Kattunge Kalmar söker hem
Jag är plågsamt medveten om att det är många katter i nöd här.
Denna tös är inte i någon akut nöd, men skulle verkligen behöva ett hem.
Lilla Pyret som jag kallar henne, dök upp en iskall vinterdag utanför stallet där min häst är inhyrd. Hon satt i en snödriva, det var 15 minus och hon var genomfrusen och så himla mager, jätteskygg men för medtagen för att bry sig. Hon hade nog dött om inte stallkompisen tagit in henne.
Sedan en månad tillbaka bor hon i vår sadelkammare.
Hon har gått upp fint i vikt, är helt rumsren och fin i avföringen. Ser frisk ut.
Ålder, uppskattningsvis runt 4 månader?
Hon skulle verkligen behöva ett eget hem med tam kattkompis/kompisar för att bli tam och bli den gostjej som hon kan bli! Att som nu, se människor kanske max en timme per dygn gör processen långsam.
Idag fick jag klappa henne när hon låg intill en tam, spinnande kattkompis, det var läskigt men okej. Får hon komma hem till någon tror jag inte det tar mer än någon vecka eller ett par, innan hon blir tam.
Vet någon om någon som kan erbjuda ett gott hem åt henne?
Hon är värd ett riktigt bra resten utav sitt liv, efter den tuffa starten.

Men vilka söta kissar! Bra att hon har en trygg kompis!
PUTT

Jaa visst är de?
Det gör så mycket med en trygg, människokär kompis!
Skulle vara roligt att hjälpa till och hitta ett hem åt lillskruttan eftersom de som äger stallet varit så duktiga och ordnat upp det med gårdens alla katter. När de tog över var alla okastrerade och förökade sig hit och dit. Nu är det äntligen slut. Flera katter har fått nya hem och kvar är 4 st kastrerade katter. Det är som en sten från mitt hjärta!
Så dök den här lilla fröken upp lagom tills sista kattungen fått ett nytt hem. Typiskt.

Gud så söt liten kicka. 
Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna
Har ni annonserat på blocket?

Nej inte än, det är ju ett alternativ. Jag såg att det bara kostar 40 kr att annonsera i lokaltidningen, ska höra med de andra i stallet, isf kan jag bekosta annonsen.
Jag har en kompis vars mamma sökte kattunge nu, så jag hoppades hon ville ha den här tjejen men tyvärr vill hon ha hankattunge :(

Har ni sett så roligt detta fotot är?
Det är första gången jag fick klappa henne på riktigt.
Annars har hon suttit högt upp på en sadel och jag har på sin höjd fått nudda höften lite med fingertopparna. Men nu fick jag stryka henne över ryggen, pilla lite vid nacken och på rumpan.
SE så hennes hjärna arbetar för fullt för att försöka förstå vad som händer!?
_Hjälp vad gör hon? Ska jag fly? Är hon farlig? Fast det är ju rätt skönt, men konstigt? Vad är detta?
_Så lugn och eftertänksam som hon var, trots att hon tyckte det var läskigt, tycker jag tyder på att hon kan bli tam ganska snabbt när hon får komma hem till någon och se och umgås med människor hela tiden. Lilla hjärtat!
Å jag vet inte hur vi ska göra om hon inte får ett hem, hon kan ju inte sitta ensam inne i sadelkammaren tills hon blir tam nog att springa ute och ändå kunna klappas, dessutom är det nog ett par månader kvar tills hon kan kastreras…

#9 kastrera kan ni väll göra snart, finns de som kastrerar vid 12 veckor och det har gått bra, Men hon måsste ju komma någonstannsifrån, kan hon blivit dumpad av nån elr finns det nån gård i närheten där hon kan ha vandrat ifrån?
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.
Prova på Blocket och Eniro. Små kattungar försvinner illa kvick därifrån, nu när det inte finns så många små kattungar. Titta också under "KÖPES". Ibland finns det annonser där också.
Åh..vilken liten sötis. Skönt att hon iaf fick komma in i stallet och får lite värme o mat. Men visst skulle det vara skönt om hon kunde få komma in och bli tam.
Tycker oxå att det kan vara ide att kastrera henne nu…innan hon hinner bli med ungar samt så är det nog lättare att hitta hem åt henne efter kastrering.
Är hon inne hela tiden i stallet eller går hon ut oxå?

