Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketterkattsjukdomarkattens-beteende
Läst 1789 ggr
Hennum
0

Vill inte käka maskmedel

Japp. Mina katter är väldigt bestämda, de ska inte äta maskmedel! Vi blandar det i maten (piller som vi krossar) och vi har provat med all slags mat. och vi har försökt tvinga i pillret i munnen och få katten att svälja. Sen vet vi inte vad man kan göra mer? För tydligen tycker de att maskmedel smakar förskräckligt äckligt vilket det säkert gör. Dessutom så är en av våra katter inte helt tam. så henne måste man lura i på något vis.

Ni tipsade om någon pasta i en annan tråd. Men smakar inte den lika illa som tabletterna?

Dessutom så skulle jag behöva lite tips om min gamla misse som börjar bli helt tandlös.

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

Lena
0

Bantmith är ett maskmedel i form av pasta. Det levereras i en doseringspruta. Du kan spruta den avsedda mängden på kattens framtass. Det brukar fungera. Banthmith tar dock bara spolmask, vilket är den vanligaste formen av inälvsmask. Behöver man avmaska mot bandmask finns det ett annat maskmedel som heter flubenol eller något liknande och som också är i pastform. Pasten brukar inte smaka lika illa som krossade tabletter gör.

Det är inte ovanligt att äldre katter tappar tänder. De får tandlossning av infekterat tandkött. Det är då bra att låta undersöka tänderna hos veterinären. Det kan behövas rensas upp lite och en behandling med antibiotika kan också vara nödvändig. Som hos oss människor kan infektioner i munnen ställa till med mycket problem.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Faxlin
0

Pastan brukar smaka riktigt bra. Ja åtminstone verkar det så:-) Har aldrig provat den själv dock.
Finns också ett flytande medel som fungerar bra. Men nu kommer jag självklart inte ihåg vad det heter.
Men kan kolla upp det om du vill. Detta har jag sprutat ner i lite rå köttfärs och då har det garanterat slunkit ner. Alltihopa. ;-)
Tabletterna har en liten fränare lukt, typ beskaktig som man märker när man har sönder dem. Detta kan många katter reagera på.
Så om det inte går att föra ner en tablett i svalget och tvinga den svälja tabletten så rekomenderar jag pastan eller den fytande.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

evangeline
0

Axilur finns flytande. Det kanske är lättare att blanda ner i maten eller faktiskt sätta i en pipett och spruta in i munnen. Alltid åker det ner nåt även om det spottas!

Evangeline

vanessa
0

Det finns olika maskmedel, en som av någon underlig anledning brukar gå i våra katter är Axelur i tablettform. Milbemax kan man få recept från veterinär. Dyrt, men lätt att få i kissarna. Sedan så finns det som är av samma typ som frontline, men även tar mask. Man droppar det i nacken på katten. Kommer inte på namnet, helt blankt i huvudet.

Nåja, vad det gäller maskmedicinen så brukar den gå i antingen med tonfisk, liten mängd sådan. Eller så köper man hem en grillad kyckling. Ger först några aptitretare, sedan så ger du en bit med tabletten inlindad i den. Liten bit, då brukar de svälja. speciellt om du har en obesudlad till framför dem som lockbete och belöning.

Angående tänderna så är det väldigt viktigt att ta katten till veterinär för undersökning. Och sedan göra det någon gång om året. Dock kan jag glädja dig med att en av våra f.d. vildingar som vi var tvingade att dra ut alla tänder utom fem, lever och frodas. Inga problem med maten, till och med torrfoder går i.

Hoppas att allt ordnar sig.

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Faxlin
0

Undrar om det inte är Stronghold som du funderar över vanessa. Det medlet skrivs ut av veterinär och man droppar det i nacken på katten.
Den hjälper mot rundmask också, men även mot olika sorters av skabb och även för pälsätare.

Off Topic kan jag säga att det är troligtvis vad familjen skygg kommer få när de kommer hem hit. Det enklaste sättet att snabbt hjälpa dem mot skabben. Även om det är dyrare. Men inget djur ska behöva gå med skabb i onödan.

