Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikett: bortsprungna-upphittade-katter
Läst 3325 ggr
Leroy0001
0

"Mr Longhair" - Upphittad katt

Tränar på fysiken i göteborg och under flera dagar har jag uppmärksammat en katt som stryker i området…

Idag visslade jag efter den och den kom direkt springandes och la sig i mitt knä. Pälsen var helt tovig (den är långhårig) och halsbandet var trasigt och fastväxt i pälsen..

Med tanke på dess utseende och sitt beteende så är jag ganska säker på att denna katt är övergiven och om någon skanar sin katt eller kan tänka sig att ta hand om den (har tyvärr inte möjligheter själv så skicka ett mail till: bjornstromberg@hotmail.com

Beskrivning: ljusgra,vit-spräcklig. Långhårig, gansak ung, max 2 år. vit haka och har ett rött halsband där namnbrickan har ramlat bort. Katten hänger omkring på gibraltargatan 40-42 vid Fysikens idrottsanläggning/ mossens fotbollsplan.

Världens goaste och keligaste katt så jag hoppas verkligen ägaren eller någon annan hör av sig.. Kommer fortsätta mata den ett par dagar för att invänta svar

vänligen Björn

Atiz
0

har du kollat öronmärkning?

Leroy0001
0

ja och den hade ingen öronmärkning :(

Atiz
0

Ajdå… då é den troligen utslängd.. Tråkigt men sant.

monsi
0

Fins det ingen som kan ta in den lille medan letande efter ev ägare pågår???

Synd den ska behöva frysa med tovor i pälsen.

Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute

Utan djur är livet inge kul!Glad

martdat
0

har den halsband så kan den ju ha kommit bort av misstag, Anonsera och kolla med polis, han kan ju ha en familj och vara saknad,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

kattassen
0

Kolla på Göteborgs Katthjälps hemsida. Där finns en del bortsprungna katter som kanske kan passa in.

Gbg katthjälp

Och som sagt kolla av ev. öronmärkning. Har du möjlighet att chipavläsa katten så är det också bra.

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

sandra1977
0

#3,den kan ju faktiskt ha smitit ut…..

kappa
0

# 3

Katten kan ju ha smitit/virrat sig bort osv. Den hade ju halsband…

Jag har lämnat mitt nummer till dig i pm.

Mailar dig även, så hör av dig!

Mvh

Kusten
0

Hoppas det löser sig här. Jag kommer genast att tänka på den långhåriga katt som försvann mitt i stan.. minns bara inte vad den hette.. finns flera långhåriga som förvunnit förstås.. tyvärr.. men tanken slog mig om just en speciell katt.

Katten behöver komma in hos någon medan man kollar ägare.

Chip avläses hos veterinär/polis och sedan finns en drös efterlysningar på de olika katthemmen.

För hem verkar den ha/ha haft.

Kan tipsa om efterlysningar på Djurens samarittjänst

Göteborgs katthjälp har kattassen redan nämnt

Hör gärna av dig om hur det går. Har ni inget tillfälligt hem fått tag i, kan jag försöka hjälpa till i det sökandet. Får jag tid idag åker jag gärna ut till området i eftermiddag. Jag bodde inte så långt därifrån en gång i tiden och brukade promenera runt i omgivningarna.

Tack Björn för att du bryr dig om katten!

starchick
0

Är det en tjej eller kille? Om det är en tjej kan jag ta in den tillfälligt(har märkt att mina 2 katter accepterar tjejer bättre)

Jag ska dock föda barn vilken dag som helst så det är ju mycket tillfälligt hem som erbjuds här, kanske nån vecka eller max 2 och det behövs ju ett hem som blir mer långvarigt om ägaren inte hittas.

Jag bor i herrljunga så det tar 1 timma till göteborg.

tuska
0

Heja Kusten !!!!!  

Hoppas du kan hjälpa katten att få tag på sitt hem.

Kusten
0

10 - Toppen om du kan ta in den tf! Underbart! 

11 - ;) Jag kanske inte kan göra så mycket som man hade önskat att man hade kunnat göra men ska göra det som går. Tar med kameran i eftermiddag, ifall kissen visar sig.

