Lös i magen. Hjälp!
I November förra året tog jag och min sambo hem en söt lite hittekatt ifrån min mammas jobb. Har var nog runt 5 v gammal och behövde verkligen någon, annars hade han aldrig överlevt. Han lärde sig fort hur det funkade här hemma och har för det mesta inte ställt till så STORA problem. Inte för än nu.
För ett tag sedan började han bajsa utanför lådan, mindre än en meter där ifrån. Jag tog förgivet att det var för att vi inte hunnit tömma lådan än den dagen och torkade upp, och sedan tömde lådan. Sen gick det hur bra som helst. Men igår föll mitt tålamod.
Det började med att han bajsade vid balkongdörren (ca 15cm ifrån lådan) och det var väldigt löst. Det nästan rann ut ur honom. jag såg det inte men hörde när han gjorde det. Tyvärr var jag inte tillräckligt snabb för att kasta in honom i lådan. Ca 10 minuter där efter spydde han på dörrmattan. och ca 15-20 minuter senare såg jag att han hade bajsat i vår säng. (syntes att det var nytt) Måste också påpeka att lådan var tömd kvällen före och knappt använd. Och att han bara hade fått mat 1 gång.
Han har fått burkmat sedan dagen vi tog hem honom och det har han aldrig reagerat på. Vi har provat med lite olika torrfoder men då har han blivigt dålig i magen och ibland också bajsat på golvet. Men senaste veckan har han bara fått vanlig burkat och ändå är han så himla dålig i magen. Idag tipsade min mamma om kokt ris blandat med kokt fisk. Han har fått lite 2 gånger idag (sammanlagt ca 2 matskedar) Men han bajsar fortfarande fruktansvärt löst. konstigt nog är dessa 2 matskedar med ris och fisk det enda han har fått idag, men ändå har han varit på toa minst 3 gånger idag. (snällt nog alla gångerna i lådan, än så länge)
Nu behöver jag några tips på lösningar eller anledningar då denna lille katt är vår älskling. Men man blir ju så *** när han inte kan hålla sig till lådan. Och det är ju så synd om honom att han är så dålig i magen. Får väl också säga att han är avmaskad i vintras och är endast en inne katt. Snälla. hjälp mig.
Fisk är skonsamt för magen, om du vill kan du ha i lite morotspure, sådan som du finner på barnmatsavdelningen. Men hoppa inte mellan olika "dieter", håll dig till en och samma. Byt inte foder kvickt heller, det ger lätt dåliga magar det med.
Om missen är så dålig i magen att det bara rinner löst ur honom skulle jag tro att han inte av mening bajsat utanför utan helt enkelt inte hunnit till lådan. Att få ordning på magen går tyvärr inte på en dag. Håll ögonen på honom så han inte blir uttorkad, rådgör gärna med en veterinär.
Oj, finns många rådar här om just deta. Till att börja med, innan du börjar med några huskurer, så total svält i minst 24 timmar. Endast vatten att dricka. Ris är inte så bra för en del. När ett dygn har gått, så ör med lite svagt vanligt te att dricka med druvsocker och en liten nypa salt. OCh som man ger till bebisar, morotspure. Ge honom sedan lättsmälta saker, som kokt fisk,rå kötfärs
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Jag har haft många stödkatter med detta problemet och ofta har det varit mask eller helt enkelt att de varit så ovana vid den maten de får. Det har oftast stabiliserat sig men det kan ta tid. Jag brukar ge mina fiskbullar det har varit det bästa. Men ja håller med DaisyMoa hör med veterinären de oftast bra råd och tips
Jag skulle nog inte svälta en kattunge på 6 månader i 24 timmar.
Te med honung och lite, lite salt en halv dag. Ge med spruta några ml åt gången . Ofta. Sen kokt fisk och morotspure. Miniportioner. Kokt ris och fisk ger man till hundar!! Ris kan inte kattmagar smälta.
Antagligen sätter han sig bredvid lådan bara för att det svider i rumpan på honom när han bajsar. Och det förknippar han med lådan. Det kommer att bli bra igen, bara han blir bra i magen.
ja det där med tiden är det delade meningar om. Om man säger så här, skulle katten kastreras, så blir man ju ändå tvungen att svälta kissen i ett dygn innan. HAn mår int dåligt av dt. MEn som Josefa säge, du kann ge svagt e med honung elelr druvsocker och en liten, liten, nypa salt som dricka. Vad som är viktigt, är att tarmarna måste få vila, vilket de inte får om det tillförs föda för tidigt. Morotspuren är toppen, antingen du köper färdig eller kokar själv. JAg gör alltid morotspure själv och fryser in i tunna palttor, så har jag utifall att… lätt att bryta av en liten lagom bit för en måltid.
OCh ren fisk och rent kött är väldigt skonsamt för magen.
MEn hjälper inget av detta, då är det ett vetbesök som ska till efter en vecka. OCh som Josefa säger, hn kanske förknippar lådan just nu med att det svider i lilla rumpan och sätter sig annanstans bara för det.