Audiatur et altera pars

Trullis
0

delar allas utfattning! Men om jag behöver lura i eller föralldel om jag har glömt att köpa Hills kleggomat (ges som godis en gång per dag där 8 får dela på en liten burk, annars ge torrfoder) så köper jag Whiskas *någonting* i sås!!! ja ni om jag visste vad whiskas har i såsen så skulle jag sälja sås på burk! alla mina får hjärnsläpp och piper som om de inte har fått mat på fem år. Så kanske såsen kan få maskmedlet att slinka ner? Såsen verkar vara beroendeframkallande

Faxlin
0

Slängde in en artikel om Stronghold så ni kan läsa om det. Börjar tro att man kanske skulle göra fler artiklar om olika maskmedel och ohyresmedel till våra missar.

Audiatur et altera pars

vanessa
0

Jag tänkte donera lite Frontline till familjen Skygg om du vill. Hur många är de? Skriv till mig i min brevlåda så att säga. Men, detta kommer jag inte att göra till alla som vill, då våra katter får detta också. Och det kostar en del. Men familjen Skygg känns som ett bra tillfälle att hjälpa till då jag inte kan skänka pengar eller så.

Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

evangeline
0

Tack snälla Vanessa!!

Men om det är öronskabb ska Frontlinen droppas i ÖRAT inte i nacken. 3 droppar i varje öra. Många droppar i nacken som det står att man ska göra men vår vette säger att det gäller pälsskabb. Ska man använda Frontline för öronskabb så ska det droppas i öronen. Annars hjälper det inte. Vi gjorde fel med Musse första gången och funderade varför inte skabben försvann, men sen när vi droppade i öronen så dog de på studs, skabbarna.

Evangeline

Faxlin
0

Nu har jag inte haft glädjen att träffa föräldrarna skygg ännu, men om man gårefter vad som berättats om dem så tror jag inte att det är läge för att droppa något i deras öron ännu.
Så för att göra det minst traumatiskt kanske vi ska satsa på stronghold i alla fall. I vanliga fall så måste man till en veterinär för att få receptet utskrivet, men jag tror vi kan spara in veterinärbesöket och den kostnaden genom att jag ringer till min veterinär och ber henne skicka ett recept. Hon känner mig och vet att jag känner igen skabb.
Nu menar jag inte min vanliga djurveterinär utan min illerveterinär i Uppsala. Då illrar tyvärr drar på sig skabben från lösspringande katter otroligt lätt.

Vad tror ni om det? Ska jag ringa så jag kan få hem recept på Stronghold till dem?
Tacksam för åsikter, vill ju att vi gör det som är bäst för dem (japp så kom min prestationsångest som ett brev på posten igen)

Audiatur et altera pars

Hawknestgrove
0

Ja, Stonghold är toppen. För normalt trilska katter kan jag dock rekommendera tablettgivaren Buster. finns på djurapoteket, kostar inte mer än 20 kr, passa på och beställ något annat också,för avgiften är 50 kr.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Radisa
0

jag ger kissarna sina tabltter inkletade i tartex (ett vegetariskt pålägg). Kom på knepet efter att ha suttit i en hel dag med min väldigt bestämmda kattdam som vägrade äta vad jag än gömmde det i. även om man kletade det i pälsen på henne vägrade hon. Tillslut började jag leta i kylsåpet och testa med olika grejer bla tartex. då helt plötsligt slickade hon i sig allt och tuggade tillochmed i sig tabletten. Har använt knepet sen dess och har funkat på alla katter jag testat med. Är ganska säker på att de älskar det så för att det är väldigt mkt b-jäst i, samma sak som vissa kattgodisar är gjorda av.

