Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettbortsprungna-upphittade-katter
Läst 2793 ggr
tervmatte
0

Upphittat mager hankatt i Målilla

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Precis när jag kom hem från jobbet så ringde telefonen. Det var ett tyskt par från Målilla (Hultsfred kommun) som fick vårt tel.nr. från någon som fick det från någon annan, osv. De fick höra att vi tar hand om hemlösa katter.

Sedan kanske två veckors tid kom det till dem en mager katt flera gånger om dagen och tigde mat och kel. De har bott i Målilla i sex år och aldrig tidigare sett den. De sista dagarna vägrade han lämna deras trädgård och ville hela tiden gå in.

Vi åkte och tittade på den.. Och tog hem den.

Det är en mager stackare till hankatt men ack sååå gosig och trygg i sig. Hade nog aldrig haft en tryggare katt.. Han är kastrerad och runt 2 år gammal.

Han vill hela tiden gosa och klättrar upp på en, snuttar, mjölktrampar, spinner och är allmänt lycklig. Och som jag redan sagt enormt trygg i sig! Han sitter nu i vårt gästrum som vi renoverar och känner sig hemma ha ha… Han ligger på soffan och mjölktrampar och spinner till sig själv :-)

Katten måste tillhöra någon. Den är kastrerad och jättefin i pälsen, bara jättemager. Den måste ha varit på vift ett tag nu.

Har Ni kanske stött på någon annons med "Benny benrangel" i huvudroll?

http://i603.photobucket.com/albums/tt117/bamseboy/Benny008.jpg

http://i603.photobucket.com/albums/tt117/bamseboy/Benny018.jpg

http://i603.photobucket.com/albums/tt117/bamseboy/Benny017.jpg

tervmatte
0

Jag kan tyvärr inte bifoga någon bild för tillfället. Vet inte varför. Jag fortsätter att försöka…

Det står hela tiden att det är fel på sidan och att den kan inte visas korrekt..

martdat
0

Hoppas att ni kan hitta ett hem som saknar honom, skönt att ni kunde ta in honom,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

kattassen
0

Hur ser han ut? Färger, kännetecken etc?

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

tervmatte
0

Brun/gråtigrerad med mycket vit, nästan brunfläckig på ena sidan, stor brun/grå fläck på nosen på kattens vänstra sidan och som går in lite under det vänstra ögat.

Brunspräckliga fläckar på fram och bakben. Svansen helt tigrerad och randig, utan vit.

tervmatte
0

Får klistra in en länk till photobucketkontot som jag öppande tillfälligt:

http://i603.photobucket.com/albums/tt117/bamseboy/Benny017.jpg

http://i603.photobucket.com/albums/tt117/bamseboy/Benny002.jpg

http://i603.photobucket.com/albums/tt117/bamseboy/Benny018.jpg

Kanske någon annan kan klistra in bilden i texten åt mig?

soso
0

Jättefin kisse!

soso
0

Nästa bild.

soso
0

Och sista.

tervmatte
0

Tack soso :-)

kattassen
0

Å den var lite ovanlig och speciell får man väl säga. Borde väl rimligen vara någon som kan sakna honom får man hoppas. Lägg in en Blocket-annons och lite här och där. www.upphittat.se funkar också bra. Och här på kattpolisen förstås;-)

tervmatte
0

Känner någon igen katten?

Bild

catfoot
0

Vacker kisse…Tur att den fann dig…Hoppas att hans hem hittas snart..

Ditt hem är där din katt är.Kyss

OT/Snyggt ....

snickan
0

O så fin kisse verkligen ovanlig mönster

tervmatte
0

Nu har jag annonserat på kattpolisen, kattforumet och blocket. Får ringa polisen imorgon och veterinären på måndag. Måste kolla om den är chipmärkt och få den vaccinerad och ev. id-märkt.

Stackars kisse. Den vill bara kela hela tiden…

tervmatte
0

Annonsen på Blocket godkändes inte för att jag tydligen inte skrev om katten är över 12v… Trodde de fattade sådant när katten är kastrerad och på bilden uppenbarliggen vuxen…

Nu lade jag till åldern på 1-3 år. Ska se om det hjälper.

