Arne varit hos vet idag....
Han har varit lite kulen och ätit dåligt. Han verkar totalt less på Hills K/D.
PRover togs, han har fått mycket bättre värden än för 2 år sedan, men som sagt, han är trött och kulen.
Medicinskt inget fel på kissen ska scanna in papprena här…..
Nån som har något tips på, vad jag kan ge honom för vanlig mat att testa? Funderar på vissa sorter av Mjau mjukmat. Provat Specific och det är INTe poppis. Dessutom, så gillar han inte såna där frikadeller i sås, eller rättare sagt han äter såsen men lämnar bullarna.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Här är en fil
nästa
Ingen som har något tips?
Ja han är alltså lite svag i njurrna och äter hills K/D. Men han verkar helt tje på det och vill så gärna äta av Esters allergimat z/D
här är ett recept jag fick av en veterinär, då Lucas var njursjuk i flera år, prova det, annars googla på njurfoder, vet att Matildas kokbok, ligger nere just nu, annars hade hon recept, Lucas tröttnade också på Hills k/d, samt Specifik k/d mjukmat, han åt aldrig torrfoder
!
Här får du ett recept på foder, som du själv kan laga till åt en katt med njursvikt. Katten skall få ett foder, som är högklassigt när det gäller protein först och främst.
Ca 100 gram nötlever
2 hårdkokta ägg
5 deciliter ris (kokt utan salt)
1 matsked vegetabilisk olja
1 tesked kalciumkarbonat(apotek)
Bräsera (bryn) levern, skär den i små fyrkanter och värm upp den tillsammans med mosade ägg och ris och olja och kalciumkarbonat. Katten väljer själv hur mycket den vill äta , men små portioner är alltid mest aptitliga även för helt friska individer. Om fodret kan förefalla katten för torrt, blöt det litet grann med vatten, dock ej med mjölk.
Hälsningar veterinär Gunnar Alvsten, Linköping.
kram och lycka till Maggan47
Ja det är ju speciell lågprotein och fosforfattig kost, som han ska ha…OCh det har ju visat sig att det har hjälpt!
Det här är provsvaret för två år sedan….
HAn får alltså inte äta just de grejerna, som han med förtjusning äter, nämligen räkor och fisk, tex i ren form
Näpp, icke nåt läckert. Ok, K/D är br och smaklig kost, men han har ju ätit de fodret i två år och vill konstant sno av Esther och Ebbas mat.
Så de dagarna, då vi kanske är borta båda två, då är det paradis för ktterna. Då får ALLA tre äta precis så mycket de vill av Esthers mat.
Nä…….OCh så är han så j***a kräsen. Mjukmat får inte var för kall och inga frikadeller. Så visst käk av Mjau i pappförpckning vet jag att han gillar.
Det var just det jag ville ha tips av någon här inne, vilken mjukmat han kn äta……
Ja lille gubben… INGa fel alltså, men jag tyckte att han verkar kulen. Väger 4,2 kg
men du brukar väl ha viltkött, det är väl bra kött för Arne?
Maggan47
Jo, allt kött är väl ok förutom fisk och räkor, men han ska äta det också…..HAn ratar älgrisotton om jag har. MEn dessvärrre så har vi inte fått någon älg i år.

Gunilla, om du vill ha recept från matildas kokbok så har jag det ligger i andra datorn men då PM:ar jag för jag kanske inte får lägga ut det här?
Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna
Ja för Matildas kokbok finns ju inte mer….. Tar gärna emot, men även lathudar, så jag kanske vet vilka färdiga vanliga burkar jag kan ge honom! Det är ju ingen ide att köpa apdyra konserver från hills om han inte äter det…..

Då så, då går jag och slår på den…………. Har lagt in hela kokboken där.
Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna
Ja varför finns inte den kvar?
Under uppdatering!
Tänkte just på proportioner för såna kissar som Arne. HAr för mig, att nån här inne körde med Mjau i pappkartong till lite njursvaga kissar!
Glädjande med detta engagemang för Arne
Hoppas han snart är pigg och matglad igen.
Ja det måste ju finnas vanligt färdigt käk i butik som han kan äta? Bara jag får lite siffror på proportioner så….
MEn tackar och tar emot sidan omnjurkäket på matildas kokbok, för jag kan ju alltid testa! matvraket Ebba äter ju alltid upp det i värsta fall.
jag körde med Mjau i pappkartong, när Lucas la av att äta sin njurmat, bättre än ingenting, men vet inte hur lågprotein maten är
Maggan47
Ok…. Då var det väl där jag fick det ifrån då… Vilken sort?

