Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikett: kattprat
Läst 902 ggr
miss-starfield
0

Behöver råd och tips över vad jag ska göra...

Den vita katten som försvann som jag skulle fånga in har kommit tillbaka, dock utan den dräktiga magen. Hennes spenar är hårda och mjölkfyllda eller tja bara två av dem, men kändes nästan lite för fyllda, som om ingen diat på ett bra tag.

Hon hänger här utan för i flera timmar utan att lämna för att i så fall gå till kattungarna.  Är det normalt? De katter som jag tagit in har inte lämnat sina kattungar så länge, dessutom är de ungefär bara knappt 14 dagar.

Hon verkade löpa om vid ca 10 dagar efter födelsen.  Jag har gett henne ppiller så hon inte blir dräktig igen.

Frågan 'är har hon verkligen kattungar eller har de dött/övergetts? Och om ni tror ho har kattungar lite tips på hur jag kan försöka hitta dem. Jag har letat i buskage och krypit runt där och kollat i vissa trädgårdar (med tillåtelse naturligtvis).

Jag funderade på om hjag kunde sätta upp lappar och be om tips om var kattungarna kan finnas och med hitelön till tips som leder att kattungarna hittas. Vad tycker ni är det en bra idé?

Ursäkta långt och rörigt. Jag är rätt trött idag och kan inte samla tankarna riktigt…

Även en tusenmilafärd börjar med ett steg.

/Pernilla

EwaAngantyr
0

Det är troligt att hon övergivit ungarna när hon kom i löp. Jag brukar ge katterna p-piller ca en vecka efter de fött så de aldrig kommer igång och löpa medan de har ungar. Katter som har en eller två kattungar tycker det är viktigare med fler ungar än att ta hand om de få som finns.

miss-starfield
0

Jag skaffade ppiller så fort jag kunde. Tyvärr dök hon inte upp förrän för några dagar sedan och tyvärr var jag inte beredd på det. Redan dagen efter hon kommit tillbaka verkade hon löpa om.

Jag tror att det är/var en liten kull då bara två spenar verkade mjölkstinna och resten små.

/Pernilla

majvi
0

Du får väl låta henne vara kvar ute ett tag till och se om det verkar som nån diar på henne. Kattungar är små och försvarslösa, det kan ha hänt nåt när mamman gick för att äta.

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

Firinella
0

Vet sa till mig att man inte fick ge p-piller till kattmamma förrän ungarna äter själva för det går över i mjölken. Inte sant eller… Min stödishona har 4 ungar nu på snart 4 veckor och har inte verkat intresserad av min okastrerade exotichane. (de ser varandra genom galler så ingen direktkontakt) Ovanligt eller… Oj nu blev det visst en annan tråd… Sorry… Om spenarna är stinna kan ju ungarna vara döda. Du ska kanske vänta och se.

Alexej
0

Min veterinär rekommenderar p-piller för diande mammor tills de kan bli kastrerade.

Svår situation, vet ju inte hur det ser ut hos dig. Är hon bara ute hos dig utan att bli orolig? Kanske sätter en sele på henne och låter henne visa dig vägen?

Hungriga ungar brukar ju vara ganska högljuda.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

miss-starfield
0

Nu går hon iaf på ppiller, så förhoppningsvis blir hon itne dräktig iaf om det inte redan var försent. Meningen är att hon ska plockas in så fort kattungarna kan klara sig själv där ute om de finns.

Katten har återgått till att vara här ute och vänta på att jag ska komma ut. Hin spenderar hela kvällarna här nere och väntar på att jag ska komma. Det känns ganska hemskt att låta henne gå där ute. Men jag vill ju inte ta kål på några kattungar heller.

Jobbigt det där.

OT Veterinären sa till mig att det var inga problem med ppiller, dessutom så är risken för fler hemlösa större och jag vill helst minska antalet.

/Pernilla

miss-starfield
0

Alexej

Hon ligger här utanför lägenheten (kan se henne från fönstret) i flera timmar och väntar och verkar hur lugn som helst. Även när hon fått mat och är mätt stannar hon kvar och ligger lugnt här ute. Det är det som gjort att vi tror att hon övergett de eller att något hänt.

Jag har försökt leta efter dem, men det går inte så bra. Jag har letat igenom överallt här som jag kan tänka mig.

Sele är svårt, riktigt så nära kan jag itne komma. Jag kan klappa henne, men försöker man ta lite för mycket vid magen blir hon orolig.

/Pernilla

miss-starfield
0

Jag r rädd för att om jag lyckas fånga henne få på henne sele och om hon lyckas ta sig ur henne att jag aldrig kommer få tag på henne igen.

/Pernilla

Alexej
0

Svårt det här. Finns det många utehus där? Går hon i en speciell riktning?

Bra ide med lappar. Finns det några barn där du bor? Barn är ju bra på att leta. Kanske hon dyker upp med sina barn när de kan gå? Ligger hon säker där hon är nu? Grannar? Bilar?

Jag skulle nog försöka sätta några barn i arbete och låter henne vara i fred. Bara mata. Finns det ungar då tar hon med sig de en dag.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

tuska
0

Kolla spenarna på henne dagligen, skulle hon mist sina ungar går mjälkproduktionen ner ganska fort,  Det syns tydligt om spenarna är använda dagligen då för pälsen kring juvret lite kladdigt  å blött  Katthonan är inte så jättenoga att tvätta sej  sedan ungarna diat

Ka du locka henne på en promenad och kolla vart hon vill ta vägen, kanske hon visar vägen. Hoppas det  hon måste få visstat ute till juvret gått ner, matar ni henne kan det bli att ungarna kommer de oxå vid 4-5 veckors ålder,

miss-starfield
0

Tyvärr finns här mycket, då vi bor i ett bostadsområde. Massor av trädgårdar, buskage och skrymslen. Jag har letat och letat krypit i täta buskar. Försökt följa efter henne osv. Men hon är mest  intresserad av att slicka sig eller umgås med de andra vildkatterna. Hon visar ingen stress eller speciell riktning.