Ankie
0

Rödis har det alltid varit svårt att ge piller, vi har kommit på att han äter upp de om vi lägger tabletten med en massa kattmynta under och över tabletten. Visp så har han tagit alltihop. Det har också funkat att höra ett hål i en kattgodis, som vi vet att han älskar, och delat på pillret och stoppat in den i hålet. Myntan är svårslaget och lätt! Nu slipper vi hålla på och tvinga i pillret i mun på honom. Prova med kattmynta som ni kan köpa i djuraffärer. 45 kronor för en burk.

lailas
0

jag tycker det är svårtatt se om det kommermerän tre droppar av frontline. tips hur ni gör/använder

Lena
0

#10 Det verkar ju vara en mycket god idé Åsa! Det är ju ganska troligt att skabben har slagit till. Stronghold verkar ju kanon med tanke på skabb behandlingen.

//Lena

"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

MariannE11
0

jag hade stor brottningsmatch för drygt ett år sedan då 7 katter skulle avmaskas… 6 st gick jättebra…. men den 7:e satt verkligen på tvären…… han vägrade äta maskmedel i mat: han matstrejkade i 3 dagar innan jag gav upp då Brunos humör var i botten…..några gånger åt han dock upp den första dosen av 3….gissa sen om matte var grön i ansiktet när han vägrade nästa…Gråter.men sen till sist var mitt tålamod slut….han skulle få Drontal för är det inte den som man bara behöver ges en gång?…. katten vändes upp å ned och med fara för mitt eget liv så satte jag nästan in handen i nedre magkanalen för att han skulle svälja tabletten….. gissa om det skreks hurra här då….för den som tror att jag helt pratade sanningen om att få i ett piller så är den aaaaaningen överdriven Flört…… men i det läget vi var då så kändes det nästan som om det skulle vara sant…att behöva fem försök till att avmaskas var verkligen en pärs….Räcka ut tungan

våga vägra golf o fiskbullar   o håll dej in i  det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

miranda1
0

Det finns ett nytt medel som heter Profender, receptbelagd, vilket man applicerar lokalt på huden. Utmärkt till skygga katter och katter som är svårt att medicinera. Den tar både rund- och bandmask med en engångsbehandling! Innehåller bl a en ny substans (emodepsid) vilket mask inte kan vara resistenta för, inte ännu i alla fall….

/Miranda

Lena
0

#17 Också en bra nyhet för våra skygga hittekatter!

//Lena

tindra90
0

Hej

Jag fick veta av vet här att man ska ge 1/3 i nacken och vardera öra. Vad gällande avmaskning så funkade leverpastej perfekt här, när jag skulle avmaska lilltjejen med Axilur.

Mvh jeanette

kemikal
0

Avmaska kan man ju även göra genom spruta hos veterinären (användes på Pluto). För Plutos kortisonkur använde jag Mjau blötmat (helt piller iblandat) eller så slängde jag ner pillret i halsen på honom. Men han är ganska lätthanterlig. Annars har det varit ont om piller etc här.

Jag har använt Stronghold mot öronskabb, genom att kleta det i nacken på dem. Förpackningen innehöll tre tuber, en per katt, så fick jag köpa små tuber för att Kisse skulle ha en större dos. Hålla i katten, dela på pälsen, klämma ut medlet på huden. Vänta lite, sedan släppa katten och hålla ett öga på den så den inte kletar av sig det eller låter någon annan slicka på det medan det torkar. Funkade hur bra som helst, bara en behandling.

Har också varit hos veterinären och behandlat öronskabb, då fick de örondroppar, räckte med ett besök.

Destany
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

när jag avmaskade Puma så slogs hon för sitt liv så den där salvan smakade inte så gott. hehe… har fortfarnde ett minne kvar i soffan bestående av en gul fläck

Sidentass
0

Det är minsann inte lätt att få i katterna avmaskingstabletter (de är snart dags för oss här att ta proceduren) - man skulle kanske kunna prova att krossa tabletten i en klick smör..o sedan bre ut smöret på tassen för att katten sedan sen ska slicka i sig..minns att detta funkade vid tillfälle hos oss..när vi hade våra "fajter"…