Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikett: bortsprungna-upphittade-katter
Läst 3009 ggr
Onyx
0

*Hemma igen*Sigge/Svinninge Gård, Åkersberga

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Sigge saknas. Han har varit borta i 1 1 /2 vecka nu och han brukar alltid hålla sig nära hemmet intill Svinninge Marinan i Åkersberga. Kelgris som beter sig som en kelsjuk hund.

Sigge är en blandning av bond/norsk, mellangrå päls aningens tigrerad, med vit mage, vit haka och vita tassar. Utan halsbandet på… (de som sett honom tidigare så hade han svart halsband), omärkt.

Någon som sett eller hört något? Ring Klara 0705-179817 Lämna gärna ett meddelande om jag inte svarar så kan jag ringa upp.

annebeate
0

Så fin han är. Hoppas han snart återfinns. Lappar är väl uppsatta lite överallt i området och polisanmälan gjord.

Onyx
0

Lappar är utpräntade, polisanmälan gjord.

Hur länge brukar katter vara borta om de försvinner "självmant"? Han var borta i två dar tidigt i somras, precis som förra sommaren så vi var lite sena i starten om efterlysandet, vi har levt på hoppet men nu har vi ont i magen!

Han är av den extremt keliga sorten som gör allt för att få uppmärksamhet, så han skulle aldrig självmant hålla sig undan från folk.

Maten vi satt ut åt honom i boden är det troligtvis vildkatter som ätit. Vore han hemma och hungrig skulle han sitta och klaga utanför dörren. En vildkatt har bråkat med honom ideligen, kan det ha något med det hela att göra tro? SNYFT!!!

annebeate
0

I och för sig är inte 1, 5 vecka lång tid när det gäller en försvunnen  katt förutom för ägaren. Hur ser det ut där du bor? Kan han ha blivit inlåst någonstans? Fortsätt leta aktivt efter honom. Min grannkatt var borta i 9 månader, i och för sig ovanligt länge, men då han återfanns i Malmö var han i gott skick.

Onyx
0

Tack, ditt svar värmer och inger lite hopp igen. Vi har letat i våra bodar, klättrat på tak. Dikena längst marinan genomletade, ropat på marinan. Han brukar vara duktig på att svara när vi ropar…

Han brukar hålla till mellan tomten/boden och marinan, (därimellan är det en äng där både rådjur och rävar brukar hålla till)… Inte ett spår. Torsdagen 16:e juli höll han låda när gräset klipptes och efter det, helt väck. Han är så hemmatam att tom grannarna uppmärksammat att han helst stannar hemma.

MariannE11
0

*puttar*…. bor i Åkersberga men i fel del från dej sett… hoppas han hittas snarast!

våga vägra golf o fiskbullar   o håll dej in i  det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

MariannE11
0

*puttar*..

ingen Sigge i sikte?…

Onyx
0

*suckar* Ingen Sigge… Gick ner till närmsta grannen Marinan för att visa barnen lappen på anslagstavlan, så var den borta! Det tycker jag var sopigt! Vi är ju ändå närmsta grannar. Fast då kan man ju undra om något hänt där… SUCK :0(

maggan47
0

hoppas han hittas, och bara är ute på lite vift

Maggan47

annebeate
0

Sätt upp nya lappar.Det sker tyvärr ofta att lappar plockas ner.

Onyx
0

Vet ni det konstigaste. Inatt hörde vi ett tyst jamande utanför vårt sovrumsfönster. Jag for ut och ropade efter Sigge, och skuttande ur mörkret kommer en liten kelig kattflicka som nu inte lämnar vår sida. Hon har ikväll tom lyckats forcera nätdörren och har helt enkelt adopterat vår familj. Nu påbörjar vi ytterligare en jakt, efter hennes familj… Ska höra med de närmsta grannarna imorgon, annars blir det nya efterlysningar… Ibland ter sig ödet konstigt!!!

MariannE11
0

ja ibland är det konstigt värre….men tråkigt att det inte var Sigge som jamade….Rynkar på näsan… känn er adopterade!

Onyx
0

Nyss kom min son in och trodde han såg dubbelt, för nu har vi EN TILL kattunge i buskarna! Den här ser ut att vara släkting till kattfröken, lite större, kelig men aningens skraj. Så nu har jag TVÅ kattungar/tonåringar som hoppar och busar med varandra (vad jag vet)… Snart går väl ryktet vidare till resterande Roslagsmissar…

annebeate
0

Nu väntar vi bara på att också Sigge skall ansluta sig. Hoppas så det sker snart.

