta emot alla katter från länsstyrelsen.
Sorgligt men sant.
Ingen rolig läsnig, men ungarna är nog så innavlade att det kan vara mycket defekter på dem eftersom det va innekatter.
Stackars farbror som tappat kontrollen över läget. synd att inte flera ungar kan omhändertas. 
Jag tyckte han fick för kort tid på sej att kunna omplacera katterna och det behövde han nog oxå ha hjälp med.
Ja han hade ju ändå fått tillstånd att ha ett 20-tal katter, så det var ju inte överdrivet många fler än vad han egentligen fick ha.
Synd att han inte fick längre tid på sig att hitta hem åt dem, för jag uppfattar ju honom ändå som en ägare som bryr sig, på sitt sätt iallafall.
Sedan så kan man ju önska att han hade kastrerat dem alla, men det är ju inget tvång enligt lag.
Kanske är mannen för gammal för att orka med att städa efter dem och det gått över styr? Det står ju inget om vanvård, utan bara att hemmet är smutsigt.
Tur endå kanske att de tar tag i ärendet innan det jinner gå ännu längre, men man hade ju önskat att de fick en chans till fortsatt liv.
Mannen fick tillstånd att ha 40 katter 2009-09-22! Det är för mig en gåta hur man ge ett tillstånd att ha 40 katter till en person som bor i en lägenhet och som dessutom är ensam om att sköta dem. Det är mig också en gåta att man inte gör några inspektioner för att se hur katthållningen ser ut. Föreläggandet är daterat 2009-07-24.
Jag har fått tag på föreläggandet men tillståndet har jag inte fått för man skyller på att den som det papperet på länsstyrelsen är sjuk.
Nyss talade jag med mannen som förstås är ledsen. Han har haft några katter först och sedan har de fått ungar för han har inte låtit kastrera dem. Nu har han fått telefonnummer till en del katthem så han ska ringa runt och se om han kan prångla ut några av den i alla fall.
Visst borde mannen ha kastrerat katterna men den som gett tillståndet är ju i grund och botten den som bär ansvaret för att det blivit som det blivit.
Det hade varit ostädat men i måndags när djurskyddsinspektören, en veterinär och en polis kommit för att se hur det såg ut nu hade mannen fått beröm för att han städat bra.
Finns det någonstans som det går att ta någon av dessa kattstackare så PMa mig.
Man har tagit ett beslut att verkställighet ska ske omgående även om det överklagas.
Varför ska dessa stackars katter alltid vara de som drar kortaste strået??!
Försöker PM:a dig men det funkar ej?? Kan du PM:a mig istället?

#7 ja de brukar verkställa beslutet i allafall, men får han hjälp att placera ut dem så kan tidsfriten förlängas, när vislanda katterna över 24 st skulle placeras så fick vi länsstyrelsen med oss att lungna sig med omhändertagande eftersom de såg att katterna kom därifrån, men det måsste hända något då, Har du möjlighet att hjälpa honom? låter som att ni har kontakt e, elr har jag fattat fel, ?
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.
Gå till din inkorg, välj "skriv meddelande" och skriv in namnet på den du vill pma i "till" rutan.

usch vad tragiskt, har någon kontakt me honom o kan hjälpa han ? menar vislandakatterna verkar ju likna detta fallet, för många katter helt enkelt,, och de blev ju räddade varenda en, ut med anonser i tidningar o blocket, bombadera med anonser, upp med trådar med bilder o fakta om katterna och hör hur han kan underlätta ev transporter, misstänker han behöver hjälp kanske med det etkniska kanske, om han är lite äldre, datorer digitalkamera o sånt.,
Är det någon som har har kontakt med ägaren?
Vill försöka hjälpa så gott jag kan iallafall…
Snälla, ring om du har hans nummer!!
Mitt nummer: 073-8204807
//Frida, Livlinan
Någon som orkar ta i det och gör en egen tråd om katterna plus håller kontakt med mannen och myndigheter?
Flera sajter borde kontaktas. Kanske en insamling till kastreringen?
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Jag lägger med mannens tillåtelse ut föreläggandet här så alla kan läsa. Nu har han åtgärdat allt som föreläggandet säger, dvs köpt Frontline och Axilur för massor av pengar plus städat så att när djurskyddsinspektör och veterinär och polis var där i måndags fick han beröm för allt han gjort men så bestämmer de att katterna ska avlivas på måndag men det beskedet har han fått bara muntligt!!
