en kattunge för tio kronor?
I somras så skullle jag handla jordgubbar me min pojkvänns familj ute på landet(man plockar själv) vid "kassan" stod det jordgubbar 25 kronor och kattungar tio kronir! man kunde tydligen bara gå till ladgården mittemot och välja en.. vad hemskt.. det verkar inte seriöst att me avsikt köpa jordgubbar emn istället komma hem me en kattunge.
Min pojkvänns familj köpte en katt därifrån,en jätte fin men de är verkligen djurvänner också men vissa kan ju köpa kattungarna för barnens skull och sen inte veta ansvaret…:(

Det är väl ett typiskt sätt för folk att skaffa sig dessa sk sommarkatter. Att få med sig en kattunge för en tia när man åker och köper jordgubbar rimmar lite dåligt med det seriösa liksom.
Många av dessa katter fick säkert inte det liv de så väl förtjänar.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Ja och värre ändå, som ormmat
Fy sjutton så arg man blir.
Så bra att den kisse din familj köpte ändå kom till ett bra hem.
Jenna

Vilket dåligt sätt! Att folk inte kan veta bättre än att bara "ösa" bort sina djur…
/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis
Tänk att de är billigare att köpa en katt än en liter jordgubbar! Vad säger det om kattens status?
I en diskussion jag hade på ett annat forum om det här med att katter bör kosta ordentligt med pengar tog en medlem lite illa vid sig. Hon menade att de minsann tagit väl hand om sin kisse även fast den inte hade kostat något. Och naturligtvis är det så att många katter trots frånvaron av pris ändå har tur att komma till bra familjer precis som din pojkväns familj helenal. Dock ökar risken för att det går åt skogen, vilket vi varje dag får tråkiga exempel på.
Ofta menar säljare av kattungar att de inte kan ta för mycket betalt för då får de ingen som tar kattungarna. (många tror att de hjälper katterna till nya hem genom att ge bort dem mer eller mindre gratis) Det där tror jag dock är en myt som hålls vid liv bara därför att folk tror en massa saker. Om man vaccinerar katterna, chippsmärker dem, avmaskar efter konstens alla regler och veterinärbesiktigar dem innan de adopteras kan man ta betalt för det man gjort eftersom det ändå är vad den ansvarige kattägaren bör göra. Det fungerade fint för Sagas kattungar och jag vet flera andra som gjort det med framgång.
//Lena
PS! Saga kom som dräktig hittekatt till oss.
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Rent sagt vidrigt! En kattunge är tydligen billigare än en påse tuggummi! Om jag hade sett detta så hade jag tagit ett rejält snack med dom ansvariga!
hmm jo men nu e de så att min killes pappa bor på landet och tycker detta är naturligt,jag kollade aldrig på kattungarna men ibland har dem dem i "ståndet" där dem står och säljer jordgubbar.. några meter bort från huset.. jag hade ju en tia på mig men hade tuv'rr redan tingat zorro och Tiger… en liten flicka på fem år ville ha en katt o dem gic och kollade på den.. hon övertaalde sin pappa att sköta om den.. eller hur liksom.
kämns dumt om jag skulle snacka med dem.. skulle nog inte förändrats så mycket.. hon sa att katterna bara var 8 vckor..så de einte ens 12 veckor innan dem säljs. Davids föräldrars katt Maja som numera har en kattunge var 7 veckor när dem köpte henne…
#7 Om man vågar är det alltid bra att ta ett snack med människor som mer eller mindre ger bort katter sådär. Fast jag är fullt medveten om att det inte alltid är läge att göra det. ibland kan situationen vara för känslig osv. Men om ingen reagerar kommer det inte att bli en ändring. Att de dessutom säljer dem så unga som 7-8 veckor är verkligen dåligt. En katt som tas så tidigt från sin mamma kan få alla möjliga beteendestörningar längre fram i livet.
//Lena
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Jag tror att i de flesta fall är det den egna katthonan som får ungar.Hoppsan fick hon ungar-då måste vi se till att bli av med dom. En del slår ihjäl dom, andra dumpar dom i skogen eller på andra ställen och en del skänker bort dom eller säljer dom billigt.Kastrering skulle lösa problemet.Då slipper de tänka på hur de ska bli av med kattungarna. Sen tror jag också att om man tar hand om en dräktig hittekatt är man mer benägen att se till att kattungarna får bra hem.
“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream.
Jag tycker också man ska ta ett rejält snack med dessa så kallade kalla människor. Om vi tiger vilken nytta gör vi då?