Men då har den förhoppningsvis redan kommit in och blivit ägarkollad Glad Ägaren har kanske till och med hittats!

Det behövs lite såna solskenshistorier nu.

kattassen
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det var nog Pixie du "for efter" som försvann i somras från centrala stan. Det var en MainCoon tabby. Enligt annonsen (som finns kvar på GBG katthjälp) verkade den inte ha halsband.

Så här såg den ut:

Kusten
0

13 - Är där kring 15:30 cirka. Hänga på? Cool

Kusten
0

Ditt meddelande försvann tassen.. Vet inte vad som hände.

Har pm:at dig Björn

kattassen
0

Hehe skulle få in bilden på Pixie också därför blev det lite snabba ryck.

#14 Hm funderade på´t men jag har mopeden med till stan så det blir nog lite trixigt att komma därifrån och hem sedan.

Kusten
0

16 - Ring om du ändrar dig, jag har mobilen med mig. Ifall det blir så att man måste leta runt lite så har vi ju vanan inne sedan tidigare.. mohaha.. :)

Pixie var det ja! Tittade runt på efterlysningarna och såg ett par andra med rött halsband. Någon från i april och så någon mer..

Den ena med rödhalsband hade mycket grått över ryggen. Den var gråvitlånghårig.

Sen hade där förvunnit en långpälsad katt från Johanneberg men den hade inte rött halsband.

Kusten
0

Bland andra Egon finns på efterlysningarna på GKH

Tyvärr kan jag inte lägga in bilderna på katterna

Det är fel filtyp och min hjärna är frånkopplad Skäms

Vet inte hur man ändrar fil…

Fixade bilden
/Kattassen

kattassen
0

#17 Japp såg dessa också. Det var väl någon med rött halsband men hade inte den försvunnit från Hisingen? Verkar lite långt men man vet ju aldrig.

Får se om utifall att. Kan du inte försöka ta en bild om du ser långpälsen i em?

Blir inte riktigt klok på utseendet Obestämd av beskrivningen ovan.

Sidentass
0

#10 Så bra om du kan hjälpa kissen tillfälligt! Själv bor jag för långt bort här i Linköping…håller hårt i tummarna för att det ordnar sig för misse..

Leroy0001
0

Tack för alla svar… katten kommer tillfälligt tas om hand om i eftermiddag (vi skall bara hitta den igen men det lär inte bli så svårt med tanke på hur tam den är)..

Hoppas den får ett hem sen oavsett om vi hittar ägaren eller inte…

mvh Björn

Hawknestgrove
0

Åh så underbart!  Vi får väl höra hur det går med den lilla?

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

anebit
0

Hoppas, hoppas att ägaren hittas. Eftersom den tappat namnbrickan på halsbandet så verkar den inte vara utkastad.

Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

kattassen
0

Så nu är "Mr Långhår" för övernattning hos mig. I morgonbitti bär det av till veterinär för frisering, möjligen även kastrering och allmän koll. Kusten gjorde en infångningsövning i kväll och hade inte Husdjurshälsan stängt för i kväll så hade han redan varit där. Nu fick vi göra en nödlösning tills i morgonbitti. Vi tror det rör sig om en okastrerad hane då vi tyckte oss kunna känna två små kulor där bak. Det är inte helt lätt då hela kattstackaren är en rejäl tova. I allt tovandet runt halsen satt ett rött halsband. Det hade gått sönder så det satt inte runt halsen längre utan hängde fast i tovorna.

Han är rätt känslig runt bakdelen och vi funderar på om han har ont där eller om det är pälsen som stör honom.

Här är lite bilder på sötnosen:Kyss

kattassen
0

En till:

kattassen
0

Och en bild där ögonen blev konstiga i fotot:

Crisse
0

Vad snällt av dig att du har tagit in fine kissen och vad ont han måste ha av alla tovorna. Kram på er.

