Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikett: sajten
Läst 2460 ggr
Caitlin
0

AKUT! Katter i Malmö behöver AKUT veterinärvård!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

KattKommandoSyd blev kontaktad för ca en månad sedan av en kille som berättar att i soprummet vid hans bostadshus håller det till en hel kattkoloni.

För att skydda dessa katter, nämner jag ej var de befinner sig men återkommer med namn för insamling för att vi ska kunna ge dessa katter veterinärvård!

Lägger in 2 bilder som visar 3 av katterna.

Som ni kan se på fotona saknar en kattunge ett öga. En annan svart katt har också någon slags ögonskada.

Snälla ni som vill hjälpa dessa katter!

Maila direkt till min hotmail:

duffytiger@hotmail.com

Kathleen

Aktiv i KattKommandoSyd, Malmö

Caitlin
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Bild på 3 utav katterna.

Den svartvita med kraftig ögonskada är ca 4 1/2 månad gammal.

Lena
0

Oj ändå fler hemlösa katter i Malmö! Det tar ju aldrig slut! Undrar hur mycket hemlösa katter det kan finnas i Malmö? Ni skulle bhöva få igång ett antal TNR projekt där nere.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Caitlin
0

Ja, det är fruktansvärt!

Det är otroligt många katter som lider..

Caitlin
0

Dessa katter är dessutom relativt tama, vissa av dem kan man tom klappa!

martdat
0

Har ni nån som kan ta in dem efteråt elr ska ni släppa dem i soprummet ijen?

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

lilo-nova
0

Nä, stackars små kissar!Gråter

Ankie
0

ja det är så tragiskt att det ska behöva vara så här

stackars missar

Bumbis
0

Jag kan bara känna frustration och ångest….

Vad gör man? Är inte katters liv värt något hos "vanligt folk" i Skåne? Det finns ju ingen ände på allt elände….

Hur ska man kunna hjälpa, vi har huset fullt, vi kan inte ta in fler nu!!! Det känns fruktansvärt….stackars lille gossen med ögat…Gråter

destiny
0

Stackars katter. Gråter  4 1/2 månad, det ju bara kattungar. Gråter Inte för att det varit bättre om det varit äldre katter men stackars katter börja sina liv så här. Det är ett tufft liv att vara född ute. Gråter Och nu blir blir vädret bara sämre.

lilo-nova
0

Usch de måste ha ont!Gråter

Caitlin
0

Ja, dom behöver verkligen veterinärvård!

lilo-nova
0

Det måste ju vara akut!

snickan
0

Ja det är så tragiskt, att så många katter är ute och lider. Man hoppas att vi skulle få in alla hemlösa. Stackars kissersom fryser och är hungriga

Ankie
0

ja det verkar som det aldrig tar slut

stackars kissar

Ankie
0

ja det verkar som det aldrig tar slut

stackars kissar

Caitlin
0

Ja, det sorgliga med det hela är att det finns inget att göra för dessa katter eftersom det är så stor brist på stödhem i Malmö och i övriga delar av Skåne,

martdat
0

#16 så då ska de behandlas och sen släppas tillbaka då? ja stödhem elr plats på katthem hade ju vart bättre….killen som kontaktade er har ingen möjlighet att bli stödhem själv till någon av dem?

Veero
0

Stackars kissar :'( Bor tyvärr i Dalarna / Gävleborg skulle annars kunna ställa upp som stödhem.

lilo-nova
0

#18 Jo men transport brukar inte vara några problem!

Putt

kattassen
0

#18 Där finns många kissar i Skåne som behöver hjälp och transporter brukar ordna sig på olika sätt, så räds inte för att erbjuda din hjälp. Crisse har ju många Öresundskatter också som behöver komma vidare upp i landet. Skåne verkar ha många hemlösa katter.

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

martdat
0

#18 Bra! såg på sid sida att du är 15, dina föräldrar måsste vara med på detta oxå, men är de det så maila caitlin, transport brukar vara det minsta problemet,

Caitlin
0

Hade lite bråttom tidigare när jag skrev, men vad jag menade med att där inte finns något att göra med katterna i kolonin som håller till i soprummet i ett bostadsområde i Malmö, är att det finns inga stödhem, och KKS ekonomi är sämre än någonsin. Jag kan själv ej betala för dessa katter och kan inte heller ta in någon av dem eftersom jag har haft sjuka katter hos mig i sommar och eftersom, jag vågar inte riskera att ta in ovaccinerade katter till mig, av risk för att de kan bli sjuka. Dessutom ska jag snart flytta till ny bostad så i nuläget försöker jag hitta hem till mina nuvarande stödhemskatter.

Med denna tråd vill jag skapa uppmärksamhet att dessa katter får stå ut med ett fruktansvärt lidande, de är sjuka och vissa är tom skadade.