Benny sov lugnt hela natten och var superkelig nu på morgonen :-)

MariannE11
0

vilken superfin kisse….Kyss

våga vägra golf o fiskbullar   o håll dej in i  det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

maggan47
0

någon måste väl sakna denna fina kisse, uppenbarligen har han haft det bra förut, eftersom han verkar så trygg, ovanlig teckning också

Maggan47

tervmatte
0

Haft strul med Blocket. Nu svarade kundtjänsten att deras automatiska verifering av annonser av någon anledning vägrar släppa in min annons. Så nu blev den istället veriferad manuellt av dem och ska synas på Blocket inom en halvtimme.

Jag kom från nyss från jobbet. Min man var hemma hela dagen och tog hans om Benny. De var till och med på en koppelpromenad i trädgården och Benny skötte sig jättefint. Inga protester överhuvudtaget, han varkar vara van vid att gå i koppel och sele…Obestämd

Nu ligger Benny benrangel bredvid mig i gästsoffan och myserKyss Igår hann vi inte få tag på kattsand och ställde istället in en av våra peewee lådor i hans rum. Den föll inte prinsen i smaken så han höll sig ända till nu när jag kom hem med Pussi kattsand. Då satte han sig genast i lådan och kissade läääänge….

Han är väldigt lätthanterlig så snart ska jag försöka klippa hans klor. Vi får se om det går hi hi… Han har inte heller något emot våra katter verar det som. Han har sett dem gå förbi hans rum när vi öppnade dörren för att gå in eller ut och reagerade inte överhuvudtaget. Vår yngsta Kicka sprang t.o.m. in i rummet två gånger (snabb som en vessla) och han låg bara kvar i soffan och brydde sig inte.

tervmatte
0

Nu ligger annonsen inne.

Hoppas att det inte bryter mot reglerna om jag länkar till den. Det är trots allt en efterlysning och inte en försäljningsannons….

Annars får snälla moddar ta bort den SkämsOskyldig

http://www.blocket.se/kalmar/Upphittat_kastrerad_hankatt_22748812.htm?ca=18&w=1

huskatt08
0

Jättefin misse Skrattande verkar som sagt att han haft hem förut och dessutom van vid koppel.

Hoppas han hittar sitt hem igen.

Kusten
0

Jättefin och mysig kissekatt, tack för att ni tagit honom under era vingars beskydd :) Hoppas en lycklig ägare hittas!

Bumbis
0

Han är inte id-märkt!!???

Han liknar en väldigt, väldigt social katt som försvann från samhället där vi bor för cirka två år sedan, han heter Lilleman, men var öronmärkt.

Nej, det stämde inte. Kollad bilden och Lilleman har helvita framben. Vad synd…vet att ägarna letar fortfarande…

tervmatte
0

Han är inte öronmärkt. På måndag ska vi boka tid hos vet. för att kolla om han är chipmärkt och ev. vaccinera och id-märka hono1111111111111200000000000000000000000000000m

Benny har lagt sin tass till+min 0

text ha ha … Och nu är också både övre och nedre listen borta från skärmen… Får se om jag kan fixa tillbaka dem…

Jag ska också ringa polisen på måndag och se om någon saknar honom och anmäla honom upphittat.

Bumbis
0

#23, hi, hi, vilken busig lite kisse! Flört

tervmatte
0

Idag ringde vi Polisen men han är inte anmält saknad i varken Kalmar, Kronoberg eller Östergötaland….

Vi fick en tid hos vet. på onsdag för att kolla om han är chipmärkt och för att ev. vaccinera och chipmärka honom.

Ingen verkar sakna gosproppen…

Han låg med oss hela natten och ömsides sov och ömsides gosade in sig i min eller min mans kropp. En supermysig kisse.

I lördags klippte jag också hans klor utan några som helst protester från hans sida.

Han är också hundvan och bryr sig inte ett dug om vår stora hund. Promenerar förbi honom som om hunden inte fans. Han har inte heller något emot våra katter, samma där, han beter sig som om de inte fanns, ignorerar dem totalt.

Idag fick han komma ut själv i trädgården några gånger (trädgården är inhägnad) och trivdes och njöt i solen :-) När man sedan ropade på honom från dörren så kom han springandes in igen.