Kusten
0

Hemma och med goda nyheter! Lyckades till slut få fatt i kissen och den var som en enda stor tova. Halsbandet hade lossnat men hängde fast i pälsen och lossnade till slut efter att den fått lite panik i bilen och när bussen åkte förbi . Bar den mot bilen och den var inte överlycklig över att sättas i buren däri men det gick bra till slut. Kissen verkar ha lite ont i bakre delen av kroppen, inte så konstigt med tovorna förstås.. Mycket hår men inte mkt värmande fett på den kroppen inte. Hetsåt gjorde den också.. kattassen tog emot honom över natten och han ska få komma till veterinären imorgon. Det får bli på en faktura. Han måste ju kastreras också.. Men skönt att han är inne!

Kusten
0

24 - Och jag, miss Långsamma Kusten fick inte iväg texten förräns nu *fniss* Skäms

kattassen
0

#27 Ja jag har som sagt bara möjligheter till mycket korta visiter då min storkatt är riktigt vrång. Dessutom är inte uterummet optimalt då det helt enkelt är för stort och våra katter måste passera där när de skall ut och in. Därför går det att få in en tam katt där en eller ett par dagar max. En skyggis därute skulle bli rent katastrof med alldeles för många fönsterväggar. Hoppas han vill krypa in i buren i morgon bitti. Får väl locka med god mat.

Han slängde i sig det lilla vi bjöd på när han kom…Rynkar på näsan En mycket hungrig liten kamrat och med benen så utstickande under all fin men tovig päls.Gråter

Men han är inte van vid andra katter tror jag för det är mycket morr och väs när han ser de andra genom fönstret. Jag har ingen möjlighet att rulla ner gardiner heller. Så det får bli konsert natten igenom om så erfordrasFlört

kattassen
0

Jag fann en mycket gammal annons på Upphittat:

http://www.upphittat.se/view.asp?id=3128

Undrar om det kan vara något? Nån som vill höra med annonsören i kväll? Annars får det vänta tills imorgon. (Börjar bli litt seg i hjärnan nu…)

Kusten
0

31 - Jomen det låter intressant. Hoppas han har chip.. men det finns inte så stor förhoppning om det just nu i och med att han heller inte är kastrerad. Känns inte så troligt iaf men man vet förstås aldrig… Det är en väldigt go och trevlig pojk hur som.

Kyss

kattassen
0

Frågan är om vi skall sätta igång stora annonskampanjen och försöka hitta en ägare? I såfall borde han kanske inte kastreras eller? Blir det fel då?

chigak
0

Så fin han är! Så skönt för honom att få hjälp med tovorna imorgon.

tuska
0

Är ni säker på att det är en kille   Är det inte tovor ni känt i baken??    jag tycker det ser ut som en blå- padds flickaFörvånad

tuska
0

aaaa…. det är väl tovorna som gör attden ser tvåfärgad ut på fotona

kattassen
0

#35 Nej vi är inte säkra på att det är en kille. Det kan mycket väl vara tovor i rumpan som känns som kulorna.
Jag har lite svårt att kalla h*n för han för det är ett mycket flickaktigt utseende. Små tassar och näpet uttryck i ansiktet.

Nu ikväll har h*n spunnit loss och kastat sig på rygg. Fick försiktigt klappa lilla magen också. Små goa nafs som tack. Ingen aggression alltså.Kyss

Gullimat
0

Ni är duktiga att hjälpa till där uppe i Göteborg. Heder åt er.

kattassen
0

Vi tar en bild till:

mymlanbus
0

Men kolla på sötnosen Kyss så snällt att kisse fick mellanlanda hos er

Kram

liinah
0

Åh så fin! Tänk vad glad h*n är som nu slipper gå omkring i kylan med tovig päls..

emjon
0

Vad glad jag blir över att kissen har fått hjälp av er alla inblandade och hoppas ni kan hitta en ägare till kissen. Skönt att kissen får hjälp med tovorna som måste göra väldigt ont.

Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

tuska
0

det är en flicka ser ni välCool   Kolla färgen på baktassen där sitter väl ingen tova som blivit felfärgad.   jag kan inte se så tokigt.

Hon är jättefin hoppas hon är chippad nu.  kanske är hon kastrerad oxå annars borde hon kanske ha bebis i sej den här årstiden.