Onyx
0

Imorse var jag nästan på väg att norpa en grannkatt som var så lik Sigge…. fnissar… Tvärnitade bilen, vände och kastade mig ut och ropade. Gissa om katten såg förvånad ut… Speciellt när jag såg ansiktet och insåg att det verkligen inte var Sigge och jag vände på klacken med ett "nehepp".

På vägen tillbaka såg jag så ett pälsigt bylse vid vägkanten som i solens sken skimrade grått varpå jag tvärnitade igen, vände och tokglodde men det var en stackars grävling…

Som om jag inte hade fullt upp… har väl fått kattfnatt antar jag. Flört

annebeate
0

Sigge finns ständigt i dina tankar .Håller tummarna för att det är Sigge du ser nästa gång. Han är så söt på bilden.Kyss

monsi
0

Inte kattfnatt utan på katt jackt, var likadan själv när min kise var borta, hittade honnom ett halvår senare lite längre ner på gatan där han bott hela tiden.

Först skadad efter ett katt slagsmål under deras bil sen fick han flytta in, tror de hade tänkt behålla honnom själva om jag inte hade skrivit i anonserna att hans blinde kompis saknar honnom.

Vi hadde en blind kise också o den saknade sin vän.

Kul Flickorna valde att flytta in hos er.

Vem vet ni kanske har tre kisar till sistSkrattande

Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute

Utan djur är livet inge kul!Glad

emjon
0

Usch förstår verkligen din vånda över att Sigge är borta. Har själv varit med om samma sak när vår älskade Sessan försvann. Hon var också en sådan katt som inte lämnade tomten och mycket social. I vårt fall slutade det inte lyckligt för hon blev tagen av ett rovdjur och jag sörjer henne fortfarande fast det gått 8 år.

Jag hoppas att din Sigge finns välbehållen någonstan och snart är hemma igen. Det finns så mycket som kan hända en kisse ute så ge inte upp utan fortsätt och leta och kolla annonser. Han kan ju vara omhändertagen av någon också.

Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

Sidentass
0

För flera år sedan fick vår Bamse ett ryck att hålla sig borta. Hela 12 dagar var han hemifrån..men så fick jag napp på en lapp som jag satt upp där jag utlovade hittelön. Det var rätt katt..och glädjen var stor när jag gick till platsen o tog hem Bamse..så vi får tro att också Sigge fått nån liknande idé, och att han snart är hemma igen….

Så märkligt med kattungarna..tanken slår mej om dom kan ha blivit dumpade? Alltför ofta förekommer ju sådant..:-(

Hawknestgrove
0

Oj. ja du har väl varit inne på KAttpolisen och fått alla länkar och tips där med, antar jag?

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Onyx
0

Nu har jag lokaliserat och hittat igen ägarna till småskruttarna, hurra för mig! Ringde upp dem och på måndag skulle de vara hemma och ta hand om dem igen… Ehh va? "Vi har lagt ut mat". Vaa??

Fyyy vad jag saknar Sigge nu. Kommer han hem ska han få räkor tills han skiter blött! Typ… Flört

MariannE11
0

ja det lät inget vidare..på måndag?… är ju en evighet dit… o när åkte dom?…stackars kissar att inte ha bättre koll än så…..

Hawknestgrove
0

Olagligt dessutom två gr per dag ska  ju kissar ha koll på sig om det ska hårddras

MariannE11
0

å hur vet man att det bara är ens egna katter som äter maten?… nä fy…jag tycker kissarna gjorde det enda rätta…. de gick därifrån….

hoppas Sigge dyker upp inom2 sekunder…

maggan47
0

hoppas också Sigge kommer hem snart, nu börjar han väl tröttna på utelivet..

Maggan47

Onyx
0

Nu är "småkatterna" hemma hos sig igen. Sigge är fortfarande borta. Och vi fick ett tips på en kattunge nästgårds som behövde ett hem. Vi plockade med oss henne för några dar sedan men hon är fruktansvärt skygg och hon längtar uuut. Hon föddes på ett stalloft och hölls gömd av sin mor i ca 5 veckor.

Vi har haft henne inne i köket så hon skulle vänja sig men vi gör inga framsteg alls med henne. Hon går på låda, tvättar sig och äter, men sen sticker hon och sitter i ett hörn hela dagen, har fräst åt några familjemedlemmar som råkat komma för nära… Jag är rädd att hon sticker som en avlöning om jag släpper ut henne innan hon fått något förtroende för oss, vad tror ni kattexperter? Jag vill ju inte ha fler att leta efter…

Jag tror hon är en superduperstallkatt och vill så förbli. Någon som behöver en musfångare? Fruktansvärt vacker liten tiger. Vi skulle ju behöva en Sigge… suckar… som är supergo med barnen och som struntar i om han är inne eller ute bara han får goooooosa…

Är det för sent att ändra beteendemönstret från skygg utekatt till tam ute/innekatt tror ni? ("Omkring 11 veckor"). Jag behöver goda råd!!! Barnen (som själva köpte katten för sina småslantar) har tappat hoppet och tycker att vi ska lämna tillbaks katten för att köpa en tam barnvan katt. (Siiigge var äääär du???) HJÄLP!

catfoot
0

Nejdå, det går jättbra att ändra en liten skyggis till en mysig å kelig kisse..men det händer inte över en natt..Mycket tålmod kärlek å godis..Å naturligtvis lek, så den glömmer att ni är farliga människor..Ge katten tid..