Inte första gången denna inspektör avlivar. Hon låg bakom (om hon nu tar dessa beslut själv då?) bakom en stor avskjutning av hemlösa katter i Falun för nåt år sedan. Lyftes inte ett finger för att hjälpa dem. Boende i närheten fick order om att ha sina katter inomhus under en viss tidpunkt, annars så skulle de bli skjutna.
Pratade även med denna inspektör när vi funderade på att få ihop ett katthem här i stan. Funderar på om hon överhuvudtaget förstog vad jag menade, för samtalet blev kort då jag fick intrycket av att hon inte ville lyssna.
Sa att vi kulle i första hand arbeta med stödhem, så som Akutgruppen bla gör. Det fick vi minsan inte!! Dessutom, hade hon som krav att vi skulle kunna ta emot alla katter omgående när någon ringer.
Försökte förklara för henne att vi skulle inte kunna ta in fler katter än vad vi hade stödhem och pengar till. Men då fick vi inte göra detta, och så slängde hon på typ.
Har någon kontaktat tidningen för att leta nya hem?
Dessutom, kan de avliva djuren på enbart muntlig delgivning? Och om de väljer att överklaga och får rätt i Länsstyrelsen, hur ska då Sörlin ge tillbaka katter hon sett till att ha ihjäl?
# 15 Kontakta tidnigen ,Falukuriren. Som kan komma ut ock ta foto på ägaren med bärande på en katt ock då kan han fråga om någon vill hjäpa katterna att slippa avlivning på måndag,
#18 FK är nog inte så bra idé men DD finns också.
Hur har du det förresten med ditt katthus? Har du plats för en katt från Falun?
En till artikel om massavlivning samma inspektör tagit tag i.
Notera att det nämns inget om TNR, försök att placera dem på katthem eller liknande.
Dessutom så verkar det som att alla katter, ägda eller ej, får en kula i huvudet om de inte har halsband. För de verkar inte som att de ska fångas in först, och hur lätt är det inte att en katt tappar sitt halsband?
Ytterligare en artikel där densamma hänvisar till avskjutning tillsammans med bostadsbolaget.
Notera den smarta grodan:
Precis som hundar finns det olika sorters katter, och för den som bor i lägenhet kan det vara lämpligare att välja en katt som trivs med att vara inne, säger Anna Sörlin.
Någon ny framavlad innekatts-ras då eller?
Läs också hur mycket de gör för dessa katter om att försöka ta hand om den, TNR mm…..
#19 Mitt katthus-gäststuga fattas golvplattorna och klick golvet, men det är inköpt.
Jag ser inte att jag än kan vara till någon hjälp än.
Men hoppas att det kommer ut i tidningarna. Jag fick mycket hjälp av dem när jag stog här med 13 hemlösa katter.
Oj vilket trisst ärende! Om du nu vill begränsa antalet katter borde mannen borde få en längre tidsfrist på sig. Det här verkar underligt. Minns ett annat ärende som var värre än detta och där ägaren fick flera månader på sig när h*n väl hade visat sin goda vilja att ta tag i problemen.
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Ja det stora felet ligger som sagt i, att han tilläts ha så många från början. Men samma visa här i Strömstad, med den 88 åriga tanten. KAtterna är för många, hon kastrerar inte och grannaran har gett upp och väntar bra på att tanten ska dö. Det tas för lätt på kattproblem. Inte förrän dt som i det här fallet helt gått över styr, så vaknar alla, inklusive knasig inspektör. Stackars skissar, hoppas de är friska och kan hinna placeras ut.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Nu har en tjej ringt runt och hittat plats för åtminstone fem katter och en artikel om ärendet är på gång i Dalademokraten.
Jag har försökt få ut papper men det är svårt att få ut några.
Om ändå DD kunde ta in en bild, det gör så mycket.
Att katterna är vana innekatter tror jag blir lättare att få tag på nya ägare.
innbillar jag mej iallafall.
Efter att ha luskat lite och läst, så verkar det vara en hel del fuffens bakom detta, och den som utförde inspektionen verkar ha hittat på egna lagar.
Mannen har gjort att de hade krav på, och då ska hon avliva dem iallafall.