Nu tar jag för givet att det är en tösabitSkrattande

mymlanbus
0

Är det en liten tjej? Glad

Kusten
0

43 - I såna fall tror jag det kan vara en Skrållan som finns på efterlysning. VILL tro det iaf Flört Har jämfört bilder nu och tycker inte det är heelt olikt. Om man tänker sig att kissen magrat av en hel del och att fotona är en del olika i färgerna.. hmmmm…

När hon/han kom ut från skogsnåren såg hon så näpet rufsig ut.. och när hon kom upp i famnen så kände man benigheten. Klamrade sig riktigt fast också. Klorna inborrade i axeln, men inte argt.. Och så det där halsbandet som låg hoptrasslat i tovan. Man blir gråtfärdig när man tänker på hur de kämpar de stackars små liven… hur många som bara passerar..

En massa människor måste ha sett kissen. Det låg inte direkt ute på landet stället.. centralare går det knappast att hamna. Möjligtvis Avenyn då..

liinah
0

Åh, då får vi hoppas på att det är Skrållan! Var någonstans låg efterlysningen?

DesireEsmeralda
0

Åh vilken otroligt söt misse. Påminner mycket om min gråa hona jag hade som barn Kyss Stackarn med alla tovor, måste göra rejält ont… Gråter

Och vad otroligt snabba ni är att hjälpa katterna! Läste tråden imorse och h*n är redan inne! Kärlek till er!!!

"Varje katt är ett original och ett mästerverk"

kattassen
0

Han har kulor i gumpen, det är helt klart. Mjuka runda ganska små. Det verkar vara en väldigt ung katt. Tänderna är också rätt små, ögonen är klara och ser friska ut. Min tanke är att han blivit utsläpp med halsband på kanske i en ålder av 4-5 månader och sedan har han inte hittat hem. Säg att han är ca 10 månader och har valsat runt där uppe ett halvår kanske?

Vi får väl se när veterinären får kollat lite och vad som finns under all pälsFlört

I morse låg han intryckt under en gammal kökssoffa som står där ute, jag fattade inte var katten var någonstans och trodde inte det gick att klämma sig in där under, det hade inte någon av mina katter klarat. Men Mr Longhair hade inga problem med att pressa sig in där. Med lite skinka i handen lyckades jag få ut honom - *pust* Känner att jag har inte tid och locka katt nu på morgonen.

Hoppas vi kan hitta något fint hem åt honom då han verkligen är en riktig gosboll! Spinner och kråmar sig, men gillar inte åsynen av de andra katterna. Jag fick hänga upp tyg för fönstrena så det blev lugnt.

mymlanbus
0

Så det är en liten grabb i alla fall :)

Klart att han ville få dig att leta på morgonen, lite kul ska han väl få ha Skrattande

Jenna-Gun
0

Aha ännu en spännande tråd.

Skönt att h*n inte går ute mer.

Nyfiken på vad veterinären säjer om kissen

kattassen
0

Nu har vi lämnat in honom till "barberaren" och han skall även bli kastrerad och öronmärkt under dagen. Veterinären tyckte han såg fin ut i öron och ögon. M.a.o hyfsat skick för att ha gått ute ett tag. Hullet var inte så illa heller även om jag kände ryggkotorna tydligt. Men det är klart jag jämför med mina gottegrisar där hemma där man får leta i fläsket för att hitta något benigtFlört

Nu återstår att placera honom!!! Vi måste hämta upp honom i eftermiddag och som det ser ut har vi ingenstans att leverera honom till. Han kommer ju att vara naken och behöver komma in i värmen.

Någon som har förslag?

Funderade på Djurskyddet i Mölnlycke 031-888880 men jag hinner inte sitta och ringa. Jag har bett Kusten men inte säker på att hon hinner heller.

Han var inte heller chip- eller öronmärktRynkar på näsan. Ca 10-12 månader uppskattades hans ålder till. Fin och trevlig och mycket vacker "MainCoon-look." Fast en lite mindre modell.

Han kommer med all sannolikhet att bli en mycket trevlig liten kompis för den som vill ha en långhårskatt.

