Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketttips-råd
Läst 451 ggr
Fialotta
0

En till katt eller inte?

Jag har en underbar liten kattflicka just nu men funderar på att skaffa en till. Min nuvarande katt är dock prioritet och hon är lite skygg och rädd av sig men samtidigt så är hon otroligt ledsen när hon är ensam. Trots att hon sällan är ensam och då bara korta stunder.. Så nu funderar jag på om jag ska köpa en katt från ett katthem men ä rrädd att det skrämmer henne. Vad tror ni? Är det någon som har något råd?

evamojje
0

Hej eftersom din kisse e lite skygg och ledsen så kanske en kompis vore bra.En snäll hankatt vore nog en rolig kompis för henne *L*

Tass från Mojje & Eva + Minni & Zotis

Skicka ett sms med texten Katthem 25 eller Katthem 50 till nr 72970 så skänker du Stockholms Katthem motsvarande belopp.

Tezza
0

Jag tror oxå att en kattkompis till din katt vore en ide. Åk till ett katthem och träffa lite katter. Katterna som bor på katthem är ju oftast väldigt vana andra katter. De på katthemen vet ju oxå om vilka katter som ev inte skulle gilla andra katter. Jag skulle ha tagit en lite äldre, lugn katt.

Pelusa
0

Tror du är inne på rätt spår, Fialotta. En kattkompis är nog precis vad din lilla misse behöver.

Tänker nu oxo på en något äldre, godmodig katt kanske, som är van att ta hand om yngre missar! Eller kanske en snäll och orädd yngre misse som lekkamrat skulle passa!

Åk till närmaste katthem, vandra runt i lugn och ro. Snacka och klappa missarna… och fastnar du för någon så boka missen direkt. Annars gör någon annan det!

Lycka till med missarna!

/Pelusa

Lena
0

Tror precis som föregående talare att en kattkompis skulle göra susen! Många gånger blir skygga katter frimodigare när de får en annan kattkompis. Om du är osäker kan du börja med att vara jourhem för att då se hur din kisse reagerar. Fungerar allt bra kan du sedan ta över kissen permanent. Just nu finns det 19 kissar som lever under avlivningshot. (Se tråden Akut avlivningashotade kisar) Allt ifrån kattungar till äldre katter. Det brukar vara lättast med en kattunge eller ungkatt.

Var bor du någonstanns? Dessa katter finns i Småland. Transport brukar kunna ordnas.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Fialotta
0

Tack för alla svar. Jourhem vågar jag nog inte vara, jag tror att min katt kommer bli väldigt orolig i början med en ny katt. Men en äldre lugn katt var min första tanke, jag tror det hade passat henne bäst. Men jag tänkte också att en äldre katt kan ha varit med om en del också… Jag tror jag får åka till ett katthem och se. De känner väl katterna en del och kan råda också…

evamojje
0

Du behöver inte vara orolig för att din katt skulle bli rädd eller orolig pga jourkissar eller en äldre katt oavsett så kommer dom första veckorna med en ny katt vara en bergodalbana för alla katter fräser och har sig tills dom hittar sina roller det är deras naturliga sätt.så jourhem kan definitivt vara ett alternativ för dig att prova - det är i vilket fall inte någon skillnad på dom kissarna och kissarna på katthem :-)

Tass Mojje & Eva + akutkissarna Minni & Zotis

Skicka ett sms med texten Katthem 25 eller Katthem 50 till nr 72970 så skänker du Stockholms Katthem motsvarande belopp.

Fialotta
0

Hur är det med sjukdomar då? Kan inte jouhemskatter bära sjukdomar som min katt kan få då?

evamojje
0

Alla jour katter och katthemms katter blir udersökta och vaccinerade innan dom kommer ut till folk.Skulle nog säga att du får en friskare katt än om du skulle köpa genom annons.samt att katthemmen ser till att katterna får sina undersökningar/vaccinationer regelbundet även när dom är på jourhem då får jourmatte ta dom till vetrinären men katthemmet står för notan.

Så du får garanterat en frisk kisse  Glad

evamojje
0

oj va stavfel det vart SOLLY *s*

Fialotta
0

Jasså men då låter det ju mer intressant. Bara inte min katt blir ledsen när kompisarna försvinner…

evamojje
0

Vet du att dom vänjer sig och som med min katt så är det precis som om han vet att han hjälper till med att ta hand om kissarna *L*

Och det kan ju vara så att jourkissen är en katt som verkligen funkar med din katt och då kan du ju behålla honom/henne *L*

Pelusa
0

Tar ju oxo för givet att din lilla misse är vaccinerad både mot kattpest och snuva, Fialotta!

Fialotta
0

Självklart är hon vaccinerad.

Fialotta
0

Jag ska absolut kolla upp detta med jourhem, det låter ju väldigt mycket bättre än jag trodde.

evamojje
0

Ja det är givande och roligt både för dig och din kisse Glad

Lena
0

#14 Helt klart ett bra alternativ att ha i åtanke! Då kan ni göra en god gärning samtidigt som ni tester er fram.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Tezza
0

#10 Fastnar du och din kisse för jourekatten så kan ni ju behålla den:)

[helenal]
0

eller varför inte ta hand om ngn av dem akut katterna?

evamojje
0

ja men då får du snabba dig på finns bara 5 kvar kan vara ännu mindre nu

Ha de bra

Massor med tassar från Mojje,Minni,Zotis och Eva

[helenal]
0

f9nnsd e bara fem kvar?OJ!!! det gälelr verkligen att annonsera i tdidiningar!!! även i Gp finns det djur annonser!!

jag antar att katterna va gratis

evamojje
0

gratis aldrig!! Alla katthem tar betalt för sina katter även i det här fallet.

[helenal]
0

va braaa!!!men de blir nog billigare:)

evamojje
0

Nej inte billigare heller.Katthem är ju förespråkare för att höja kattens status.Då sänker man inte priserna för att bli av med dom det går ju helt emot det dom försöker få fram.

[helenal]
0

jo jag förstår väll det, men nu menade jag att det var väll poliserna som hade hand om katterna? dem skulle avlivas på måndag… sänker man inte priset då? hmm jaja!!

evamojje
0

*s* nej det var inte poliserna som hade hand om dom .Det var polisen som beslagtog dom och betalade för pensionatet men det var katthemmet som tog hand om dom *L*

Så nej ingen katt rea här inte *L*

[helenal]
0

heheh men va bra att så många hörde av sig!!!