Någon borde ju sakna en sådan fin katt…

huskatt08
0

Låter som en helt underbar misse.Skrattande

Konstigt om ingen saknar honom.

Hawknestgrove
0

Så söt han är…… Lille vännen:….

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

tervmatte
0

Lille Benny är chipmärkt!

Idag var min man hos veterinären med honom, jag jobbade, och där visade sig att Benny heter egentligen Vincent och är en hankatt på dryga 2år.

Han har varit försvunnen från sitt nya hem i dryga två veckors tid.

Min man ringde nummret från SKK hemsida. Tel. nr. och adressen ledde till Stockholm. Tjejen som svarade blev jätteglad att kissen blev upphittat och omhändertagen. Det visade sig att katten flyttade till sitt nya hem i Målilla i april (tjejens sambos bror tog över katten).

Vincent har alltid innan dess varit innekatt, vilket vi märkt, då han vill helst inte gå ut på egen tass och sitter helst på tröskeln och tittar ut plus att han vet exakt vad ett stort klätterträd är till för :-) Det ska det springas upp och ned på när man är på tokhumör :-)

När han flyttade ner till Målilla så började han få gå ut. Först ville han inte det men sedan gick han och undersökte trädgården några gånger, och sedan försvann han…

De sägs ha letat överallt efter honom men utan resultat. Det tvivlar jag lite på då vi satt ut en annons i en lokalaffär, på Blocket, anmällde honom till Polisen men utan att någon hörde av sig.

Nu väntar vi på att killen från Målilla ska ringa och hämta katten. Det sägs ske senast imorgon… Hmmm… Skulle någon hitta min katt så skulle jag komma dit och hämta honom snabbare än blixt… Men men.. nu ska vi se vad killen säger när han ringer.

Och min man som blev förälskad i Benny Benrangel…… Han har t.o.m vaccinerad honom idag ;-)

kattassen
0

#28 Jaha så bra att han var märkt och kunde identifieras!

Då väntar en ny omgång när katten kommer tillbaka till Målilla-killen och släpps ut genast - försvinner - ni hittar honom - och så börjar det om igenFlört

Nej skämt åsido, hoppas killen fattar att det är en innekatt han har med att göra…

Kusten
0

Roligt att läsa att ägare hittats! Men hoppas nu att kisse blir innekatt, att de lyssnar på Bennys önskan.

Hade också rusat och hämtat honom direkt om det hade varit min katt. Vi får hoppas att husse hade fastnat i hissen idag, eller något sådant Oskyldig Skrattande

Kram till dig och din man!

catfoot
0

Va, härligt att kissen hade ett hem..Hoppas att dom har bättre koll på lilla Benrangel, så det inte sker igen…

Ditt hem är där din katt är.Kyss

OT/Snyggt ....

tervmatte
0

Jo, jag hoppas att de fattar nu att Vincent vill inte alls vara ute och trivs bäst inne.

Ska prata med Målilla-killen bara jag får chansen. Jag jobbar hela dagen imorgon…

annebeate
0

Jag hade kastat mig i bilen och hämtat upp lille Vincent.Jag hoppas nu att ägaren verkligen förstår Vincents bästa. Hos er hade Vincent fått det underbart!

tervmatte
0

Jaha… Då är det bara att börja leta nytt hem till stackaren…  Berättar mer på kvällen måste skynda till jobbet nu.

Hennum
0

vad vacker han är! spännande teckning. Hoppas de tar hand om honom bättre nu.

men vad nu? ville de inte ha tillbaka honom?

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

kattassen
0

#34 Vad falls? Blev han inte hämtad och således dissad av Målilla-killen??

annebeate
0

Jag måste erkänna att jag varit misstänksam, inte anmäla katten försvunnen och från första stund inte  visat något vidare intresse att vilja hämta honom.

Han är en sådan vacker katt, tydligen trygg och verkar gå bra ihop med dina andra katter. Önskar så att han får stanna hos dig tervmatte,  då vet vi att han får det bra.

huskatt08
0

Förvånad Var han inte intresserad att få tillbaka sin katt Förvånad

Kanske därför han inte verkar ha letat efter honom när han försvann…enkelt sätt att bli av med han kanske Obestämd

Engla
0

Vilken skönhet! Men oj, vill de inte ha honom tillbaka? Förvånad

/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis

Puma77
0

Tycker att G kan få adoptera honom, eller vad tycker du Tervmatte? De verkar ju ha funnit varann;)

//Pia

mymlanbus
0

Vad hände?

