Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettsajten
Läst 2729 ggr
mymlanbus
0

Östgötafolk, är ni intresserade av att träffas?

Hej alla människor, ja, även ni utanför Östergötland Glad

Har funderat fram och åter hur man ska få folk att ge sig till känna här inne?! En del är blygare än andra, men alla har väl samma intresse: katter! Skrattande

Jag själv finns i Norrköping.

Stövlade in här på hittekatter och blev kvar här. Vilka eldsjälar det finns här, vilka stora hjärtan! Man blir ju smittad så nu sitter jag här med ett stort hjärta och undrar om det är fler som känner som jag? Finns det intresse för att ses och fika och prata om våra gemensamma intressen?

Har ni tankar och ideér om hur vi tillsammans kan höja kissarna status? Vill ni vara med göra en kedja av människor som kan stötta och peppa och hjälpa till i olika frågor, projekt?

Jag är ganska så "grön" vad gäller det här med katter, men mitt hjärta brinner och tillsammans tror jag (är helt övertygad) att vi kan göra katternas status högre, ventilera olika frågor som vi har och framför allt umgås och känna att vi umgås med likasinnade människor :)

Vill ni träffas och ta en fika?

Skicka ett PM så ses vi ! Glad

/Malin

kappa
0

Jag hade gärna kommit med om det inte låg så långt bort Glad

Jättebra initiativ! Vi kanske ändå nån gång kan hjälpas åt fastän avstånden är lite längre Flört

Mvh

mymlanbus
0

#1. Jag är helt övertygad om att man måste bredda sina grader och hjälpas åt över hela landet, så samarbete och bra kommunikation är A och O Glad

emjon
0

Väldigt roligt initiativ och det skulle vara roligt att träffas. Vi planerar att vara en stor del av sommaren på landet och då kommer jag närmare dig. Vem vet vi kanske ses dåGlad

Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

mymlanbus
0

#3. Det skulle vara jätteroligt Glad

huskatt08
0

Toppenbra ide! jag är oxå rätt ny vad det gäller hemlösa katter och hittade den här sidan och blev imponerad av alla eldsjälar och vilket enormt arbete de utför i hela vårt långa land.

Tycker det vore trevligt att träffa likasinnade och vem vet…många tillsammans kan göra mycket.

Mailar dig Malin.

Danielssonsgarden
0

Träffas gärna :-)

amlis
0

Underbar initiativ Malin!

Jag är gärna med :-)  Finns i Valdemarsviks kommun, mitt ute på landet norr om Yxningen.

Även om vi kanske inte alla har så mycket erfarenhet själv än så finns villjan och intresse och det kan leda till mycket!

liinah
0

Malin, du vet var jag står! :)

mymlanbus
0

Oh så roligt att det är fler som vill :) så glad jag blir!

kram på er goa människor :)

Hawknestgrove
0

Ja håll denna gryta kokande nu! För det är guld värt!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Sidentass
0

Jag är helpigg på detta, vilken bra idé! Kanske kunde vi slå våra kloka tassar ihop vad vi kan göra för de katter som går i östergötland utan någon stans att bo..tänk om vi kunde få någon av våra veterinärer med oss som stöd..ja..det finns mycket att spåna på…så jag är gärna med på träffar!:-)

mymlanbus
0

Så roligt att det är fler som sällar sig till skaran och vill träffas och snacka om våra intressen *kissemissarna*

Jätteglad är jag! Kyss

liinah
0

Ja, den här grytan ska minsann inte kallna! Tänk om vi kunde ordna upp ett liten "hittekatt-organisation" tillsammans och jobba för att höja östgötamissarnas status. Det är ju absolut ingen omöjlighet, många har lyckats och hjälper små missar varje dag!

Jag vet att jag skulle sova bra mycket bättre om nätterna om jag kunde hjälpa till mer med de liv som ingen annan bryr sig om.

För att engagemanget inte ska svalna, (vilket jag iofs inte tror det skulle göra) så funderar jag på när vi kan ta första "träffen"?

mymlanbus
0

När kan ni andra? Glad

Sidentass
0

Kanske kan vi försöka göra förslag på datum, tid o plats..däremot är jag hos min pappa i Örebro mellan den 4 och 6 april..vad säger ni annars om en lördag eftermiddag  tex..fast jag är öppen för fler förslag o vill hålla detta levande så att det verkligen blir av!

mymlanbus
0

Lördag eftermiddagar fungerar för mig och alla datum framåt, bestäm ni som har svårare med datum och tider, jag är anpassningsbar :)

Linköping verkar vara ett smart område i och med att de flesta bor där eller omkring i alla fall… eller?

Huskatt skrev att vi kunde fika hos henne :) om vi vill?

Danielssonsgarden
0

Har lite svårt att säga ett datum så, mkt som händer här hemma :-) Men jag hakar på om jag kan :-)
Sen är ju frågan var vi ska ses?

liinah
0

Samma här, jag är väldigt anpassningsbar.

Om vi kör på att träffas i Linköping så står även min lägenhet till förfogande om huskatt inte kan/vill. Så ni vet!

amlis
0

Lördagseftermiddagar (gärna inte alltförsena tider bara..) kan funkar helt allmänt, bara jag vet i tid vilken..  4/4 och 11/4 (påsklovsveckan) är dock redan bokat.