Kamomill
0

Skönt att katten fick komma in:D I och med halsbandet verkar det ju ändå troligt att han har ett hem han kommit bort från. Finns det inge matchande efterlysning hos polisen?

sandra1977
0

# 52 det tänkte jag oxå på….o sen det här med kastrering…får man verkligen göra så hur som helst???katten hade ju iaf halsband..

bara en tanke….

kappa
0

# 53

Blir lite problematiskt att placera en okastrerad hankatt i jourhem…

Och släpper man kisse så får man väl räkna med att vad som helst kan hända.

Att någon kastrerar och idmärker den, placerar i jorhem och letar ägare är väl den positiva sidan av historien.

Mvh

Micca
0

Dumt att jag ska bort en vecka, annars hade han säkert kunnat campa här ett tag. Rynkar på näsan

kattassen
0

Han kan campa hos mig också tillsvidare. Jag hämtar under alla omständigheter ut kissen i em så får vi se var han hamnar sedan.Flört

tuska
0

Å va lycklig han ska bli när alla tovor är borta som stretat å dragit i lillkillen.   Toppen bra jobbat av er.

Att få campa hos dej med lite godmat å en flisfilt på den nakna kroppen blir han helnöjd.   Hoppas fortfarande att katten är saknad av någon vettig människa.

kattassen
0

#57 Jag har en tröja som Sara hade när hon var "ung" och ville prompt vara ute med de andra busarna trots vinterkylan. Matte tyckte hon var sååå liten och ynklig och säkert frös så jag fixade en stickad tröja åt henne… gissa hur poppis den varFlört. Men nu kan den nog komma väl till pass. Jag har kamin också.

sandra1977
0

#54 jag är absolut FÖR kastrering,det är inte det..jag bara tänkte..sen ska man väl inte bara förusätta att nån har släppt ut katten..den kan ju faktiskt ha stuckit!

anebit
0

Underbart att han nu blir kastrerad och får sina tovor bortrakade lille killen.

Så liten och villat bort sig lille stackarn, så skönt han måste tycka det är att få vara inne med god mat.

Säger som en annan skrev i tråden. Ni Göteborgare är för goa och vilket samarbete ni har.

tuska
0

Kattassen      Tänk va skönt att ligga framför kaminen med tröjan på sej, kan det bli bättre.  Jo att få äta sej riktigt mätt.    Vad heter han ?   lillkillen eller ?

anebit
0

Jag tycker han ser ut som en liten Casanova. Så vacker.

kappa
0

# 59

Se inlägg # 8 Glad

Om det är en seriös ägare kommer de säkert att bli jättetacksamma för att kissen blivit väl omhändertagen Flört

Självklart kan man avvakta med risken att den börjar pinka revir i katttassens uterum Tungan ute

Mvh

kattassen
0

#59 Ja, den kan naturligtvis vara "borttappad". Givetvis kommer det ut annons i GP inom kort samt att den läggs ut på div. upphittade-sajter.

Man kunde konstatera: Katten är inte särskilt gammal ca 10-12 månader och säkerligen varit ute närmare ett halvår vilket pälsen vittnar om. Detta betyder i sin tur att någon har släppt ut en katt i tättbebyggt höghusområde vid tämligen "späd" ålder.

Vet inte om jag vill lämna tillbaka katten till de ägarna… men det är min egen åsikt.

Kamomill
0

Fast den behöver ju inte ha blivit utsläppt - det är nog inte särskilt ovanligt att man har halsband på innekatter som en säkerhet ifall de skulle råka smita ut.

kattassen
0

#65 Nej självklart är det så. Däremot kollar jag alltid annonser i dagstidiningen, blocket, upphittat, katthjälpen etc etc. och det har under hösten inte varit någon liknande katt som anmälts borta. Detta är en sådan särskild modell så man hade reagerat.

Men katten kommer naturligtvis att fortsätta ligga ute på annons även nu som det är. Att katten kommit att kastreras är bara en fördel. En ochippad omärkt katt har sannolikt ingen stamtavla utan är en huskatt varför tveksamt om den skall ingå i avel. En samhällelig tjänst i huskattens statusvärld så kan man väl se det?

Jenna-Gun
0

Jag anser att har katten en ägare så får denna skylla sej själv som inte ser till katten.

