Hemlösa katter söker hem/jourhem.
Jag och min man försöker hjälpa hemlösa katter från en kattkoloni cirka en mil från vårt hem. Vi har fångat in över 30 kattungar mellan mars och oktober, men cirka 6-10 vuxna katter finns kvar. Dessa är avlivningshotade och jag försöker förhala det genom att säga att jag håller på att ordna hem till dem. Säger så trots att jag inte vet hur det skall gå till!! Har just nu två stycken inne förutom mina egna, varav flera har varit hemlösa. Dom jag tagit in är halvtama eftersom dom blivit matade av människor. Dom är alltså inte alls svåra att ha att göra med. Skickar med bild på honan, Kameliadamen, som är cirka ett år. Hon är väldigt liten, väger bara 2,4 kg. Den andra är en blå hankatt, också cirka ett år.
Problemet är hur vi får hem/jourhem till dessa katter när vi gjort dem klara, dvs avmaskat, kastrerat, id-märkt och dubbelvaccinerat. Vi försöker förtvivlat få folk från orten att ställa upp som jourhem, men dom är inte intresserade. Men för att kunna ta hand om dem som är kvar, och som vi förväntas ta hand om, måste vi hitta hem åt dem vi har inne just nu. Har fått mycket hjälp via Örebro katthem, men där är också överfullt nu, både på själva katthemmet och i jourhemmen.
Vi kallar oss Katthjälpen i Bergslagen även om vi inte har något katthem utan bara vårt eget hem som första anhalt. Vi får således inga ekonomiska bidrag, utan tar av egna pengar. Vi har samma principer och blanketter som Örebro katthem, men är inte lika kända. Vi hade hoppats på bättre gensvar när vi började, men vi kämpar i motvind.
Om du som läser det här är intresserad av att adoptera en katt härifrån eller ta på jour är jag glad om du hör av dig.
Vi får telefonsamtal och mail från andra orter också med ännu större kattkolonier, så man känner sig väldigt maktlös när man inte kan hjälpa till.
Behovet av hjälp till utsatta katter är stort, men resurserna små. Kan vi gå samman och hjälpas åt? Ensam är inte stark, utan vi behöver bilda ett nätverk av kontakter och förena oss om vi skall klara av att göra något för hemlösingarna. Vill du bli en länk i kedjan så hör av dig!
Hemsidan (som skall uppdateras) har adress: http://medlem.spray.se/katthjalp
YonneW
Yvonne! Det är ju så här det ser ut och det är förfärligt. Verkligheten!
Det bästa som ni kan göra är att GÅ SAMMAN. Ta bilder. Ta massor av bilder på den situation som möter er! Skriv och kräv att få uppmärksamhet! Seriös uppmärksamhet!
Jag tror inte på jippon med Leksakskatter på tåg som ska symbolisera 100 000 hemlösa katter som just blivit behandlade som leksaker. (Att de sedan uttalar en önskan om att FÅ RESA på
amerikanska sprider helt fel budskap. Hemlösa katter behöver minst av allt resa, De behöver, mat, värme och veterinärvård!
(Så fick jag det sagt apropå en envist livaktig tråd om plyschkatter)!
Jag tror tvärtom att det är den rena, iskalla verkligheten som kan få folk att ändra attityder. Många här inne ser och vet mer än tillräckligt men där ute tror man fortfarande att katter är lika med gulligull och köp-slit-och-släng! Man behöver ju inte konfronteras med verkligehten. Det sköter ju andra om. De s k djurvännerna! Snyggt och prydligt och på bekvämt avstånd!
Tala om hur det känns att leva i den situation som ni gör. Att inte räcka till och så intensivt önska rädda de älskliga Vännerna som har det svårt! Bjud in reportrar, kommunpolitiker och allmänhet att komma och se hur ni har det och vad ni sysslar med. Låt folk se de skygga katterna. Se hungern. Se sjukdomarna!
Vilken tidning har du? Kan jag kontakta dem???
Soulway
oj vad fin hon är!! är det din katt? så jobbigt med massa hemlösa katter,varför ska dem som inte kan ha katt skaffa katt:(fyfan!

Jag tror också på det som Solulway skriver, dvs att kontakta tidningar. Kanske skulle ni gå ut i media och efterlysa hem till de katter som är kvar? Vilket jobb du gör, du är fantastisk!
/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis
Ni gör ett jättejobb däruppe i Bergslagen Yvonne! Bra att du blivit medlem här i Hittekatter i Fokus! Tanken med sajten är bland annat just detta att bilda nätverk med andra som på olika sätt jobbar för eller är intresserade av hemlösa katters situation i Sverige. Som du skriver är problemet så oerhört stort. Det är därför lätt att känna sig otillräcklig. Det blir inte heller lättare av att möta ett sådant ointresse från sin omgivning som ni gör. Jag hoppas du kan få lite ny engeri och styrka, samt goda råd från andra medlemmar här på Hittekatter.
Jag lägger in länken till Katthjälpen i vår länksamling.
Massmedia är alltid effektivt som redan sagts. Om du kunde få dem att göra ett reportage om de katter ni har tagit hand om och som behöver bra hem tror jag det skulle kunna hjälpa flera katter.
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Hej Yvonne!
Jag blev så berörd av din berättelse så jag har vidarebefordrat den som bilaga i mitt brev till dokumentärredaktionen. Jag frågade aldrig dig eftersom det inte är fråga om någon publicering utan bara ett prov på vad denna sajt Hittekatter i fokus kan förmedla om "verkligheten" för KattVärnare.
Du kan dessutom känna dig lite stolt över att du berättat så bra, tycker jag!(Och gärna själv kontakta media och lita på att du KAN påverka dem (jag är nämligen journalist)!!! 
Soulway