Det är ju lika illa med kaniner faktist. Kände en bonde en gång som jag köpte hö av. Han hade flera stycken kaninungar i en bur ute. Jag frågade vad han hade dom till. Vet ju att en del föder upp för att äta bl a. Då sa han att det var till barnbarnen. Men till hösten då, frågade jag. Ja, då slaktas dom och grävs ner sa han. Fast jag berättade att ev djuraffärer köper in kaniner för försäljning. Men det brydde han sig inte om, det kände jag. Han hade ju alltid gjort så här och det var ju minst bekymmer. Fy fasiken va?

Det är mycket tröttsamt med dessa så kallade priser på katter. Jag var på ett djurskyddsmöte i helgen, och där ringer föreningen till alla som skänker katter eller säljer dem löjligt billigt. Det är bra gjort av dem att informera "ägarna". Några ringde tillbaka till föreningen och meddelade att fler svarade på annonserna när de satte ett bra pris. Så det är nog något att tänka på för "prissättarna".
Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.
Alltså missförstå mig inte nu såklart jag skulle vilja hjälpa dessa missa roch prata med ägaren,men jag var där för att plocka jordgubbar emd min killes familj och de anser inte att det e något fel att sälja katten så eftersom de själv köpt en då vill inte jag sätta igång med en diskussion, men jag minns att jag frågade vrför katterna är så billiga? då sa tanten att annars blir vi inte av med dem,och att skänka dem betyder otur…. Men jag tycler givetvis det är fel,men vissa av dem katterna hamnade ju i ett bra hem iallafall.. bättre de än att skjuta dem.
#13 Visst har vissa katter tur och hamnar rätt trots allt. Men att av en slump bli kattägare när man är ute för att köpa jordgubbar är inte alls rätt förutsättningar. Dessutom inte när kattungarna är så unga som 7-8 veckor. Det blir som att spela på lotteri och borde inte vara tillåtet. Den här jordgubbsförsäljaren bidrar verkligen till att skapa ändå mera problem och hittekatter i Sverige. Sedan är den där intsällningen "annars blir vi inte av med dem" förödande. Ser man det på det sättet borde man inte ha katt över huvud taget eller i alla fall vara noga med att kastrera sina katter.
Missförstå mig inte Helenal det är inte ditt fel att dessa människor har den inställning de har till katter. Det är bra att du reagerade och tog upp händelsen här i Hittekatter. Jag förstår att det var svårt för dig att som enda person med annan åsikt göra så mycket åt situationen just då, men genom att diskutera det hela här i Hittekatter kan vi hjälpas åt med hur man framöver hanterar dylika situationer. Jag vill därför tacka dig för att du startade denna diskussion!

//Lena
tack så mycket:) Jo jag var ju ensam om den duiskussionen skärksilt när min killes föräldrar gjort samma sak(köpt en katt därifrån) ville jag inte gå in på djupet med en diskussion. Men katterna brukade tydligen ligga en korg där,men den dagen så regnade de så de va i ladugården…:( eFTERSOM MAN SÄLJER JRODGUBABR PÅ SOMMAREN BLIR NG VÄLDIGT MÅNGA KATTTER somamrkatter..
#15 Tyvärr är nog risken ganska stor att så blir fallet.
//Lena