Jag har varit och kastrerat flera hanar som har strukit omkring här i byn.

Skulle en ägare protestera om det finns en. Så lovar jag att den kattägaren blir riktigt utskälld.

Jag blir vansinnig på dem som har utekatter okastrerade.

kappa
0

Jenna! Håller med dig här Flört

Och vad hjälpte det att ha halsband på katten Obestämd 

Inte hittar den hem för det…

Hoppas trots allt att ägeren saknar sin katt och att de förstår värdet av att hålla katten inne om miljön kräver!

Mvh

kattassen
0

Där fanns ingen information på halsbandet heller. Kan ha suttit någon bjällra eller tub men inget stod skrivet direkt på vilket hade underlättat betydligt.

Icna
0

Jag använder halsband på mina innekatter och har skrivit telefonnr på halsbandet för säkerhets skull, plus att de självklart är idmärkta, för att de ska kunna komma hem om de skulle råka smita ut.

Hoppas Mr Longhair har en ägare som saknar honom förtvivlat, men man tycker ju han borde vara anmäld försvunnen på ett eller annat sätt. På jobbet finns det faktiskt flera som tappat bort sina katter på ganska kort tid, men trots att jag sagt till dem att polisanmäla det och lägga ut annons, tror jag inte att någon gjort det utan verkar bara accepterar att de är borta, även om jag tror att de saknar och tycker sina katter. Fast jag tror det beror mkt på att man har sett lodjur i området att de bara tror att de blivit tagna, men endå.

Det enda alla människor har gemensamt är att de är unika...

kattassen
0

#70 Jag är ledsen att behöva kontra dina arbetskamraters inställning med att säga gör man sig inte det lilla besväret att efterlysa sin bortsprungna katt via annonser/polisen etc. då kan man nog räkna med att den inte kommer tillbaka och man kan inte sakna den särskilt mycket anser jag.

Saknar man och tycker om sin katt gör man en ansats att få hem den medelst annonsering och efterlysning.

kattassen
0

Här är den "nyfriserade fläskfilén":

mymlanbus
0

Lille glutten då :) men fryser han nu? Så söt han är Kyss

kattassen
0

#73 Nja vi har dragit på kamin därute och han är förvånansvärt varm i skinnet, och så far han runt och sitter inte still en sekund när han skall fotasFlört Han tror att jag kommer med mat så fort jag visar mig däruteFlört

Här ser man också hur mager han faktiskt är. Det är skinn och ben. Ryggraden är som en kulrad och skulderbladen sticker upp så man nästan kan skära sig på dem. Veterinärens första intryck var att han inte var så undernärd - men det var hanGråter

emjon
0

Lilla kissen så fint att ni tagit om hand och hjälpt honom. Nu kan allt bara bli bättre i hans nya liv.

kattassen
0

#75 Ja vi får hoppas det! Det kan ju inte bli värre än det liv han levde med minimalt med mat och omsorg.

catfoot
0

Lycka till lilla vackra kisse..Hoppas innerligt att du hittar ett hem..Är så lik min gamle kisse Frippis som blev närmre 18 år innan åldern tog ut sin rätt..

Ditt hem är där din katt är.Kyss

OT/Snyggt ....

Raja
0

Vilken sötnos men fy vad mager han ser ut. Helt otroligt att han kan ha gått runt så länge mitt i stan utan att nån reagerat!

anebit
0

Lilla gubben, så liten och sliten.     Kyss

Tänk att ingen har reagerat tidigare.

Tack TS, kattassen och kusten för att ni finns.

kattassen
0

#79 Liten men tuff kan man nog säga!