Är annars någorlunda flexibel även må/fr förmiddager, har fått för mig att en del av er inte jobbar för tillfället?

Har c:a 1 1/2 timme till Linköping men ok för mig om det passar bäst.

Trevligt om huskatt/liinah erbjuder oss plats, vi kan ju alla bidra med lite fikabröd mm!

Sidentass
0

Vad skoj med fika hos huskatten:-) Vi kan ju alla bidra med kaffebröd osv..sen kan man ju i framtiden alternera..så kan vi ha fikat hos oss i Sidentassegänget också framöver:-) Eftersom jag inte jobbar är jag inte låst vid helger..utan ganska så flexibel när det gäller tider:-)

huskatt08
0

Har inte fått klart med schemat för April, så vad jag vet nu med säkerhet är helgen 25-26 April.

Kan komma någon mera dag ev helg fast det är mycket nu med skolhandboll och innebandy turneringar hela April.

Så är ju Påsk oxå så denna månad kommer att gå fort *L*

Om ni andra inte tycker det drar ut för länge innan träffen så är ni välkomna til mig den 25 April??

Sidentass
0

#21 För mej passar det hur bra som helst:-)

huskatt08
0

Bra Sidentass då är vi iaf två…än så länge Cool

liinah
0

Funkar alldeles utmärkt för min del!

huskatt08
0

Ah..roligt..då är vi en till.Glad

liinah
0

Får hoppas att det går bra för de andra också, vore så himla roligt att få ihop ett litet gäng! Jag ställer mig gärna och bakar ifall någon önskar hembakat. Flört

Danielssonsgarden
0

Kan funka, ska kolla upp det lite närmare.

brutt
0

Vi har världens problem just nu med folk som går bakom bakom våran rygg utan att meddela oss något och fångar in de katter som de egenmäktigt har lust till.Vad de sen gör med katterna förunnar de oss inte ens att veta trots att vi har kämpat för katterna sedan 2006..Vi är helt nedbrutna här just nu när vi märkt att katternas mat också kastats så fort den ställts ned hände senast i kväll och hände även i går kväll och dagen innan med i dag hade de ingenting vid 14:00 och inget klockan 20:00 det är nu flera dagar som de inget får ha ifred och verkar skärrade. Vi uppmärksammade en man i en bil som stod i mörkret och har bilnumret så vi vet att katternas mat i kväll försvann i den bilen tio minuter efter katterna kom springandes utan att få något som helst eftersom föraren av den bilen tog med sej deras föda utan att stanna och ens prata med oss.Ohövligheten själv och skamligt mot djuren.

Annars är jag också intresserad av en träff.

Danielssonsgarden
0

brutt - var befinner du dig? Det där låter inte alls kul! Och vad arg man blir.

brutt
0

29.Norrköping Det är vi som har arbetat med Slottshagenkolonin ett helt gäng med hjälp av KKS och nu har vi alla råkat ut för detta jag beskrev ovan och är minst sagt irriterade att behöva vakta dygnet runt mot sådana här oförskämda tilltag.

mymlanbus
0

brutt: det är för f*n inte klokt, sånt där är inte acceptabelt! Kan man inte polisanmäla?

Jag har ju förmiddagarna "lediga" och kan vakta om det behövs. Jag åker ju till Åtvid på eftermiddagarna, men annars kan jag hjälpa till.

Säg bara till vad jag ska göra så fixar jag det!

/Malin

brutt
0

Jättesnällt av dej att erbjuda vi försöker först att få människan som gör det här till att prata eller skriva om sitt syfte så vi vet vad vi har att vänta oss av den mannen med ev sällskap.I dag är det flera som kan åka på olika tidpunkter så vi får se om någon kan få mannen att prata först.Har skrivit lappar och satt upp i området med frågor om hans beteende emot katterna till mannen som vi förväntar oss svar på.

huskatt08
0

¤28¤ Blir så arg o ledsen när man hör sådant…bara för att förstöra för de stackars katterna.

Hur många finns det nu i Slottshagen?

Hoppas ni får fatt på den som gör det eller att personen slutar.

Ang träffen så är vi några till….jätteroligt.

Sidentass
0

*Brutt* men fyyyy..finner inga ord vilken hiskelig historia….:-( Förstår inte hur man kan agera på detta vis..o vad sjutton har dom för syfte med att egenhändigt fånga katter o ta deras mat!! Huuuva önskar man kunde hjälpa er…Skrikandes

brutt
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

33. Det är bara ett fåtal kvar under tio katter och några av dem är så gott som tama medans några är skygga och håller sej på avstånd.

huskatt08
0

Letas det fortfarande hem åt dessa eller är det tänkt att de ska bli kvar där?

brutt
0

Alla katter som kan placeras i bra lämpliga hem vill vi naturligtvis att de ska få det och hem letas fortfarande hela tiden.De allra skyggaste kan vi kanske inte hoppas får hem som de skulle acceptera och må bra i men ibland sker under.Det viktigaste för katterna är att de får ha det så bra som möjligt i den verklighet de lever i dag för dag och att inga ungar föds för att inte kolonin ska förökas igen. Den här kattkolonin har funnits mycket mycket länge minst i femtom år kanske tjugo men vi visste inte om det förrän det stod i tidningar att alla katter skulle skjutas och då var det cirka 50 hemlösa katter där minst.

