Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikett: bilder-filmklipp
Läst 3089 ggr
Faxlin
0

Misse och Mojje hos Åsa

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Japp nu har jag dem här. I förmiddags han jag små prata lite med dem och sopa lite i fikarummet. De håller sig på sin kant. Mojje under täcket i soffan och Missan i ett mörkt utrymme bakom soffan.
Ingen vill gärna ha mig där. Men ingen av dem protesterade mot mig heller.
De liksom bara tittade på mig som om jag kom från Pluta. Och önskade nog att jag åkte tillbaka dit också :-)
Men, nu ska jag snart upp igen och se till dem och fylla på matförådet. Bara gubben kommer hem med kattmaten. Ja och en hel bil:-)
Så jag tänkte i alla fall visa er ett par, dåliga kort visserligen. Men ändå ett par kort på dem.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Faxlin
0

Ett till på Mojjemannen.

Audiatur et altera pars

Faxlin
0

Missan gömde sig där det var så mörkt att hon inte ens syndes. Jag fotade på måfå och fick se på kameran att hon var där:-)

Audiatur et altera pars

Lena
0

Tack Åsa för rapport med foton! Så skönt att veta att herr & fru Skygg nu kommit på plats hos dig. Sedan får man ju räkna med att det kommer att ta sin lilla tid innan de hunnit landa ordentligt efter den långa resan, miljöombyte och allt. De ser lite förvånade ut på bilderna. Lite som att de tänker "hur kom vi hit".

Många kramar till Missan och Mojjemannen från oss alla i Alvhem!

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Cammo
0

Hej Åsa!

Så skönt att dom är på plats! Mojjemannen har alltså hittat någonstans att krypa under…då kan du snart klappa honom genom täcket! Så småningom…kan du klia honom i ansiktet. Det älskar han! Men nu får dom ta det lugnt och vänja sig vid alla nya intryck.

Jag saknar dom jättemycket, men vet att dom får det så bra hos dig, tack snällla Åsa! Och tack till all er som gjort detta möjligt genom att skänka pengar till Missan och Mojjes resa! Och tack Evangelines familj som kör långt och länge för dessa små missar!

Kram

Cammo

Faxlin
0

#4: Klappa honom genom täcket har jag fått gjort redan. Utan protester. ;-)
Han kikade fram lite idag när jag pratade. Lite som, men herregd människa är du aldrig tyst;-)

Audiatur et altera pars

Emelie123
0

Vad bra att höra att Missan och Mojje har det bra! Jag och mamma saknar dom såååå mycket. Dom har ju ändå varit och ätit hos oss i 2 år nu. Vill gärna ha mer bilder av domSkrattande. Skulle vara jätte tacksam.

Faxlin
0

#6: Lovar att jag kommer uppdatera er med bilder hela tiden. Men nu i början blir det inte så mycket. Jag vill inte skrämma dem och störa dem i onödan liksom.
Vi får se om de river fikarumet i natt igen, då ska jag fota resultatet av deras vilda nätter i alla fall i morgon. ;-)

Audiatur et altera pars

essut
0

Grattis att ni tog hand om katterna. Ni är verkligen änglar…

maggan47
0

så roligt att dom är på plats, klat dom är förvånade, men var är vi nu…..FlörtMaggan47

[helenal]
0

dem kommr tacka dig sen ÅsaF:)ska dem bo permanet hos dig nu?hur stor är fikarummet dåå?ska dem få träffa dina nara katter sen?

Faxlin
0

#9: Ja de saknar nog de människor de lärt känna som brydde sig om dem där uppe i Luleå.
Känns nästan lite elakt att tagit dem därifrån. men jag hoppas de inser att jag inte är så dum jag heller. ;-)
Nu har de liksom de andra missarna börjat på PlaqueOff i maten, och det verkar slinka ner ändå. ;-)

Audiatur et altera pars

[helenal]
0

jag tror dem gillar dig också:)

Faxlin
0

#10: Ja de kan få träffa mina katter sedan när de är tillräckligt fäst vid mig för att förstå att de andra pälsarna också är snäll :-)
#12: Har varit där nyss och kollat till dom. En kall cyckeltur kan jag säga. ;-)
De har mat och vatten och ren låda. De höll sig fortfarande undan. Men det är ju inte så konstigt då allt fortfarande är jätte nytt för dem.

Audiatur et altera pars

[helenal]
0

finns fikarummet inne i samma hus? undra va de gör när inte du e drr:) e hon dräktig igen?