Har varit i kontakt med reportern som skrivit artikeln, och jag får inga riktiga svar på frågorna, utan hon verkar hålla denne inspektör om ryggen.
#26 Tuska, kan du inte fixa till det för en katt i alla fall?
Jag har 4 katter i kattrummet , min gammel katt i sängkammaren. i köket å rummet har jag 4 katter 2 hundar, vart i hela friden ska jag göra av dem jag bor så litet.
Försöker få tag på en kusin i Ludvika som jag vet va intreserad av hemlösa katter, jag erböd han att köpa en raskatt av mej å då skrattade han åt mej å sa att skulle de ha katt så tog dom från katthemmet. jag ringer å ringer men får inget svar

förstår inet hur man kan ge honom tillstånd på så många katter ens , där borde dom tänkt till redan i första stadiet
sen varför ha så många katter ? varför kastrerar man inte katterna? finns många frågor o till sist kommer den dagen när avlivning är det slutliga fasen så tycker det är flera som ansvarar för avlivningen
den som utfärsda tillståndet och mannen som äger dom , man ska ju inte syssla med inavel uppfödning direkt
Det är mycket som inte stämmer i detta fallet.
Har pratat med Länst
styrelsen, och de sa att de skulle se om de kunde hitta dessa papper och maila mig, men det var inte säkert.
Frågade efter en kopia på mannens § 16 tillstånd som han fick 2005, och kvinnan påLS påstog att något sådant inte fanns. När jag sa att det står klart och tydligt i protokollet som är bifogat i denna tråd, ändrade hon sig och lät lite tagen på sängen, och hänvisade till kommunen.
Har pratat nyss med en kvinna på kommunen och hon lät tveksam om de hade detta kvar. Jag frågade hur länge dokumenten arkiveras, och fick till svar att det var olika.
Eftersom det var utfärdat 2005 så kanske det fanns kvar. Ska återkomma lite senare under dagen.
Något beslut om avlivning ska tydligen heller inte finnas, men trots det ska katterna avlivas på måndag enligt inspektören, som är hemma och är sjuk.
De har ändrat i tidningen på nätet också och nu står det att han får ha 40 katter. Var helt säker på att det tidigare stog att tillståndet gällde ett 20-tal katter, och detsamma står i pappersbilagan.
Helt rätt, Imasy!
Hade ju mailat EH på LS i morse, men fick aldrig något svar på mailet. Ringde upp henne och hon berättade att det ärendet var hänvisat till djurskyddshandläggarna som inbte fanns på plats idag. Hon kunde absolut inte lämna ut något.
Kan det vara för att hennes kollega berättade för mig tidigare idag att de letade hela dagen efter dessa papper och de var borta?

ligger en fisk begravd här tror jag bestämt , dom läre ju spara tillståns papper så länge tillståndet gäller iaf för att sen gås igenom för att förnyas
Se på fanken, jag har fått ett dokument som inte existerar ;)
Har nu fått kopia på ägarens tillstånd att ha 40 katter max, utfärdat av samma inspektör som nu har beodrat avlivning på katterna, trots att han har 10 vuxna katter mindre än vad tillståndet säger. Jag har valt att redigera ägarens uppgifter då jag inte fått okej att lägga ut hans uppgifter.
Tillstånd enligt 16§ djurskyddslagen samt 5 § DFS 2004:5 för hållande av 10eller fler katter på fastigheten XXXXXX.
BESLUT
Miljönämnden lämnar NN på fastigheten XXXXXX tillstånd enligt 16 § DL samt 5 § punkt 1 DFS 2004:5 om hållande av 10 eller fler katter äldre än 12 månader.
Antalet katter får ej överstiga 40 stycken. Samtliga hankatter ska på sikt kastreras för att förhindra att fler kattungar föds.
Tillståndet gäller endast så länge NN bor på fastigheten XXXXX.
Övriga upplysningar.
Vid förändringar som har betydelse för djurskyddet eller om verksamheten ändrar inriktning skall nytt tillstånd sökas.
Tillståndet gäller tillsvidare och endast på fastigheten XXXXXX och kan återkallas om villkor eller gällande djurskyddslagstiftning överträds/försummas.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Bakgrund
NN inkom 2005-08-10 med en ansökan om tillstånd för hållande av 10 eller fler katter äldre än 12 månader.
Sökandes beskrivning av verksamheten
NN håller på fastigheten XXXXXXXX 40 katter.