huskatt08
0

brutt: Hoppas du kan komma på katt-träffen, skulle vara jätteintressant att få höra om projektet i Slottshagen. Är nog flera med mig som är nya i de hemlösas katter värld, som tycker som mig och som kommer på träffen.

brutt
0

39.Ska till arbetet nu men hoppas att jag får den möjligheten också det är mycket att göra hela tiden men ska försöka.

liinah
0

Det är ju rent ut sagt för jävligt att folk inte förstår! Skrikandes

amlis
0

Angående 25/4 - Jag är ledsen, jag var säkert att det var grönt för mig men fick idag en påminnelse angående ett årsmöte som vi ska ha där.. Detta visste jag i och för sig men hade bokat det under förmiddagen.. Nu dock "ny" tid.. kl 15. Måste kolla om detta bara är en miss eller om det blev ändrat. I så fall kan jag tyvärr inte under eftermiddagen, ledsen för det. Men det blir kanske alltid svårt att få ihop alla på samma dag? Jag återkommer så fort jag vet exakt!

brutt: Så trist att någon medveten förstör för er! Har följd arbetet men "Slottshagens katter" via tidningen, helt fantastiskt hur många som bidrog både ekonomiskt och rent praktiskt för att komma till rätta med kolonien där. Lät som en väldigt lyckat insats där läget nu var "under kontroll" med bara få katter kvar och folk som sköter om de. Himmla synd om "fel" folk nu blandar sig i!

liinah
0

amlis: osis! men jag tror, som du själv säger, att det kan bli svårt att få ihop alla vid varje träff när vi dessutom bor lite utspritt. hoppas att det löser sig ändå och att så många som möjligt kan vara med!

majvi
0

Om ni tänker börja hjälpa hemlösa katter i östergötland så se till att ni tillsammans skriver ner regler för hur det ska gå till.Är man för TNR eller vill man absolut inte släppa ut katten när den är infångad?Ekonomin, om flera tar in katter och det finansieras via loppis hur ska det gå till? Får alla tillbaks pengar som de lagt ut?m.m

Ni kan ju läsa om intriger i hittekattsvärlden, så det är bra att ha klart för sig vad som gäller innan man startar något.

Men lycka till!!

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

Lena
0

Jättebra initiativ Mymlanbus! Det ser ju lovande ut att ni kan bli ett gäng som strålar samman. Bor ju tyvärr inte i Norrköping själv längre (flyttade från stan 1986)

Brutt vad arg jag blir på sabotören! Kan inte folk lägga energin på något vettigare. Verkar ju inte riktigt friskt att hålla på som den gubben gör.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Miwis
0

Hej!

Vilket bra initiativ! Jag är väldigt ny medlem här men har varit  inne ofta & läst här i forummet, och blir så glad av att det är så många som vill hjälpa alla hemlösa katter. Jag har sedan länge kännt att jag skulle vilja göra något för katterna som har det svårt, och kommer jätte gärna om det blir en träff i Linköpingstrakten, eftersom jag bor här i stan.

Hälsningar /Mia

liinah
0

Miwis: vad kul att du också hänger på! Glad

mymlanbus
0

Härligt!!!

Nilshult
0

Hej Alla!

Har varit i Slottshagen, men ikväll syntes ingen skum bil till och maten stod kvar i katthusen.  Hoppas personen lärt sig en läxa.

Annars går vi vidare med detta för vi accepterar inte att katterna blir behandlade på det här viset.

Det blir kul att träffa er andra.

liinah
0

Nilshult: En till! Vi ser ut att bli ett rejält gäng. :)

Hur många katter uppskattar ni har "försvunnit" med mannen? Skrikandes

mymlanbus
0

majvi: just nu är vi "bara" i själva starttagen för en träff. Man får väl känna varandra lite på pulsen. Det viktigaste är att man är ärlig i sina tankar och känslor, tror jag, det är förutsättningen för att det ska fungera.

Att mixa och blanda "nya gröna" med de som är mer kunniga är toppen, tänk så mycket vi kan lära oss.

Att man ibland måste sätta sina känslor åt sidan har jag också förstått, men förhoppningsvis kan jag lära mig det (en tjutmaja på både gott och ont).

Jag ser fram emot att vi ska ses :) roligt att vi blir ett gäng :)

/Malin

huskatt08
0

Jätteroligt att läsa tråden här….vi blir fler o fler Skrattande

Miwis o Nilshult: Kul att ni kan och vill komma.

Som sagt så är vi ett gäng katt-tokiga som träffas och utbyter erfarenheter och lär oss, sen får vi se vad det leder til.

Om inte annat är det bra att veta vilka som finns här i trakterna om/när det inträffar något och man behöver göra en insats, så vet vi vilka som kan/vill göra vad.

Nilshult
0

#49 Under de här 3 åren är det säkert ca. 15 katter som försvunnit. Nu måste man ha klart för sig att alla katterna behöver inte försvunnit pga en person.

I och med att vi inte är där jämt så har vi inte klart för oss vad som sker i Slottshagen under övrig tid på dygnet. 

Företagarna i området har ju också olika åsikter om katterna och det är bara ett fåtal som matar dessa.