Faxlin
0

Fikarummet finns i samma hus som stallet. Man får liksom gå genom stallet, genom foderkammaren, och genom sadelkammaren för att slutligen hamna inne i fikarummet.
Ja naten till i dag, alltså deras första natt. Då hade de rivit ner alla hyllplanen från bokhyllorna jag har där. det låg saker överallt kan jag säga. ;-)
Så inte sover de i alla fall.
Jag har bara sett slymtar av henne så jag kan inte avgöra om hon är dräktig i dennastund tyvärr.

Audiatur et altera pars

Jenna-Gun
0

Härlig berätelse om makarna Skygg.

Kommeratt följa denna tråd framöver .

Skönt att du tog hand om dem.

Jenna

Faxlin
0

Kan säga att de nog blivit lite rädda för de fallande hyllorna. Nu har de hyllor jag hunnit sätta tillbaa fått varit kvar. ;-)
De håller sig på betryggande avstnd från läskiga Åsa. Men de äter och dricker som de ska. Har fått fylla på skålen med torrfoder två gånger i dag redan. ;-)
Ska sätta in en skål till tror jag. Men jag avvaktar lite. Vill inte att de ska sluka maten för snabbt. Bättre ge dem flera gånger per dag istället.
De får numera sin PlaqueOff med kvällsmaten. Och den slinker ner fint.

Mina andra stallkatter har nog uppmärksammat att det finns fler missar i stallet nu. Lite nyfikna är de över den stängda fikarumsdörren och lite ledsna på matte som håller dem därifrån.
Men det får de leva med. ;-)

Audiatur et altera pars

[helenal]
0

mn sen kommer väll mamma och pappa skygg få umgås med resteb av stallkatterna?har du bara ute katter då=

Faxlin
0

#18: Ja när det visar sig om jag lyckas få dessa två skyggisar att tycka om mig och de blivit friska så ska de få träffa mina två stallkatter.

Nej jag har två kattungar som levver hemma hos mig också. Den ena ska flytta till Stockholm och bli innekatt där och den andra vet jag inte. Har inte hittat det rätta hemmet än. Jag är petig nämligen. Om inget som känns rätt dyker upp får Mys stanna hos oss. ;-)
Dock är jag allergisk mot katter, så vi får se hur lång tid det dröjer innan jag hamnar på sjukhus utan luft ;-)
Men det finns ju astmamediciner så jag klagar inte.

Audiatur et altera pars

[helenal]
0

tur att det finns medeciner för astma. Har dock läst på vissa katthem sidor att en katt måste genast bort pga av allergi i familjen…

modellflickan
0

Söta dom är bägge två. Du är underbar som tar hand om dom :)

Faxlin
0

#20: Ja det lär inte hända här. Jag har då både hästar och katter fast jag är allergisk. ;-)
Jag skulle aldrig kunna göra mig av med ett djur för att jag är allergisk. Det är ett livslångt åtagande man tar sig. Så är det bara.

Audiatur et altera pars

Lena
0

Tack Åsa för rapporterna om Misse & Mojje! Det ser ju lovande ut med den goda aptiten och busandet om nätterna.

//Lena

"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

[helenal]
0

jag tror att de kommer älska att bo hos dej:)

Faxlin
0

#23: ja just det att de äter bra fast de är på nytt ställe känns bra. Det är ett bevis för att de åtminstone mår lite bra.

#24: Jag hoppas du har rätt. Känns som om jag behöver göra mer för dem. Sitter och klurar på vad.

Audiatur et altera pars

Cammo
0

Åsa! Bara det att du finns där för dom kommer att få Missan och Mojje att känna sig tryggare och tryggare för varje dag. Dom kommer att vänja sig vid din röst, vid din lukt och vid ditt rörelsemönster och veta att "Här kommer vår vän!"

Innan jag gick in till missarna i bodan, förberedde jag dom alltid att det var jag, genom att säga "Det är bara jag som kommer"…och kanske kunde jag ana lite mindre panik i ögonen nrä jag kom in. Har du förresten någon hylla eller något missarna kan ligga på så att dom är högre upp än dig? Bara det att få känna övertaget att "vi är stora, vi är här uppe, större än dig" tror jag är bra! På dagarna låg Mojje mest under sitt täcke, Missan låg hela tiden uppe på hyllan. På kvällen flyttade Mojje upp till Missan och låg kvar där fast jag kom in i bodan! Så ett sådant övertag är bra att kunna ordna åt dom!

Du gör det så bra Åsa, det räcker med att du är precis som du är!

Kram

Cammo

[helenal]
0

va mer kan du göra än att erbjuda dem ett fantastiskt hem? md trygghet,lek och kärlek:)

Faxlin
0

#26: Jag har ju bokhyllerna och kylskåpet där inne. Just bokhyllerna använde sig Sockan av när hon kom till oss och var osäker. Det är en liten kant i framkanten på hyllan som gör det perfekt för en misse att kika ner på en utan att synas så mycket själv. ;-)
Men än så länge så gömmer de sig bara.