Hon är troligen född utav någon förvildad stackars katt ute.
Det finns tyvärr en hel del gårdar i området som har massa okastrerade katter. Men eftersom det tidigare bott okastrerade katter även på denna gård kan hon förstås vara en släkting till gårdens katter. Ingen i byn saknar henne och hon är en en riktig skyggis, som dock vant sig fint vid oss tvåbeningar under en månad inomhus.
Det brukar dyka upp totalt förvildade, slitna stackars hankatter vid stallet om våren, för att leta honor.
Det var faktiskt lite magiskt med denna kattunge.
Det finns en stor, röd, jättearg och människorädd hankatt i området som nog varit far till de flesta kattungar som fötts på gården innan de som tog över gården för ett par år sedan, tog tag i kattproblemet.
Han brukar klå upp hela byns katter, han är ökänd.
(stackaren)
Men HAN dök upp på gården med den här lilla kattungen, det var som om han tog med henne dit för att här brukar det finnas mat och omsorg. Han hade setts sitta intill en husvägg med henne intill sin sida. Sedan hade han gått och lämnat henne där.
Hon hade ändå vinterpäls så en dumpad innekatt är det inte.
Eftersom hon var så mager när hon togs in och nu är i fint hull, men nog kunde gå upp lite till (börjat växa som sjutton sista tiden) tycker jag att det känns för tidigt att kastrera. De flesta veterinärer i vårt område vill heller inte kastrera honkatter före halvåret ungefär. Hon är så skygg ännu också. Hon behöver få ett hem och socialtränas ett tag först tycker jag. Det är ju ingen panik.
:)

#12 - Tack, ja hon är gudasöt!
Nejdå, hon är enbart inne!
Eftersom hon är så skygg (och okastrerad) får hon bara vara i sadelkammaren, annars finns ett till lite större foderrum där hon skulle kunna få springa av sig, som man kan stänga om.
De två sista kattungarna som föddes på gården, som nu är 8 månader och kastrerade, bor också därinne i sadelkammaren men de får gå ut ett par timmar om dagen numera. Det får inte lillan. Hade hon inte dykt upp hade de andra två varit ute hela tiden, men med tillgång till ett rum med sovplats att gå in i. Tanken är att de ska vara stallkatter. De är så stora nu, de skulle behöva vara ute mer, men då blir lillan så ensam.
Därför vore det guld med ett eget hem åt henne.
Men vi släpper inte ut lillan förrän hon kastrerats :)

#13 Vad fint gjort av hankatten!
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

#15 - ja verkligen! låter lite som en saga tycker jag :)
Honom önskar jag att jag kunde hjälpa :( Han ser för hemsk ut, det lilla jag fått se. Han är väldigt, väldigt skygg. Men det ser ut som om han har någon kronisk ögonsjukdom, eller starr eller något för båda ögonen ser hemska ut på håll.
Han är så arg, så arg, så arg på andra katter = säkert mycket olycklig. Jag tror att hans liv är fyllt med lidande.
Men det där är en knepig katt att ta in, det kan inte vem som helst göra. Å jag har ingen som helst möjlighet själv med min tvåa med 4 katter och för tillfället en hund. Jag känner ingen som brinner så för katter så att de skulle vilja försöka socialträna en sån här tuff okastrerad, totalt förvildad katt som dessutom kommer behöva mkt veterinärvård.
Ibland skulle jag vilja fånga in honom och avliva, bara så han slapp lida. Alla i byn avskyr honom, men ingen vet vart han kommer ifrån från början.
Livet på landet är då sällan en saga… :(
Blir alldeles rörd när jag läser om hankattens omsorg om den lilla misseungen.
Denstackars hanen skulle behöva komma in och säkert behöva vård. Finns de någon möjlighet att fånga in han och ta han till vetrinären och kastrera samt ev vad mer vård han behöver sen ha honom i något rum i stallet och därifrån leta hem till honom.
Att han är arg som du skriver beror kanske på det liv han lever ..han kanske inte mår bra heller…kanske blir en jättego kisse om han får hjälp med sina åkommor samt komma in.
Gud vad fin hon är.. Så synd att jag inte har plats.. Nära och bra annars..
Puss på lilla sötnosen 

