Nyss fått hem omplacerings katt
Hej
Jag har genom kks nyss fått hem en kise som behöver omplaceras. Just nu ligger den under sägen men kom fram för att äta lite.
Vi fick lov att klappa den och den spann, men ibland "naffsade" den efter oss och den gjorde ett utfall mot min syster, fast den tyldigt visade att den ville kjela med buffar och spinn.
Kan jag få några bra tips på hur jag skall förhålla mig till denna katt?
Jag förstår att jag måste ge den tid att vänja sig vid den nya situationen. Men det hade varit bra med några tips!
Katten är en hankatt på 5-6år den är kastrerad och har tydligen blivit omplacerad en gång innan.

putt
http://kisekatterna.zoomin.se

Jag har också en katt här nu som troligen inte haft så mycket kontakt med människor som varit snälla. Han vill gärna gosa och spinner och leker massor men nafsar så fort man kommer nära med handen. Jag tror att han har blivit rädd för händer av någon anledning. Kommer man med ansiktet först går det bra och han myser.
Försök att leka med katten ex. med en vippa medan du klappar försiktigt med andra handen. Då avleder man uppmärksamheten lite och katten vänjer sig vid handen bättre. Jag vet inte om det är samma bry med er katt men våran är en ungkatt som inte blivit rätt uppfostrad.
Det kan också vara så att det blir "för mycket" när man gosat och klappat en stund. Försök att läsa av honom och klappa och gosa en kort stund, bryt sedan av innan det blir "för mycket". Det verkar som utfallet beror på det och ingen aggressivitet eller?
----------------------------------------------------------------------
Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

Putt!
Lycka till!
Försök att klappa med knuten hand alltså inga spretande fingrar. Så funkar det på lilla Mee här….
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Ett tips är att hitta någon typ av godis/leksak som katten tycker mycket om och utnyttja den möjligheten att få kontakt med katten. Bjud på något godbit eller bjud in till lek med något skoj, ex kasta en boll om katten tycker om bollar. Inte leka länge och trötta ut katten (eller mata katten mätt med godsaker), utan bara en liten uppmuntran till katten att människor faktiskt är snälla.
Och sen är det egentligen bara precis som du själv sa, ge katten tid. Träng dig inte på - låt katten komma till dig när den är redo.
Lycka till med honom!
/Natali
Sajtvärd Arabiska Fullblod