Sidentass
0

Ser att det är fler här som hänger på, toppen:-)

brutt
0

Det är inte alltid lätt att kunna lägga sina känslor åt sidan som i kväll när jag plötsligt ser en mager mörk katt sitta bakom ett stängsel.En katt som jag tidigare aldrig sett på platsen när katten blev iakttagen började den röra sej över en gårdsplan med höga grindar som man inte tar sej över eller igenom.Hela bakdelen på katten vacklade och benen var mycket ostabila.Är helt säker på att det inte är någon av de katterna vi sedan tidigare vet om för denna katten hade dessutom båda öronen kraftigt skadade det såg ut som om katten inga öron hade.Vi har sedan åkt runt gårdarna och försökt att lokalisera vart den stackars skadade katten tog vägen för att kunna hjälpa den till veterinären men det sista vi såg av den var att den gick bakom en byggnad på gården dit vi inte kunde komma in och var sedan som uppslukad av jorden.I morgon tidig fm.fortsätter letandet och det värker i hjärtat vid tanken på katten som vi såg i ett sånt tillstånd.Fy så grymtGråter

Denna veckan har verkligen varit chock på chock.

huskatt08
0

Åh…stackars misse så fruktansvärt hemskt Gråter

Hoppas verkligen ni kan få tag i den så den får den hjälp den så väl verkar behöva.

brutt
0

56. Ja det känns oerhört smärtsamt att få syn på denna stackars katt och inte kunna få tag i den för att hjälpa utan vara tvungen att lämna platsen för i kväll utan katten som var i ett embarmeligt skick och direkt måste till veterinär.Egentligen kan man inte ha ett normalt arbete där tider ska passas ibland när man engagerar sej är nu emmelertid helt slut och ska arbeta även i morgon.Ber till gud att katten inte har svåra smärtor vad mer kan jag göra just nu.Vet av erfarenhet att ingen annan hjälp för katten kommer att finnas vart jag än ringer eller mailar om att den är skadad vi har tom ringt brandkåren en gång om en skadad katt som sista utväg de var de enda som hjälpte katten så vi fick tag i den och kunde åka till jourveterinären valla i Linköping.Den katten hade en bruten ryggrad och fick somna in.Det ser väldigt illa ut för den här stackars katten i kväll också.Livet är så orättvist mot hemlösa katter att alla som skiter i sin katt eller slänger ut den skulle ha ett mycket långt fängelsestraff-

Sidentass
0

men åhhhh…så smärtsamt och  så hemskt….finner helt enkelt inga ord….var finns kissen, ? Jag bor i Linköping som bekant, närmare bestämt i Lambohov, har inte bil, men är det inom rimligt avstånd tar jag med mej bur o letar..pm:a mej om det skulle kunna vara rimligt..

liinah
0

Ställer också upp ifall det behövs mer hjälp. Bor i Linköping och har bil.

Jag säger som Sidentass, pm:a mig om hjälp önskas..

brutt
0

Tack tack för att ni bryr er om det här stackars kattlivet.Det är i Norrköping och vi är flera som kommer att leta i morron.Nu under natten är det kolsvart i området och blir meningslöst.Katten förflyttade sej också relativt snabbt trots sina synbara skador så det kan bli svårt att hitta den.Vi hann att filma den med en mobilkamera när den försvann bakom byggnaden.Undrar väldigt över vad det är för stackars katt var den kommer ifrån och vad som hänt den detta är hemskt men måste vila nu för att orka.

Kommer att pma om hjälpen behövs återigen tack.Vi försöker först återlokalisera katten för att få in den till veterinär och så försöker vi fråga folk i området om de sett den och i så fall var.

brutt
0

Var ute hela fm i området och pratade med folk och upplyste dem om katten vi sett och gav telefonnummer de kunde ringa när de såg den.Det har nu visat sej vart kattstackaren kommer ifrån i och med det att en äldre man sa sej känna till katten.Det fruktansvärda är att den mannen skulle ha sagt att" katten hade haft dåliga öron sedan den var liten" och att" katten nog hade blivit påkörd ett par gånger" enligt den person som pratat med den äldre mannen i telefonen.SkrikandesSkrikandesSkrikandesGråterGråterMannen hade nu blivit upplyst om att det är djurplågeri att låta den skadade katten plågas till döds på det sättet som nu skedde och hade då svarat att han skulle kontakta en jägare.Katten har säkerligen inget hört på grund av sina nu obefintliga öron och i så fall därför blivit påkörd flera gånger men hur kan man bara låta en katt växa upp på det sättet

Har inte själv kunnat agera mer än under fm på grund av att jag arbetade.Andra personer har letat hela dagen och i kväll vid 17.30 tiden hade katten åter setts men bakom så höga stängsel och lås att den fortfarande inte kunde nås eftersom det är söndag och allt där var igenbommat.

Har tagit en akut semesterdag i morgon och kommer ringa djurskyddsinspektören efter att ha ringt den äldre mannen som vi nu vet telefonnummret till och frågat om jägaren nu har hjälpt kattenVi kommer också själva att fortsätta försöka få in katten. Men har inte tillgång till bilskjuts  förräns frampå eftermiddagen och man måste vara minst två för att ha en chans med transport och infångning.GråterGråter

mymlanbus
0

Men snälla nån… det är f*n inte klokt! Jag blir så GråterSkrikandesGråter

Hur kan en människa göra så mot sitt djur?! Jag fattar det inte!

brutt
0

Mardrömslikt alltihop som vi nu fått vetskap om.Känns också väldigt hårt att veta att en djurskyddsinspektör faktiskt långt tidigare blivit upplyst om att mannen hade katter.Fattar det inte massor av människor måste ju ha sett den här kattstackaren under en längre tid och fortfarande sitter den och plågas.

mymlanbus
0

#62. Gråter man kan bli olycklig för mindre!

huskatt08
0

Finner inga ord för detta grymma Gråter hoppas innerligt att ni får tag på katten om inte så att den kan få avsluta sitt lidande som måste vara fruktansvärt.

