PetDirekt alternativ till ID-märkning
PetDirket är en ny produkt som kan vara ett alternativ till ID-märkning. Det består av en ID-bricka med ett unikt nummer. Om någon hittar en katt/ hund med en PetDirekt bricka så uppmanas de ringa ett speciellt telefonummer där de knappar in numret och lämnar ett röstmeddelande till ägaren. PetDirkekt skickar sedan ett SMS och ett email till ägaren. Som ägare kan man även utse en annnan kontaktperson som också får detta meddelande.
PetDirekt kostar 149:- och har tagits fram i samråd med Agria.
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
verkar vara en bra grej men inte som ett alternativ till tatuering eller chippning snarare som en extra säkerhet

Ser intressant ut! Dubbel säkerhet(!) om man också har chipmärkt eller öronmärkt, och många känner ju inte ens till att katter KAN vara chippade! Och enkelt med ett SMS.meddelande som sänds direkt till ägaren!
Cammo

Jag håller med Jagular. Tror inte att man bara ska använda sig utav det.
/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis
Instämmer - man bör inte nöjja sig med bara brickan. Dock bättre än inget i avvaktan på att ID-märkning bli gjord. Sedan skadar det ju inte att dubbelmärka sin utegående kisse. Öronmärkningen tenderar ibland att bli otydlig och chippsmärkningen syns ju ej utanpå.
//Lena
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Jag tolkar det som att Agria vill att vi ska ha detta på våra katter fast de är tatuerade eller chipmärkta….att det ska sitta på halsbandet…eftersom de sägs att en katt ska halsband på sig ute så man förstår att den har ett hem…..lätt att kolla då om katten är bortsprungen eller ej….ingen dum ide….men sen har vi ett annat problem…vissa katter är ju fenomena´la på att ta av sig sitt halsband ute…..
Jag har en dröm om att vi en dag ska kunna använda våra mobiler och själva scanna in på de katter vi hittar och se om de är chipmärkta eller inte….vad tycker ni om min dröm….
Fideli…

#5: Håller stenhårt på din dröm. Och jag delar den.
Att ha dessa PetDirekt istället för märkning tror jag inte på. Och absolut inte på katter. Då det precis som det sagts tidigare fins de som är experter på att plocka bort halsbanden.
Jag köper ca 4 halsband i månaden till mina stallkatter, men det är likförbaskat någon av dem som saknar halsband varje gång jag kommer dit. ;-)
Så vad gör man? Kanske man skulle fixa ett abonemang där de drog en smma varje månad så det dök upp ett halsband varannan dag. fast ärligt tror jag mina skulle vara halsbandslösa ändå hälften av tiden.
Men som ett komplement till id-märkning låter det bra. Frågan är då vad det kostr med en ny varje gång katten har bort halsbandet med brickan på. ;-)
Låter lite dyrt helt plötsligt.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
#5 Din dröm är inte alls fel och inte orealistisk heller i dessa teknikens tidevarv.
#6 Vet inte hur det fungerar - om brickan kommer bort. Det borde ju inte vara så dyrt med en ny plåtbricka om man väl prenumerar på konceptet kan man tycka. Såg just att grannens katt - hittekatten som vi kastrerade - var utan sitt halsband. Han har väl gjort som dina stallkatter misstänker jag.
//Lena