Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikett: sajten
Läst 4393 ggr
Mettan
0

Polisanmäl alltid en upphittad katt via e-post

Här konmmer länken till polisen sida med e-postadresser. Man måste välja länet för att komma rätt.

http://www.polisen.se/Skane/Kontakta-oss/E-post/

När det gäller sådana anmälningar brukar jag använda min g-mail, eftersom den alltid sparar en kopia på skickade mail. Den går också att få hem till e-postprogrammet och då kommer det en kopia som man kan spara i mapp på hårdisken.

Jag kan inte nog understyrka detta med polisanmäla, förmst för upphittade katter, men även för de som försvunnit.

Polisanmäl! och gör det via mail! Då kommer det centralt i det län där katterna hittade och diarieförs. Skicka gärna med foto på katterna. Men glöm inte telefonnummer, för om det finns med ringer de gärna upp.

När jag fick hit Semlan, ringe en polis, som satt i Malmö och frågade riktigt var han var upphittad och allt sådant, men som vanligt hade ingen lämnat in en anmälan om att han försvunnit. Visst läggs ärenden oftast ner, men de är ändå diareiförda och kopia på polisanmälan kommer alltid hem.

Det gäller statistik också för det är ett brott och djurplågeri att överge en katt!

Då kan det bevisas hur många katter som dumpas och det kanske kan hända något även i skallen på vår "käre Eskil".

Man kan också hjälpas åt att sammanställa hur många som tagits hand om och på så sätt få en påvisbar statistik på hur illa det verkligen är. Statistiken sedan skickas till "käre Eskil" plus lite riksdagsmän och tidningar ungefär en gång i kvartalet.

Mettan

Alexej
0

Jättebra!

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

[Daisy-Moa-Elsa]
0

Toppen, och som du säger behöver statistiken tala med så att nåt händer bland de styrande och ställande  med

Majja12
0

Superbra!

Jag har inte tänkt på att man kan anmäla via mail och att det finns stora fördelar med det. Verkligen bra att du upplyser oss som inte känner till det sedan tidigare! Kanske kan vara en god idé att lägga detta som en artikel så syns den tydligt, för det är ett viktigt ämne …bara en tanke Glad

*** Medarbetare på belgiskjättekanin.ifokus ***

huskatt08
0

Undrar om de katter som blir "inlämnade" till katthemmen när de hittats om de oxå polisanmäls….gör katthemmen det eller är det den som hittar katten som ska göra det?

Mettan
0

Jag vet inte, men jag anser att för säkerhets skull bör upphittaren anmäla. Misstänker att katthemmen har svårt för att hinna med, men OM inte upphittaren har änmält bör katthemmet göra det. Det borde vara en rutin (som det troligen är på en del katthem) att fråga upphittaren om det är anmält.

Mettan

Mettan
0

# 3

Jag anmäler allting via mail numera (i stort sett) och speciellt om det gäller djur. Just nu har jag problem med att en tidigare granne har dumpat sin chinchilla hos mej. Detta skedde den 4 maj och den skulle hämtas efter en eller 2 veckor av hans föräldrar, men ingen har hört av sig än, inte han själv heller, men det berättar jag om i en speciell tråd. Det har inte i denna tråden att göra.

Myndigheter är inkopplade.

Mettan