Skäms för att vara människa när man hör sådant här.

brutt
0

Har nu ringt kommunen och begärt hjälp frågade efter om de kunde hjälpa till som djurskyddsinspektörer genom att ge nummret till en kommunskytt eller på annat sätt förmedla kontakt så katten slipper sitt lidande. därför att vi påträffat en mycket svårt skadad katt.Fick till svar att "vi kan ingenting göra"efter att hon pratat med en annan person på platsen "Ring till polisen istället".Försökte då ringa en djurskyddsinspektör som jag tidigare pratat med men denne fanns inte längre kvar i Norrköping på den tjänsten.Fick åter prata med samma kvinna som tidigare som undrade" vad polisen sa".När jag sedan beskrev kattens tillstånd sa denna person  först Usch "jag vill inte hörat" och sedan"Ta en sten och slå i skallen på katten" Avvaktar nu bara ett telefonsamtal från en privatperson som åkte till platsen på sin lunchrast till den platsen där katten senast sågs som bör vara öppet i dag ringer sedan polisen.Gråter

sandra1977
0

jag skulle kunna slå en sten i huvvet på kärringen som gjorde det uttalandet!!!!!!Skrikandes

brutt
0

GråterPersonen som åkte till platsen på sin lunchrast har informerat alla personer som han sett om den skadade katten var den sist sågs och de har alla letat efter den men ännu inte hittad den åter.Jag har ringt polisen om ärendet fick till svar att vi skulle ha ringt 112 direkt när vi sett katten och" så skulle de ha sett om de haft möjlighet att komma"och att jag nu ska ringa till en speciell person inom polisen men som inte är åter förrän klocjkan 13:00.Poängterade att katten måste få hjälp och att det är det viktiga och varför jag ringer.Berättade även om det svar jag fått från djurskyddet när jag begärde hjälp genom kommunskytt.

Har tidigare en gång ringt till polisen om en påkörd katt men svaret då var att de fick inte skjuta inom tätbebyggt område och att jag skulle ringa åter till den jourveterinär som jag rådfrågat först och som svarat att vi skulle försöka få tag i katten och komma med den dagen därpå och att det var djurskyddsinspektörernas sak.så den katten fick vi med hjälp av brandkåren själva ta till veterinär.Hur ska man veta att det är olika från gång till gång vad som gäller.Hade givetvis ringt polisen direkt om vi trott att de något kunde göra för katten.Ringer nu i vart fall den personen jag blivit uppmanad till att ringa klockan 13:00 men under hela denna tiden är katten fortfarande inte hjälpt.Gråter

Sidentass
0

åhhh….det svider i hjärta o själ när jag läser om denna stackars, arma lilla misse…rosor till dej Brutt för allt arbete du lägger ner….

brutt
0

Råkade helt i upplösningstillstånd efter svaret jag fick från djurskyddet angående en kommunjägare samt för övrigt.

Har nu ringt och fått tag i den person inom polisen som jag skulle kontakta.Det var en lugn trvlig man,som tur är! Talade om vad vi hittills gjort och att vi informerat alla som varit möjligt att informera i området om den skadade katten vi tillfälligt råkat få se och om svårigheterna att på en helg komma in på några gårdar för att omhänderta katten.Berättade även om telefonsamtalet till djurskyddet och om detta med att slå en sten i skallen på katten vilket inte var så smart förstås enligt denna polis som även sa att kommunen har skyddsjägare berättade då att jag redan frågat efter en sån men svaret jag fick var att"de kunde inte göra nåt".Hur är det möjligt?Förvånad

nu slutade samtalet med att om vi ser katten igen ska vi ringa vanliga numret inom polisen alltså inte 112 och då skickar de en patrull till platsen men deras problem blir naturligtvis detsamma som vårt hur de ska komma in på någon gård kvällstid om katten inte går på ett sånt ställe att det är lätt att komma nära den.Vi ska nu försöka igen att få syn på katten och försöka att få in den i någon slags transportbur eller liknande

Tror jag går åt innan vi kan göra något mer måste lugna ner mej för kattens skull.

brutt
0

Har fått tag i en annan perosn inom djurskyddet miljö och hälsa och frågat "i vilket läge kan man få hjälp med en skadad katt av skyddsjägare inom kommunen". Denne sa då att det var ägaren som skulle åtgärda kattens tillstånd.Frågan är hur detta slutar nu om katten egentligen inte har någon riktig ägare.Vi har bara lokaliserat hos vem och vart katten tidigare befunnit sej.