Så mycket ljud från en sådan liten kropp - helt otroligt. Han står i altandörr-öppningen och ylar så de andra katterna springer gatlopp för att slippa konfronteras med "den nakna råttan" som matte har släpat inSkrattande

Icna
0

#71 jo det tycker ju jag med det är därför jag tjatat om att anmäla det och försökt få de som har katt att chippa dem, men de har sådan konstiga svar och inställningar att man blir förundrad och mkt måste bero på okunskap och inte bara att de inte bryr sig. "Jag har haft x antal katter i x år och har aldrig behövt gå till vet och behöver därmed ej försäkaring nu heller", "katten går aldrig utanför tomtgränsen den måste blivit tagen av lo" osv… suck…

#73 Varför är han blå i örat på bilden?

anebit
0

#81  det står i  #51  att han ska öronmärkas så det är väl färg från det men det sitter lite långt ut på örat som det ser ut

Icna
0

#82 ja, jag tänkte på märkning först, men tycker det ser kontigt ut.

kattassen
0

Ja det är en öronmärkning. Färgen skall sitta kvar tills den ramlar av. De har tatuerat ganska långt ut då han är väldigt hårig inne öratFlört

Jenna-Gun
0

Så skönt det måste vara utan alla tovor.

Lille skruttis. Ät matte ur huset nu och bli en stor och lurvig herre framöver

kattassen
0

Han fick en äggula idag som slank ner i ett huj! Skall ju vara bra för pälsenFlört

huskatt08
0

¤86¤  Vilken päls Flört

Kärt barn har många namn…nakna råttan, fläskfile mm Skrattande

kan inte annat än le när jag läser.

Men stackarn han var ju mager….så bra att du kunde ta in honom även om det är en nödlösning , kattassen.

Hawknestgrove
0

En jättemedalj åt er!!!!!

kattassen
0

I helgen kommer det ut en neutral annons i GP så får vi se om någon nappar.

Ringde by the way Djurens Vänner här i stan…

Det är ju så att de har sitt tillhåll inte långt från denna kattens upphitte-ställe så man kan ju misstänka att någon har anmält dit om de förlorat sin katt. De hade dock vetskap om en annan långhårig grå katt i ungefär samma område. Den var också hemlös men någon på en gata hade sagt sig ha omhand katten men missköter uppdraget så att säga. Den katten ränner visst runt däruppe också. Tyvärr visade det sig nog inte vara vår kise. Det var ju synd.

Får se vad som blir utav detta. Jag håller kontakten med Djurskyddsföreningen i Mölnlycke som lovat att ta ansvar för honom. Jag kommer att vara jourhem så länge det funkar här hemma. Det får helgen utvisa. Annars skall de bereda en plats åt honom. Han har ju en tandfraktur också som inte blir billig att åtgärda. Besöket i onsdags blev också dyrt då det var både klippning och röntgen utöver den vanliga "servicen".

Hawknestgrove
0

Oj, som du kämpar på!

kattassen
0

Nu får vi se hur det blir efter annonseringen in helgen. Djurskyddsföreningen kan hysa honom någon gång i mitten av nästa vecka. Han får försöka bo hos oss tills dess. De är väl inte helt överens om att ta hela fakturan från uppstarten, kanske måste dela på den och helt plötsligt blev man en tusenlapp kortare:-( Vi får se vad som händer.

Jag kan säga att det är en livlig liten gosse (minns nu med fasa hur det var att ha ungkatt i huset…pust). Vippor, möss allehanda snoddar etc är helkul! Att kliva runt i fönster osv är också en höjdare inkl. riva ner…Skrikandes. Mina 3 ser förskräckt på och undrar "is it a monster?" Flört

Annars är han en jättekulig kille som säkert kommer att bli jättetjusig när frillan ordnar till sig igen.

kattassen
0

Några nya bilder på vår livsnjutare:

Här intagit jour-husses säng till fulloFlört

kattassen
0

"Jag gör allt för att charma in mig här"

emjon
0

Gosegubben vad fin han ärGlad

Jenna-Gun
0

mmmmmmm så söt han är. Vill klappa klappa.

kattassen
0

Han är jättesöt och varm och go i sitt skinn. Lite sphynx över honom, men ändå med någon cm snaggFlört Väldigt len och mjuk - lite angora-aktig sådär.

Drawich
0

Enligt det jag läst så tror jag det är en rymling du fått tag på.. Katter kan vandra långt du har inte funderat på att titta på saknade katter utanför gbg? Min katt rymde en gång och hittades ca 10 mil härifrån och det är ändå väldigt kort emot vad en katt kan vandra.. Det att han inte hittade hem igen kan tyda på att han är långt hemmifrån.. Kolla bara på vilda kattungar som är ute och vandrar när mamma är borta.. Dom hittar hem igen fastän dom är så unga så att dom knappt öppnat ögonen..