#27: Ja något mer i alla fall. Ska bara klura ut vad. ;-)

Audiatur et altera pars

Lena
0

#28 Det kommer att ge sig ska du se. Ge dem en vecka att landa på i den nya miljön först. Fasta rutiner med mat och trygghet kommer att få dem att börja lita på dig mer och mer.

//Lena

Faxlin
0

Här har jag engagerat den äldste av barnen. en lugn och pålitlig kille på 14 år. han har nu suttit och jollrat inne hos dem i en och en halv timme idag. Och så satt han och jollrade på samma sätt när han gjorde rent lådan och fixade med mat och vatten.
Joller= stackars små missar som tror vi är elak. om ni ger oss en chans ska ni se vi är snälla. mycket gos och godis har ni att vänta bara ge oss en chans
Stackars små missar som människor skadat snart ska ni se att inte alla är lika.

hihi, han skulle döda mig om han visste att jag spionerat på honom. hihi

Audiatur et altera pars

Lena
0

#30  Vad gullig din son är mot katterna! :)

//Lena

Faxlin
0

#31: Japp det är han. Var riktigt roligt att höra honom. Och att veta att någon var där inne och bara var liksom. detta medans mamma fick göra det roliga i stallet med att mocka boxarna. ;-)

Audiatur et altera pars

Pelusa
0

Jag blir varm i hela kroppen när jag läser om din gullige 14-årige son, ÅsaF. Kan bara konstatera att han oxo har hamnat i det rätta hemmet, precis som missarna och hästarna och….Cool

/Pelusa

Cammo
0

Underbart Åsa! Vi ska inte skvallra..:) om att du både hört och berättat för oss! Det är ju precis detta som missarna behöver, någon som pratar vänligt och lugnt, och som bara existerar där i deras närhet! Jag kom på ett tips till er igår kväll, och så skulle jag berätta det nu idag, men har glömt bort vad det var…men hur illa ställt är det i min skalle egentligen? Återkommer när min hjärna har börjat fungera igen!

Kramis tiller alla!

Cammo

Jenna-Gun
0
Emelie123
0

Vad kul att  höra att allt är bra där nere med Missan och MojjeSkrattande.

evamojje
0

Hejsan

Vad fint av dig att ta hand om Misse & Mojje jag hoppas att allt kommer att gå bra.

Jag har själv en skogis som heter Mojje och är akuthem till Minni & Zotis…och mysigare kissar får man leta efter men dom var vildkatter först men sakta men säkert så blir dom mer och mer modiga *L* gäller bara att låta dom göra saker i sin egen takt *L*

Kli & Tramp Mojje & Eva+Minni & Zotis

Skicka ett sms med texten Katthem 25 eller Katthem 50 till nr 72970 så skänker du Stockholms Katthem motsvarande belopp.

vanessa
0

Detta värmer mitt hjärta en kall dag som denna.

Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Faxlin
0

Jag kan berätta att just nu existerar vi i mörkret. de ser oss men vi ser inte dem. Inte lätt att se två svarta katter när strömmen har gått.
Här hemma har vi el men i stallet är det mörkt.

Audiatur et altera pars

Lena
0

#39 Förstår att det är svårt att se dem om det blivit nattsvart. Hoppas elen kommer tillbaka snart.

//Lena

evangeline
0

Hoppas elen kommer tillbaka snart!! Inte så kul för hästarna kanske när det är becksvart?? Missarna lär ju klara sig i mörkret. Men blir inte elementet i kisserummet också kallt då? Är det nåt Missan och Mojje älskar så är det ju värme, ju mer desto bättre. Kan man ju förstå som de har fått frysa. I Cammos frigga var det rena bastun, men katterna trivdes!!

Du får väl slänga in några extra filtar till dem i så fall..

Sätter in pengar till dig i dag Åsa!

Evangeline

evamojje
0

Jag hoppas att elen har kommit tillbaka :-)

På söder i Stockholm så blåser det som bara den och det har nog kommit en 20 cm snö och det snöar fortfarande.

Med tanke på blästen så är det skönt att vara inne i värmen.

Hoppas kissarna mår bra , mina har krypit upp i en hög i soffan och sover just nu *L*

Kli & Tramp Mojje & Eva+Minni & Zotis

Skicka ett sms med texten Katthem 25 eller Katthem 50 till nr 72970 så skänker du Stockholms Katthem motsvarande belopp.