Nu måste jag vänta på att djurskyddet ska ringa tillbaka för frågan jag fick var om personen jag pratat med kunde få återkomma sedan.Måste hämta ut medicin till min dotter och ska vi sedan själva fortsätta letandet efter katten kan jag inte sitta här och invänta något emellertid.

brutt
0

Ringde åter till personen som sagt att den skulle återkomma därför att jag inte kan vänta men fick då enbart veta att djurskyddet nu inte var deras uppgift utan att det övergått till länsstyrelsen och att problemet redan var löst då om vi kunde ringa polisen om vi såg katten.Kommer att ringa länsstyrelsen men inte nu för katten ska ha hjälp!

brutt
0

Vi har i kväll kunnat lokalisera katten Det var oerhört nära att katten gick in i en fälla i kväll. Hade gillrat den med varm kyckling och lagt lite bitar utanför runt omkring.Vi trodde in i det längsta att den skulle gå in för katten cirkulerade hela tiden runt fällan för att komma åt kycklingen men oturligt nog för den och oss gick den aldrig in.Nu när vi vet vart katten håller sej och när vi sett den gå därifrån över över samma gård igen som första gången vi såg den i lördags kväll kommer vi att försöka få in den tills vi lyckas,Känns lite lugnare nu när jag såg att den ätit av kycklingbitarna utanför fällan och sett den sitta och tvätta sej efteråt även om sättet den går på är mycket oroväckande och även öronen.

Det var först när jag fick syn på katten svårt att bedömma om det verkligen var rätt katt för ville inte komma så nära att den skulle ge sej i väg direkt och bli skrämd.Såg bara en del av kattens huvud men att ena örat var nedvikt så vi ställde fällan men katten ville inte in i den i kväll.

Vi får vänta ut katten helt enkelt och väldigt många runt katten har nu telefonnummer att ringa när de ser den.Vi hoppas att det inte är riktigt så illa med katten som det först såg ut men är beredda på att den kanske inte går att rädda när vi väl fått in den i bur eller fälla.

huskatt08
0

Oj.Oj att det ska vara så svårt att få fatt i rätt person som har något ansvar och kan ta tag i detta. Som sagt så ligger djurskyddet under länsstyrelsen nu.

Vilket jobb du/ni lagt ner….stor eloge tiller.

Skönt att ni fått syn på missen iaf och hoppas nu att att den går in i fällan….stackars lilla misse.Gråter

Sidentass
0

#72 Har tänkt så mycket på den här stackars skadade missen…men nu känns det lite hoppfullt när ni kunnat lokalisera var katten är…vad underbart med människor som er..en stor eloge till er alla inblandade…hemskt sorgligt om misse är för skadad för att kunna räddas…men…vi får inte glömma att det är oavsett tillstånd bättre att den får komma till vet än att gå därute med plågorna..håller allt vad jag kan i tummarna nu!

brutt
0

Vi har hittllis aldrig någonsin gett upp och den här katten kan inte gå kvar där med risk för att bli skadad ytterligare i och med att den säkert inte hör ordentligt pga av sina nedvikta öron och har svårt att gå på grund av skadan den har. Jättesynd om den och man undrar som sagt hur länge katten har haft det så här eländigt och varför den inte fått hjälp tidigare där den varit.

mymlanbus
0

Undrar oroligt hur det går för kissen? Någon som har sett den igen? Lille kissen… Gråter

/Malin

brutt
0

I dag har ännu inget skett vi arbetar heltid på vanliga arbeten de flesta av oss och en person som engagerat sej för katterna  genomgår en större operation i dag. Men alla i omgivningen där katten befinner sej kan ju också göra något om än bara att ringa när de ser den.Vi kan inte vara där förrän i kväll.Gråter

brutt
0

Jag känner mej i min förtvivlan och ledsamhet över vad vi fått syn på nu som om jag kapat hela tråden och ber om ursäkt för det.

Skriver därför inte mer i denna tråden om den stackars katten men skapar en ny om den när vi vet mer.

huskatt08
0

Ja gör gärna det för jag vill absolut höra hur det går för missen, men samtidigt bra om vi håller denna tråd för dess ändamål.Glad

Önskar er all Lycka till och hoppas ni får tag i misse så snart som möjligt.

Sidentass
0

Tänker så mycket på den stackars kissen..och undrar om någon sett den igen..

mymlanbus
0

Ja, jag undrar jag med… Gråter

brutt
0

Vi har sett den igen flera gånger. katten har varit halvägs in i fällan två gånger men aldrig så långt inne att fällan slog igen.och en gång inne i en transportbur men vi hann inte sätta gallret för innan han hoppade ut igen.Varenda ledig vaken  timme har vi försökt att fånga in katten och i kväll är faktiskt första kvällen som vi inte återsett honom trots ett oupphörligt letande i flera timmar försöker direkt i morgon fm igen.Vi har försökt fånga in den okastrerade skadade hannen som vi sett i flera dagar nu och det är det enda vi tänker på  varenda ledig timme.Det är förfärligt att se katten i sitt tillstånd ens.

Bilden på katten är från i förrgår samma kväll som vi till slut lyckades få in honom i en transportbur men aldrig hann att få på gallret.Det syns tydligt på bilden som vi kunde ta med en mobilkamera genom gallret på höga grindar att katten har en felställning på sitt högra bakben troligtvis brutet och när katten springer släpar det benetGråter

mymlanbus
0

Lille kissen, ser att benet ser felställt ut. Hoppas att han går in i fällan så han kan få hjälp.

emjon
0

Mitt i allt elände för kissen så blir jag glad över att det finns människor som ni som försöker göra allt för att hjälpa den.

Hoppas att ni blir belönade med att lilla kissen låter sig bli infångad och kan få hjälp med sitt onda ben. Känns ändå som om det finns hopp om livet för kissen.