Katterna hålls som innekatter. Katterna hålls i fyra rum och kök. Lägenheten är avdelad i fem delar avskilda genom nätdörrar. I varje avdelning finns kattlådor, mat och vatten samt ligg och klättermöjligheter. Honor med ungar avskiljs i sin avdelning den första tiden efter ungarnas födelse.
Miljökontorets bedömning
Det är miljökontorets bedömning att NN sköter sina katter bra, dock är en katthållning i den omfattning NN har i dag är ej möjlig i en fastighet med fler boende.
ÖVRIGT
Tillståndsavgift kommer att debiteras enligt kommunfullmäktiges beslut § 172, 2004-04-01.
FÖR MILJÖNÄMNDEN
Anna Sörlin
Djurskyddsinspektör
Notera också att enligt detta beslut inkom ägaren med en ansökan på eget bevåg. Läser man ovannämnda dokument ifrån inspektionen kan man läsa sig till att detta att han fick detta tillstånd den 22/9, vilket är drygt en månad efter detta dokument jag bifogar är gjort. Dessutom så påstås det att ägaren har fått klagomål i mitten på juli samma år.
Fattar ingenting, detta blir bara snurigare och snurrigare!
Det underskrivna beslutet är daterat den 22 september 2005. Jag har nu begärt att få kopia på ansökan om tillstånd. Kan inte förstå att det inte står något om att det borde finnas möjlighet till att ha sjuka katter i karantän. OCH varför ge tillstånd till 40 katter? Varför inte redan för fyra år sedan göra en begränsning till ett betydligt lägre antal men ge rimlig tid för omplacering. Varför har man inte på fyra år gjort en enda inspektion?
Jag må vara blind men jag hittar ingenstans att LS vill avliva katterna. ;) Var står det?
I föreläggandet stor en rad krav som ska vara åtgärdat innan en vissa datum. Sen "anser" LS senare i skrivelsen att mannan ska ha max fem kastrerade katter. Att LS anser något är nåt helt annat än ett krav. Dessutom kan man juridiskt sett inte kräva att någon kastrerar sina katter, tyvärr. Skulle LS vilja avliva katterna så krävs det i första hand ett beslut om omhändertagande, vilket inte finns idag. Samt att polisen ska verkställa själva omhändertagandet. Ett omhändertagande skall göras om, bland annat, djuret otillbörligt utsätts för lidande och detta inte rättas till efter tillsägelse (föreläggande) av kontrollmyndigheten. Om LS gör en inspektion och kraven är inte åtgärdat så kan de omhänderta katterna.
Det är ju ju helt uppenbart att mannen inte är kapabel att ta hand om djur. Så att något måste hända är helt klart. Att katterna skulle avlivas skulle däremot vara väldigt sorgligt. Detta har enligt mig allt att göra med den svenska avlivningskultur samt brist på professionella djurhem.
Mannen har säkerligen haft brister i sin djurhållning, det säger jag inget om.
De jag kämpar för är katterna, tycker det är synd att dessa ska drabbas för att de hamnat på fel ställe.
Förstår inte ens hur han kunde bli beviljad tillstånd till att ha 40 katter öht från början, redan där borde det ha satts en gräns, för fyra år sedan.
Jag har jagat LS hela dagen idag, men jag blir bara runtskickad och ingen vill svara på vemn som lämnar ut dessa dokument. Ska göra ett nytt försök imorgon.
Mannen har fått ett muntligt beslut att katterna kommer avlivas på måndag om han inte lyckas hitta hem åt dem under veckan.
Har begärt ut protokkolet från inspektionen i måndags samt beslutet om avlivning, men något sådant kan de inte ge ut för de har inte hunnit skriva ihop det, efter vad jag fick höra idag.
Reporten som skrivit artikel har berättat för mig via mail idag att:
Vill bara tala om för dig att kattungarna som hämtades hos mannen var i väldigt dåligt skick. De är magra, lider alla av allvarliga luftrörsproblem och har fruktansvärt mycket öronskabb. Vid ankomsten till katthemmet luktande de dessutom fruktansvärt illa. De sitter nu isolerade och får medicinsk behandling flera gånger per dag. De visar också tydliga yttre tecken på inavel.