Åhhh..hon är ju såååå fin med sina vackra färger!! Vore underbart om man kunde ta sig an henne, men har ju huset fullt med alla sju katterna..puttar upp för den fina missen, och jag tror som du, får hon bara ett hem så kommer hon snart att bli en tam kisse!
Ja testa du på Blocket, där kostar ju ine annonsen me än20 kr heller, så lägger ni 60 kr i annonskostnad så är det inte farligt. MEn som sagt, vore toppen om hon garanterat blev kastrerad sen…..
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Nytt foto från idag på lilla Pyret :)
Ja vi ska lägga ut annonser på henne, hoppas bara det får seriösa svar, jag har tyvärr varit med om en hel del inte så noga kattfolk via blocket, men vi får hoppas!
Ja det måste ju vara ett krav att hon ska kastreras sen. Det trista är att det är svårare att vet om främlingar står vid sitt ord, än bekanta. Har varit med om folk som ääälskar sköldpaddor och vill avla på söta sköldpaddsfärgade huskatter.

Tack hörninini!
Ska försöka ta lite bättre bilder på henne och sen lägga ut annons.
Vad ska man skriva tycker ni?
Om man måste hålla det kort men koncist.
Tycker inte om ordet "skygg" men hon är nog det. Går inte att lyfta eller tvinga sig på, har ju själv bara fått klappa henne 2 ggr. Men utvecklingen går så sakta i en sadelkammare jämfört med i ett hem där katten är runt folk jämt.
Men man kan ju inte skriva en uppsats i en liten tidningsannons… å man vill ju både beskriva katten och vilket hem hon behöver?
Några tips?
Hur beskriver man en skygg katt utan ordet skygg?
Hm.. 

# 18 Tack för omtanken och fina ord! Ja det hade ju varit perfekt, Öland är ju nära men du har redan tre förstår jag :) Men du får hemskt gärna säga till om du hör om någon på Öland som söker kattunge!

En sådan puttenuttig sötnos
.
Och vilken gentleman den beryktade hankatten är. Kan man inte hjälpa honom på något sätt
.
Lite blyg kanske?

Ja blyg, kanske osäker?
Tack!
Ska fota henne lite mer idag.

#17 - ja jag tror också att han är arg för att han inte mår bra, är säkert väldigt olycklig. Han spöar liksom upp katter som inte är nåt hot också.
Men vi kan tyvärr inte ta in honom i stallet.
I sadelkammaren bor ju lilla Pyret och de två 8-månaderskatterna. I foderrummet springer vi ut och in mest hela tiden, det finns två dörrar dit och man måste kunna ha öppet ibland av praktiska skäl. Stallägarna vill inte det heller. De tycker dock synd om honom och skulle hellre se honom avlivad än behöva lida så här.
Den här katten är ett knepigt fall. Han har aldrig ens vågat äta mat nära människor. Förr hade vi mat på logen, då vet jag att han gick dit och åt, men aldrig om en människa var därinne. Troligen har han aldrig varit tam eller haft en relation till människor. Vart han än går möter han mest människor som jagar bort honom. Han "bor" nog i skogen. Han har levt så här i många år, vad jag hört.
Skulle man ta in honom måste man vara beredd på en lång process och troligen stora kostnader. Ett mindre, men välplanerat utrymme. Där han kan träffa människor ofta, men inte kan rymma ut. Isolerad från andra om han nu är sjuk. Ska man ta honom till veterinären kanske det inte ens går att fånga honom i början. Jag tror ju inte att det är omöjligt, men det är garanterat ett långtidsprojekt.
Och jag vet tyvärr ingen som har möjligheten att ta in en sådan stackars katt.
Men jag håller med dig, någon form av hjälp borde han få.

Kanske kan man fånga honom, kastrera honom och sedan släppa ut honom om det inte skulle gå att få ett hem till honom…
Ni har ju möjlighet att mata vilket innebär att ni då har honom under uppsikt i framtiden..?
Mvh