Stor eloge till er som jobbar intensivt och gör allt vad ni kan.

Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

Selma99
0

Jag vill också säga att jag tycker ni gör ett fantastiskt arbete. Blir varm i hjärtat trots allt elände att människor lägger ner sin själ för att hjälpa djur i nöd.

Sidentass
0

Jag håller med ovanstående talare..ni är helt beundransvärda i vad ni gör…så fin kissen är..stackars, arma lilla missen…hoppas av hela mitt hjärta att han snart tassar in i fällan…

mymlanbus
0

puttar upp

liinah
0

Den 25:e börjar närma sig, ska vi planera ihop något?

mymlanbus
0

Jag är urusel på att baka, men jag kan köpa med mig nåt gott att smaska på Skrattande

Vad ska vi bestämma…. :)

SamanthaJones
0

jag såg precis tråden och jag måste komma! thihi bor i Linköping och jag kan baka ;) (kanske hellre än bra visserligen) ;)

Vänligen

Sofia

Medarbetare på brukshundar

liinah
0

Jag har redan erbjudit mig att baka, det blir säkert ett rejält tårtkalas ;-)

Ja, vi kanske skulle ta och bestämma var vi nu ska vara och vilken tid? Och kanske kolla hur många som kan osv.?

Hawknestgrove
0

Åh så mysigt i fall ni kunde få till en träff! Det hade kanske ispirerat till en Västkusträff? Så jag hoppas att ni får till det!

Sidentass
0

Ser med gläjde fram emot detta..jag kan ta med mej nåt kaffebröd också..så får vi bestämma tid o plats..osv..mitt lokalsinner under all kritik, har bara bott i stan ett par år, men sambon är som en levande karta..så jag ska nog hitta fram på nåt sätt..

Danielssonsgarden
0

Vet inte riktigt ännu om jag kan ta mig iväg men ännu finns det ju några dagar kvar :) Hoppas på att jag kan komma!

Sidentass
0

#94 Hoppas det funkar för dej Danielsson!

mymlanbus
0

puttar upp :)

Hawknestgrove
0

nÄR SKA NI TRÄFFAS?

mymlanbus
0

Tror att det blir den 25:e :) hemma hos Huskatt

Ska smsa henne och kolla av :)

liinah
0

Jag tror det kommer bli riktigt kul att träffas! Hoppas det blir fint och varmt väder till nästa helg. :)

mymlanbus
0

Ja, fint väder vill vi ha :)

liinah
0

Vet vi något mer om hur det blir? Det är ju snart dags! Som jag tidigare nämnt så står mitt hem till förfogande ifall huskatt har fått förhinder! Vi vill ju inte att lågan ska slockna!

Skulle vara bra att kunna bestämma tid, ta kontakt med de som vill komma, vägbeskrivningar, fikabröd osv.

mymlanbus
0

Huskatt har inte hört av sig, så jag vet ingenting ännu :(

*blåser på glöden så den inte falnar*

Jag kan när som helst, bestäm något som passar er andra, jag kommer var vi än ska ses :)

Danielssonsgarden
0

Jag hoppas att jag kan meddela lite närmare om jag kan komma eller inte, för i nuläget är det lite för tidigt att säga trots att det bara är en vecka kvar tills det är dags :-)

Lite närmare sommaren kan vi ta en träff här :) när allt är grönt och fint :)

liinah
0

#102 - jag säger som dig, bestäm något som passar er andra för jag är som sagt flexibel av mig..

*väntar* Tungan ute

mymlanbus
0

Om det är sol kanske man kan ta en fika i en park och prata kattprat?

*väntar jag med* Tungan ute

SamanthaJones
0

även mitt hem står till förfogande, bor i tannefors i linköping cirka 10 min från stationen.

Vänligen

Sofia

Sidentass
0

Har tänkt på det här i helgen då jag inte kom ut på internet av nån konstig anledning…börjar undra var vi ska vara…vi får ta o bestämma nåt så vi vet var vi ska leta oss fram..ser jättemycket fram emot att träffa er och prata Katt:-)

mymlanbus
0

Har sms:at med huskatt och hon har inte tillgång till dator. Hon undrar om någon annan kan ställa upp och ha träffen hos sig, hon håller på att renovera hemma.

Vem och hur dags? Kyss (Lina jag förlitar mig till dig, du håller koll och ordning på mig så jag inte kommer vilse va?) Tungan ute

Danielssonsgarden
0

Skulle det vara fint väder skulle det ju vara skönt med trädgårdsföreningen eller Valla? Men det är ju svårt att veta så här dags hur vädret kommer att bli.

mymlanbus
0

#109. Nickar instämmande och har inte en aning om vart det är Tungan uteSkäms

Danielssonsgarden
0

#110 Glad två fina områden. Om det är flera som kommer med tåg eller bus är väl Trädgårdsföreningen det enklaste kanske, har ingen aning om hur bussarna går numera. Sen man fick körkort har man ingen koll på sånt Glad Valla är ett stort fritidsområde med en massa djur, eller ja de har ju inte fått komma ut ännu.
Men det är fina ställen båda två Glad

mymlanbus
0

#111. Aha :)

I Gamla Linköping har jag varit och fotograferat :) men jag hittar inte dit från tåget Tyst men Lina har sagt att hon kan möta mig så jag inte går vilse Skäms

Valla… valla sjukhem, är det vid gamla linköping?