Det ska finnas mycket bra mjukmat hos veterinärerna ägnat åt katter med kiss..och njurproblem, dessvärre tyckte Berlioz inte om det då han var som sjukast för ett år sen..men jag kan tänka mej att dom lär sig att äta om dom också lär sig att det inte serveras nåt annat…
Hm, du känner inte Arne… Han är ju dessutom så slank, så han ska definitivt inte gå ner i vikt. Nä, provat hills mnjukmat, Specifics mjukmat och hill´s KD torrfoder har han ju gått på i två år. Mjukvarianten får jag truga i honom om jag mosat frikadellerna
Ja, se kräsna katter med matproblem…Hmmmm jag känner igen detta från min Virus, när han ska ha sin dietmat som är skonsam mot magen när hans magsår slår till..Det är inte lätt, vetten blötmat nosar han inte ens på, torrfodret ok, men ingen höjdare..Det är verkligen skitsvårt med denna specialmat..
körde med Miau kött blötmaten, ingen med fisk eller räkor i, och Lucas höll sig faktiskt till sina värden, trots avsaknad av k/D mat, han blev ju så mager, att detta var bättre än ingenting, för ingenting var vad han åt av hills och Specifik, spelar ingen roll hur hungrig han var, nobben, sedan åt han lever, rå, samt kycklinghjärta, fryst, som jag tinade, var väl allt
lycka till Maggan47

ge gubben lite tonfisk och pussa honom mycket , det gillar killar..att få mycket pussar och kramar
Tack… Pratade med vetn i dag, nu går Arne på Fortekor vet, en halöv tablett dagligen, så får vi se. MEn han vägrar resolut äta sin mat. Så jag ha räven ringt til Hills och frågat, vad som har hänt, för detta är ju något som började när jag öppnade den nya påsen. Innan så åt han av sitt trista käk. Så jag ska få byta påsen till en annn, som har ett annat batchnummer, kan vara något i tellverkningen, som är annorlunda. Han formligen backar och springer ifrån den maten….OCh som synes, så är hans värrätt OK, om än i överkant. Tonfisk är ju gott, men kanske inte det allra bästa, men får se, har ju hemma. Ska även ta och skriva ut MAtildas recept och ta med till apoteket på feredag och se om jag kan få köpt alla tillsatser.
OCh så köpr jag väl MJau med kött då de varianterna….
Har du provat Royal canins Renal? Detta är foder för njursjuka katter. Kanske tycker Arne bättre om detta.
Nej var köper jag det? Veterna här har det inte. Finns kanske i djurfoderaffärerna?
Det finns att köpa hos en del veterinärer. Samt att jag såg att foderbilen har det http://www.foderbilen.se/ . Såg även att foderbilen hade Eukanuba´s diet mat även dem har Renal
"Renal- vid kronisk njursvikt. -Reducerat, men fortfarande optimal, proteinnivå som hjälper till att bibehålla muskelmassan och funktionen till organ och immunförsvar. -En särskild fiberblandning hjälper till att skilja slaggprodukter från blodet. -Den sänkta fosforhalten samt en reglerad fettsyrenivå bidrar till att dämpa sjukdomens fortskridande. -Den höga smakligheten bidrar till att din katt kommer att älska denna speciella diet, även när aptiten är liten."
Foderbilen verkar leverera överallt.. Så vitt jag vet så finns det inte i djurfoderaffärer.
Då kammar vi noll. Foderbilen går inte hos mig och ingen av veterna här har fodret.
# 36
Är du helt säker att den inte leverera till dig? Det står nämligen att dem levererar i hela landet.
2. Hempaket utan kvittens, leveransen sänds till din dörr. OBS: Du godkänner med detta fraktalternativ att du inte behöver vara hemma för att kvittera leveransen. Finns det portkod eller dylikt måste denna meddelas Foderbilen i fältet "Portkod" i beställningsläget. Har du porttelefon kan även du få leverans med du måste godkänna att vi lämnar paketet utanför porten ifall du ej är hemma. Till boxadress kan du tyvärr inte välja detta fraktalternativ. Hempaket utan kvittens sänds till hela landet!
Du kan även få det via postpaket.
Fraktkostnader:
Handla för: 0:- -399:- 400:- -899:- 900:- -
1. Postpaket 99:-* 49:- 0:-
2. Hempaket u. kv. 69:-* 19:- 0:-
3. Tidsbokning STHLM 99:-* 49:- 0:-
Foderbilen har 1-3 vardagar i leveranstid
+ 2 dagar för ordrar innehållande veterinärfoder
+ 1 dag för kunder med lantbrevbärare
#37 Foder från Royal och Eukanuba har alla djuraffärer, men än så länge är det ingen så vitt jag vet som innehar veterinärfoder från dessa märken. Endast veterinärer.
Det är mycket ödesdigert att sluta med njursviktsdieten, det kommer att göra att hans njurfunktion försämras i rask takt. Det hör till njursvikten att aptiten dalar ibland. Man får då hålla på och truga med olika sorters njursviktsdiet. Mjukfodren både smakar och luktar gott vilket brukar hjälpa i sådana här lägen. Det finns flera olika fabrikat som du kan pröva med. Men att ge vanligt foder gör bara skada i det här läget. En njursviktande katt ska bara äta dietfoder. Att hans njurar är bättre nu beror på att han ätit dietfodret.
Mitt bestämda råd till dig är alltså att fortsätta med dietfoder. Ge för guds skull inte vanlig kattmat.
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