De som kan komma med råd och förslag tas tacksamt emot!Glad

Caitlin
0

Killen som kontaktade KattKommandoSyd var mycket snäll och han tog in 1 kattunge från soprummet som var ca 10-12 veckor. Tyvärr var denna kattunge sjuk, trots att hon till en början verkade frisk. Trots veterinärvård och intensiv stödmatning klarade sig inte lilla Smilla som hon kallades, utan hon somnade in efter 2 veckor inne i värmen. Under den tiden hann hon bli tam och uppskattade kel och att ligga och mysa i stödmattes knä. Killen och hans flickvän hann bli mycket fästa vid Smilla och planerade att behålla henne. Kan också tilläggas att han betalade själv för Smillas veterinärvård, vilket var otroligt generöst av honom.

Caitlin
0

Det som jag också måste tillägga är att de som eventuellt vill vara stödhem till dessa katter, måste deras egna katter vara grundvaccinerade, eller att stödhemmet ej har andra katter i hemmet.

Dessa katter ser alla hängiga ut, eller iallafall merparten av dem och därför kan man inte riskera att andra ovaccinerade katter blir smittade.

Är däremot era egna katter fullt vaccinerade, går det bra, men trots vaccinering måste det hållas ca 2 veckors karantän innan katten kan vistas tillsammans mer hemmets övriga katter.

Är det någon som tex bor i ett stort hus och har ett extra rum i huset som ej används?

Caitlin
0

Jag är beredd att transportera någon/flera av katterna till stödhemmet.

Kan ta tåget till tex Göteborg, Stockholm, Växjö, och givetvis alla stopp däremellan eller andra orter är inte heller uteslutetFlört

(Går nämligen att hitta relativt billiga tågbiljetter på Blocket.)

martdat
0

#24 tessta för felv vore kanske en bra ide med innan de kommer till stödhem,om inte vetten kan säga varför de är hängiga,  vet någon vad ett sådant tesst kostar? det går ju inte att vaccinera mot, #18 har du talat med dina föräldrar? se caitlin kan ju möta upp med tåg,

Gosen
0

Det är så hemskt. Stackars katter.

Jag önskar att jag hade möjlighet att ta in dem, men tyvärr så går det inte just nu….

Jag kan däremot mata dem och hjälpa till att fånga in dem när det är dags. 

Jag behöver bara veta var dem finns i Malmö.

Caitlin
0

Givetvis blir de katter som tas till veterinär undersökta och prover tas på katten för att kunna utesluta/konstatera om katten bär på någon smitta. Skulle katten bära på Felv, Fiv eller Parvovirus kan de definitivt ej placeras i ett hem där det finns andra katter. Vid Fiv och Felv tror jag att veterinär rekommenderar att katten får somna in. Är dock ej säker på det sistnämnda.

Huvudsyftet med den här tråden är att katterna ska få veterinärvård så snart som möjligt! De måste ha ont och en av kattungarna har en ögonskada liknande den som Robin Hood-katten hade.

gulliver
0

FeLV (kattens leukemivirus):

De flesta tidigare friska katter som infekteras som vuxna tillfrisknar helt. Vuxna katter är mer motståndskraftiga mot FeLV än kattungar. Troligtvis livslång immunitet efter tillfrisknandet.

Bevisat sjuka katter ska hållas isolerade från friska katter. Viruset är känsligt för vanliga rengöringsmedel och överlever inte längre än 48 timmar i miljön. Prov tas igen efter tre månader. Alla nya katter som tas in ska hållas isolerade och provtas två gånger med tre månaders mellanrum.

FIV (kattens "HIV"-virus):

Är ett persisterande virus som katten alltså inte kan göra sig av med. Katten kan dock leva gott i många år innan immunsystemet är så nedbrutet att den får upprepade infektioner med smittämnen som friska katter inte blir sjuka av (opportunistiska infektioner). Kan även ge elakartade tumörer. Smittade katter ska hållas strikt inomhus och får inte träffa andra katter.

Så någon strikt indikation att avliva en katt pga att den är positiv i FIV/FeLV testerna finns inte.

Sidentass
0

Önskar verkligen att jag hade plats..men tyvärr är det inte så eftersom jag nu har åtta katter i lägenheten..man blir ju helt förtvivlad när man läser om hur oskyldiga små missar har det..dom rår ju inte för att dom blivit födda…puttar upp en viktig tråd!

Veero
0

Har pratat med mina föreldrar och vi har en gätstuga som inte andvänds, vi ska göra iordning den, så ska jag sova där och så kan vi nog ta imot någon kisse. Men just nu är den full med saker där så vet ej när den det blir klart, ska fixas iordning mera under veckan :)

martdat
0

#31 Låter underbart, konatktat caitlin än? vet man att stödhem väntar så kan de kanske tas in för behandling snart.Hälsa dina föräldrar att de är underbara som vill hjälpa dessa kissar!

Caitlin
0

Veero

Jag kommer kontakta dig, hinner tyvärr inte skriva till dig just nu men jag återkommer till dig!

Glad

Bumbis
0

Håller tummarna att någon/några kan få hjälp!! Glad

martdat
0

Hur går det här då?

lilo-nova
0

Hur har det gått med katterna?

destiny
0
Caitlin
0

Hej!