SamanthaJones
0

Det är ju gudavackert runt hela stångån. Varför inte uppe på fiket vid slussarna i tannefors? Där kan man äta gott och dricka gott om man vill det :)

Vänligen

Sofia

SamanthaJones
0

Det är ju gudavackert runt hela stångån. Varför inte uppe på fiket vid slussarna i tannefors? Där kan man äta gott och dricka gott om man vill det :)

Vänligen

Sofia

Sidentass
0

Jag rättar mej efter vad som blir:-) Vi håller tassarna för fint väder..skoj om vi kan sitta ute:-)

liinah
0

jag bor i Valla, bara ett stenkast från Gamla Linköping. Det finns många fina grönområden här..Flört Visst kan man sitta på ett fik och prata och äta, men det blir ju lite billigare och trevligare (enligt mig iofs) att sitta i en park och ha tillgång till ett boende om vädret blir sämre.. Fast det är ju bara som jag känner!  

Vad har vi för tankar kring tider? Ska vi "bara" fika eller ska vi ha både middag + fika? Tänkte lite på det här med allergier och så. =)

mymlanbus
0

Lina: men valla blir la bra?! Kan vara bra att vara nära någons hem om det skulle ösregna :)

Vilka tider som helst passar mig :) Jag ber barnen att sätta mig på rätta tåget så jag kommer i tid.

Vilken tid passar er andra bäst?

Hawknestgrove
0

Åh hoppas ni får till det… Så kan vi kanske spinna på en Västkusträff?

Danielssonsgarden
0

De lovar fiiiint väder till helgen! Tror Jens pratade om upp till 19 grader när han kollade nyss, jag var i full fart med annat så jag lyssnade lite på ett halvt öra då barnen krävde sin uppmärksamhet också :-D

Sidentass
0

Helst på eftermiddan för min del…men jag är flexibel:-)

Blir det Valla? Fint där..isåfall tar jag cykeln om vädret tillåter…hur gör vi då..tar vi alla med oss eget fika..eller är det tänkt som picknic..eller..ja..nu vänner har vi något skojigt att se fram emotGlad

liinah
0

Enligt smhi ska det bli hela 18 grader och sol på lördag! Nu är det visserligen 5 dagar kvar, men man hoppas!

Jag vill inte vara den som bestämmer hur vi ska göra, någon som känner för att ta den rollen…? Skäms Tid, mötesplats, fika?

mymlanbus
0

Bestäm du Lina, Valla verkar vara ett fint ställe :)

Hawknestgrove
0

Åh, hoppas ni blir många och får kul!

amlis
0

Tyvärr så sitter jag fast i ett styrelsemöte mellan c:a kl 15-17 i Söderköping på lördag så det blir nog inget för min del men jag är gärna med nästa gång!

Lite tankar bara: väderprognosen ser ju bra ut men finns inte en park/grönområde där det finns ett café i närheten ..bara i fall att, om det nu blir svårt att någon har plats hemma? Så kan man satsa att ha egen piknik ute men kan gå in och värma upp över en kopp kaffe om så behövs…

liinah
0

Jag har ju som sagt erbjudit mig ett flertal gånger, ser inga problem med att ställa upp som "fikaplats".

Men mig spelar det ingen roll, isåfall är väl trädgårdsföreningen bäst för där finns Tropikhuset med restaurang och café.

Ska vi  mötas där istället? Runt 15-tiden? Ta med oss lite fika, kaffe/te och diverse picnic-tillbehör..

Ändras väderprognosen så får vi naturligtvis göra om bland planerna..

Fagddu
0

Isf borde ju trädgårdsföreningen vara bätre. Där finns ju plats att fika om man vill och vädre är fint, samtidigt som det är gångavstånd till alla fik i stan. Plus att det är gångavstånd från både busshållsplatser och tågstationen… (Inte för att jag kan komma, men som gammal linköpingsbo så bara råkade jag lägga mig i…) SkämsGlad

Sidentass
0

Eller varför inte hos Liinah, hon har ju plats:-)

Ja, vi har några dagar på oss att bestämma oss-..

SamanthaJones
0

mm, jag håller på trädgårdföreningen eller hemma hos Liinah.
Men var bodde du nuigen liinah? :)

Vänligen

Sofia

liinah
0

Sidentass - Som sagt, mig spelar det ingen roll. Glad Jag tänkte bara att det kanske vore mest praktiskt!

liinah
0

SamanthaJones - Jag bor i Valla, nästan vid coop konsum kan man säga.

Danielssonsgarden
0

För våran del skulle ute funka bäst för oss just nu för vi har lite andra ärenden i stan och har med oss barnen också.
Så vi väntar tills ni har bestämt var ni vill hålla hus så får vi se om vi kan eller inte :D

liinah
0

Östgötaträff lördagen den 25:e april, kl. 15:00 i Trädgårdsföreningen, Linköping.

Vi träffas vid fontänen. En stor kommunparkering finns precis intill för de som tar sig dit med bil, nära till tågstationen samt busshållplatser.

Om någon inte kan komma på utsatt tid så är man välkommen att ansluta sig senare, se bara till att du har telefonnummer till någon som är på plats så du vet vart vi tagit vägen!

(vid dåligt väder kan planerna komma att ändras)

Ny tråd om träffen.

Nu till det sista.. Fikat. Ska vi köra på knytis-konceptet?

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.