Tack för era svar Daisy-moa, sofia-85 och josefa.
Daisy-moa
uttorkad kan ja inte tro att han blir då han dricker vatten ovanligt mycket varje dag. Han brukar till och med slicka i sig lite av mitt vatten glas brevid sängen. Foder har vi endast bytat när vi märkt en dålig förändring. Och vi har endast bytat torrfoder 2 gånger. Vi slutade helt med det för ca en vecka sedan. Fisk "dieten" har jag ju börjat på idag så jag ska prova med det veckan ut, annars så ska jag prova med morotspuré. jag vet att det inte är hans mening att bajsa utanför. Men ni vet hur det är, man blir ändå lite småsur.
Josefa
Te kan man väl ändå inte ge honom? kan tänka mig att du menar kallt te, men ändå? Ris och fisk är inte endast för hundar, min mor hade hittat tips på det just på denna sidan till katter som var dåliga i magen. Han har ätit ris innan, och då har vi inte märkt något. Jag tror också att han hellre sätter sig brevid lådan då han förknippar lådan med att det har gjort ont när han har bajsat.
och för övrigt tycker inte jag heller att det låter riktigt rätt att svälta en 6månaders katt i 24 timmar. Jag vet att dem klarar sig utan mat i upp till ca 36 timmar. Men det är inte rättvist och jag tänker inte göra så mot min älskling. Tipsen jag har fått om morotspuré och kokt fisk låter som en bra idé. Jag tackar för era svar. Och är tacksam för fler! MVH Ammy
KLArt att teet ska vara kallt.. Brygg en kopp och ställ i kylen. Men att sätta in mat för tidigt, är faktiskt att göra katten en björntjänst. Hoppas Lena tittar in på denna tråden, för det hon inte vet om kassa kattmagar, det är inte värt att veta.
MINa råd har jag plockat dels från vet och dels från den lilla utmärkta boken på apoteket, HÄlsoråd för katt.
Vem har inte blivit lite frustrerad över kluttar…särskilt de där som hänger kvar en bit ut i hallen och som man klampar i på natten 
Bra att h*n dricker ordentligt. Hoppas du får snart får ordning på kissens mage.
Jodå, te kan du visst ge. Prova med örtte. gärna kamomill eller mynta som lugnar magen. Honung är lite bakteriedödande.
Om du ger en katt med diarre ris, så kommer det ut helt. Det kan ev funka om man kokar riset väldigt länge.
Vanligt te är helt ok. För det har en stoppande verkan. OCh det ska vara svagt. PRecis som hos människor, som är kassa i magen, de ska ha vanligt te med skorpor och blåbärssoppa. Och tänk nu på tarmarna, som individer! De behöver VILA!
Det är absolut ingen fara att fasta en katt som är 6 månader i 24 timmar. Det är betydligt snällare att göra det än att låta honom fortsätta ha svårartad diarré. Det tär mycket mera än en kortvarig fasta gör.
Vad du nu bör göra är att fasta honom 24 timmar med fri tillgång till vätska. Du kan gärna ge honom vätskeersättning under fastan. Fastan ger mage och tarmkanal den så viktiga vila som behövs för att komma tillrätta med problemet. Efter fastan smyger du in dietfoder i microportioner. Kokt vitfisk är lämpligt (sei eller torsk). Du börjar med ½ tesked, ökar efter 2 timmar till 1 tesked, sedan till 2 teskedar osv. Fortsätt sedan med fisk i några dagar. Om magen är bra igen kan du sakta, sakta gå över till det vanliga fodret. Man byter då ut dietfodfret succesivt mot det vanliga fodret.
Det du måste vara extra observant på är att katten även kräkts. När en katt både kräks och har diarré är det särskilt allvarligt. Om den fortsätter kräkas måste den till veterinären.
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
#11 vilken tur tur att du skrev precis allt det jag tänkte men inte skrev ;-)
Skicka ett sms med texten Katthem 25 eller Katthem 50 till nr 72970 så skänker du Stockholms Katthem motsvarande belopp.

Jag förstår inte var ni fått ifrån att han skullat ha svår diarré. Han var lite lös imagen bara. 2 gånger, och det tycker inte jag är tillräckligt för att kalla det svår diarré. Men nu efter en vecka verkar allt vara okej igen med lilla sötis. Tack för de användbara tips jag fått!
MVH Ammy
Ammy, läser man ditt grundinlägg, då står det faktiskt så här:
Det började med att han bajsade vid balkongdörren (ca 15cm ifrån lådan) och det var väldigt löst. Det nästan rann ut ur honom. jag såg det inte men hörde när han gjorde det. Tyvärr var jag inte tillräckligt snabb för att kasta in honom i lådan. Ca 10 minuter där efter spydde han på dörrmattan. och ca 15-20 minuter senare såg jag att han hade bajsat i vår säng. (syntes att det var nytt) Måste också påpeka att lådan var tömd kvällen före och knappt använd. Och att han bara hade fått mat 1 gång.
INte undra på att vi reagerar. Ok, om en kisse har racerbajs och sprutmålar väggen en da<g, men är det som den beskrivningen du gav i grundinlägget, då går alla varningslampor igång hos de flersta av oss.
Men jag tipsar dig, att antingen önska dig lilla boken från apoteket. Hälsoråd för katt, eller köpa den själv. Den är inte dyr, ca 60 kr och sparar in många vetbesök, jag lovar!

Har den boken redan, och den har inget med detta att göra. Står inte alls mycket om när katten är lös i magen.
Men ändå, bara för att han bajsar löst en dag betyder inte det att han har diarré. Det är ju vanligt för människor också. Han har iaf blivigt bra i magen nu.
#15 Vad skönt att han är bra då..
" En smula nyfikenhet håller oss unga"
"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"
OK….