Hoppas att Sigge snart kommer hem..

Ditt hem är där din katt är.Kyss

OT/Snyggt ....

annebeate
0

Jag har tagit hand om en mycket skygg utekatt som i dag blivit en riktig  gosekatt. Som catfoot skriver så krävs det mycket tålmod kärlek  men det är det värt.

När det gäller Sigge, ge inte upp hoppet utan kolla så att lappar sitter uppe, kolla också regelbundet med polisen och håll ett vakande öga när du är ute i samhället.

catfoot
0

Ja, värt varje sekund..man tvivlar ibland att detta kommer aldrig att gå, men som med trisslotten.."Plötsligt händer det"…Å då känner man en sån kärlek till den katten, det går inte att beskriva..Jag älskar min Troja, hon är ännu skygg..Men jag får röra henne på hennes villkor…

OT/Snyggt ....

monsi
0

Lyft liten kise o bär henne med dig så lugnar hon sig snart, låter grymt men små bäbis kisar ska man antingen tvångs kela eller ha på ett väldigt litet område så den inte kan springa o gömma sig hela tiden.

En yta där låda mat o ett litet kryp in  o en liten platts att röra sig på , ett helt kök är för stor yta.

Ha den på ett område ungefär lika stort som en duschkarbin är lagom

så  är lill kisen snart lugn o fin.

En vuxen katt tar mycket längre tid o den ska helst få komma själv.

Lycka till.

Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute

Utan djur är livet inge kul!Glad

Onyx
0

SIGGE ÄR TILLBAKA!!! Glad

Idag när jag kom hem hörde jag ett jam bakom mig och Sigge kom traskande. Han var sååååå hungrig och gosig, fast brydde sig inte om vattnet. Någon har säkert tagit hand om honom för han var en riktig liten tjockis med ny fin päls där det ser ut att ha rykt en hel del i ansiktet=kattfajt?. Nu sover han som en stock med tassarna i vädret. Tänk om man kunde få veta vart han varit.

Ny fråga, tror ni Sigge kan få fason på den lilla sura ungen? Sigge hörde att hon jamade förrut men brydde sig inte och vi tänkte låta Sigge få hälsa när han har vilat ut för att se deras reaktioner. Vad tror ni? Jag har bara haft en katt i taget förr.

catfoot
0

Men va kul..Sigge är hemma, så skönt för matte att ha sin kisse hemma…

Ja, låt Sigge hälsa på den lilla…ofta så blir kastrerade hankatter suveräna plastpappor…Jag har haft mina som uppfostrande vuxenkatter till småttingarna som kommit in i huset..Visst fräs, å åter fräs..Men det brukar ge sig efter nån dag…Skriv å berätta hur det går.Är så glad för din skull..Lilla Sigge..

OT/Snyggt ....

Onyx
0

Sigge är ännu okastrerad eftersom flera har frågat om att få använda honom i avel. Nu känner ju vi att om han ska få springa ute måste vi kastrera honom, samtidigt kan man inte låta bli att leka med tanken på småSiggar… Flört

kattassen
0

Vad trevligt och härligt att Sigge är hemma! Då ändrar jag i rubriken så alla får se den glada nyheten.Glad

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

essut50
0

Grattis att Sigge har kommit tillbaka. Dax att kastera honom tycker jag..Det finns så många hemlösa kattungar som behöver ett hem som ni vet.

" En smula nyfikenhet håller oss unga"

"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"

Hawknestgrove
0

Ja varför avla? HUskatt är huskatt och det finns det miljoner av. Dessutom, så är det ju inte alls säkert att hans gener går vidare. HUskattavel är väl något av ett rött skynke för de flesta avoss här inne. OCh han är inte säker med en kattunge okastrerad. Se bara på de vilda katterna. Okastrerade hanar ser ungar som konkurrenter om reviret med de förljder som blir, inklusive eventuella ihjälbitningar.

MariannE11
0

vad kul att han är hemma!…Glad

annebeate
0

Vilken härlig nyhetGlad