Förhoppningsvis hinner jag åka dit till helgen och ta fler bilder på katterna.

martdat
0

Ho HO!! hur går det med gäststuga och sånt,? blir det av med stödhem nu,,,,

Bumbis
0

Putt

Ankie
0

ja hur går det här?

Caitlin
0

Har tyvärr ej hunnit fotografera dessa katter.

Men jag kommar att uppdatera när vi hunnit besöka dessa katter, och då ska jag ta fler foton på dem!

Ankie
0

Men kissarna är de oxå ute än och fryser, stackarna…..

martdat
0

putt,

brutt
0

Stackars katter gud så förskräckligt ,har det hänt något här?

brutt
0

Putt!

Caitlin
0

Till er som undrar om katterna i Malmö, har vi tyvärr inte hunnit åka till kattkollonin sen jag la in tråden. Det har dykt upp otroligt många akuta ärenden, som tyvärr har gjort att dessa katter fått vänta på hjälp.

Jag kontaktade en annan förening som hjälper djur, och fick igår svar att dom kan eventuellt hjälpa till på något sätt, de kommer dock inte ta in någon av katterna men i bästa fall kanske med deras hjälp kan vi få några av katterna till veterinär.

Återkommer när jag har mer info om dessa katter!  Glad

Mvh

Kathleen

Bumbis
0

Åh, små pluttisar, hoppas verkligen ni får hjälp snart!

ovanlig
0

Kan ta emot max tre st. Har redan en katthona på 2 år… men det kanske funkar ändå… dock finns jag i sthlm…

stackars unge emd ögat..

stackars djur=(

martdat
0

#49 Är det ok för din familj så ring elr maila caitlin, En aktiv från kks åker offta tåget till stocholm och kan ta katter med sig. i o för sig åker hon från blekinge men det kan inte vara omöjligt att lösa,

Kusten
0

# 49 Toppen ju! Hoppas du får tag i caitlin redan ikväll så att dessa katter snabbt kan bli hjälpta.

lilo-nova
0

Puttar!

Caitlin
0

Uppdatering:

Vi körde idag ut till katterna, och den lilla kattungen med skadat öga var där men försvann snabbt iväg när han såg oss.

Där finns en otroligt vacker nästan tam sköldpaddsfärgad katt ca 7-8 månader gammal och hon brukar alltid vara nyfiken och framåt.

Det första vi såg var denna katt, hon låg i en lövhög invid staketet till soprummet. Såg ut som hon försökte värma sig.

Det har varit mycket kallt idag och man lider verkligen med dessa katter, (och alla andra hemlösa katter) som får genomlida denna kalla höst/vinter.

Där fanns några vattenskålar men ingen mat syntes till, och när vi la upp maten kom alla katterna fram och började "hetsäta".

Det var märkbart att de inte fått mat på ett tag. Enligt några boende i området, slänger vissa boende ut sina matrester till katterna, men det är troligtvis inte regelbundet Rynkar på näsan

Och maten de får är allt från stora köttben till pizzarester.

Jag försökte ta några nya foton, men min kamera håller på att gå i sönder så fotona blev dåliga. Kommer ändå lägga in någon av dem här (trots dålig bildkvalité) Glad

destiny
0

puttar

Lider så med alla hemlösa katter. Gråter Det är riktigt kallt härnere nu även om det inte är minusgrader. Den kalla vinden går genom märg och ben. Rynkar på näsan Och dom stackars katterna som får dåligt med mat och ingen värme någon tid på dygnet.

martdat
0

Hur går det, två i tråden har erbjudit sig att ta in av kissar så jag undrar om det händer något?

annebeate
0

Undrar också om det hänt något. Som martdat skriver har två erbjudit sig att ta emot katter.

Caitlin
0

Vi håller på att försöka ordna att vi ska kunna ta den sköldpaddsfärgade katten till veterinär så snart som möjligt.

Caitlin
0

Det är sköldpaddsflickan som är allra lättast att fånga in eftersom hon är så gott som tam, (går att klappa).

Bumbis
0

Tråkigt att verkligheten ser ut så att den som är tamast och vackrast får hjälp att komma in i värmen, resten som antagligen är i störst behov av hjälp och vård får fortsätta gå ute och lida. Gråter

Önskar jag kunde trolla fram stödhem….

Ankie
0
de andra katterna då, ovanlig kunde ju ta hand om tre stycken
martdat
0

Det har ju kommit erbjudanden om stödhem i tråden!!! så alla katterna borde ju kunna komma in. Har stödhemmen och Caitlin pratat med varandra i verkliga livet alls ännu?

Ankie
0

#60 inte meningen att det skulle bli fet stil och så stort, fattar inte hur det kunde bli så…

Debattia
0

Hur har det gått ??? Har katterna kommit fram till sina stödhem nu??

Hoppas verkligen dom nu fått komma in !

Debattia

Den skygga kattens hemsida!

Gullimat
0

Vad hände med de sjuka katterna i Malmö Caitlin

mymlanbus
0

putt