Detta hade han föreläggande om att åtgärda, skabben alltså, vilket ska vara gjort efer vad jag har hört. Allvarliga luftrörsproblem kan ju vara en smitta, och då tycker jag fler borde vara sjuka och det ev skulle bli tal om ett omhändertagade direkt.
Lustigt att reporten kan berätta detta för mig öht, när inspektören inte har skrivit ihop rapporten från besöket i måndags.
#38 Dagoe: Det var inspektion den 17 aug och det finns idag inget protokoll från den inspektionen men enligt tidningsartikeln som inleder denna tråd ska katterna avlivas på måndag. Jag har talatmed mannen som äger katterna och enligt honom har det varit inspektion den 17 aug och då hade han fått beröm för sin städning och åtgärder i övrigt. Samtidigt hade man sagt till honom att han den 21 aug skulle ringa en vet på Lst och bestämma tid för att de skulle komma den 24 för att se om han omplacerat katterna eller hade garantier från ngn om att de skulle omplaceras annars skulle de avlivas.
Vad som egentligen har bestämts är svårt att veta för det som står i tidningen måste komma muntligen från inspektören på Lst utan att hon skrivit ngt protokoll och den andra version kommer från mannen.
Det hela är mycket märkligt eftersom man måste fatta ett formellt beslut om att katter ska omhändertas för avlivning. Inspektionen den 16 juli föranledde ju bara ett föreläggande och när mannen uppfyllt kraven i föreläggandet då börjar man tala o m att avliva dem.
Mitt i alltihop finns också uppgifter om att man gjort en frivillig överenskommelse med mannen om att katterna skulle avlivas.
Men, men något protokoll finns inte skrivet och protokollet lär bli anpassat till att folk inkl en annan tidning än Dalarnas Tidning har hört av sig till Lst
Än har jag inte lyckats få tag på protokollet från den 16 juli men jag fortsätter väl att tjata.
Begär handlingarna med stöd av Tryckfrihetslagen. En begäran att få ta del av allmäna handlingar ska behandlas skyndsamt. Gör det helst skriftligen, t ex såhär:
"Med stöd av Tryckfrihetsförordningen begär jag (namn) att få ta del av samtliga offentliga handlingar som finns hos Lst. angående djurhållningen av (namn och adress).
Jag ber att få ett formellt skriftligt beslut, vilket är förutsättningen för att vjag, i fall Lst. skulle vägra lämna ut de begärda handlingarna, ska kunna överklaga beslutet till Kammarrätten. Jag vill också påminna Lst. om att en begäran att få ta del av allmänna handlingar ska behandlas skyndsamt.
Handlingarna ska helst skickas i elektronisk form till ovanstående emailadress.
I annat fall ska handlingarna skickas till:
(Adress)"
Lycka till och stå på dig!

bra av er som försöker reda ut det här med länsstyrelsen, utan beslut kan de ju inte omhänderta, men 40 katter på fyra rum, nä det är för många ,,,
#16 alla katter så fort hon ringer?? nä denna damen ska nog se sig om efter ett annat yrke,, där hon inte har med levande varelser att göra alls,,,
Skulle förresten göra samma hos komunnen och begära handlingarna som finns kvar där.

kan nån vi PM kontakta mig om detta med tillstånd hur man gör , vart man vänder sig med mera, vill kolla upp en sak nämligen
#44 Du kan PM:a mig där du lite mer explicit talar om vad det är som du vil göra.

verkar inte gå ? sajten inet aktiverad står det
#46 Du måste vara inloggad för att kunna skicka PM.
Djurskyddslagen 16 §Tillståndsplikt för viss djurhållning
16 § Tillstånd till verksamheten ska den ha som yrkesmässigt eller i större omfattning
1. håller, föder upp, upplåter eller säljer sällskapsdjur eller tar emot sällskapsdjur för förvaring eller utfodring,
2. håller, föder upp, upplåter eller säljer hästar eller tar emot hästar för förvaring eller utfodring eller använder hästar i ridskoleverksamhet, eller
3. föder upp pälsdjur.
Frågor om tillstånd prövas av den myndighet som regeringen bestämmer. Myndigheten får också återkalla ett beviljat tillstånd.
Vid tillståndsprövningen ska särskild hänsyn tas till att den sökande kan anses lämplig att bedriva verksamheten och att de anläggningar i vilka verksamheten ska bedrivas är lämpliga från djurskyddssynpunkt.
Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får meddela föreskrifter om
1. villkoren för att en verksamhet ska anses vara av större omfattning,
Vad som var större omfattning före okt 2004 vet jag ej.
I ett JO-beslut som ni kan läsa om klickar här finns mycket lärorikt om hur i alla fall ett tillståndsärende inte ska skötas av en myndighet och också hur en begäran om utfående av handlingar ska handläggas. Det finns också beskrivet hur offentliga handlingar ska förvaras. JO gav mycket allvarlig kritik till miljönämnden i Karlskrona.
I detta JO-beslut finns alltså mycket att lära och en del är direkt tillämpligt i hur fallet i den här tråden har hanterats hos länsstyrelsen och hos miljöförvaltningen i Falun. Det står bl a följande:
Besked i en utlämnandefråga bör normalt lämnas samma dag som begäran gjorts. Någon eller några dagars fördröjning kan dock godtas om en sådan fördröjning är nödvändig för att myndigheten ska kunna ta ställning till om den efterfrågade handlingen är allmän och offentlig. Härtill kommer att ett visst dröjsmål är ofrånkomligt om framställningen avser eller fordrar genomgång av ett omfattande material. För att leva upp till tryckfrihetsförordningens skyndsamhetskrav måste myndigheter organisera sin verksamhet på sådant sätt att de även under semesterperioder kan behandla framställningar om handlingsutlämnande.

Är det någon som hjälper honom konkret med anonsering o foton????
Tror han är ganske ensam. Men flera katthem är iallafall inblandade än så länge.
Pratade idag med en av veterinärerna, och han sa att det kommer ev inte att verkställas på måndag då han börjat få iväg katterna. men det tror jag när jag ser det.
Det finns åtminstone en som lagt ner en hel del arbete på att hitta plats för dessa katter och fem är nog räddade. Denna person och jag ska besöka mannen i morgon och då ska vi ta med oss kamera.
Men det behövs fler som försöker hitta hem åt dessa katter som är offer för dålig tillsyn av tillsynsmyndigheterna.
Artikeln i FK bidrar verkligen till att hålla ner kattens status. Vilket annat djur hade man bara sett avlivning som alternativ? Ärendet är därför viktigt inte bara för dessa katter utan alla katter som inte har turen att födas i hem därman känner ansvar för sina misslingar.

#52 bra det, då kanske det kan upp med anonse så fler kommer därifrån, tragiskt alltihopa,,,,
JAg har ju också via Dagoe här ftt fram papper när det gäller Strömstadtanten, där står det, att hon ska ha 3 katter som ska kastreras. Felet var, att kommunen, som var den bestämmande då, hade formulerat det så, att t inte var något TVÅNG… Så tanten är inte dum hon kunde sina lagar och struntade formligen i det för det kunde hon. Antagligen samma sak här.
Kan ju påpeka att jag har haft en del mailkonversation med reporten som skrivit artikeln jag nämner i inlägg #0.
Densamma driver en husdjursblogg på tidningen, som används flitigt för de utsatta djuren, och jag tror säkerligen att många djur har hittat nya ägare, eller rent av hittat hem till sina familjer igen efter en tur på egen hand, tack vare hennes blogg.
Jag ifrågsatte henne idag varför hon inte skrivit där om dessa katter, i hopp om att finna nya hem den vägen. Vet ni vad jag fick till svar? Jo, detta:
Ja, vad fick du som svar? Har elektroniken spelat dig ett spratt?
Näe, det var precis det svaret jag fick. Ingenting. De var väl inte värda någon hjälp då antar jag.
(eller så ville hon inte förstöra nöjet för LS att ta död på hela 25 katter på en gång, tänk vilket folkfest de måste ha på avdelningen
)
Jag är övertygad om att den uppvaktning som länsstyrelsen fått igår och idag från flera som begärt ut handlingar har bidragit till att man dragit öronen åt sig och katterna har fått en rimlig chans att inte bli dödade.
Så vi får fortsätta att begära handlingar. Det är bara att fortsätta. Det genomfördes en inspektion 2001 också så den kan vi fråga efter för att inte tala om inspektionsprotokollet från den 16 juli i år. Så ska vi ligga i och fråga efter protokollet från den 17 augusti för inspektören måste väl kvickna till snart. Fråga också efter mannens begäran om att få tillstånd för 40 katter 2005.