Hennum
0

jaaa. du skulle ju berätta på kvällen!!!

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

Bumbis
0

Om de inte dök upp eller ens ringde ska de baske mig inte ha tillbaka katten!!! Lova mig det!!!! Skrikandes

Även om de hämtar kattstackaren om en vecka så kommer samma sak hända igen, men då är det inte säkert att han hamnar hos sådana underbart goa och mysiga personer som er! Flört
Morr!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!Skrikandes

tervmatte
0

Det kom lite i vägen igår och idag hade vi vår 2-års dag efter bröllopet :-)

Nu kommer hela historien

Kattens registrerade ägare bor i Stockholm. Min man ringde dit och tjejen som svarade blev jätteglad att vi hittade katten. Den har tydligen varit försvunnen i närmare sju veckors tid…

Det var deras katt från början men sedan dem fick barn och det visade sig att barnet är allergisk mot katt så fick katten flytta hem till makens bror i Målilla.

Vincent (herr katt) var under Stockholms tiden en innekatt men när han flyttade till Målilla så fick han gå ut. Och så försvann han en vacker dag…

I förrgår kväll ringde kattens förra ägare från Stockholm och berättade lite kom katten och att de verkligen bryr sig om den. De har vaccinerat den i mars och betalar fortvarande dennes försäkring. De varnar verkligen om sin katt, men kan inte ha den kvar. De framförde också sin önskan att inte lämna tillbaka katten till brodern,…

Vi kommer nu försöka hitta ett nytt hem till katten och kommer samtidigt bli ersatta för alla utgifer för Vincent.

Ikväll fick jag veta lite om brodern från andra Målillabor. Både han och hans tjej har vid flera tillfällen blivit anmällda för misskötsel av sina hästar och blivit dömda för skådestånd för att ha såld sjuka och skadade hästar som friska. Inget de bryt sig om förresten…

Ivälll ringde vår bekant och försökte få tag på en länsveterinär för att en av parets hästar, ett litet föll, går i flera dagars tid nu med ett skadat och blödande bakben. De fick inte tag i någon och polisen ignorerade deras anmälan dem med… Så lilla fölet skuttar fram på endast tre ben nu.. Och snart blir såret fullt med fluglarver..

Nu känner jag mig lite lullig då jag förtärt en del vin på min bröllopsdag men jag hoppas att ni förstår något av det jag skrivit, jag fick redigera det ett antal gånger ;-)

Vincent mår i alla fall bra och sover högst upp på ett klätterträd :-) Och matte måste nu sova … Bokstäver hoppar lite okontrollerad…

mymlanbus
0

Tack för infon och grattis på bröllopsdagen såhär i efterhand :)

Hoppas att Vincent snart får ett nytt hem då, det håller vi tummarna för :)

emjon
0

Måste erkänna att jag redan från början fick dåliga vibbar om att denna katt blivit omplacerad till fel människor.

Tervmatte tack för att du och din man genast engagerade er och tog hand om lilla kissen för då vet man att han kommer till ett bra hem.

Blir helt bedrövad över hur de kunde skicka iväg sin kisse till ett så olämpligt hem och de säger att de värnar om katten. Stackars lilla föl också som går skadat och om polisen inte bryr sig så får väl en djurskyddsinspektör och distriktsveterinär rycka ut. Den lille måste ju för sjutton få hjälp så frustrerandeSkrikandes

Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

MariannE11
0

tack för rapport fastän den inte var så rolig… dumma människor….grattis i efterskott…hoppas fölet får hjälp snart…

tervmatte
0

#46 De sägs inte ha vetat om hur det ligger till med djurhållningen hos brodern och hans tjej. När de nu fifck veta det så vill de absolut inte att vi ska lämna tillbaka katten till brodern. De står också för alla kostnader vi har med katten: veterinär, mat, sand, försäkring, etc.