Att han inte är chippad eller märkt sen tidigare (vad jag förstod) tyder mycket på att han inte används inom avel och därför kan det varit en fördel att kastrera honom men ta inte förgivet att det är populärt att kastrera katter man hittar så snabbt ifall ägaren dyker upp och det är en prisbelönt avelskatt som rymt eller en unge till högt ställda föräldrar..

Den verkar ha smitit när den var ung, kanske dom inte hann märka den innan? Det är väl lag på hur ung katten får vara innan den chippas med?

huskatt08
0

Åh..sicken sötnos Kyss han vet redan hur han ska charma…

tuska
0

# 97   kattungar chippas vanligast vid 12 veckors ålder då även veterinärbesiktningen och andra vaccinationen görs.  Många kastrerar även djuren innan försäljningen.

Drömmen vore att det var lag på det

kattassen
0

Jag hänger med på mycket av det du säger. Visst kan den rymt vid tidig ålder. Det känns dock lite märkligt att han då bar halsband. Visst har många halsband på sina innekatter men det är nog mer i undantagsfall. Att han rymt långväga är ju en tanke men också ganska sällsynt dock. Jag har plöjt igenom ett dussin olika sajter, annonseringsställen osv. Inte bara i Göteborg utan över en större geografisk yta.

Har man en avelshane som rymt bemödar man sig säkert med ett större engagemang gällande annonsering. Det finns ingenting som matchar denne katt på ett år bakåt.

**I dagens GP finns annons. 1 person har ringt!!! Det var inte dennes katt. **

Nåja, den når ju bara Göteborg med omnejd men håller man på och söker efter sin katt så läser man säkert tidningsannonser länge och ringer på varje som kan verka matcha.

Att katten sedermera inte heller var märkt tyder också på att den inte har någon stamtavla utan är en huskatt. Som tuska skriver så säljer nog inte många seriösa uppfödare en omärkt katt. Vanligtvis chippas och vaccineras katten före försäljning. Finns det en ägare är det bra - finns det inte så kommer han att få en ny.

Icna
0

OM han har ägare lite längre bort kanske blocket kan vara bra att annonsera på eftersom det når folk över hela landet

kattassen
0

#101 se #64

Marga
0

Har just läst hela den spännande tråden från början till slut. Det finns många som ska ha heder för att den supersöta (men ack så magra) katten nu är inne i värmen (Kattassen, Kusten). Men jag tycker Leroy0001 är värd ett extra supertack för att han var den som äntligen reagerade och försökte hjälpa katten. Vilket öde den fina katten annars hade gått till mötes vill jag inte ens tänka på!

Sen tänkte jag på det där med halsbandet. Det rekomenderas ju att man sätter halsband på en upphittad katt om man misstänker att den har ett hem, och skriver ett meddelande där man ber ägaren höra av sig och bekräfta att den har ett hem. Men vad händer om den inte har en ägare (eller inte hiittar hem), och sen inte heller kommer tillbaka till den som satte på halsbandet? En ev tub med telefonnummer till upphittaren kan ju med tiden ha fallit bort. Alltså, en långsökt teori kunde vara att katten inte hade halsband när den ursprungligen rymde utan har fått det senare.

I så fall kan även efterlysta katter utan halsband vara aktuella.

kattassen
0

#103 Självklart är inte halsbandet det avgörande. Men än så länge finns inga katter överhuvudtaget som passar in. Men vi får se vad helgens annonseringskampanj ger.Flört

Lena
0

#104 Hade missat detta att ni fått ny gäst därhemma! Vilken fin kisse han är. Påminner om våran Saga i färgerna. Vilken tur för honom att han fått komma in. :) Man undrar vad som hänt honom? Synd att katterna inte kan tala! Bra jobbat av er! :)

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Hawknestgrove
0

Så mysig han ser ut! Räknas han till Kustens katter?

kattassen
0

#106 Nej han är inte Kustens katter.

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.