Begär handlingarna via mail om möjligt för då får man skriftligt när de gör bort sig. Anteckna datum och klockslag om ni ringer och ber om handlingar.
Det behöver städas hos lst.
Nu har sju av katterna flyttat. Hemlighetsfulla som katter är, vill de inte uppge nya adressen.
Grattis på er två….. Försök nu se till, att när kissarna är borta, att gubben inte får ha fler än tre KASTRERADE katter, tex! OCh att det efterföljs!!!

#59 Bra
Tack vare Imasy har nu reportern på FK börjat backa lite i sina artiklar. Läs här! Det finns angivet en rubrik till som säger "Hur kan man få ha 40 katter?" men det fungerar inte att få fram den artiklen.
Fortfarande saknar jag en uppmaning till intresserade att höra av sig till tidningen.
Det tillstånd enligt 16 § som mannen erhöll i september 2005 finns inget ifyllt i fälten där utbildning och erfarenhet ska beskrivas. Ingenting finns angivet i utrymmet om rengöringsrutiner, saneringsmöjligheter vid smitta eller uppgifter om var, när och hur katterna får mption och aktivering. Fältet där det ska anges vilken veterinär som man använder är tomt liksom fältet där journalföringen ska beskrivas. Anledningen till att mannen vill ha så många katter är angivet som sällskap. Ingenstans i blanketten finns något sagt om hur många katter som ansökan avser. Inte heller obligatoriska bilagor finns med.
Blanketten är ifylld av djurskyddsinspektören för det syns på handstilen men mannen har skrivit det som står vid rubriken underskrift, dvs datum, namn i klartext och underskrift.
De viktigaste delarna i ansökningsblanketten är alltså inte ifyllda över huvud taget och så ges tillstånd till 40 katter!
Nu har det dykt upp en bloggpost i FK men inget står det om att det är samma person som gav tillståndet som nu handlägger ärendet. Inte heller står det något om att ansökan var minst sagt ofullständig.
Det var väl var Simone sa till mig i telefonen, så som det står i artikeln. Hon tyckte första artikeln som kom ut var lite fel framställd, för hon tyckte det lät som att de bara åkte dit och skulle avliva katterna och det med basta.
All fakta fanns ju inte i artikeln, att han hade färre katter än vad han hade tillstånd för, och att inga inspektioner har gjorts under de fyra åren som har gått.
Personligen så förstår jag inte varför man måste ha så många katter, och hur man kan få det heller för myndigheterna.
Tycker de borde ha krävt mer av honom, dels att han har haft en back-up ifall han blev sjuk eller liknande, samt ha gjort en inspektion/år eller liknande, för att se att det sköttes som det skulle. Då hade de kanske fått stopp på det innan det gått såhär långt som det har gjort nu.
Men det är ändå ett stort frågetecken ang detta att mannen har haft på sig sedan i mitten av juli att minska antalet. Det står ju inget om det i beslutet som är bifogat i denna tråd.
Håll tummarna nu!
Ev så kanske jag har skakat fram ett par platser åt några av dem, får veta senare under dagen :)
Håller med er om att det är ofattbart att mannen fått tillstånd att ha 40 katter på så lösa grunder samt att de inte har gjort någon uppföljande tillsyn på alla dessa år. Det är mycket som är underligt i det svenska djurskyddet.
Hoppas det löser sig för katterna på något sätt.
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
# 65 Håller tummarna jättehårt att några till får nya hem.
Jag får bara nej av folk jag frågar
3 st har hittills fått en plats, så det ser ut som att vi åker dit imorgon :)
#68 Bra jobbat!
Katthemmet ändrade sig och tar 4 st istället :)
Åh men så då kanske det löser sig eller?
14 katter kvar än så längre.
Hoppas att katter kommer därifrån så snabbt som möjligt. Bråkar med myndigheter kan man göra efteråt!
Varför inte starta en ny tråd om dessa katter, helst med bilder?
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Då gör jag som du föreslår, Alexej. Jag öppnar en ny tråd och kallar den Flyttrapporter från Falun.
Det har tyvärr varit nödvändigt med en del konfrontationer och kontakter med länsstyrelsen för att få tag på papper så att man kan se vad som har hänt plus en lite förhandlingar.
Låser den här tråden. Fortsättningen finns i tråden:
Otroligt bra jobbat, hoppas att alla katter kan komma till nya ställe.