#47 Jag hoppas också att fölet fick hjälp…. Stackars liten…

tervmatte
0

P.s.

Jag har kanske något lurt på gång….. Oskyldig Ett alldelles eget, superbra hem åt Vincent…

Så håll tummarna---

Hawknestgrove
0

Kul att höra! så spännande och så bra de första ägarna resonerar.

essut50
0

#49 Åh va spännande, nu är jag nyfiken ju…Flört

" En smula nyfikenhet håller oss unga"

"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"

MariannE11
0

*håller tummar o vill att gunillas o essuts nyfikenhet ska stillas*…Cool

tervmatte
0

…. Det blev inget med det…..  Vincent är rädd för små barn…

Paret som skulle ta hand om Vincent kom hit igår med sina två barn, på 13 och 5 år.

Vincent tyckte mycket om paret och 13- åringen men var rädd för den högljuda, springande femåringen… Så det blev inget av det.

Vi vill inte tvinga Vincent i ett hem där han kommer att bli rädd…

Så fort femåringen närmade sig Vincent så sprang han bort och gömde sig under matsalsbordet. Samtidigt var han nyfiken på pojken men räddslan var starkare.

Vincent var sååå olik sig igår. Han som är tryggheten själv och älskar allt och alla skyggade plötsligt tillbaka när lillpojken var i närheten. Det var en helt annan katt vi såg, vilket är synd då han skulle få det underbart i det nya hemmet….

Så nu får vi leta efter ett hem utan små barn. Som sagt 13-åringen gick jättebra. Vincent kom och lade sig i tjejens knä och hade det trivdes och spann men så fort han fick se att lillpojken var på väg mot dem så hoppade han ner och gömde sig under bordet.

Och så fort de lämnade huset igår kväll så kom han fram igen och ville storgosa :-) Idag är han som en fotboja vid mina fötter och lämnar inte mig för en sekund, vilket kan vara roligt med tanke på att jag ska hoppa in i duchen om några minuter (sitter nu med en inpackning i håret). Får se om Vincent uppskattar duschen ;-)

Paret letar vidare efter en katt som är barn- och hundvan. Katten kommer att få vara innekatt, försäkrad, osv. Paret har stor djurvana och värnar om sina djur. Just nu har de en golden på två år och en hjärtsjuk king spaniel på nio år som de medicinerar varje dag.

Det var den trista uppdateringen…

emjon
0

Det var ju synd att det inte fungerade men så bra att Vincent så tydligt på en gång visade att han inte gillar små barn. Han har kanske dåliga erfarenheter och då är det bäst för honom att slippa det.

Hoppas att du hittar rätt hem till Vincent där han får det riktigt bra.

Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

grundig
0

en fråga som jag kom på

om vincent är chippad , kan man ändra registreringen på chippet när man får ny ägare så chippet kopplas till (rätt) ägare? eller läre båda parterna vara emd då?

är ju samma med tatuering i örat

tervmatte
0

Ja, man kan givetvis ändra uppgifter.

Då gör man ett Ägarbyte. Man fyller i blanketten som man fick hem från SKK då man registrerade katten och skickar in den till SKK igen. Då gör dem en ändring av ägaruppgifter både i deras register och på nättet.

Vi ska få alla papper på Vincent nu i veckan och då kommer vi ha blanketten hemma, så att när vi hittar ett nytt hem åt kissen så ska vi direkt göra ett ägarbyte.

kattassen
0

#56 Ja och det är ju faktiskt något som är väldigt viktigt att folk gör - alltså ändrar ägarstatus hos SKK. Många gånger byter katten ägare kanske flera gånger och den ursprungliga ägaren fortsätter att vara den som är registrerad. Det kan bli stökigt om man måste efterlysa ägare efter hand.

Hawknestgrove
0

Så trist och så bra att det visade sig i så tidigt stadium! Tänk, Oliver hade ju varit en toppenkisse där! Nu fick han ju en ny familj. Vi har ju Missan under våra vingars beskydd, Sofias kisse från Mossemarken….

Hawknestgrove
0

Men det är kanske inte heller lyckat. Hon bhöver komma till ett lugnt hem

annebeate
0

Jag har skickat PM till dig tervmatte.