#38 Ja det verkar som Foderbilen skickar ut med vanlig post eller paket. Dvs de fungerar som vilken web-affär som helst. Foderbilen har nog inte egna bilar utan använder sig av andra transportörer. (Möjligen levererar de med egna bilar i storstäderna ex. Stockholm)
----------------------------------------------------------------------
Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

hoppas att Arne vill äta snart,
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.
Det är jobbigt när katter med njurproblem tappar aptiten och man som matte vill ge något gott. Mitt råd är samma som Lenas att ge inte valigt kattmat utan endast specialmat. Royal Canin har njurmat i både torrt och vått med olika smaker www.royalcanin.se finns mycket att läsa där.
Är du intresserad så kan jag kolla med veterinärerna här och skicka lite prov till dig för att se om Arne gillar det.
Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren
Emjon vore väldigt tacksam, betalar givetvis för det, för här finns det inte. Nix, han vägrar hårdnackat att äta hill´s K/D. Han springer lång väg när jag kommer med skålen. Däremot, så äter han av Esthers Z/D. Att låta honom svälta helt, det vågar jag inte. Det är en så slank katt, så det är inte bra. Hr även talat med hills kundtjänst och på måndag ska jag ner med påsen och få dde utbytt, för det hela började när jag öppnade en ny färsk påse.
I natt så regnade det Mouse from heaven igen. DET var gott….. Vi hann aldrig ens ta bort den….
Alltså, läget ä så här:
HAn kissar obehindrat och mycket, som vanligt två tre ggr/dag.
Kollade bajskorvarna i dag inget fel där heller. Leker och jagar runt lite, men är lite stillsam och som sagt, väldigt dålig aptit.
Dessvärre, så är Veten på kurs i dag och i morgon, återkommer på måndag, men Arne ser inte "uggen" ut. Putsar och tvättar sig.