Tyvärr finns här bara småbarn, så de går inte att engagera. Men imorgon ska jag sätta upp lappar och erbjuda hittelön för att motivera folk att höra av sig.

Jag kommer hålla koll på spenarna och kommer inte ta in henne förrän jag är säker på att hon inte har ungar kvar.  Men jag tycker så synd om henne, sitta där ute flera timmar och vänta på att jag ska komma. Där hon ligger nu är helt öppet mellan två hyreshus. De får maten i närheten av det och de har lärt sig var jag bor. Tyvärr är det mycket spring häromkring.

/Pernilla

miss-starfield
0

Kände på henne igår. En spene var mjölkstinn och hård, de andra var normala alltså ej digivande. 

Det verkar mer och mer som om något hänt på vägen tyvärr. Men men snart kommer hon in iaf och då blir det iaf lättare för henne.

/Pernilla

miss-starfield
0

putt

/Pernilla

miss-starfield
0

puttar lite till…

/Pernilla

Hennum
0

Hoppas ungarna vad dödfödda, så att de slapp svälta ihjäl någonstans, eller bli tagna av någon ouppfostrad hund eller något. För det verkar ju inte som att de lever i alla fall… :(

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

majvi
0

Hur går det med de andra katterna och kattungarna?

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

miss-starfield
0

Det går bra för dem som är inne. Förutom den första honan jag plockade in. Hon har problem med lungorna och är på behandling igen. Vi får se hur det går för henne.  Jag hoppas att hon blir bättre.

De där ute går det tyvärr sämre för. Jag har en plats ledig i lägenheten till en hona. Att jag väljer en hona är för att det inte ska bli hur många kattungar därute som helst. Men ingen går in i hundburen. Jag hade behövt en kattfälla. Men just nu finns inga pengar till att skaffa det.

/Pernilla

maggan47
0

vilken insats du gör

finns det ingen kattfälla att låna, av katthem, eller kommun i närheten, så du slipper köpaGlad

Maggan47

miss-starfield
0

Jag tänkte jag får höra med kommunen, men jag vet inte vart jag ska ringa, men gissar på att det är miljö och hälsa?

/Pernilla

TereseE
0

Vilket jobb du gör, stor eloge och ett fång rosor till dig!

miss-starfield
0

Nu fick jag in den vita. Inatt fick jag äntligen in henne i buren och hon har defenitivt inga levande kattungar där ute. Finns ingen tillstymmelse till "dispenar" överhuvudtaget. Spenarna är så små de bara kan och det finns ingen mjölkkörtelvävnader heller.

Just nu ligger hon under soffan, men imorse tog jag och la henne i knäet och det slutade med att hon bara kelade och kelade och absolut inte ville att jag skulle gå. Kyss

Det kommer nog gå bra. Men hennes pojkvän därute var inte lika glad när jag tog henne men inte honom. Världens mysigaste är han och jätte kelen, men jag kan tyvärr inte ta in honom.

/Pernilla

MariannE11
0

grattis till fångsten!

våga vägra golf o fiskbullar   o håll dej in i  det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

miss-starfield
0

Tack!

/Pernilla

huskatt08
0

Så skönt att hon fick komma in till dig nu…som hon väntat på det Flört

och få gosa och mysa Skrattande

miss-starfield
0

Hon har ju det. Tyvärr liger hon under soffan nu och trycker, men det blir ju bättre när hon vänjer sig. Det är dock inga problem för mig att få röra henne. Hon myser när hon blir klappad.

Nu slipper hon iaf ligga därute och vänta på att jag ska komma. Nu finns jag ju här och även mat i överflöd om det är så. Hon har iaf börjat äta lite nu.

Nu ska jag bara komma på ett bra namn till flickan.

/Pernilla

Alexej
0

Kan du inte kontakta KKS så att du är jourhem och få hjälp med kastreringen och omplaceringen? Då kan du kanske ta in hanen också?

miss-starfield
0

Det hjälper tyvärr inte ändå. Sambon har satt stopp angående antalet katter.  Jag önskar verkligen jag kunde ta in honom då han verkligen är super mysig. En riktig kelgris som kelar och  kelar och vill aldrig sluta. Han är inte speciellt skygg alls längre.

Världens underbaraste katt som tyvärr förlorade på att han var hane. Gråter Jag önskar jag hade haft större möjligheter, men jag har fått gå väldigt långt med sambon för att lyckas ta in de jag gjort. Tar jag in en till så tar nog vårt förhållande slut och med tanke på att vi har barn ihop vill jag inte riskera det.

/Pernilla

Alexej
0

Skrev just i din andra tråd:)

Debattia
0

Bra jobbat ! Jag undrar ? Om man ger en nybliven kattmamma p-piller,kan bröstmjölken sina då ???

Debattia

Den skygga kattens hemsida!

tuska
0

Nej mjölken sinar inte, jag ger mina honor p-piller 7 dagar efter det fått kull.  Risken är stor om honan skulle komma i löp att hon sinar någon dag