Lelle Arne! Hoppas han får aptiten tillbaka och blir piggare.
Emjon, PMAr dig.. min adress. Ska dessutom höra med djuraffärerna i stan här, vad de kan göra.
Mailade RC i går, inte fått något svar än….
Ska ta och ringa foderbilen i morogn….
Enligt de på Hills så gjorde inte det så mycket om Arne åt Esthers käk några dagar och konstigt nog, så sa veten min, att fint kött eler fisk var ok, likaså ägg. MEn det var, som han sa, senor och sånt som inte var bra.
#47 Tack för adressen och i morgon postar jag lite smakprov på blötfoder med smak av nötkött, kyckling och tonfisk samt en provpåse med torrisar. Hoppas att något av det faller lilla Arne i smaken.
Gulle dig. Du får ge mig ditt kontonummeer, så ska du få för utlägg.
Nej det blir en present från pälsbollarna här som hoppas att Arne får aptiten tillbaka. Gillar han det blir det lättare för dig att kunna beställa sedan.
emjon, du är på tok för snäll!!
JIPPI!!!!!!!!!!!!
GISSA VEM SOM ÅT LITE, LITE AV SIN EGEN MAT IDAG? NYSS????
ARNEBARNET!!!!!!!!!!!
NU ÄR HAN MYCKET, MYCKET PIGGARE!!!!!!! mEN JAG TESTAR GÄRNA rCFODER ÄNDÅ FÖR PÅ NÅGOT VÄNSTERS VIS SÅ KANSKE HAN GILLAR DET BÄTTRE!!!!!!
Jag får foder från foderbilen med postbilen ändå upp till mitt hus. Brevbäraren bär tom in det i mitt kök. 20-kilosäckar med Orijen för samma pris som djuraffären. Fast brevlådan finns vid stora vägen.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Ja, men nu gällde det ju sånt här veterinärfoder från RC. Lite fisigt, att de inte besvarat mitt mail, faktiskt…….
Fick svar i dag. Dingle närmast……
Delger även er andra mina funderingar. ÄR det fel?
Jag börjar faktiskt tänka så här… Han kinkar med maten och är smal. Om han får äta vad han vill med god aptit, vad händer då? HAn är ändock 10 år i sommar. Det är en fråga om livskvalitet både för mig och för honom. HAn vägrar ju att äta på dagen, så jag får gå upp tre fyra ggr per natt för att han ska äta. Får han chansen, så äter han ju lilla Pipis vanliga mat och Esthers allergimat. Det hade vart bra mycket enklare för oss alla, om jag kunde servera Esthers allergimat till alla. OM han bara blir 13-14 år, så låt gå. Han ska ha det bra.
Rätta mig om jag har fel.
#58. Jag skulle tänka som du Gunilla… bara han har det bra :)
Ja bara jag visste, att han inte blev väldigt dålig om jag tex utfordrar alla med Hill´s Z/D eller snart så kommer ju Olivers med ett allergifoder.

#58 du känner bässt din katt, det viktigaste är att han är lycklig,Jag måsste va ärlig och säga att jag hadde inte orkat gå upp fyra ggr på en natt för att mata,,Jag vet inte hur illa det e med hans njurar, men om de inte rasar samman över en natt så hadde jag tänkt som du, Låt han leva och må gott, det är inte alla katter som kan det, sen om det förkortar livet lite så är det så det är, hur många av oss människor äter rätt trotts att vi vet att forskningen säger att det förkortar livet annars, livskvalite är viktigt,,,
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.
Efter ditt och mitt samtal Gunilla så är jag helt inne på din linje. Jag skulle ge honom vanlig mat och smyga in lite K/D också.
livskvalite är ju oxå att få äta gott,
mardat, du har värden i tråden längre upp som pdf filer. Ja där är du smart, Emjon! Smyga in lite Kd, kanske. Men nää, det går ju inte. Esther är allergisk.
Så ni förstår att det är lagom roligt. Har haft det så här i två år nu, gått upp på nätterna för att ge den lille mat. tre fyra ggr/natt.
#64 Men jag var mera inne på att om Arne får vanlig mat med lite K/D i så kanske han kunde äta sig med på dagen. Tänkte att han kanske blev så nöjd så du slapp gå upp på natten.
JA en test kan man göra. Ska testa de där varianten med lever som vi pratade om
Suck, det är inte lätt när kissarna inte får äta vad som helst.
Vet inte om det redan stått, men hur gammal är Arne?

#58 Sannerligen inte lätt detta…o jag vet också hur man mår när inte ens sömn fungerar..när vi har styckad sömn här hemma, eller sover för lite så mår man helt enkelt inte bra…om..Arne visar sig att han klarar av att äta vanlig mat utan att bli för dålig..så kanske han visar på att han mår gott även mentalt av det..men som sagt..det är så svårt för mej utan större kunskaper att uttala mej..utan jag skriver efter hjärtat så att säga..